Alla Tesla får 3-5% effektökning gratis snart OTA
Moderator: Redaktion
Alla Tesla får 3-5% effektökning gratis snart OTA
Enligt webcast.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Alla Tesla får 3-5% effektökning gratis snart OTA
Model 3 5%
Model S&X 3%
Om jag hörde rätt.
Model S&X 3%
Om jag hörde rätt.
Model Y LR
Model S 100D -18
- Gustafsson
- Teslaägare
Det där har ju hänt förr och är en trevlig present från EM. 85 D fick ett rejält tillskott med en uppdatering t.ex.
Vore kul att veta var gränsen för effektuttag ligger på bilarna om det inte fanns någon mjukvarustrypning alls.
Vore kul att veta var gränsen för effektuttag ligger på bilarna om det inte fanns någon mjukvarustrypning alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
- Gustafsson
- Teslaägare
Den siffran stämmer ändå inte, men det blir väl som när den gamla SAABen fick nytt chip och piggnade till lite...Jerker skrev:Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, det är sant. Det var nån som frågade mig vad effekten på motorn är, och jag har inte lyckats få samma siffra i två olika källor. Kan man på något sätt kolla upp det i bilen?Gustafsson skrev:Den siffran stämmer ändå inte, men det blir väl som när den gamla SAABen fick nytt chip och piggnade till lite...Jerker skrev:Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
- GreenMachine
- Teslaägare
Att svara på den frågan är som att fråga vad det blir för väder i bästa vecka. Ingen som vet, men man tror att det kanske... Vill man veta på riktigt så är det nog bara en dynamo som gäller.. Har just kollat försäkringar på min X LR och effekten har inte varot den samma på något ställe.Jerker skrev:Nej, det är sant. Det var nån som frågade mig vad effekten på motorn är, och jag har inte lyckats få samma siffra i två olika källor. Kan man på något sätt kolla upp det i bilen?Gustafsson skrev:Den siffran stämmer ändå inte, men det blir väl som när den gamla SAABen fick nytt chip och piggnade till lite...Jerker skrev:Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
innebär det sämre räckvidd, tror att folk skulle uppskatta det mer än rödljusracing. men säkert trevligt. om det inte var på bekostnad av något annat.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Nä, finns ingen koppling till verkningsgrad.Mickep skrev:innebär det sämre räckvidd, tror att folk skulle uppskatta det mer än rödljusracing. men säkert trevligt. om det inte var på bekostnad av något annat.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Det blir sämre räckvidd vid rödljusracingMickep skrev:innebär det sämre räckvidd, tror att folk skulle uppskatta det mer än rödljusracing. men säkert trevligt. om det inte var på bekostnad av något annat.

Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
-
Intressant. SR+ som säljs i staterna har blivit en 500 dollar dyrare och fått 10 Miles mer räckvidd . 250 Miles nu. Den gör 5,3, har för mig att den gjorde 5,6-5,7 tidigare. Kanske får vi mer effekt ut av batteriet också?
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Elon twittrade ju häromdan att räckvidden skulle öka från 240 miles till 250 miles (EPA) så det är väl det de uppdaterat amerikanska sidan med. Finns kanske ingen uppgift än vad det blir i WLTP så svenska sidan ser ut som förut med 409 km WLTP.vibrationsfri skrev:Intressant. SR+ som säljs i staterna har blivit en 500 dollar dyrare och fått 10 Miles mer räckvidd . 250 Miles nu. Den gör 5,3, har för mig att den gjorde 5,6-5,7 tidigare. Kanske får vi mer effekt ut av batteriet också?
5.3 sekunder är ju 0-60 mph (96 km/h). Det tar väl ytterligare 0,3 sekunder att ta sig upp till de 100 km/h som står på svenska sidan.
Vi får väl se vad händer om ett par veckor när effektuppdateringen kommer.
-
- elbilist
5% är väl 5% oavsett körcykel, eller tänker jag fel?SIR N skrev:Elon twittrade ju häromdan att räckvidden skulle öka från 240 miles till 250 miles (EPA) så det är väl det de uppdaterat amerikanska sidan med. Finns kanske ingen uppgift än vad det blir i WLTP så svenska sidan ser ut som förut med 409 km WLTP.vibrationsfri skrev:Intressant. SR+ som säljs i staterna har blivit en 500 dollar dyrare och fått 10 Miles mer räckvidd . 250 Miles nu. Den gör 5,3, har för mig att den gjorde 5,6-5,7 tidigare. Kanske får vi mer effekt ut av batteriet också?
5.3 sekunder är ju 0-60 mph (96 km/h). Det tar väl ytterligare 0,3 sekunder att ta sig upp till de 100 km/h som står på svenska sidan.
5% på 409km blir då 429km.
Vi får se.
Står inget om vilka årsmodeller det gäller så man kan anta att det gäller alla?
Verkar också bli något höjd Supercharging för Model 3 SR/SR+
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... re-update/
"CEO Elon Musk announced during Tesla’s Q3 earnings call that a number of power improvements will be made to the Model S, Model X, and Model 3, including the increase of range, and speed of Supercharging for Standard Range and Standard Range Plus vehicles, as well as improved drivability."
Tesla VP of Technology Drew Baglino added, “We are continuing to learn how to optimize motor control in our products. But yes, a 5% improvement for all Model 3 customers, and 3% for S and X.”
Diggar Teslas approach med "constant improvement". Det här gör ägandet så mycket roligare än en vanlig traditionell bil!
Blir spännande att se vad "improved drivability" innebär. Troligtvis handlar det om förbättrad ESP och därmed kalibrering av vrid mellan motorerna/hjulen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... re-update/
"CEO Elon Musk announced during Tesla’s Q3 earnings call that a number of power improvements will be made to the Model S, Model X, and Model 3, including the increase of range, and speed of Supercharging for Standard Range and Standard Range Plus vehicles, as well as improved drivability."
Tesla VP of Technology Drew Baglino added, “We are continuing to learn how to optimize motor control in our products. But yes, a 5% improvement for all Model 3 customers, and 3% for S and X.”
Diggar Teslas approach med "constant improvement". Det här gör ägandet så mycket roligare än en vanlig traditionell bil!
Blir spännande att se vad "improved drivability" innebär. Troligtvis handlar det om förbättrad ESP och därmed kalibrering av vrid mellan motorerna/hjulen.
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Om man ska vara petig så var det effekten som skulle öka med 5 %, inte räckvidden. 240 till 250 är drygt 4 procents ökning.heldiggrisen skrev:5% är väl 5% oavsett körcykel, eller tänker jag fel?SIR N skrev:Elon twittrade ju häromdan att räckvidden skulle öka från 240 miles till 250 miles (EPA) så det är väl det de uppdaterat amerikanska sidan med. Finns kanske ingen uppgift än vad det blir i WLTP så svenska sidan ser ut som förut med 409 km WLTP.vibrationsfri skrev:Intressant. SR+ som säljs i staterna har blivit en 500 dollar dyrare och fått 10 Miles mer räckvidd . 250 Miles nu. Den gör 5,3, har för mig att den gjorde 5,6-5,7 tidigare. Kanske får vi mer effekt ut av batteriet också?
Vi får se.
250 / 240 * 409 = 426 km
Webcast? Vem är det?Zalman3 skrev:Enligt webcast.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
https://edge.media-server.com/mmc/p/z7r768gmElof skrev:Webcast? Vem är det?Zalman3 skrev:Enligt webcast.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hen bor väl granne med "en källa" om jag förstått "ryktet" rätt.Elof skrev:Webcast? Vem är det?Zalman3 skrev:Enligt webcast.

Då är frågan vem som är Ryktet?[JM] skrev:Hen bor väl granne med "en källa" om jag förstått "ryktet" rätt.Elof skrev:Webcast? Vem är det?Zalman3 skrev:Enligt webcast.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Som någon sa så är det väl effekten.heldiggrisen skrev:5% är väl 5% oavsett körcykel, eller tänker jag fel?SIR N skrev:Elon twittrade ju häromdan att räckvidden skulle öka från 240 miles till 250 miles (EPA) så det är väl det de uppdaterat amerikanska sidan med. Finns kanske ingen uppgift än vad det blir i WLTP så svenska sidan ser ut som förut med 409 km WLTP.vibrationsfri skrev:Intressant. SR+ som säljs i staterna har blivit en 500 dollar dyrare och fått 10 Miles mer räckvidd . 250 Miles nu. Den gör 5,3, har för mig att den gjorde 5,6-5,7 tidigare. Kanske får vi mer effekt ut av batteriet också?
Vi får se.
Sedan skulle det väl kunna vara olika i olika körcykler. Tänk om körcykel A innehåller 90% motorväg och 10% stadskörning och körcykel B innehåller tvärt om. Är förbättringen då mest kopplad till motorvägsfart så blir väl ökningen i A mer än i B även sett i procent?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
För att klargöra är det väl effekten som ökar, inte räckvidden...?
Undrar om alla model 3 får samma ökning?
Någon som vet om det finns nån anledning?
Att det går...Black skrev:För att klargöra är det väl effekten som ökar, inte räckvidden...?

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag förstår inte frågan....Black skrev:Någon som vet om det finns nån anledning?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
https://www.electrive.net/2019/10/25/te ... istung-an/Tesla kommer att tillhandahålla en firmware-uppdatering under de kommande veckorna för att hjälpa Model S, Model X och Model 3 att utföra cirka fem procent mer. Men andra parametrar ändras.
Uppdateringen är också utformad för att ge ökad räckvidd och laddningsprestanda för superladdare och ge förbättringar av körning och körkomfort med enpedal. Detta meddelade Elon Musk i samband med telefonkonferensen om de senaste affärssiffrorna .
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension