Har tre barn i åldern 10, 14 och 16 år och sambo och hela familjen gillar skidåkning och friluftsliv. Vi bor i Jämtland och större delen av släkten på ca 30 mils avstånd norrut. Ja det är liksom utgångsläget. Kör idag en Passat Alltrack och då går allt detta så klart finfint att kombinera men det skaver att köra fossilt och jag ser både stora miljö- och teknikfördelar med eldrift.
Har övervägt en model S och tittat på begagnade men den blir rätt så dyr samtidigt som det upplevs som en model lite i slutet av sin livscykel. Mindre modern än Model 3 helt enkelt. Dessutom ingen dragkrok vilket ändå känns rätt viktigt. Model x vore förstås ett alternativ men känns både för stor till vardags och alldeles för dyr.
Så nu blir det till att lösa situationen med en M 3 istället.
Baksätet: När det häller plats för ungdomarna så tänker jag att baksätet ändå ska räcka till de få gånger vi ändå ska med hela familjen, bra ljud och USB anslutningar kanske kan få humöret att hålla i sig trots allt under långturerna;-)
Skidor och bagage: Här blir det nog en utmaning. Men jag hoppas kunna få på samma takbox som vi har idag på Alltracken men med 15 % lägre räckvidd som konsekvens. Bör ändå kunna ta oss 30 mil i nödfall. Värre blir det med pjäxor, skidkläder m.m. Men min förhoppning är att frunken och bagaget ändå ska fixa detta i kombo med en effektiv minimalistisk packning i övrigt.
Hund: Har vi inte ännu men önskemål finns. Får nog läggas på is helt enkelt, om de inte blir någon mkt liten variant.
Räckvidd: Inte som en dieselpassat förstås, men vi kommer så långt vi behöver och SC finns på sträckorna vi kör längs. Men inser att en 30 mila resa utan laddstopp med takbox, motvind och snödrev lär förbli en ren utopi.
Vinter: Risk förfrusna dörrar med mer, men stor lyx att få en i förtid uppvärmd bil.
Till vardags: Det mesta av vår körning handlar om detta och här tänker jag att de största fördelarna med M3 kommer fram. Inte så klumpig som Model S. Dessutom en alltid tankad bil genom hemmaladdning.
Ljud: Ser mycket fram mot bra billjud:-)
Miljö: Solceller på väg upp och detta i kombo med elbil känns ändå som framtiden även om batteritillverkningen nog har en del att önska på den fronten.
Ekonomi: Nja, här blir det svårt finna argument även för en Model 3. Passaten är relativt billig vad gäller både bränsle, skatt och försäkring. Men räknar förstås med lägre service och bränslekostnad för Teslan. Däremot är ju inköpspriset för Teslan sjukt högt och värdefallet lär bli svårt blunda för trots allt.
Summa summarum, kanske inte det mest rationella beslutet och en del uppoffringar blir det allt. Men men, vad gör man inte för att ta ett litet kliv in i framtiden

Säg nu till om jag missat några argument i jämförelsen, vill helst bara höra argument FÖR Teslan