Kalibrering efter vindrutebyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av KingRikard »

Har precis fått bytt vindrutan, och Carglass kan inte kalibrera säkerhetssystemen. Inget verkar ha påverkats när jag kör, allt funkar fint som vanligt. Frågan är vad som behöver kalibreras?
Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av spezializten »

Enligt Tesla-supporten så kommer kamerorna kalibreras automatiskt. De kan tydligen inte nollställa kalibreringen för detta. Det enda som kan resetas är när man byter en kamera osv.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av Crappy »

Det är märkligt, det här ältas om och om igen
En kamera måste kalibreras efter ett byte, datorn vet inte om fästet sitter rätt, rutan limmad lite för högt osv. Resultatet av något fel ser man inte förän man träffat vägräcket med AP på.
Nej en kamera kan inte kalibrera sig själv. Processen måste startas och under tiden är den ur funktion. Ni vet, när ni hämtade bilen tog det några mil innan allt funkade. Den kan inte både fungera och kalibrera sig själv samtidigt. Det säger sig lite själv. Vilka värden är de rätta?
Säger någon något annat ljuger de av okunskap. PUNKT!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av [JM] »

Crappy skrev:
Det är märkligt, det här ältas om och om igen
En kamera måste kalibreras efter ett byte, datorn vet inte om fästet sitter rätt, rutan limmad lite för högt osv. Resultatet av något fel ser man inte förän man träffat vägräcket med AP på.
Nej en kamera kan inte kalibrera sig själv. Processen måste startas och under tiden är den ur funktion. Ni vet, när ni hämtade bilen tog det några mil innan allt funkade. Den kan inte både fungera och kalibrera sig själv samtidigt. Det säger sig lite själv. Vilka värden är de rätta?
Säger någon något annat ljuger de av okunskap. PUNKT!
Du motsäger dig själv.
Påståendet
Ni vet, när ni hämtade bilen tog det några mil innan allt funkade.
Detta påstående indikerar att kamerasystemet eventuellt kalibrerar sig själv när en person kör bilen.
För att ett system skall vara självkalibrerande/självlärande behöver någon tala om vad som är rätt och vad som är fel. Om systemet hela tiden korrigerar sina reglerparametrar under tiden som någon person kör bilen så kan bilen mkt väl ej behöva lämnas in för fabrikskalibrering. Dvs när jag kör bilen och AP är ur funktion och det är fint väder ute så väglinjerna syns så kan den mkt väl använda denna info för att finjustera parametrar.
Den kan självklart inte kalibrera sig själv under AP eftersom det är då den skall använda det den lärt sig.
Du pratar om okunskap. Då vill jag att du visar mig teslas kod för hur dom hanterar detta. Gissar att du inte har den eller sett den och då kan du inte heller själv med 100% säkerhet säga att det är på ena sättet eller det andra.
Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av spezializten »

Kan bara hålla med ovan. De kalibrerar sig själva. En kamera kommer se precis samma bild oavsett om den är riktad en millimeter fel eftersom den kalibreras mot de andra kamerorna. Däremot en radar måste kanske kalibreras bättre om inte denna kan göras mot kameror och eller ultraljudssensorerna?
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av clecab »

Jag var tvungen att kalibrera kameran på AP1 efter vindrutebyte. Autopiloten fungerade ok men vinglade lite mer än vanligt. Efter kalibreringen så blev den stabilare.
Det var mobileservice som fixade det. De tog bilen på en kortare tur. De var tvungna att körar mer än 50km/h för att algoritmen skulle fungera sa de.

Kostnad 700kr och tog en 10-15min. Mobileservice är fantastiskt.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av [JM] »

Intressant.
Hur länge/långt körde du bilen efter bytet innan mobilservice kom på besök?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av e5m1r »

Kameran ska kalibreras efter bytet
Om den behöver eller inte beror på placeringen då man inte har koll kalibrerar man.
Inget särskilt man gör i teslas fall mer ön att man säger till bilen att kalibrera kameran
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av clecab »

Körde minst 20mil så inte själv kalibrering av den
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av [JM] »

Märkligt att Tesla verkar valt att frysa uppdateringen av inlärningen efter ett tag eller efter en given sträcka. Dom skulle i princip kunna låta den vara på hela tiden.
Dels för att kompensera för åldring och andra långsiktiga processer men också för att ta bort risken ifall den första kalibreringen blivit felaktig och sen måste göras om. Eller som nu vid ett byte av rutan.
Om kalibreringen fortsatt är aktiv efter initiala inlärningen men med längre integrationstid för parametrarna så får man ju oftare ett mer robust system.
Så brukar ju biltillverkarna normalt göra tex med motorstyrningen för att styra insprutning och tändning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av Bjelke »

Finns det ingen fiffig "hemlig" kod för att starta om den åtminstone?
Tars? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av Xmag »

Bokade tid för byte av vindruta idag på Carglass. Fick ett mail att jag behöver kontakta Tesla för kalibrering efter bytet. Prövade att boka tid i appen vilket är, vad jag förstår, enda alternativet nu för tiden. Fick tid i mitten av december. Jag vill ju inte vara utan autopilot i nästan två månader så jag avbokade vindrutebytet. Så nu kör jag med en stor spricka i stället... Hur har ni andra hanterat detta? Bokat Kalibrering först och anpassat bytet av vindruta efter det? Struntat i AP under tiden? Hittat ett ställe där de kan kalibrera? Eller?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av frippe »

