Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flipmac »

Rane skrev:
epacke skrev:
Dexter86 skrev:
Hmm står ingen leveransmånad på Y ….
Gissar på att du använder Mac? Safari har trasat sönder sidan för mig flera gånger. Jag ser November i Chrome iaf.
Ni som följt Teslas leveranser lite längre, levererar tesla mitt i kvartalet såsom november?

Säljaren jag träffade sa att bilarna "beställs i början på kvartalet och levereras i slutet" dvs utöver specifika kundbeställningar så beställer Tesla Sverige in lite volymer av lite olika konfigurationer och sedan tilldelas de till köpare som beställer under tiden bilarna står på båten i princip. Varför jag frågar är just för att det står november men säljaren sa december och jag blir av med min dieselbil om två veckor. Det påverkar julen lite... :D
De första brukar komma i slutet av andra månaden men merparten sista. Tror siffrorna för model y nu i q3 var ca 180 sista veckan i augusti och var det runt 1200 det landade på för september?
Senast redigerad av flipmac, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Rane skrev:
epacke skrev:
Dexter86 skrev:
Hmm står ingen leveransmånad på Y ….
Gissar på att du använder Mac? Safari har trasat sönder sidan för mig flera gånger. Jag ser November i Chrome iaf.
Ni som följt Teslas leveranser lite längre, levererar tesla mitt i kvartalet såsom november?

Säljaren jag träffade sa att bilarna "beställs i början på kvartalet och levereras i slutet" dvs utöver specifika kundbeställningar så beställer Tesla Sverige in lite volymer av lite olika konfigurationer och sedan tilldelas de till köpare som beställer under tiden bilarna står på båten i princip. Varför jag frågar är just för att det står november men säljaren sa december och jag blir av med min dieselbil om två veckor. Det påverkar julen lite... :D
Tesla har en otrolig förmåga att match tillverkningen med efterfrågan. Man bygger inte många bilar för mycket och har mycket korta leveranstider. Nyckeln är väl få varianter och möjlighet att bygga mot lager.
Användarvisningsbild
Rane
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 jan 2016 00:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rane »

flipmac skrev:
Rane skrev:
epacke skrev:
Dexter86 skrev:
Hmm står ingen leveransmånad på Y ….
Gissar på att du använder Mac? Safari har trasat sönder sidan för mig flera gånger. Jag ser November i Chrome iaf.
Ni som följt Teslas leveranser lite längre, levererar tesla mitt i kvartalet såsom november?

Säljaren jag träffade sa att bilarna "beställs i början på kvartalet och levereras i slutet" dvs utöver specifika kundbeställningar så beställer Tesla Sverige in lite volymer av lite olika konfigurationer och sedan tilldelas de till köpare som beställer under tiden bilarna står på båten i princip. Varför jag frågar är just för att det står november men säljaren sa december och jag blir av med min dieselbil om två veckor. Det påverkar julen lite... :D
De första brukar komma i slutet av andra månaden men merparten sista. Tror siffrorna för model y nu i q3 var ca 180 sista veckan i augusti och var det runt 1200 det landade på för september?
Ah låter rimligt!
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av 100miljoner »

Tror ni att det är värt att avvakta några månader på en tysk Model Y LR?

Skulle behöva göra mig av med min nuvarande bil innan årsskiftet och allt pekar just nu på att nästa bil blir en Model Y, och risken att man kanske missar 70 000 om man väntar till efter årsskiftet spelar ju också in. Muspekaren hovrar över köpknappen, men längre bak i tråden menar man att tyska Model Y blir så mycket bättre att de kinesiska bilarna i stort sett kommer att göra ett direkt värdetapp när de tyska bilarna kommer? Är det realistiskt?
Model 3 LR - 22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

100miljoner skrev:
Tror ni att det är värt att avvakta några månader på en tysk Model Y LR?

Skulle behöva göra mig av med min nuvarande bil innan årsskiftet och allt pekar just nu på att nästa bil blir en Model Y, och risken att man kanske missar 70 000 om man väntar till efter årsskiftet spelar ju också in. Muspekaren hovrar över köpknappen, men längre bak i tråden menar man att tyska Model Y blir så mycket bättre att de kinesiska bilarna i stort sett kommer att göra ett direkt värdetapp när de tyska bilarna kommer? Är det realistiskt?
Att det skulle bli ett dramatiskt värdetapp på MIC (Made In China) tror jag inte alls på. Det förutsätter att begagnatköpare har stenkoll på Teslas alla inkrementella uppdateringar och sånt som många här på forumet älskar att gräva ner sig i.

