Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Ja, då hade jag min första vinterdag. Snö, is, slask. 90% av alla kör som om de redan varit i diket 3 gånger. Framför mig har jag en wåldsamt sladdande BMW. Först några ord om bilen.... (ni som ogillar att jag berömmer min bil kan hoppa ner några rader)
Asså....! Vicken bil!!! Heeeeelt sjukt balanserad. Går som på räls och är VÄÄÄLDIGT tydlig med vad som kommer att hända. Har aldrig upplevt något som ens varit i närheten av detta. Teslan slår ALLT annat på vinterväg. Audi? Ha!
Ok. Till däcken. Jag har ju blivit i det närmaste idiotförklarad som köper billiga norska kinesdäck till min halvmiljonbil. Efter dagens vintertur kan jag bara säga att jag hade valt samma däck igen 8 dagar i veckan och 2 på söndagar. Även om de kostat 3 gånger så mycket. Helt suveräna. Då har jag också provat fyrhjulsbromsning i snö, slask och på is i -1 till 0°. Inte sommarfäste men 1000 gånger bättre än mina medtrafikanter. Om det är däcken eller bilen eller både och ska jag låta vara osagt. Skulle jag bromsa på kortare sträcka skulle jag garanterat bli påkörd bakifrån. Ok, jag kanske skulle stanna 15 m snabbare med fulldubb på is. Men om jag sänker hastigheten med 15 km/h stannar jag på kortare sträcka (så även dina barn, hund eller något annat i koppel skulle klara sig lika bra som med dubb) Däcken går tyst, stabilt, tryggt och tydligt. Inga överraskningar på såväl torr väg som isgata.
Som ni förstår är jag enormt nöjd och kan varmt rekommendera dessa gummin.
Sedan får ni tycka vad ni vill om Tesla, men bättre bil finns inte, även om de har sina (ibland stora) brister.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av granlundii »

Bra att det fungerar bra!

En intressant iaktagelse att men ser hur stor skillnad det är mellan människor. Vissa ropar glatt att de har bästa bilen, bästa jobbet, bästa huset och en fantastisk familj. Andra som (objektivt sätt) har samma saker säger kanske försiktigt att livet är helt okej, men skyndar ändå att påpeka några grejer som kunde vara bättre.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av h37 »

Har också positiv erfarenhet av Nereus vinterdäck, dessutom blev bilen tyst, precis som min tidigare S blev när jag bytte Michelin till kinesiska Landsail.
Så till våren får 3:an kinesdäck, Nereus eller Landsail.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av TeslaM3 »

h37 skrev:
Har också positiv erfarenhet av Nereus vinterdäck, dessutom blev bilen tyst, precis som min tidigare S blev när jag bytte Michelin till kinesiska Landsail.
Så till våren får 3:an kinesdäck, Nereus eller Landsail.
Finns ingen svensk återförsäljare av Nereus?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1569
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Klintan »

Nereus ska vara samma som Firemax och Invovic, finns någon handlare på blocket som säljer Firemax.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av pejvic »

Säg till om någon ser någon som säljer de motsvarigheterna till Nereus med moms. Jag har sökt utan att hitta i Sverige tyvärr. Länka gärna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1569
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Klintan »

Dessa borde vara samma:
Nordiska M+S FRIKTIONSDÄCK FIREMAX 13"-20" https://www.blocket.se/vi/87730081.htm
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av pejvic »

Möjligt men ingen har dem i rätt dimension i Sverige. Har förstått att de är de bästa däcken, men så synd att ej går att köpa utan att man smugglar in dem i bilen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av taliz »

Tyckte nån skrev att de fanns i Estland för runt 50 euro.
Annars är det väl bara åka till Norge och få monterat?
Då är dom ju inte nya när du passerar gränsen. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av pejvic »

Det blir för dyrt om man räknar 15 timmars arbetstid, plus att man inte kan dra momsen.
Haft alla 3/Y
Verdi

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Finns det någon som testat de här däcken på ett professionellt och oberoende sätt?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Finns det någon som testat de här däcken på ett professionellt och oberoende sätt?
Du menar ett såndäringa test som är sponsrat av de stora däcktillverkarna? ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vinter! Hur är då Nereus vinterdäck?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Finns det någon som testat de här däcken på ett professionellt och oberoende sätt?
Du menar ett såndäringa test som är sponsrat av de stora däcktillverkarna? ;)
Nu är du ungefär lika faktaresistent som de som inte tror på den globala uppvärmningen.
Skriv svar