Xmag skrev:
Bokade tid för byte av vindruta idag på Carglass. Fick ett mail att jag behöver kontakta Tesla för kalibrering efter bytet. Prövade att boka tid i appen vilket är, vad jag förstår, enda alternativet nu för tiden. Fick tid i mitten av december. Jag vill ju inte vara utan autopilot i nästan två månader så jag avbokade vindrutebytet. Så nu kör jag med en stor spricka i stället... Hur har ni andra hanterat detta? Bokat Kalibrering först och anpassat bytet av vindruta efter det? Struntat i AP under tiden? Hittat ett ställe där de kan kalibrera? Eller?
Bytte ruta och har inte kalibrerat om, ap1 fungerar lika bra som innan. Så inte sett behov av att kalibrera. Men kanske kan vara annat för andra beroende på hur de hanterar bytet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av KingRikard »

Min ruta byttes också hos Carglass som inte kunde kalibrera, men allt har funkat perfekt även efter det. Jag har lagt med kalibrering på nästa service hos Tesla, så inga problem så här långt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av heldiggrisen »

Hur fungerar försäkringen om du krockar i räcket med AP till och inte kalibrerat kameran? Är adaptiva farthållaren baserat enbart på radar, eller båda kamera och radar? Vad säger garantin?
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av KingRikard »

Tror inte det är någon skillnad, man är alltid ansvarig förare själv.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av [JM] »

Radarn är bra på att mäta avstånd och skillnader i hastighet mot andra objekt.
Stereovision är bra på information som är vinkelberoende. Typ vart du befinner dig i filen etc.

En svårighet med skälvkörning är att korrelera data från båda sensorerna så att bilen kan sätta ihop vilka avstånd som hör ihop med vilka vinklar.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av GreenMachine »

heldiggrisen skrev:
Hur fungerar försäkringen om du krockar i räcket med AP till och inte kalibrerat kameran? Är adaptiva farthållaren baserat enbart på radar, eller båda kamera och radar? Vad säger garantin?
Fungerar på samma sätt som om du krockar i räcket pg av att du själv inte är helt kalibrerad :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av Henkens »

Jag fick nyss min ruta bytt av Carglas och dom kalibrerade den inte.
I ca en mil så hade den lilla bilen i displayen spatt och trodde att jag körde i vägrenen hela tiden, men efter ett tag så hittade den tillbaka till mitt i "vägen"
Nu verkar den ha koll på när jag kör mitt i mitt körfält.
Jag har inte AP aktiverat på min MS -15.
Senast redigerad av Henkens, redigerad totalt 1 gånger.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av K_North »

Hittade den här.
BR-16-00-003_Calibrating_the_Driver_Assistance_System_R3.pdf
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av Crappy »

[JM] skrev:
Crappy skrev:
Det är märkligt, det här ältas om och om igen
En kamera måste kalibreras efter ett byte, datorn vet inte om fästet sitter rätt, rutan limmad lite för högt osv. Resultatet av något fel ser man inte förän man träffat vägräcket med AP på.
Nej en kamera kan inte kalibrera sig själv. Processen måste startas och under tiden är den ur funktion. Ni vet, när ni hämtade bilen tog det några mil innan allt funkade. Den kan inte både fungera och kalibrera sig själv samtidigt. Det säger sig lite själv. Vilka värden är de rätta?
Säger någon något annat ljuger de av okunskap. PUNKT!
Du motsäger dig själv.
Påståendet
Ni vet, när ni hämtade bilen tog det några mil innan allt funkade.
Detta påstående indikerar att kamerasystemet eventuellt kalibrerar sig själv när en person kör bilen.
För att ett system skall vara självkalibrerande/självlärande behöver någon tala om vad som är rätt och vad som är fel. Om systemet hela tiden korrigerar sina reglerparametrar under tiden som någon person kör bilen så kan bilen mkt väl ej behöva lämnas in för fabrikskalibrering. Dvs när jag kör bilen och AP är ur funktion och det är fint väder ute så väglinjerna syns så kan den mkt väl använda denna info för att finjustera parametrar.
Den kan självklart inte kalibrera sig själv under AP eftersom det är då den skall använda det den lärt sig.
Du pratar om okunskap. Då vill jag att du visar mig teslas kod för hur dom hanterar detta. Gissar att du inte har den eller sett den och då kan du inte heller själv med 100% säkerhet säga att det är på ena sättet eller det andra.

Jag ger upp
I mitt yrke ingår att kalibrera kameror, men här får man på tafsen oavbrutet. De självlärda kan bättre.
Det märkliga är att, de flesta får beskedet att de måste till Tesla för att kalibrera, men man tror på de få som får motsatt besked?
För övrigt, AP är inte i funktion under kalibreringsprocessen. Det vet alla, eller hur, som du skriver då kan den "självkalibrera" Men när du får tillbaka bilen efter vindrutetbyte är AP i funktion. Så då kan den inte kalibrera sig, precis som jag säger.
Men vi avslutar den här diskussionen. Vi hoppas att det inte kommer en dag, då en bil krockar för att kameran tror den sitter rätt, men tyvärr läser fel information. Jag skulle aldrig chansa.

(Btw Volvo hävdade i något år att deras bil också självkalibrerade, de har ändrat sig.......... Det är visserligen en dynamisk kalibrering, men bilen måste veta att den ska kalibrera sig)

Kör lugnt, sakta och försiktigt Teslavänner
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Kalibrering efter vindrutebyte

Inlägg av [JM] »

Va!! Ska du ge upp redan efter ett inlägg?
Dela gärna med dig av din egna erfarenheter istället om t.ex. hur biltillverkarnas stereovision system används.

Själv så har jag jobbat ca 17 år med att designa och integrera sensorsystem i olika farkoster/plattformar där ca 10 av dom är inom automotivebranschen.
Men Tesla gör ju inte som de andra som vi vet sen tidigare så det är lite kul att luska ut hur dom tänker/gör.
Skriv svar