Trafikmedveten farthållare model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Trafikmedveten farthållare model 3

Inlägg av Jerker »

Jag förbryllades en hel del av den "trafikmedvetna" (adaptitva) farthållaren när jag körde lång sträckor på motorväg nu ett par dagar.

Först vill jag säga att det är synd att den inte anpassar hastigheten efter skyltningen trots att den visar rätt hastighet på skärmen. Varför fattar jag inte, det vore ju det mest logiska. Men det står ju uttryckligen i manualen att den inte gör detta, så man måste ändra detta manuellt. Vad som inte står i manualen (vad jag kunde se) är att man förutom att rulla på höger ratthjul också kan trycka på den korrekta hastighetsskylten på skärmen. Då tar den den nya hastigheten och anpassar sig till den. Jag skulle vilja ha samma funktion på ratten, att man med nån tryckning på nåt av reglagen rättar bilen efter gällande hastighet. Att trycka på skärmen är alltid förenat med lite splittrat fokus och det är svårt att träffa rätt på en såpass liten symbol.

Sen beter sig min bil lite konstigt när jag kör om och jag använder farthållaren. När jag kört ut i vänsterfil så gör den först ett litet ryck att accelerera, "ångrar sig" och sen tar den ny fart, och då med en lite överdriven acceleration enligt min mening, särskilt när det kanske bara är 5 km/h som ska korrigeras. Det där är inte så bekvämt. Nu när jag läste i manualen om farthållaren så såg jag en funktion som kanske hör samman med detta beteende. Man kan hålla inne blinkerspaken lite extra länge vid omkörning och då ska den accelerera upp snabbare till rätt hastighet. Ska kolla detta nästa gång.
Omkörningsacceleration
Om du följer ett fordon med funktionen Trafikmedveten farthållare aktiverad accelererar Model 3 mot fordonet framför när körriktningssignalen aktiveras under en kort stund (i syfte att indikera ett byte till omkörningsfilen). Genom att under ett ögonblick hålla körriktningsvisaren uppåt eller nedåt kan du snabbt accelerera upp till inställd hastighet utan att behöva trampa ned gaspedalen. Körriktningsvisaren ökar bara hastigheten när alla de här förutsättningarna är uppfyllda:
• Funktionen Trafikmedveten farthållare är aktiverad och har upptäckt ett fordon framför.
• Inga hinder eller fordon detekteras i målfilen.
• Model 3 håller en lägre hastighet än den som är inställd, men över 72 km/h.

Funktionen Omkörningsacceleration är till för att hjälpa dig att köra om ett fordon framför dig. Om körriktningssignalen är aktiverad håller funktionen Trafikmedveten farthållare avstånd till fordonet framför men du kan köra något närmare än inställt avstånd. Accelerationen avbryts när något av följande inträffar:
• Önskad hastighet har uppnåtts.
• Det tar för lång tid att byta fil.
• Model 3 är för nära fordonet framför.
ELLER
• Körriktningssignalen avaktiveras.

Notera: Du kan använda funktionen Omkörningsacceleration genom att hålla den i positionen en kort stund (delvis aktiv). Om du släpper körriktningssignalen saktar Model 3 ned (på samma sätt som om du släpper gaspedalen) och återgår till den inställda hastigheten.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Trafikmedveten farthållare model 3

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Först vill jag säga att det är synd att den inte anpassar hastigheten efter skyltningen trots att den visar rätt hastighet på skärmen. Varför fattar jag inte, det vore ju det mest logiska.
Det är en patentfråga, Tesla får inte slå på denna funktion utan att ta det med MobileEye.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
http://www.freepatentsonline.com/y2017/0008521.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Först vill jag säga att det är synd att den inte anpassar hastigheten efter skyltningen trots att den visar rätt hastighet på skärmen. Varför fattar jag inte, det vore ju det mest logiska.
Det är en patentfråga, Tesla får inte slå på denna funktion utan att ta det med MobileEye.

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
http://www.freepatentsonline.com/y2017/0008521.html
Det länkade patentet handlar om att läsa skyltar Frågan gäller varför den inte anpassar hastighet till känd hastighetsgrän, som i det här fallet visades på skärmen.

Vad den gör, är att om man kör på autopilot, så anpassar den hastigheten till hastighetsgränsen om den är lägre än den inställda hastigheten, på vägar som är klassificerade som att de har mötande trafik (behöver inte vara så i verkligheten, det beror på kartdatat). Men alltså bara på autopilot, inte om man bara kör på farthållare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Och i detta fallet sänker den väl hastigheten först efter skylten, eller har de numera fått ordning på det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Och i detta fallet sänker den väl hastigheten först efter skylten, eller har de numera fått ordning på det?
Nix. Du har helt rätt. En av orsakerna till att ap är värdelös imo. Om man kör med ap i 80 km/h och kommer till ett samhälle har man i princip redan kört igenom samhället innan den sänker till 50 Km/h. Sedan får man manuellt öka till 80 igen efter samhället. Nä, tack. Då kör jag hellre själv. (Dessutom är ju 3’an så otroligt rolig att köra så jag fattar inte vitsen med ap...)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker verkligen inte att AP blir värdelöst bara för att man måste justera hastigheten manuellt. Självklart hade det varit bra om bilen ändrat hastighet själv så att man sluppit bekymra sig om det men fördelarna med att åka AP på 60-80 landsväg överväger ändå totalt sett. Jag irriterar mig faktiskt betydligt mer på att den inte byter fil på motorvägen. Nu är ju jag en sådan person som har kört bilen på farthållaren, sedan jag fick bil med det. I normalfallet så använde jag inte pedalerna alls vid transportkörning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
mati skrev:
Nix. Du har helt rätt. En av orsakerna till att ap är värdelös imo. Om man kör med ap i 80 km/h och kommer till ett samhälle har man i princip redan kört igenom samhället innan den sänker till 50 Km/h. Sedan får man manuellt öka till 80 igen efter samhället. Nä, tack. Då kör jag hellre själv. (Dessutom är ju 3’an så otroligt rolig att köra så jag fattar inte vitsen med ap...)
Jag håller med. Man hade kunnat göra AP så otroligt mycket bättre bara genom att ha en restore-funktion på nån av ratthjulen. Nu när den ändå känner till kartans hastigheter så skulle jag vilja kunna trycka på en knapp på eller i närheten av ratten som får bilen att följa den. Som nu, att tvingas flytta blicken till skärmen, släppa ratten och precisionstrycka på en liten symbol (varav man missar kanske 1 gång av 3 och får trycka en gång till) är inte nån en tillfredsställande hantering.

Att den inte förbereder sig och saktar in i tid är också riktigt ett riktigt "hål i huvudet"-tänkande. Men det går iaf att göra manuellt med scrollhjulet. Men då börjar man ju närma sig att det är bättre att använda den där fiffiga saken man har på golvet som både ger gas och broms i ett... :roll:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ja det där att den inte förbereder sig i tid är irriterande och ett faktiskt problem. Kanske inte på motorväg, men sådant har vi inte där jag rör mig för det mesta i alla fall. Men på landsväg 90 km/h är det desto större, för ofta kommer man till korsningar där det är 70, eller passager genom byar där 60 gäller. Med fartkameror. Och är man inte med då så kommer bilen att blåsa förbi kameran i 80-90 i alla fall eftersom att den börjar sänka farten EFTER skylten, och inte fram tills att man når den som man ska köra.

Har tack och lov inte åkt dit än dock.

:roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Funkar ju bra att höja hastigheten med fotpedalen utan att bilen går ur AP. Jag brukar köra den taktiken ibland samtidigt som jag klickar på hastighetsskyltarna på skärmen. Jag har inte så stort problem att klicka på skärmen eftersom jag numera litar lite mer på AP.

Sänkningen är däremot dålig. Bilen uppför sig som en tonåring som inte tittar mer än någon meter framför huven och blir överraskad av allt som händer. Bilen borde välja att sakta ner 50-100 innan begränsningen inte 50-100 efter. Som det står i körkortsboken, du ska ha rätt hastigheten när du passerar skylten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det som förvånar mig är att Tesla som gör så stor sak av att bilen är en dator och det är så lätt att uppdatera den med nya funktioner och att man vill ligga i framkant i allt inte kan lösa en sån här enkel sak. Att få bilen att bromsa in före skyltar lär väl inte behövas nån Einstein för att programmera. Samma med timer för uppvärmning som har dröjt så länge.

