Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

joikast
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2019 13:36

Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av joikast »

Hej, har en fråga som kanske är lite dum, men blir ändå inte riktigt klok.

Jag hade tänkt leasa en Model S till mitt AB, och har nu fått erbjudande med ränta 0,25% av DnB.

Planen är att leasa direkt från Tesla, frågan är då om det räknas som operationell eller finansiell leasing?

Av det jag har läst så innebär att vid finansiell leasing så är man själv ansvarig för alla övriga kostnader (service, försäkring, skatt osv) samt restvärde. Egentligen så lånar man bara pengarna av en bank.

Men om man har en operationell leasing, då ingår allt (försäkring, service, skatt osv) samt att du själv inte behöver tänka på restvärdet.

Enligt min säljare på Tesla så ingår "allt" samt att man även har ett garanterat restvärde efter 36 månader. alltså låter det mer som en operativ leasing?

Sedan har min säljare sagt att det är inga problem om man mot förmodan blir tvungen att bryta kontraktet i förtid, dom säljer bilen och så räknar man ut mellanskillnad osv och inget mer med det (låg risk att man skulle hamna i skiten). Men enligt DnB så avråder dom starkt av att bryta ett kontrakt i förtid, då det kan bli dyrt med straffavgift osv.

Så hur går det ihop? är det operativ eller finansiell leasing som Tesla erbjuder?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10504
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av Legato »

Konstigt att de pratar om att allt ingår...

Är inte uppdaterad, men historiskt så har det bara varit Finansiell Leasing som erbjudits via DNB. Då har man tecknat försäkring och serviceavtal själv vid sidan om.

Operationell Leasing brukar de offerera via Sixt (med försäkring och tidigare även service inbakat), men det är ju såklart möjligt att DNB börjat erbjuda operationell också.

Jag sålde min Model S i förtid med finansiell leasing via DNB, det var inga problem alls och ytterst små kostnader associerat. Även sålt operationellt leasad via Sixt i förväg, det var lite kostsammare, men inte så farligt där heller.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joikast
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2019 13:36

Re: Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av joikast »

Legato skrev:
Konstigt att de pratar om att allt ingår...

Är inte uppdaterad, men historiskt så har det bara varit Finansiell Leasing som erbjudits via DNB. Då har man tecknat försäkring och serviceavtal själv vid sidan om.

Operationell Leasing brukar de offerera via Sixt (med försäkring och tidigare även service inbakat), men det är ju såklart möjligt att DNB börjat erbjuda operationell också.

Jag sålde min Model S i förtid med finansiell leasing via DNB, det var inga problem alls och ytterst små kostnader associerat. Även sålt operationellt leasad via Sixt i förväg, det var lite kostsammare, men inte så farligt där heller.
Tack för svar.

Grävt lite mer nu, och tydligen när det kommer till försäkringen så måste man komplettera med halvförsäkring själv.

Så vagnskadegaranti + halvförsäkring är i praktiken samma som helförsäkring.

När det gäller service så var min förståelse att det skulle ingå, men det kanske det alltid gör om man köper en Tesla? eller gör man inga service de första åren?

Besiktning har jag ingen aning om, men görs väl inte första åren om jag minns rätt.

Skatten är ju så låg så det är ju skit samma.

Sedan kommer vi till det här med restvärde.. det står i offerten att jag har ett garanterat restvärde av Tesla, vilket låter bra. Det blir ju som en extra säkerhet.

Det känns som att det som Tesla erbjuder är tekniskt sett finansiell leasing, men som är "förbättrad" och kan nästan likställas med en operativ leasing, fast med lägre kostnad.

Kan det stämma?
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av Daniel »

Ska man se det 100% strikt så är det finansiell leasing. Givet att Tesla garanterar återköpsvärde så går det dock att argumentera (med framgång) gentemot revisorer att det ändå kan röra sig om operationell leasing.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10504
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av Legato »

joikast skrev:
Legato skrev:
Konstigt att de pratar om att allt ingår...

Är inte uppdaterad, men historiskt så har det bara varit Finansiell Leasing som erbjudits via DNB. Då har man tecknat försäkring och serviceavtal själv vid sidan om.

Operationell Leasing brukar de offerera via Sixt (med försäkring och tidigare även service inbakat), men det är ju såklart möjligt att DNB börjat erbjuda operationell också.

Jag sålde min Model S i förtid med finansiell leasing via DNB, det var inga problem alls och ytterst små kostnader associerat. Även sålt operationellt leasad via Sixt i förväg, det var lite kostsammare, men inte så farligt där heller.
Tack för svar.

Grävt lite mer nu, och tydligen när det kommer till försäkringen så måste man komplettera med halvförsäkring själv.

Så vagnskadegaranti + halvförsäkring är i praktiken samma som helförsäkring.

När det gäller service så var min förståelse att det skulle ingå, men det kanske det alltid gör om man köper en Tesla? eller gör man inga service de första åren?

Besiktning har jag ingen aning om, men görs väl inte första åren om jag minns rätt.

Skatten är ju så låg så det är ju skit samma.

Sedan kommer vi till det här med restvärde.. det står i offerten att jag har ett garanterat restvärde av Tesla, vilket låter bra. Det blir ju som en extra säkerhet.

Det känns som att det som Tesla erbjuder är tekniskt sett finansiell leasing, men som är "förbättrad" och kan nästan likställas med en operativ leasing, fast med lägre kostnad.

Kan det stämma?
Det var så lite! Vagnskadegaranti har du ju alltid på en ny bil.

Service är inte längre tidsbunden utan när bilen rapporterar att det behövs, vilket den inte kommer göra de första åren om inte något gått sönder.

Så ja, det enda som skiljer mot en finansiell lease är väl att Tesla går in som garant för restvärdet. När jag köpte min Model S så var det dock inte på samma nivå som restvärdet på leasingen utan det var ett lägre garanterat värde från Tesla.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Speedy
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 jun 2019 20:27

Re: Är Teslas egna leasing finansiell eller operativ?

Inlägg av Speedy »

Enligt min AG så garanterar inte Tesla återköpsvärde tyvärr.
Skriv svar