Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Moderator: Redaktion
Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Volkswagenskoncernens tioårsplan redovisad.
Bland annat kan man notera att de den närmaste tioårsperioden planerar att leverera 74% avgasbilar.
"I och med att innevarande planeringsperiod (Planning Round 68) har utökats med ytterligare ett år (2029) beräknar man att sälja cirka 26 miljoner elektriska fordon under perioden samt uppemot sex miljoner hybridfordon."
De levererar alltså idag 10 miljoner bilar årligen och räknar sannolikt med tillväxt, så allra minst 74 miljoner avgasbilar planerar de att trycka ut under de kommande tio åren. Detta samtidigt som pressen, utan egen analys, förmedlar bilden av en miljösatsning av enorma dimensioner.
https://teknikensvarld.se/volkswagen-in ... de-fem-ar/
Bland annat kan man notera att de den närmaste tioårsperioden planerar att leverera 74% avgasbilar.
"I och med att innevarande planeringsperiod (Planning Round 68) har utökats med ytterligare ett år (2029) beräknar man att sälja cirka 26 miljoner elektriska fordon under perioden samt uppemot sex miljoner hybridfordon."
De levererar alltså idag 10 miljoner bilar årligen och räknar sannolikt med tillväxt, så allra minst 74 miljoner avgasbilar planerar de att trycka ut under de kommande tio åren. Detta samtidigt som pressen, utan egen analys, förmedlar bilden av en miljösatsning av enorma dimensioner.
https://teknikensvarld.se/volkswagen-in ... de-fem-ar/
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Ja, det låter ju bra om man bara pratar om elbilarna, men vänder man på perspektivet så ser det inte lika smickrande ut. Vi får väl se hur det går med deras planer, en vacker dag kanske de står där med en massa tillverkade fossilmonster som de inte får sålda.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
VW kommer rimligen inte tillverka en massa bilar som ingen köper/beställer. Visst, det kan säkert bli så under korta perioder men de har nog ganska bra koll på orderböckerna. En planeringsperiod fram till 2029 infattar rimligen också en ganska stor flexibilitet. Man kan bygga några elbil/batterifabriker under den tiden. Se på Tesla och GF3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Så VW kommer inte heller överleva? Någon gång fram till 2030 kommer ju folk helt sluta med att köpa avgasbilar. Om inte annat så kommer ju förbuden mot avgasbilar snart i effekt så tanken är inte orimlig.
Teslas plan ligger ju på 20 miljoner elbilar per år inom ungefär samma tidsrymd.
BYD och andra kineser ligger säkert på ännu större volymer sina prognoser.
Teslas plan ligger ju på 20 miljoner elbilar per år inom ungefär samma tidsrymd.
BYD och andra kineser ligger säkert på ännu större volymer sina prognoser.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Fina planer där men......LarsL skrev:Så VW kommer inte heller överleva? Någon gång fram till 2030 kommer ju folk helt sluta med att köpa avgasbilar. Om inte annat så kommer ju förbuden mot avgasbilar snart i effekt så tanken är inte orimlig.
Teslas plan ligger ju på 20 miljoner elbilar per år inom ungefär samma tidsrymd.
BYD och andra kineser ligger säkert på ännu större volymer sina prognoser.
Sono Motors skulle börja leverera bilar var är de?
Nevs skulle också leverera elbilar
Uniti skulle också leverera elbilar. Finns företaget ens?
Fisker skulle också leverera elbilar.
....
Vad man önskar och vad man fixar är skyllda världar.
Jag är inte det minsta orolig för VW.
Vi vet inget om vad som kommer hända om 5 år. Bara gissa gissa gissa......
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Start up inom bilindustrin är enormt svårt. Jag tror att chanserna för Uniti och Sono Motors är väldigt små och Fisker är ju körda för länge, länge sedan. NEVS har ju ordentliga finansiärer bakom sig och kan ha en chans, jag räknar dessa som kineserna.
Som jag ser det så kommer vi ha Tesla i premium segmentet och resten kommer vara kinesiska bilar. Ungefär på samma sätt som vi har Apple som premium och en massa Android som det flesta har, ”ingen” har en Sony-Ericsson, Nokia eller Motorola.
Skriver man nu avtal för ytterligare 100 miljoner avgasbilar så kan man vara riktigt, riktigt illa ute. Det är nog bara VW och Toyota som har den storleken på avtal i pipen. Det är inte en styrka att vara stor i en omställning.
Som jag ser det så kommer vi ha Tesla i premium segmentet och resten kommer vara kinesiska bilar. Ungefär på samma sätt som vi har Apple som premium och en massa Android som det flesta har, ”ingen” har en Sony-Ericsson, Nokia eller Motorola.
Skriver man nu avtal för ytterligare 100 miljoner avgasbilar så kan man vara riktigt, riktigt illa ute. Det är nog bara VW och Toyota som har den storleken på avtal i pipen. Det är inte en styrka att vara stor i en omställning.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Tror ändå att VW vet bättre än vi vad de görLarsL skrev:Start up inom bilindustrin är enormt svårt. Jag tror att chanserna för Uniti och Sono Motors är väldigt små och Fisker är ju körda för länge, länge sedan. NEVS har ju ordentliga finansiärer bakom sig och kan ha en chans, jag räknar dessa som kineserna.
Som jag ser det så kommer vi ha Tesla i premium segmentet och resten kommer vara kinesiska bilar. Ungefär på samma sätt som vi har Apple som premium och en massa Android som det flesta har, ”ingen” har en Sony-Ericsson, Nokia eller Motorola.
Skriver man nu avtal för ytterligare 100 miljoner avgasbilar så kan man vara riktigt, riktigt illa ute. Det är nog bara VW och Toyota som har den storleken på avtal i pipen. Det är inte en styrka att vara stor i en omställning.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
En artikel om NEVS finansiärer.LarsL skrev:NEVS har ju ordentliga finansiärer bakom sig och kan ha en chans, jag räknar dessa som kineserna.
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... ig-to-fail
Högt skuldsatt fastighetsbolag samtidigt som ledningen uttrycker sig så här:
"President Xi Jinping’s refrain that houses are for living in, not speculation, has been cropping up more frequently."
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Det handlar nog inte om att tro... kolla på Tony Sebas föredrag.nek0 skrev:Tror ändå att VW vet bättre än vi vad de gör
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Ok fritt land ,vi får tro vad vi vill. Någon har fel, hoppas att det är jag.LarsL skrev:Det handlar nog inte om att tro... kolla på Tony Sebas föredrag.nek0 skrev:Tror ändå att VW vet bättre än vi vad de gör
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
För en gångs skull håller jag med dig....nek0 skrev:Fina planer där men......LarsL skrev:Så VW kommer inte heller överleva? Någon gång fram till 2030 kommer ju folk helt sluta med att köpa avgasbilar. Om inte annat så kommer ju förbuden mot avgasbilar snart i effekt så tanken är inte orimlig.
Teslas plan ligger ju på 20 miljoner elbilar per år inom ungefär samma tidsrymd.
BYD och andra kineser ligger säkert på ännu större volymer sina prognoser.
Sono Motors skulle börja leverera bilar var är de?
Nevs skulle också leverera elbilar
Uniti skulle också leverera elbilar. Finns företaget ens?
Fisker skulle också leverera elbilar.
....
Vad man önskar och vad man fixar är skyllda världar.
Jag är inte det minsta orolig för VW.
Vi vet inget om vad som kommer hända om 5 år. Bara gissa gissa gissa......
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Om Evergrade är "to big to fail" vad är då vw?
Lite ligger det i resonemanget. Om vw kraschar skulle det påverka hela bilindustrin och framförallt underleverantörer.
Lite ligger det i resonemanget. Om vw kraschar skulle det påverka hela bilindustrin och framförallt underleverantörer.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Vi vet vem som styr EU. Eller hur? Blir VW hotad kommer man att ändra klimatmålet var så säker.Fredrik j skrev:Om Evergrade är "to big to fail" vad är då vw?
Lite ligger det i resonemanget. Om vw kraschar skulle det påverka hela bilindustrin och framförallt underleverantörer.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Så VW lever på tro och hopp? Satsar man stort i samma riktning man hållit på med tidigare när marknaden tar en kraftigt sväng så är det inte säkert att man står stabilt i samma fil efter svängen, kansk har man till och med kört i diket. Desto större företag och desto senare planering leder till svårare kurvtagning. VW har i alla fall börjat planeringen för elektrifieringen men verkar än så länge inte vilja bromsa in tidigare riktning.nek0 skrev:Ok fritt land ,vi får tro vad vi vill. Någon har fel, hoppas att det är jag.LarsL skrev:Det handlar nog inte om att tro... kolla på Tony Sebas föredrag.nek0 skrev:Tror ändå att VW vet bättre än vi vad de gör
Politiker kommer inte kunna rädda företag som går emot marknaden och det är inte politiker som styr marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Men vem är det som styr mot elbilar? Elon? Hoppas du skojar.Svenssons skrev:Så VW lever på tro och hopp? Satsar man stort i samma riktning man hållit på med tidigare när marknaden tar en kraftigt sväng så är det inte säkert att man står stabilt i samma fil efter svängen, kansk har man till och med kört i diket. Desto större företag och desto senare planering leder till svårare kurvtagning. VW har i alla fall börjat planeringen för elektrifieringen men verkar än så länge inte vilja bromsa in tidigare riktning.nek0 skrev:Ok fritt land ,vi får tro vad vi vill. Någon har fel, hoppas att det är jag.LarsL skrev:Det handlar nog inte om att tro... kolla på Tony Sebas föredrag.nek0 skrev:Tror ändå att VW vet bättre än vi vad de gör
Politiker kommer inte kunna rädda företag som går emot marknaden och det är inte politiker som styr marknaden.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Naturligtvis. Och vi vill ju naturligtvis innte att europeisk bilindustri crashar eftersom vi skulle få helt andra saker att tänka på än omställning till elbilar. Det slulle ju bli förödande.nek0 skrev:Vi vet vem som styr EU. Eller hur? Blir VW hotad kommer man att ändra klimatmålet var så säker.Fredrik j skrev:Om Evergrade är "to big to fail" vad är då vw?
Lite ligger det i resonemanget. Om vw kraschar skulle det påverka hela bilindustrin och framförallt underleverantörer.
To big to fail. Ekonomiska system kontrolleras av politiker.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Är Tyskaledningen smart så kliver de över till en vinnande häst istället. Nu har de ju lyckats få Tesla inom landet och de kan säkert ersätta alla de jobb som försvinner i avgasindustrin. Nu kan man ju verkligen hoppas att aktieägarna och politikerna i VW ser till att företaget ställer om ordentligt och djupgående. Inga nya långa avtal om leveranser till avgasbilar. Personligen skulle jag inte ha några avtal längre än till 2025, men detta blir så klart svårare och svårare att hantera. Ska vi våga stå utan insprutning för bilarna som tillverkas 2026. Vi kan tycka att det är ett enkelt val, men det är det inte.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
+1LarsL skrev:Är Tyskaledningen smart så kliver de över till en vinnande häst istället. Nu har de ju lyckats få Tesla inom landet och de kan säkert ersätta alla de jobb som försvinner i avgasindustrin. Nu kan man ju verkligen hoppas att aktieägarna och politikerna i VW ser till att företaget ställer om ordentligt och djupgående. Inga nya långa avtal om leveranser till avgasbilar. Personligen skulle jag inte ha några avtal längre än till 2025, men detta blir så klart svårare och svårare att hantera. Ska vi våga stå utan insprutning för bilarna som tillverkas 2026. Vi kan tycka att det är ett enkelt val, men det är det inte.
Det är inte lätt att vara ett så stor företag som VW är. Massa trådar som man måste dra i på rätt sätt. Minsta lila fel drag och allt kan gå åt he....
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Det är ju lätt att hamna i en bubbla. Hänger man här inne kan man ju lätt få intrycket att alla går och väntar på leverans av en tesla. Så är det inte. Tyskar är mycket konservativa i sitt bilval.
Amerikanska bilar (och svenska) har alltid haft svårt på tyska marknaden.
Amerikanska bilar (och svenska) har alltid haft svårt på tyska marknaden.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Vad skojar jag om enligt dig? Har jag på någon av mina tusentals poster sagt att Elon eller Tesla styr marknaden? Sluta lägga dina ord i min mun.nek0 skrev:Men vem är det som styr mot elbilar? Elon? Hoppas du skojar.
Marknaden påverkas av många faktorer. De viktigaste tror jag är pris. Priset styr konsumenterna. Priset är visserligen påverkat av många faktorer också. För en elbil är de flesta sakerna samma eller billigare än en avgasbil. Det som har gjort elbilar dyrare är batterikostnaden men den sjunker ju kraftigt år från år. Sedan behöver en elbil inte bli billigare än motsvarande avgasbil då funktion och drift är bättre och billigare på en elbil mot en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Det som talar emot att priset skulle vara viktigast är ju att relativt dyra bilar säljer bra och ligger längst upp på försäljningslistorna medans lågprisbilar har det svårt.Svenssons skrev:Vad skojar jag om enligt dig? Har jag på någon av mina tusentals poster sagt att Elon eller Tesla styr marknaden? Sluta lägga dina ord i min mun.nek0 skrev:Men vem är det som styr mot elbilar? Elon? Hoppas du skojar.
Marknaden påverkas av många faktorer. De viktigaste tror jag är pris. Priset styr konsumenterna. Priset är visserligen påverkat av många faktorer också. För en elbil är de flesta sakerna samma eller billigare än en avgasbil. Det som har gjort elbilar dyrare är batterikostnaden men den sjunker ju kraftigt år från år. Sedan behöver en elbil inte bli billigare än motsvarande avgasbil då funktion och drift är bättre och billigare på en elbil mot en avgasbil.
Det finns en betalningsvilja för rätt egenskaper.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Man kan ju se det så här:
Finns en ”verklighet” som en stor koloss ”sitter fast i”. Tex kontrakt, produktionsanläggningar, kassaflöden, investeringskostnader, politik osv.
Det gör nog att man har svårt att i sin ”långtidsplanering” kunna ändra allt FÖR snabbt. Ganska säker på att man har beredskap/planering för andra scenarion också.
Så det som kommuniceras utåt är delvis en anpassad ”mellanmjölk” för att passa ihop med många syften.
10år låter ju långt bort MEN inom bilindustrin är det samtidigt en ganska kort tidshorizont för teknikskiften och investeringar. Många kollar på tex många bilmodellers livscykel =5år på storsäljare.
Kollar vi däremot på tex ”småbilar”, stora bilar i mindre volymer och tex transportbilar, motorgenerationer ihop med kontrakt med underleverantörer, produktionsinvesteringar osv Då är det ofta 5-10år eller mer som gäller.
Dvs man kan knappast ”vända hela skutan” på 5år även om man vill, marknaden svänger. Man sitter helt enkelt med en gigantisk ryggsäck som befintligt storföretag inom bilindustrin.
Att då snabbt ”sluta sälja/bygga” de bilar som skapar dagens kassaflöde och BARA leverera betydligt FÄRRE elbilar man kan få ihop (batteritillgång osv) är nog ekonomiskt självmord.
Så det är nog i det ljuset man ska se VW’s KOMMUNICERADE planer utåt.
Finns en ”verklighet” som en stor koloss ”sitter fast i”. Tex kontrakt, produktionsanläggningar, kassaflöden, investeringskostnader, politik osv.
Det gör nog att man har svårt att i sin ”långtidsplanering” kunna ändra allt FÖR snabbt. Ganska säker på att man har beredskap/planering för andra scenarion också.
Så det som kommuniceras utåt är delvis en anpassad ”mellanmjölk” för att passa ihop med många syften.
10år låter ju långt bort MEN inom bilindustrin är det samtidigt en ganska kort tidshorizont för teknikskiften och investeringar. Många kollar på tex många bilmodellers livscykel =5år på storsäljare.
Kollar vi däremot på tex ”småbilar”, stora bilar i mindre volymer och tex transportbilar, motorgenerationer ihop med kontrakt med underleverantörer, produktionsinvesteringar osv Då är det ofta 5-10år eller mer som gäller.
Dvs man kan knappast ”vända hela skutan” på 5år även om man vill, marknaden svänger. Man sitter helt enkelt med en gigantisk ryggsäck som befintligt storföretag inom bilindustrin.
Att då snabbt ”sluta sälja/bygga” de bilar som skapar dagens kassaflöde och BARA leverera betydligt FÄRRE elbilar man kan få ihop (batteritillgång osv) är nog ekonomiskt självmord.
Så det är nog i det ljuset man ska se VW’s KOMMUNICERADE planer utåt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
När vi pratar om företag av vws storlek är oftast underleverantörer lika beroende av kontrakten som vw. Leverantörerna får betalt per levererad detalj och alla drabbas hårt.
Samtidigt ska vi ju komma ihåg att en majoritet av komponenterna i en bil inte har med drivmedel att göra.
Samtidigt ska vi ju komma ihåg att en majoritet av komponenterna i en bil inte har med drivmedel att göra.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Japp två som håller varandra i handen och HOPPAS att de inte ska gå så fort.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Volkswagen bygger ytterligare 100 miljoner avgasbilar?
Fast man blir ju lite matt av vad som gäller, det var ju inte så många år sedan som man fick 5000kr miljörabatt på en diesel.
Batteribilar kanske försvinner lika fort som lysrörslamporna....
Batteribilar kanske försvinner lika fort som lysrörslamporna....