Släpvagnskörning med model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vi måste ju såklart ha en egen tråd där vi diskuterar släpvagnskörning med model 3 (det finns ju en för e-tron). Jag har idag varit och hälsat på mina bröder och låtit dem provköra. Min lillebror har en husvagnsservicefirma och har en hel del vagnar att välja på och plockade fram en som vägde c:a 1000 kg som vi hakade på. Kan bara säga att nån lyckligare än min bror när han trampade plattan i botten med en husvagn på släp har jag inte sett på länge! Han testade dessutom att köra om en bil på landsvägen. Visst, det kan man göra, men inte så snabbt! Alltså, att så snabbt komma upp i den fart som krävdes för omkörningen och sen lika snabbt in i rätt fil igen, det klarar man inte med många bilar!

Hans omdöme var att det inte alls kändes att det satt nåt på kroken, och jag håller med honom. Och att slippa denna eviga växling, vare sig det är manuellt eller med en automat. Jag påpekade gång på gång att detta är Teslas slöaste och långsammaste bil.

Tyvärr har jag ingen bild på detta lyckliga tillfälle för det regnade våldsamt och vi glömde bort det.

Måste nog införskaffa en husvagn också... :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Släpvagnskörning med model 3

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag påpekade gång på gång att detta är Teslas slöaste och långsammaste bil.
Den kommentaren körde jag med idag också på släkt sammankomsten. Kör sakta ut ur villaområdet och pratar om hur långsam denna bil är men att jag tänker på ekonomi osv osv bla bla. Sedan när jag kommer ut på motorvägspåfarten så stampar jag i botten från 20-30 km/h. :mrgreen: ”Men va i @#*&” blir kommentaren.

Hur såg förbrukningen ut med husvagn? Jag antar att det ligger på samma nivå som för min hästtransport?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja elbilar är perfekta som dragbilar.

Men tänkt på innehållet i husvagnens kylskåp och allt porslin i skåpen, det mesta kanske blir förstört efter en sådan provtur! :o

Det är svårt att hålla sig till max 80 km/h i elbilar, lätt att bli fartblind.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Off Grid Byggaren skrev:

Men tänkt på innehållet i husvagnens kylskåp och allt porslin i skåpen, det mesta kanske blir förstört efter en sådan provtur! :o

Ingen fara... Kolla med ena ögat på energiförbrukningen så släpper du pedalen direkt! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Duger SR+ för att dra häst/hus/släp-vagn eller behöver man LR AWD för att hålla farten när det blir lite brantare uppförsbackar på 90+ vägar?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

BEV[e-Rage] skrev:
Duger SR+ för att dra häst/hus/släp-vagn eller behöver man LR AWD för att hålla farten när det blir lite brantare uppförsbackar på 90+ vägar?
En SR+ har ju kraft som en 3L diesel ungefär, närmare 300hk och rejält med vrid.
Problemet är snarare att man inte får dra så mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

BEV[e-Rage] skrev:
Du vet att maxhastighet vid släpvagnskörning är 80 km/h? Det är olagligt att köra fortare än så och skulle kunna leda till åtal.

Du får ha ett släp med högre registrerad totalvikt efter en SR+ än en LR, men i bägge fall är den faktiska vikten, bruttovikten begränsad till 1000 kg. Detta är för att SR+ är ungefär 300 kg lättare än LR.

SR+ är ju bakhjulsdriven Vilket kan vara jobbigt om man ska backa med tunga släp. Vid de lägena är det riktigt bra att ha en fyrhjulsdriven bil som får att fäste den behöver. Nu är ju Model 3 begränsad till 1000 kg i bruttovikt på släpet så det kommer aldrig vara ett riktigt problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Hur såg förbrukningen ut med husvagn? Jag antar att det ligger på samma nivå som för min hästtransport?
Jag tänkte inte på kolla det. Det var så mycket annat att tänka på, dels för att jag inte hunnit lära mig allt om bilen än, dels för att vi hade annat fokus.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jag tänkte inte på kolla det. Det var så mycket annat att tänka på, dels för att jag inte hunnit lära mig allt om bilen än, dels för att vi hade annat fokus.
Nä, det krävs ju att man kör lite ”normalt” och inte testar annat samtidigt. Funderar också på husvagn men tänker att då är jag tillbaka på samma räckvidd som för Leaf.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Off Grid Byggaren skrev:

Detta var en "tom" husvagn, alltså utan den normala packningen som är i en vagn som aktivt används, så den faktorn behövde vi inte räkna med.

