Sida 1 av 3
Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 17:12
av Jerker
Tyckte att den här nya funktionen i bilen förtjänar en egen tråd. Vi kan diskutera våra erfarenheter av detta här.
Jag ställde nu in schema på att bilen ska vara färdigladda och förvärmd på en viss tid i morgon bitti. Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 17:58
av Vulgarsonic
Hade stora förhoppningar på att detta skulle varit en "färdig" funktion innan dom släppte den men, icke...
2 största problemen:
-endast en avresetid per dag kan ställas in.
-INGET APPSTÖD, alltså seriöst wtf??
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 18:01
av TeslaM3
Vulgarsonic skrev:Hade stora förhoppningar på att detta skulle varit en "färdig" funktion innan dom släppte den men, icke...
2 största problemen:
-endast en avresetid per dag kan ställas in.
-INGET APPSTÖD, alltså seriöst wtf??
Avsaknaden av appstöd är mycket märkligt. Vem tweetar Elon?

Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 18:03
av Jerker
Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 19:04
av Vulgarsonic
Jerker skrev:Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
Tja, man kan alltid hoppas.
Men schemalagd starttid för laddning, som funnits i flera år(?) har aldrig dykt upp i appen...
Samma med val av strömstyrka.
Gör en inte direkt hoppfull.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:35
av Jerker
Vulgarsonic skrev:Jerker skrev:Jag funderade på det där med appstödet. Kanske kommer det senare när denna version är utrullad i alla bilar? Vet inte, men det kanske kan bli konflikter om inte rätt version sitter i bilarna?
Tja, man kan alltid hoppas.
Men schemalagd starttid för laddning, som funnits i flera år(?) har aldrig dykt upp i appen...
Samma med val av strömstyrka.
Gör en inte direkt hoppfull.
OK, nej det förstås.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:37
av Jerker
Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:45
av loftux
Jerker skrev:Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
För mig har det stämt på några minuter när, det är klart vid 6. Tycker det fungerar riktigt bra. Sen vore det ju inte fel om det gick att välja sluttid.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:56
av Jerker
loftux skrev:Jerker skrev:Det står nu en starttid för laddningen i appen. Får se om den har räknat ut det rätt!
För mig har det stämt på några minuter när, det är klart vid 6. Tycker det fungerar riktigt bra. Sen vore det ju inte fel om det gick att välja sluttid.
Du menar att den är klar till klockan 6 och fortsätter med underhållsvärmning ytterligare t.ex. 15 minuter?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:57
av Nico
Jag kan bara ladda med 1-fas 13 A, får se hur bra det fungerar för mig.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 21:59
av Jerker
Nico skrev:Jag kan bara ladda med 1-fas 13 A, får se hur bra det fungerar för mig.
Just nu så har jag min 3-fasladdare utlånad så jag kör med Teslas 1-fasladdare på 10A.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 22:02
av LarsL
Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Har du inte bytt språk till Svenska?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 22:26
av Jerker
LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Har du inte bytt språk till Svenska?
Den blandar svenska och engelska.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 22:45
av LarsL
Jerker skrev:LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Har du inte bytt språk till Svenska?
Den blandar svenska och engelska.
Min har blivit hel svensk, men den har ju varit i landet lite längre än din bil.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 12 nov 2019 23:44
av Jerker
LarsL skrev:Jerker skrev:LarsL skrev:Ska bli spännande att se hur den funkar. Ska tydligen gå att ställa en avresa per ställe om jag förstod rätt, så det borde gå att ställa in en tid på jobbet också.
Jerker skrev:Valde också weekdays, som jag utgår ifrån betyder vardagar. Nu får vi se hur det funkar!
Har du inte bytt språk till Svenska?
Den blandar svenska och engelska.
Min har blivit hel svensk, men den har ju varit i landet lite längre än din bil.

Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 07:34
av Magnusjagre
Hej orkar inte söka på nätet var någonstans hittar jag den schemalagda uppvärmningen
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 07:34
av Jerker
Magnusjagre skrev:Hej orkar inte söka på nätet var någonstans hittar jag den schemalagda uppvärmningen
Under laddning.
Edit: Alltså, den förvärmer med automatik om du ställt in laddningen med schemalagd avfärd.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 07:37
av Jerker
Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 08:27
av Nico
Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 08:37
av Syncronauten
Nico skrev:Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 08:40
av Jerker
Syncronauten skrev:Nico skrev:Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 16:56
av BrooklynS
Jerker skrev:Syncronauten skrev:Nico skrev:Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 18:04
av Jerker
BrooklynS skrev:Jerker skrev:Syncronauten skrev:Nico skrev:Jerker skrev:Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...
Ja, men Tesla har väl inte med att göra hur jag väljer att ladda min bil?
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 18:32
av taliz
Jerker skrev:BrooklynS skrev:Jerker skrev:Syncronauten skrev:Nico skrev:
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Belastningen på elnätet går generellt upp rejält 06.00...
Ja, men Tesla har väl inte med att göra hur jag väljer att ladda min bil?
Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.
Re: Schemalagd laddning och förvärmning
Postat: 13 nov 2019 18:35
av Jerker
taliz skrev:Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.
Jaja, bara att återgå till manuell laddning så man får det som man vill.