Sambon är inne på samma spår också, jag försöker övertala henne om att hon måste lägga handpenning oavsett vad hon väljer: Alternativen är lån med/utan restvärde.
Ena alternativet ger ju lägre månadskostnad och man kan därmed spara undan mellanskillnaden som efter typ 36 månader ger "ungefär" samma pengar som handpenningen. Eller ha en dyrare månadskostnad men att ha kvar mer pengar på sparkontot. Hon tror att man kan göra lån med restvärde och lägga 20% i handpenning för att sedan, på något vänster, få tillbaka handpenningen efter 36 månader. Detta för att slippa lägga 20% i handpenning igen på nästa bil. Försöker förklara för henne att oavsett hur hon lånar till en bil så kommer det kräva handpenning.
Hon hade en S40 som hon köpte för 60k och lade 12k i handpenning, sedan betalade hon X antal kr i månaden i X antal år. Och sålde sedan bilen för typ 10k. Det är lite annorlunda när man pratar om 650k kr =)
Har läst att de flesta verkar köra med restvärde? När ni pratar om den förhöjda månadskostnaden i början? Vad ser ni för för-/nackdelar med restvärde eller utan? Jag är inte så sugen att betala uppåt 7k i månaden i 84 månader

Samt hur kan jag förklara för sambon att det är frågan om hur man vill använda sina pengar, softa på kontot eller arbeta som insats och ge lägre kostnad men möjlighet att spara undan skillnaden istället.
Såg även på DNB att de kör med "garanterat restvärde" ni som köpt och pratat med DNB vad innebär det i praktiken? Är det DNB i ihop med försäljaren som garanterar restvärde på ex 50%, och det innebär i praktiken att man blir garanterad att bilen är värde 50% med X antal förutsättningar man behöver uppnå under tidens lopp?
Edit: Eller är det jag som missat något viktigt vad gäller ovanstående förutsättningar med finansieringen?