Javisst är det lätt att bli fartblind! 80 km/h med ett ton bakpå känns ju inte alls, så man tycker att man borde kunna köra mycket fortare.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tror att skillnaden att dra släp (ur förarsynpunkt) är minimal mellan SR+ och performance. (det är ju max 80km/h som gäller även om en del låtsas om de glömt bort elefanten de har bakom bilen när de kör 100+). Tror SR+ är att föredra då den är lättare (dock ej lätt!) och därmed kan man få med mer teoretisk last. Räckvidden är givetvis den stora skillnaden. men det är inte ofta man flyttar från ena sidan landet till det andra. Tror majoriteten är korta sträckor.
Far man land och rike runt med hästen så är man specialfall, och då vill man ha större batteri, men jag kan ej avgöra om ekonomin kan göra att man står ut med fler laddstopp. (som ändå görs).
Inte så hög accereration uppskattas nog mer när man har släp på.
Blir intressant att följa jerkers öden och äventyr med bilen.
Tror definitivt att bilen kan tillåtas dra mer i framtiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:

Det brukar inte vara porslin man använder i husvagnar. För tungt och för skört. Oftast har man melamin. Vi köpte dock "porslin" utav bambu. Det är miljövänligare än melamin.
Jag drog ifrån en grannes dieselvolvo häromdagem när han försökte rejsa med mig om min husvagn. Allting låg lite huller om buller efteråt, men ingenting har gått sönder vad jag kunde se. Annars var det värt det, i så fall. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Nä, det krävs ju att man kör lite ”normalt” och inte testar annat samtidigt. Funderar också på husvagn men tänker att då är jag tillbaka på samma räckvidd som för Leaf.
Fast det gör ju ingenting. Man har ju huset med sig när man laddar. Då kan man sitta i husvagnen och fika eller så. Det är så vi har resonerat. Jag räknar med 20 mils räckvidd med husvagn. Vi laddar alltså i princip lika ofta, fast laddpauserna blir längre.
Att dra ett hästsläp eller en båt däremot är inte alls lika praktiskt. Hästen kan man iofs ta på en ridtur, men båten är ganska oanvändbar när den står på ett släp.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Finns regler om transport tider och sånt som kan bli jobbigt om man kör med hästar. Laddstationerna ligger ju sällan så att man vill ta ut hästen ur transporten.

Jag tänker att husvagn kan fungera om man vill åka någonstans och sedan ha den stående där under några dagar. Typ en vecka ner till Österlen eller något sånt. Men om man ska åka en rund tur i Norge så blir det inte lika praktiskt.
Jag vet inte... kanske får pröva husvagn om man hittar en lagom fräsch i rätt storlek och vikt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Fast det gör ju ingenting. Man har ju huset med sig när man laddar. Då kan man sitta i husvagnen och fika eller så. Det är så vi har resonerat. Jag räknar med 20 mils räckvidd med husvagn. Vi laddar alltså i princip lika ofta, fast laddpauserna blir längre.
Att dra ett hästsläp eller en båt däremot är inte alls lika praktiskt. Hästen kan man iofs ta på en ridtur, men båten är ganska oanvändbar när den står på ett släp.
Precis! Det är ju så man får tänka. Man får tänka om när det kommer till husvagnssemester, på samma sätt som man fått tänka om vad gäller bilkörning över långa sträckor. Att köra 100 mil non-stop är inget man ska ägna sig åt ändå. Nu är elbilarna i sig snart uppe i en obruten körsträcka som är fullt tillräcklig. Samma situation upprepas nu för husvagnsåkarna. Nu kommer det allt fler elbilar med dragkrok och man får gå tillbaka till lite tätare och längre raster. Om några år har man löst även det problemet (om man nu ser det som ett problem).