Du kan aldrig köpa den ”ultimata” Teslan. Det kommer alltid komma något förbättrat nästa kvartal. Men begagnatköpare i allmänhet är jag övertygad om inte kommer värdera det särkilt högt. En välskött bil, gärna med garanti kvar, kommer ha högre värde i beslutet för den köparen än att Tesla bara använt tre delar i bottenplattan.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lav1 »

themax skrev:
100miljoner skrev:
Tror ni att det är värt att avvakta några månader på en tysk Model Y LR?

Skulle behöva göra mig av med min nuvarande bil innan årsskiftet och allt pekar just nu på att nästa bil blir en Model Y, och risken att man kanske missar 70 000 om man väntar till efter årsskiftet spelar ju också in. Muspekaren hovrar över köpknappen, men längre bak i tråden menar man att tyska Model Y blir så mycket bättre att de kinesiska bilarna i stort sett kommer att göra ett direkt värdetapp när de tyska bilarna kommer? Är det realistiskt?
Att det skulle bli ett dramatiskt värdetapp på MIC (Made In China) tror jag inte alls på. Det förutsätter att begagnatköpare har stenkoll på Teslas alla inkrementella uppdateringar och sånt som många här på forumet älskar att gräva ner sig i.

Du kan aldrig köpa den ”ultimata” Teslan. Det kommer alltid komma något förbättrat nästa kvartal. Men begagnatköpare i allmänhet är jag övertygad om inte kommer värdera det särkilt högt. En välskött bil, gärna med garanti kvar, kommer ha högre värde i beslutet för den köparen än att Tesla bara använt tre delar i bottenplattan.
Jag tror ungefär som du.

Skillnaden är att det är så mycket som pekar på att det händer hel en del inom kort, inte bara något litet.

Troligen ser vi inom kort, min gissning senast Q1 2022 både sänkt pris och större 2170 batteri som ger runt 5 mil till i WLTP etc. Det kan så klart avspegla sig i begpriser men också upplevelse av bilen.

Sedan har vi det lite längre perspektivet med 4680 batteri och ny gigapress-struktur som verkar komma från Berlin när de väl kommer igång. Det är ju dock mer osäkert och kan gott dra ut på tiden igen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pefreli »

Utifrån min erfarenhet med Model 3 skulle jag säga att varje månad man väntar är en förlorad månad. :P

Sen är det såklart så att man vill säkerställa att man inte missar klimatbonusen. Den får ju stor effekt på TCO…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Frippanecci »

MIC bilarna har väl fått idel lovord?
- håller med föregående talare, men skulle dra det till att varje timme utan en Tesla är en förlorad timme.

Beställ och njut - vet inte vem som tjatar om att Tyska Teslor ska vara så jäkla mycket bättre.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev:
Utifrån min erfarenhet med Model 3 skulle jag säga att varje månad man väntar är en förlorad månad.
Men om man kör en hyfsat ny M3 medan väntar, är varje månad en förlorad månad då också?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lduns
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2021 18:26
Ort: Hudiksvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lduns »

Sen på pucken men känner att jag med mitt första inlägg på Teslaclubsweden vill jag dela min upplevelse av att köpa min första Tesla (alltså en Model Y). :D

För några veckor sedan blev jag kontaktad av en Tesla Advisor i Umeå. Jag var ju intresserad och jag ville ha ett förslag på kalkyl.
Några mail och telefonsamtal resulterade sedan att jag bestämde mig förra helgen (dvs 25-26 sep).
Efter att fått veta att det kan vara bra med en personlig kontakt försökte jag nå min Tesla Advisor via telefon under måndag 27 sep. Enbart upptaget eller inget svar.
Samma sak på morgonen den 28 september. Därför skickade jag ett mail och frågade om jag skulle beställa själv på webben eller om jag skulle gå via henne (jag visste ju inte helt enkelt...)
Passade också på att ställa frågan om det fanns någon "lagerbil" som kanske matchade. Hade hört att man kan ha tur, speciellt vi kvartalsbryt. :-)
Fick ett trevligt svar ganska snabbt med instruktioner, och oturligt nog hade de ingen match. :-(
Började beställa en röd MY med 19"-hjul. MEN - vit eller svart klädsel? :roll: Blev liksom inget beslut så jag gick in i mina Teams-möten utan att beställa...

55 minuter(!!) efter första mailet från min trevliga Tesla Advisor fick jag ett nytt mail där hon berättade att hon precis fick in en cancelering på en röd MY, med 19"-hjul och vit klädsel!
Kunde den kanske passa? - men i så fall måste jag hämta den senast 30 sep! (det var alltså 28:e nu)
Om jag ville! Sagt och gjort. Fick en direktlänk till denna bil, betalade 1000kr, valde finansiering och höll mailkontakt med "min" TA.
Smidigt smidigt! :-)

Efter gemensam planering blev det nattåg till Umeå natten mot 30:e sep, på plats hos Tesla kl 07:55 (med en el-taxi så klart! :-D ). De öppnade kl8. Hämtade min röda fina Tesla - helt utan några problem. Trevlig personal och trevligt bemötande!
Mindre än två dygn från beställning till leverans - och då bor jag 40 mil söder om Umeå. Sk-t nöjd! Både med beställning, leverans och BILEN! :D

Kunde inte få med vinterhjulen i beställning dock, så nu återstår det.

Tjing från Hudiksvall! :)
Min första Tesla blev en Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Snacka om snabba puckar! :)
En till i mina trakter nu också då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kastamig79
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2021 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kastamig79 »

Jag inväntar Berlinfabriken i hopp om att kunna beställa den 7-sitsiga. Hittar ingen info om 7-sitsig vara eller icke vara från Berlin någonstans dock... Snart släpps ju Merca EQB också, den lockar lite men hellre en 7-sitsig MY. Ni som tidigare beställt 7-sitsig, hur är kommunikationen från Tesla?
Jeltsin
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jeltsin »

Tittar på olika finansieringsalternativ och tycker inte valet för mig som privat köpare är glasklart.
Enligt info på https://teslaclubsweden.se/information/leasing/ är finansiell leasing det absolut vanligaste.
Finansiell leasing kontantinsats 160 000: 6 782 kr /mån
Privat avbetalning kontantinsats 160 000: 4 502 kr /mån

Är ovan alternativ ink miljöbonus?

Hade tänkt att lösa det helt privat med bolånet men skulle uppskatta om ovan alternativ är värt att fundera över!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Lessmog »

Jeltsin skrev:
Tittar på olika finansieringsalternativ och tycker inte valet för mig som privat köpare är glasklart.
Enligt info på https://teslaclubsweden.se/information/leasing/ är finansiell leasing det absolut vanligaste.
Finansiell leasing kontantinsats 160 000: 6 782 kr /mån
Privat avbetalning kontantinsats 160 000: 4 502 kr /mån

Är ovan alternativ ink miljöbonus?

Hade tänkt att lösa det helt privat med bolånet men skulle uppskatta om ovan alternativ är värt att fundera över!
Kollat på teslakalkylen.se? Medlemmen Danni driver den, tror jag.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skyvandrare »

kastamig79 skrev:
Jag inväntar Berlinfabriken i hopp om att kunna beställa den 7-sitsiga. Hittar ingen info om 7-sitsig vara eller icke vara från Berlin någonstans dock... Snart släpps ju Merca EQB också, den lockar lite men hellre en 7-sitsig MY. Ni som tidigare beställt 7-sitsig, hur är kommunikationen från Tesla?
Jag la en beställning på 7 sits RWD i december 2019. Den ändrades idag till AWD med priset på AWD från när jag beställde.

