Först vill jag säga att det är synd att den inte anpassar hastigheten efter skyltningen trots att den visar rätt hastighet på skärmen. Varför fattar jag inte, det vore ju det mest logiska. Men det står ju uttryckligen i manualen att den inte gör detta, så man måste ändra detta manuellt. Vad som inte står i manualen (vad jag kunde se) är att man förutom att rulla på höger ratthjul också kan trycka på den korrekta hastighetsskylten på skärmen. Då tar den den nya hastigheten och anpassar sig till den. Jag skulle vilja ha samma funktion på ratten, att man med nån tryckning på nåt av reglagen rättar bilen efter gällande hastighet. Att trycka på skärmen är alltid förenat med lite splittrat fokus och det är svårt att träffa rätt på en såpass liten symbol.
Sen beter sig min bil lite konstigt när jag kör om och jag använder farthållaren. När jag kört ut i vänsterfil så gör den först ett litet ryck att accelerera, "ångrar sig" och sen tar den ny fart, och då med en lite överdriven acceleration enligt min mening, särskilt när det kanske bara är 5 km/h som ska korrigeras. Det där är inte så bekvämt. Nu när jag läste i manualen om farthållaren så såg jag en funktion som kanske hör samman med detta beteende. Man kan hålla inne blinkerspaken lite extra länge vid omkörning och då ska den accelerera upp snabbare till rätt hastighet. Ska kolla detta nästa gång.
Omkörningsacceleration
Om du följer ett fordon med funktionen Trafikmedveten farthållare aktiverad accelererar Model 3 mot fordonet framför när körriktningssignalen aktiveras under en kort stund (i syfte att indikera ett byte till omkörningsfilen). Genom att under ett ögonblick hålla körriktningsvisaren uppåt eller nedåt kan du snabbt accelerera upp till inställd hastighet utan att behöva trampa ned gaspedalen. Körriktningsvisaren ökar bara hastigheten när alla de här förutsättningarna är uppfyllda:
• Funktionen Trafikmedveten farthållare är aktiverad och har upptäckt ett fordon framför.
• Inga hinder eller fordon detekteras i målfilen.
• Model 3 håller en lägre hastighet än den som är inställd, men över 72 km/h.
Funktionen Omkörningsacceleration är till för att hjälpa dig att köra om ett fordon framför dig. Om körriktningssignalen är aktiverad håller funktionen Trafikmedveten farthållare avstånd till fordonet framför men du kan köra något närmare än inställt avstånd. Accelerationen avbryts när något av följande inträffar:
• Önskad hastighet har uppnåtts.
• Det tar för lång tid att byta fil.
• Model 3 är för nära fordonet framför.
ELLER
• Körriktningssignalen avaktiveras.
Notera: Du kan använda funktionen Omkörningsacceleration genom att hålla den i positionen en kort stund (delvis aktiv). Om du släpper körriktningssignalen saktar Model 3 ned (på samma sätt som om du släpper gaspedalen) och återgår till den inställda hastigheten.