En grej jag har funderat över ända sen jag var liten är varför snön som ligger längs vägkanten blir så jäkla smutsig.
Jag fick inget svar och jag accepterade läget. Nu 25 åt senare när jag kör elbil så inser jag att all den här smutsen är väl föroreningar från fossilmotorer?
Skulle snön, rent hypotetiskt, förbli vit om alla fordon gick på el?
Ok, inser nog att det kommer se i princip lika illa ut i det optimala scenariot ändå
Kom dock ihåg en gång när jag hade satt på gamla bensin v70n en snörik vinter, bara för att den skulle stå och värma upp sig. Hade då en snöhög ganska precis vid avgasröret som hann bli helt sotsvart när jag skulle köra iväg så lite bör väl avgaser stå för ändå?
Ok, inser nog att det kommer se i princip lika illa ut i det optimala scenariot ändå
Kom dock ihåg en gång när jag hade satt på gamla bensin v70n en snörik vinter, bara för att den skulle stå och värma upp sig. Hade då en snöhög ganska precis vid avgasröret som hann bli helt sotsvart när jag skulle köra iväg så lite bör väl avgaser stå för ändå?
Snö blir ju svart utav eld också. Värme skapar ju det fenomenet även om avgaserna står för en del men är nog betydligt mer utav allt annat än avgaser.
Vattnet blir ju smutsigt på sommaren, är det också utav avgaser ? Nej.