Det verkar som att Teslas strategi för att utveckla olika funktioner i bilarna styrs av att nån sitter och kastar pil på en vägg med en massa lappar med idéer och så tar man den som pilen träffar oavsett om den borde vara mest prioriterad eller inte.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Det som förvånar mig är att Tesla som gör så stor sak av att bilen är en dator och det är så lätt att uppdatera den med nya funktioner och att man vill ligga i framkant i allt inte kan lösa en sån här enkel sak. Att få bilen att bromsa in före skyltar lär väl inte behövas nån Einstein för att programmera. Samma med timer för uppvärmning som har dröjt så länge.

Det verkar som att Teslas strategi för att utveckla olika funktioner i bilarna styrs av att nån sitter och kastar pil på en vägg med en massa lappar med idéer och så tar man den som pilen träffar oavsett om den borde vara mest prioriterad eller inte.
Precis så! Vissa saker känns som det hade varit mycket enkelt för någon programmerare att lösa men det går otroligt långsamt på utvecklingen av nya funktioner som är anvöndbara i vardagen.

Spelen är väl jättesmarta för att få en massa publicitet och PR, men det är inte speciellt användbart när man brukar bilen...
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Generellt för alla bilar med AP funktioner är att de inte kan förutsäga och följa trafikhändelser längre fram än 30-50 m.
(Kanske då Teslas radar om det smäller två bilar framför)
Men att anpassa körsättet till det man själv ser och vet om händelser framöver.
Detta tror jag aldrig kan programmeras in in en dator, annars får AI överbevisa mig i framtiden.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag tror att Tesla satsat så hårt på att få till självkörande förmågan i USA att de nedprioriterat allt annat. När de väl knäckt de problemen så kommer nog en hög med andra funktioner ramla in snabbt.
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare

Inlägg av Gr1pen »

Walker skrev:
mati skrev:
Jag upplever att den sänker ganska direkt, men hade också såklart föredragit att den gjort det lite före skylten. Är det inte GPS-positionen som styr eller tolkar den verkligen skyltarna? Många 80-vägar tolkar den som 90 tex.

Om jag kör på tex en 80-väg och det blir 50 då bromsar bilen tlil 50 men sen när det blir 80 igen så går den automatiskt tillbaka till 80.
Men om du manuellt satt den på 50, så kommer det inte att öka till 80 automatiskt. Rätt logiskt om man tänker efter.

Däremot hade jag önskat att den kom ihåg vilket hastighet jag satt farthållaren på, kopplat till GPS-postition, och använt samma hastighet som förval nästa gång man kommer till samma ställe.
Kör mycket på samma grusväg och då vill den köra 70, men för att inte få massa stenskott kanske jag vill köra 40.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
Generellt för alla bilar med AP funktioner är att de inte kan förutsäga och följa trafikhändelser längre fram än 30-50 m.
Detta tror jag aldrig kan programmeras in in en dator, annars får AI överbevisa mig i framtiden.
Det här är inte fråga om AI, bara att se i kartinformationen vad som händer framöver. Audi e-tron klarar det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gr1pen skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Jag upplever att den sänker ganska direkt, men hade också såklart föredragit att den gjort det lite före skylten. Är det inte GPS-positionen som styr eller tolkar den verkligen skyltarna? Många 80-vägar tolkar den som 90 tex.

Om jag kör på tex en 80-väg och det blir 50 då bromsar bilen tlil 50 men sen när det blir 80 igen så går den automatiskt tillbaka till 80.
Men om du manuellt satt den på 50, så kommer det inte att öka till 80 automatiskt. Rätt logiskt om man tänker efter.