Men visst, det finns nog en hel del som gör så på semestern att de först klarar av en transportsträcka som man vill få gjort så snabbt som möjligt för att sedan antingen ligga still på ett ställe eller göra kortare turer inom ett begränsat område, och dessa kommer inte att tycka om att den transportsträckan tar längre tid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag har semestrat i Sverige de senaste åren med Leaf så egentligen är ju husvagnen inget bekymmer. Men jag misstänker ändå att jag skulle sakna känslan av att komma iväg 30 mil på ett sträck för att börja semestern där. Vi har ju sett mycket av det som ligger nära.
Under de här åren har vi kombinerat hotell med tält och det tycker jag funkar bra. Har du sovit i tält ett par dagar uppskattar man hotellet.
MattiG

Inlägg av MattiG »

Jerker skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Precis! Det är ju så man får tänka. Man får tänka om när det kommer till husvagnssemester, på samma sätt som man fått tänka om vad gäller bilkörning över långa sträckor. Att köra 100 mil non-stop är inget man ska ägna sig åt ändå. Nu är elbilarna i sig snart uppe i en obruten körsträcka som är fullt tillräcklig. Samma situation upprepas nu för husvagnsåkarna. Nu kommer det allt fler elbilar med dragkrok och man får gå tillbaka till lite tätare och längre raster. Om några år har man löst även det problemet (om man nu ser det som ett problem).

Men visst, det finns nog en hel del som gör så på semestern att de först klarar av en transportsträcka som man vill få gjort så snabbt som möjligt för att sedan antingen ligga still på ett ställe eller göra kortare turer inom ett begränsat område, och dessa kommer inte att tycka om att den transportsträckan tar längre tid.
Lite så är det för oss som bor högt upp i landet, vi har fattat tycke för att campa i italien så vi har en bit att färdas, vi kör dagsetapper på 70-80 mil annars hinner man inte fram innan semestern är slut..
Nu har ju inte alla lika långt som vi, men många är vi som tar vagnen med oss på långa turer.
Sen måste dragvikterna upp mer till minst 2000kg, Året runt vagnar väger en hel del så det funkar inte med bara 1600kg som många verkar komma med snart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Model X tar väl 2000 kg?
MattiG

Inlägg av MattiG »

LarsL skrev:
Model X tar väl 2000 kg?
Jo det är den enda som gör det ännu, men X:en är ju inte för alla.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Off Grid Byggaren skrev:

Men om det bara är innehållet som går sönder är det ju ändå bättre än med bensinbilar. Jag tror inte jag sett en enda hel husvagn i slutet av ett Top Gear avsnitt och dom kör ju nästan bara bensinbilar ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag har semestrat i Sverige de senaste åren med Leaf så egentligen är ju husvagnen inget bekymmer. Men jag misstänker ändå att jag skulle sakna känslan av att komma iväg 30 mil på ett sträck för att börja semestern där. Vi har ju sett mycket av det som ligger nära.
Under de här åren har vi kombinerat hotell med tält och det tycker jag funkar bra. Har du sovit i tält ett par dagar uppskattar man hotellet.
Vi har ju hundarna med oss och de klarar ändå inte av att åka mer än max två timmar i sträck. Sen får man ta en längre paus. Då blir det kissa, bajsa, lukta, springa för hundarna, fika för oss och ström för bilen. Det blir troligen tidsmässigt ingen större skillnad om vi har en husvagn eller inte. Det enda som kan bli problematiskt är utbyggnaden av vettiga snabbladdare norrut. Det får bli en och annan 50kW-laddare helt enkelt, och då tar det längre tid att ladda såklart. Vi har ju inte gjort detta ännu. Men det blir riktigt kul att prova. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, det påminner om mitt Leaf åkande och det funkade ju det också. Ofta måste vi ju ta en paus ändå efter 2 timmar när vi är ute och åker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Som sagt, egentligen är blir det inte fler pauser, men de blir längre. Tidigare när vi hade en Model S laddade vi i princip vid vid varje SuC. De låg placerade så att det fanns en SuC var 20:e mil ungefär. Det gick oftast inte att hoppa över en SuC eftersom bilen inte klarade så långa sträckor. På senare tid fanns fler SuC, men vi stannade oftast ändå efter 20 mil eftersom bilens laddkurva gjorde att det tog sån jäkla tid ladda fler mil.
Nu med e-tron är det lite samma sak. Det finns än så länge inte tillräckligt många Ionity eller andra HPC-stationer, vilket gör.att man i princip laddar vid varje laddare, dvs var 20:e mil ungefär. Man tömmer batteriet bara lite mer än hälften, men man kan oftast inte hoppa över laddare.pga avstånden. Med husvagn får man nog ladda fullt varje gång, men man tar sig sig troligen ändå till nästa Ionity med lite marginal. Skillnaden är bara att laddtiden blir 40 minuter istället för 20. Det borde vara ungefär likadant med Model 3. Det känns inte som ett problem.
Lite som förr. Allt annat har blivit alldeles för enkelt. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det var bildbevis jag skulle visa upp, ja. På väg till brädgården:Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178