Oanvändbara dimljus fram
Moderator: Redaktion
Oanvändbara dimljus fram
Dimljusen fram (om man har dem) kan tydligen inte användas legalt i Sverige, hur det nu kommer sig. Man får ju inte använda dem tillsammans med halvljusen, men de funkar ju inte alls om man slår av halvljusen. Hur har de tänkt här?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Oanvändbara dimljus fram
Frågan är ju hur Sverige har tänkt? Varför får man inte använda dimljuset tillsammans med halvljus.
I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det bästa vore ju att kunna använda enbart dimljusen. Det borde ge bästa sikten. Men det går ju inte.bylund skrev:I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Om du slår på positionsljus så kan du slå på dimljusrenes skrev:Det bästa vore ju att kunna använda enbart dimljusen. Det borde ge bästa sikten. Men det går ju inte.bylund skrev:I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Ser inte riktigt problemet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tänk om någon klurig person hade kommit på hur man kan ersätta dom med extraljus till helljuset. Det hade varit tacksamt... och användbart.
-19 Tesla Model X LR
-75 Scirocco TS
-75 Scirocco TS
Därför att det bländar. Här i Norrlands inland är det mer regel än undantag att folk kör med både halvljus och dimljus samtidigt och det bländar och är riktigt störande.LarsL skrev:Frågan är ju hur Sverige har tänkt? Varför får man inte använda dimljuset tillsammans med halvljus.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Experimenterade lite och så här verkar det vara:e5m1r skrev:Om du slår på positionsljus så kan du slå på dimljusrenes skrev:Det bästa vore ju att kunna använda enbart dimljusen. Det borde ge bästa sikten. Men det går ju inte.bylund skrev:I dimma förstår jag inte problemet att ha båda på samtidigt. Sedan finns det ju en del muppar som kör med fyra ljus när det inte är dimma för att de tycker att det är coolt med dimljus, eller saknar kompetens att stänga av dem.
Ser inte riktigt problemet ?
- om du har halvljuset på och sätter på dimljusen, sen ändrar till positionsljus, så slocknar allt (utom positionsljusen). Det var det jag gjort tidigare.
- om du slår av halvljuset och sätter på positionsljusen, sen slår på dimljusen, då funkar det. Som du säger.
Så det gäller att göra det i rätt ordning. Inte helt självklart för mig i alla fall.