Schemalagd laddning och förvärmning
Moderator: Redaktion
Schemalagd laddning och förvärmning
Tyckte att den här nya funktionen i bilen förtjänar en egen tråd. Vi kan diskutera våra erfarenheter av detta här.
Jag ställde nu in schema på att bilen ska vara färdigladda och förvärmd på en viss tid i morgon bitti. Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Jag ställde nu in schema på att bilen ska vara färdigladda och förvärmd på en viss tid i morgon bitti. Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Hade stora förhoppningar på att detta skulle varit en "färdig" funktion innan dom släppte den men, icke...
2 största problemen:
-endast en avresetid per dag kan ställas in.
-INGET APPSTÖD, alltså seriöst wtf??
2 största problemen:
-endast en avresetid per dag kan ställas in.
-INGET APPSTÖD, alltså seriöst wtf??
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Avsaknaden av appstöd är mycket märkligt. Vem tweetar Elon?Vulgarsonic skrev:Hade stora förhoppningar på att detta skulle varit en "färdig" funktion innan dom släppte den men, icke...
2 största problemen:
-endast en avresetid per dag kan ställas in.
-INGET APPSTÖD, alltså seriöst wtf??
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Tja, man kan alltid hoppas.Jerker skrev:Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
Men schemalagd starttid för laddning, som funnits i flera år(?) har aldrig dykt upp i appen...
Samma med val av strömstyrka.
Gör en inte direkt hoppfull.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
OK, nej det förstås.Vulgarsonic skrev:Tja, man kan alltid hoppas.Jerker skrev:Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
Men schemalagd starttid för laddning, som funnits i flera år(?) har aldrig dykt upp i appen...
Samma med val av strömstyrka.
Gör en inte direkt hoppfull.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 864
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
För mig har det stämt på några minuter när, det är klart vid 6. Tycker det fungerar riktigt bra. Sen vore det ju inte fel om det gick att välja sluttid.Jerker skrev:Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Du menar att den är klar till klockan 6 och fortsätter med underhållsvärmning ytterligare t.ex. 15 minuter?loftux skrev:För mig har det stämt på några minuter när, det är klart vid 6. Tycker det fungerar riktigt bra. Sen vore det ju inte fel om det gick att välja sluttid.Jerker skrev:Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Jag kan bara ladda med 1-fas 13 A, får se hur bra det fungerar för mig.
Model 3 Long Range AWD
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Just nu så har jag min 3-fasladdare utlånad så jag kör med Teslas 1-fasladdare på 10A.Nico skrev:Jag kan bara ladda med 1-fas 13 A, får se hur bra det fungerar för mig.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Har du inte bytt språk till Svenska?Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Den blandar svenska och engelska.LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Har du inte bytt språk till Svenska?Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Min har blivit hel svensk, men den har ju varit i landet lite längre än din bil.Jerker skrev:Den blandar svenska och engelska.LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Har du inte bytt språk till Svenska?Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
LarsL skrev:Min har blivit hel svensk, men den har ju varit i landet lite längre än din bil.Jerker skrev:Den blandar svenska och engelska.LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Har du inte bytt språk till Svenska?Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Magnusjagre
- Teslaägare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 09 jul 2019 04:36
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Hej orkar inte söka på nätet var någonstans hittar jag den schemalagda uppvärmningen
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Under laddning.Magnusjagre skrev:Hej orkar inte söka på nätet var någonstans hittar jag den schemalagda uppvärmningen
Edit: Alltså, den förvärmer med automatik om du ställt in laddningen med schemalagd avfärd.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Model 3 Long Range AWD
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.Syncronauten skrev:Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...Jerker skrev:Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.Syncronauten skrev:Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Ja, men Tesla har väl inte med att göra hur jag väljer att ladda min bil?BrooklynS skrev:Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...Jerker skrev:Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.Syncronauten skrev:Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.Jerker skrev:Ja, men Tesla har väl inte med att göra hur jag väljer att ladda min bil?BrooklynS skrev:Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...Jerker skrev:Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.Syncronauten skrev:Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.Nico skrev:Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Jaja, bara att återgå till manuell laddning så man får det som man vill.taliz skrev:Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.