I september försökte de få mig att ändra till 5sits AWD med leverans i september, men jag hänvisade till att jag väntar på 7 sits.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Jeltsin
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 sep 2021 13:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jeltsin »

[/quote]
Kollat på teslakalkylen.se? Medlemmen Danni driver den, tror jag.[/quote]

Kan se att det finns tidigare blogginlägg men dessa sidor fungerar inte längre. Skulle gärna höra med några som valt privat köp!
Exempelvis är det för mig förvirrande att priser på finansiell leasing presenteras ex moms.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

Jeltsin skrev:
Kollat på teslakalkylen.se? Medlemmen Danni driver den, tror jag.
Kan se att det finns tidigare blogginlägg men dessa sidor fungerar inte längre. Skulle gärna höra med några som valt privat köp!
Exempelvis är det för mig förvirrande att priser på finansiell leasing presenteras ex moms.
Funkar utmärkt för mig https://teslakalkylen.se/create
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lav1 »

Finansiell leasing är mig veterligen enbart tillgängligt för företag. Du som köper privat kan använda dig utav kontantköp, billån med bilen som säkerhet (privatavbetalning som Tesla kallar det) samt privatleasing.
Du hittar kalkyl för privatleasing på https://tesla3.dealerpad.net/se/ eller så kan du kika på gomore.se eller liknande.
Användarvisningsbild
100miljoner
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
Referralkod: ts.la/jens245393

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av 100miljoner »

lav1 skrev:
Finansiell leasing är mig veterligen enbart tillgängligt för företag. Du som köper privat kan använda dig utav kontantköp, billån med bilen som säkerhet (privatavbetalning som Tesla kallar det) samt privatleasing.
Du hittar kalkyl för privatleasing på https://tesla3.dealerpad.net/se/ eller så kan du kika på gomore.se eller liknande.
Oj, GoMore blir ju billigare om man kör med både vinterdäck och försäkring till Teslas erbjudande.
Model 3 LR - 22
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TobbeTesla »

https://www.engadget.com/tesla-berlin-g ... ml?src=rss

Tesla's Berlin Gigafactory could produce EVs as soon as November
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

TobbeTesla skrev:
https://www.engadget.com/tesla-berlin-g ... ml?src=rss

Tesla's Berlin Gigafactory could produce EVs as soon as November
"could"

Insha'Allah
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
TobbeTesla skrev:
https://www.engadget.com/tesla-berlin-g ... ml?src=rss

Tesla's Berlin Gigafactory could produce EVs as soon as November
"could" /...
"should"
.../ As Bloomberg reports, company chief Elon Musk told those at an October 9th event that the Berlin-area factory should start production of Model Y crossovers in November or December. The challenge, as Musk explained, was bringing production up to healthy levels. [My bold and underline.] /...

Source: https://www.engadget.com/tesla-berlin-g ... ccounter=1
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ola_nilsson
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 okt 2021 18:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av ola_nilsson »

Första inlägget på forumet. Tack för all bra information.

Beställde en MY LR grå utan andra tillval onsdagen den 6 oktober. Leverans till Malmö. I beställningsverktyget indikerades leverans november, men jag har inte fått någon ytterligare information ännu.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skabb1 »

ola_nilsson skrev:
Första inlägget på forumet. Tack för all bra information.

Beställde en MY LR grå utan andra tillval onsdagen den 6 oktober. Leverans till Malmö. I beställningsverktyget indikerades leverans november, men jag har inte fått någon ytterligare information ännu.
Intressant.
Jag har kontakt med en Tesla sales sedan ett tag eftersom jag aldrig kommer till avslut. Oavsett... Jag har fått indikationer att det är mycket beställningar nu, även för leverans i december. Många som vill hinna innan gränsen för bonusen sätts.

Själv hoppas jag att Tesla justerar ner priset och avvaktar ett tag till.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Skabb1 skrev:
ola_nilsson skrev:
Första inlägget på forumet. Tack för all bra information.

Beställde en MY LR grå utan andra tillval onsdagen den 6 oktober. Leverans till Malmö. I beställningsverktyget indikerades leverans november, men jag har inte fått någon ytterligare information ännu.
Intressant.
Jag har kontakt med en Tesla sales sedan ett tag eftersom jag aldrig kommer till avslut. Oavsett... Jag har fått indikationer att det är mycket beställningar nu, även för leverans i december. Många som vill hinna innan gränsen för bonusen sätts.

Själv hoppas jag att Tesla justerar ner priset och avvaktar ett tag till.
Samma här. Om det finns risk att man inte hinner få en bil i december, varför står det då november som uppskattad leveranstid?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar