Vilken laddstation bör jag köpa?
Moderator: Redaktion
- Fredrik_p_v
- Teslaägare
Hej,
Jag har precis beställt min Model 3 med trolig leverans i december.
Naturligtvis så vill jag förbereda så att jag kan ladda den hemma. Jag har försökt söka information om olika laddare, men har fortfarande följande frågor:
o Om jag köper en Tesla Wall Connector så sitter det en fast Tesla-sladd på den. Hur gör man för att eventuellt ladda en annan elbil i den?
o Teslan har väl också den Type 2-connector som följer med. Varför inte bara installera ett sådant uttag?
o Vilken annan laddstation borde jag köpa (om inte Tesla Wall Conector)? I så vall varför?
Notering till Moderatorerna: det vore bra om det fans en kategori som heter "Laddning", där en fråga som denna kunde placeras. Jag tror att det finns fler som jag som är lite förvirrade runt exakt vad man bör köpa.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Jag har precis beställt min Model 3 med trolig leverans i december.
Naturligtvis så vill jag förbereda så att jag kan ladda den hemma. Jag har försökt söka information om olika laddare, men har fortfarande följande frågor:
o Om jag köper en Tesla Wall Connector så sitter det en fast Tesla-sladd på den. Hur gör man för att eventuellt ladda en annan elbil i den?
o Teslan har väl också den Type 2-connector som följer med. Varför inte bara installera ett sådant uttag?
o Vilken annan laddstation borde jag köpa (om inte Tesla Wall Conector)? I så vall varför?
Notering till Moderatorerna: det vore bra om det fans en kategori som heter "Laddning", där en fråga som denna kunde placeras. Jag tror att det finns fler som jag som är lite förvirrade runt exakt vad man bör köpa.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
1. Tesla sladden är en typ 2 sladd. Du kan använda den med vilken elbil som helst med ett typ 2 uttag.
2. Den sladden som sitter på WC har en knapp som du kan öppna din laddlucka med. Supersmidigt. Det finns inte på andra typ 2 kablar. Det skulle jag säga är den stora fördelen med WC. Går visserligen att köpa en sån kabel men då pratar vi typ 3.000 extra för kabeln.
3. Vore jag dig skulle jag köpa en WC, särskilt för kabeln. Har själv en Easee med uttag. Den funkar fint på många sätt, och var prisvärd jämfört med många andra boxar på marknaden. Men hade verkligen velat ha kabel med knapp. Och då är priset på easee inte konkurrenskraftigt längre jämfört med WC.
2. Den sladden som sitter på WC har en knapp som du kan öppna din laddlucka med. Supersmidigt. Det finns inte på andra typ 2 kablar. Det skulle jag säga är den stora fördelen med WC. Går visserligen att köpa en sån kabel men då pratar vi typ 3.000 extra för kabeln.
3. Vore jag dig skulle jag köpa en WC, särskilt för kabeln. Har själv en Easee med uttag. Den funkar fint på många sätt, och var prisvärd jämfört med många andra boxar på marknaden. Men hade verkligen velat ha kabel med knapp. Och då är priset på easee inte konkurrenskraftigt längre jämfört med WC.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
- Fredrik_p_v
- Teslaägare
Re: Vilken laddstation bör jag köpa?
Stort tack för ditt svar. Nu vet jag vad jag skall köpa!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Med vänlig hälsning,
Fredrik
- elbilist
Easee har inbygd JFB typ B, WC får du köpa till.
Easee inkl sladd med ”Teslaknapp” går på ungefär 11000kr innan stöd, WC + JFB B går på ungefär det samma, beroende på vilken JFB du köpar. Min elektriker rekommenderade en till 6990kr och då är WC lika dyr som Easee, men easee (med Tibber) har så sjukt många flera inställningsmöjligheter.
Tänk totalpris, inte bara vad själva burken kostar är mitt råd.