Däremot hade jag önskat att den kom ihåg vilket hastighet jag satt farthållaren på, kopplat till GPS-postition, och använt samma hastighet som förval nästa gång man kommer till samma ställe.
Kör mycket på samma grusväg och då vill den köra 70, men för att inte få massa stenskott kanske jag vill köra 40.
Men den börjar ju inte att bromsa ned förrän man redan har passerat skylten. Om det då sänks från 80 till 50, vilket ofta kan vara fallet på mindre landsvägar, så skulle man ha åkt dit på en fartkamera. Den klarar inte att bromsa in tillräckligt snabbt, vilket också hade varit trafikfarligt för bakomvarande bilar. Den måste börja sakta ned före skylten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är sådana här enkla saker som kontrasterar hårt mot löften om självkörande bilar. Det ska mer till än MCU x,0 för att det ska finnas en teoretisk möjlighet till självkörning. Till synes skitenkla saker funkar inte. Databasen som Tesla använder för hastighetsbegränsningarna är helt oduglig och implementeringen av flera autopilotfunktioner så rudimentär att de bara under vissa goda förhållanden kan hjälpa föraren till en säkrare bilkörning. Om man är medveten om bristerna med AP är den ändå bra att ha, men kraftigt övervärderad, speciellt FSD.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ofta undervärderas den mänskliga hjärnans förmåga att göra avvägda bedömningar.
Jag fick ett exempel häromveckan när det regnade kraftigt och en viadukt blev översvämmad. Varningen var en kartongbit med texten "Vatten".
Att identifiera vägskyltar är ju t.o.m. ett ofta använt sätt att skilja människa från robot på internet.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Gustafsson skrev:
Det är sådana här enkla saker som kontrasterar hårt mot löften om självkörande bilar. Det ska mer till än MCU x,0 för att det ska finnas en teoretisk möjlighet till självkörning. Till synes skitenkla saker funkar inte. Databasen som Tesla använder för hastighetsbegränsningarna är helt oduglig och implementeringen av flera autopilotfunktioner så rudimentär att de bara under vissa goda förhållanden kan hjälpa föraren till en säkrare bilkörning. Om man är medveten om bristerna med AP är den ändå bra att ha, men kraftigt övervärderad, speciellt FSD.
Databasen som Tesla använder för hastighetsbegränsningarna är inte Tesla specifik .Hastighetsbegränsningarna ändras nästan dagligen och jag tror inte att någon i Sverige har 100% koll på alla hastighetsbegränsningar i Sverige.Innan Tesla börjar använda egna kameror kan de inte tillåta att bilen själv saktar ner. Med så inaktuell databas som vi har skulle alla vara skit förbannade på Tesla för att bilarna saktar ner utan att det behövs.Kolla bara valfri navigations app hur inaktuella hastighetsbegränsningarna är det i dom.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Informationen i navigationsappar är tänkt att användas för att kalkylera restider. Inte styra en bil efter.
Kommer aldrig bli uppdaterat i realtid.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Informationen i navigationsappar är tänkt att användas för att kalkylera restider. Inte styra en bil efter.
Jo men hur ska du kalkylera restider om du har fel i databasen?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Jo men hur ska du kalkylera restider om du har fel i databasen?
Kalkylerna har en felmarginal. En kalkyl baseras ju ändå bara på max tillåten hastighet så man får ju göra en bedömning av en rad andra faktorer för att få den faktiska restiden. Sträckan brukar ju dock vara hyfsat ok. Man kan också samla in statistik över var trafikstockningar uppstår. Ett mycket effektivt sätt som en del appar använder är att titta på hur uppkopplade telefoner rör sig. En trafikstockning med ökad restid visar sig i realtid.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Jerker skrev:
_TonyV skrev:
Det här är inte fråga om AI, bara att se i kartinformationen vad som händer framöver. Audi e-tron klarar det.
Med kartinformation kan man bara förutse så mycket som är statiskt, om informationen stämmer.
Att köra bil är så mycket mer. Att titta långt fram och se förutsättningen just då är något som människan är överlägsen datorn.
Vi har erfaraeheter förmågan att tänka abstrakt, förstå orsak verkan etc..
Det är inte bara att se ett köslut 400 meter bort, kanske går ett cykellopp på vägen och själv inser man att alla bilar i högerfilen kommer sakta in och köra om på vänster sida.
Då skulle jag iallafall anpassa hastigheten till omgivande trafik och långt innan hitta min plats i trafikrytmen.
Där har datorerna och AI idag ljusår kvar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bilen klarar ju, med hjälp av kartan, att sakta in när det kommer kurvor. Då borde den klara av att sänka hastigheten i tid inför byte av hastighet också.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Bilen klarar ju, med hjälp av kartan, att sakta in när det kommer kurvor. Då borde den klara av att sänka hastigheten i tid inför byte av hastighet också.
Fixar den en kurva som inte finns i kartdatan? Ett vägarbete med omlagd vägsträckning?
Skriv svar