Easee inkl sladd med ”Teslaknapp” går på ungefär 11000kr innan stöd, WC + JFB B går på ungefär det samma, beroende på vilken JFB du köpar. Min elektriker rekommenderade en till 6990kr och då är WC lika dyr som Easee, men easee (med Tibber) har så sjukt många flera inställningsmöjligheter.
Jag har både en UMC samt en Juicebox Pro, måste säga att jag älskar min Juicebox.
Skulle tro att det är den boxen på marknaden med bäst mjukvara, har jämfört den med tibbers box men Juicebox är vettigare.
Tyvärr är den inte vacker och kräver en JFB typ B men vettig box annars.
Skulle tro att det är den boxen på marknaden med bäst mjukvara, har jämfört den med tibbers box men Juicebox är vettigare.
Tyvärr är den inte vacker och kräver en JFB typ B men vettig box annars.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
En jfb typ b för 7000 är rena rånet.heldiggrisen skrev:Easee har inbygd JFB typ B, WC får du köpa till.
Att tänka på är att en jfb typ b ska monteras parallellt med husets övriga jfb för att det ska fungera optimalt. Om den installeras efter en jfb typ a riskerar du att mätta typ a jfb och riskera att den inte fungerar för övriga huset.
Model Y LR.
Model S70D
Det är inget fel på denna JFB B för 1600:-
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... typ-b.html
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Pratar emot mig själv lite...
Jag tycker absolut WC + JFB-B för sisdär 1500kr. Det blir ett skönt paketpris som torde vara svårslaget. Samtidigt förstår jag inte alla som tycker att öppning på kabeln är så fantastiskt, att trycka på luckan är ju knappast jättejobbigt?!
Jag tycker absolut WC + JFB-B för sisdär 1500kr. Det blir ett skönt paketpris som torde vara svårslaget. Samtidigt förstår jag inte alla som tycker att öppning på kabeln är så fantastiskt, att trycka på luckan är ju knappast jättejobbigt?!
Absolut... och alltid skönt att kunna uppge att bilen laddats med en Tesla WC original installerad av behörig elektriker när bilen är stendöd med "High voltage battery needs service" på displayen... och de frågar...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Du vill ju kunna låsa upp sladden när du ska koppla loss också...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
Främst det knappen på sladden gör mkt enklare. Bara hålla inne den så stoppar den laddning och låser upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Man laddar väl på fler ställen än hemma med en Tesla WC?fimpen skrev:Absolut... och alltid skönt att kunna uppge att bilen laddats med en Tesla WC original installerad av behörig elektriker när bilen är stendöd med "High voltage battery needs service" på displayen... och de frågar...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
/Fimpen
Tesla WC (Wall conector) är en fast installerad (förutom Bjelke metoden) laddbox. Inte att förväxla med medföljande laddkabel (EVSE).TeslaM3 skrev:Man laddar väl på fler ställen än hemma med en Tesla WC?fimpen skrev:Absolut... och alltid skönt att kunna uppge att bilen laddats med en Tesla WC original installerad av behörig elektriker när bilen är stendöd med "High voltage battery needs service" på displayen... och de frågar...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
/Fimpen
Off topic...
Ja, det är skillnad på en fast monterad laddbox (Mode 3) och en laddkabel som UMC:n (Mode 2).
EVSE verkar på detta forum felaktigt användas för en Mode 2-kabel. Även WC innehåller en EVSE...
Ja, det är skillnad på en fast monterad laddbox (Mode 3) och en laddkabel som UMC:n (Mode 2).
EVSE verkar på detta forum felaktigt användas för en Mode 2-kabel. Även WC innehåller en EVSE...
Vad jag menade var att eftersom man laddar på många ställen borde det vara rätt långsökt att det skulle vara någon fördel att ha en tesla laddare hemma och inte någon av ngt annat märke. Rätt svårt att härleda ev problem till ngn specifik laddare.Daven skrev:Tesla WC (Wall conector) är en fast installerad (förutom Bjelke metoden) laddbox. Inte att förväxla med medföljande laddkabel (EVSE).TeslaM3 skrev:Man laddar väl på fler ställen än hemma med en Tesla WC?fimpen skrev:Absolut... och alltid skönt att kunna uppge att bilen laddats med en Tesla WC original installerad av behörig elektriker när bilen är stendöd med "High voltage battery needs service" på displayen... och de frågar...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
/Fimpen
Fördelen med Teslas laddare har tidigare varit att den är väldigt billig i jämförelse med konkurrenter och att flera laddare kan koppplas ihop och dela på lastbalanseringen helt automatiskt. Sedan är en annan fördel med den att man kan slå till en liten switch som gör att enbart Tesla-bilar kan ladda på den. Vilket kan vara lämpligt om man sätter upp laddaren någonstans publikt eller där det finns risk för obehöriga laddpolare.TeslaM3 skrev:Vad jag menade var att eftersom man laddar på många ställen borde det vara rätt långsökt att det skulle vara någon fördel att ha en tesla laddare hemma och inte någon av ngt annat märke. Rätt svårt att härleda ev problem till ngn specifik laddare.Daven skrev:Tesla WC (Wall conector) är en fast installerad (förutom Bjelke metoden) laddbox. Inte att förväxla med medföljande laddkabel (EVSE).TeslaM3 skrev:Man laddar väl på fler ställen än hemma med en Tesla WC?fimpen skrev:Absolut... och alltid skönt att kunna uppge att bilen laddats med en Tesla WC original installerad av behörig elektriker när bilen är stendöd med "High voltage battery needs service" på displayen... och de frågar...R1883RM4n skrev:Pratar emot mig själv lite...
/Fimpen
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
En laddboks har to priser. En ved kjøp, og en når feil oppstår.
Leste en tysk test hvor Salto har best boks mht sikkerhet.
Leste en tysk test hvor Salto har best boks mht sikkerhet.
Nja, jag laddar aldrig nån annanstans än hemma såvida jag inte ska göra en långresa och då använder jag SuC.TeslaM3 skrev:Vad jag menade var att eftersom man laddar på många ställen borde det vara rätt långsökt att det skulle vara någon fördel att ha en tesla laddare hemma och inte någon av ngt annat märke. Rätt svårt att härleda ev problem till ngn specifik laddare.
Har hittills laddat två gånger på annat sätt.
Model 3 LR AWD
Har också beställt en Model 3 nyss och funderar på att sätta upp en Easee.
Är ju smidigt med att man kan ta loss sladden med ett tryck på knappen med en WC men visst låser luckan upp när man låser upp bilen?
I så fall är det väl ett mindre problem om man använder telefonen som nyckel vilket då låser upp bilen när man kommer nära bilen i alla fall på Model 3.
Är ju smidigt med att man kan ta loss sladden med ett tryck på knappen med en WC men visst låser luckan upp när man låser upp bilen?
I så fall är det väl ett mindre problem om man använder telefonen som nyckel vilket då låser upp bilen när man kommer nära bilen i alla fall på Model 3.
Det innebär inte att du kan ta loss sladden. Du måste antingen låsa upp sladden specifikt med appen eller från skärmen i bilen. Inbyggd knapp i handtaget är en dealbreaker.niccar skrev:Har också beställt en Model 3 nyss och funderar på att sätta upp en Easee.
Tesla Y LR -22 EAP
Finns dock typ2-kabel med "teslaknapp" att köpa, som kan användas till valfri box med typ2-uttag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Tack, trodde faktiskt det räckte att bilen var upplåst. Får ta och fundera en gång till då om man ska gå på en WC eller Easee.BrooklynS skrev:Det innebär inte att du kan ta loss sladden. Du måste antingen låsa upp sladden specifikt med appen eller från skärmen i bilen. Inbyggd knapp i handtaget är en dealbreaker.niccar skrev:Har också beställt en Model 3 nyss och funderar på att sätta upp en Easee.