Effektvakt med laddbox och värmepump

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

Hej!

Model X beställd och i skrivande stund i container någonstans mellan Rotterdam och Tilburg. Förväntar mig att parkera hemma den hemma i Gävleborgs inland i slutet av december med hänsyn till Teslas aktiekurs... Ska nu till att beställa och montera laddbox och har lite funderingar som jag gärna tar era synpunkter på.

Först lite förutsättningar, har idag värmepump med effektvakt installerad på inkommande faser till elcentralen inomhus. Laddboxen är enklast att installera direkt till huvudcentralen men det är fullt möjligt att mata den via elcentralen också. Huset är hyfsat "smart" med en ordentlig KNX-installation och nydragen el. I mätarskåpet börjar det bli hyfsat fullt med överspänningsskydd och strax kommande jordfelsbrytare för lite utomhusinstallationer. Jag har i samband med installationen av laddbox också tänkt installera en reservkraftsomkopplare samt säkra upp från nuvarande 25A till 35A.

Jag kör en GTE i dagsläget och har hittills laddat på vanligt 10A Shuco och klarat mig fint men ligger på gränsen på åtminstone en fas, möjligt att detta går att justera genom en lite mer genomtänkt fördelning av effekthungriga apparater.

Jag har som önskemål att köra "kombinerad" effektvakt av både laddbox och värmepump för att skydda huvudsäkringarna men ändå göra det möjligt att ladda bil och värma hus när det ibland blir -30°.

Tjälen går nog i jorden precis nu så blir nog justeringar i installationen till våren men huvudalternativen jag ser är:
1. Att byta mätarskåp till t ex http://www.garo.se/installation/matarsk ... rvk-63-25a och fördela till bland annat laddbox därifrån.
2. Att mata laddboxen direkt från inomhuscentralen. Troligen byter vi ändå mätarskåpet för att få plats med reservkraftsomkopplaren, men då troligen till ett utan fördelning.

Efter att ha diskuterat dessa två huvudalternativ med elektrikern föredrar jag instinktivt nummer 2, främst för att fortsätta ha all fördelning och effektmätning samlad (jag har idag separat mätning och loggning till KNX av värmepumpen och övrig el). Men varken jag eller elektrikern har någon idé på hur kan man lösa effektvakt på ett driftsäkert sätt. Jag tänker att det uppstår en form av hysteres om värmepumpen och laddboxen oberoende av varandra vill ha ut max av dem var för sig bedömd "tillgänglig" effekt.

Blev ett långt första inlägg :roll: - förhoppningsvis ett tecken på att jag övertänkt detta och missat någon enkel lösning ni andra redan tänkt på!
Senast redigerad av pompe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Storkas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 13:18
Ort: olofström

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Storkas »

Hej

Jag har samma funderingar väntar på en TMS som skall vara på väg. Har också hus med värmepump och effektvakt.

Jag tänker installera laddbox med dynamisk lastballansering.
Min tanke var att sätta laddboxen först så att värmepumpen går efter förbrukningen i huset och laddboxen tar det som blir över efter att huset och vämepumpen fått sitt.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Teslared »

Jag förstod nog inte problemet riktigt, ska du ha effektvakt på både värmepump och laddbox i samma vakt? 3 fas? Samtidigt som du vill ladda bil och värma hus vid -30 grader. Jag får det inte riktigt att gå ihop.
Kan du förklara?
Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

Jag får det inte heller att gå ihop - än :lol:

3 fas. Jag vill begränsa effektuttag från värmepump och laddbox för att undvika att huvudsäkringen löser ut. Detta är enkelt för bara värmepump eller laddbox.

Men jag vill också balansera mellan dessa så att jag alltid har möjlighet att ladda bilen. Dvs, att på varma dagar när värmepumpen inte behöver tillskott så ska laddboxen kunna utnyttja all "ledig" effekt. Riktigt kalla dagar så vill värmepumpen sluka all "ledig" effekt själv, det ska den få fram till att bilen vill ha laddning, då ska en del avvaras till bilen. Jag är medveten att det skulle innebära att uppvärmningen blir lidande i viss mån. Jag vill också ha "riktig" balansering av laddboxens effektuttag över alla faser. Den enda jag sett gör detta är Defas HomeCLU https://www.defa.com/content/uploads/Do ... wedish.pdf men jag har säkert missat något.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av ellerstrom »

Hur långt kör du per dag? Jag förstår att man med en hybrid vill ladda "hela tiden" för att räckvidden på el är så kort. Säg att man kommer hem från jobbet och ska iväg igen ett par timmar senare, då vill man ju fylla på batteriet direkt vid hemkomst (när allt annat i huset är igång samtidigt). Men med en ren elbil med tillräckligt lång räckvidd behöver man ju enbart ladda på natten och då har man mer "head room" hos huvudsäkringarna.

Själv kör jag oftast runt 12-15 mil om dagen, mestadels motorväg (men visserligen i Skåne) och för mig räcker det att ladda 3-fas 10A på natten. På morgonen har jag ändå "fullt" batteri (laddar bara till 80% normalt) och skulle den av någon anledning inte riktigt hinna laddas klart en natt, så är den tillräckligt laddad för mitt körande nästa dag iaf (säg typ 70% istället för 80%). Och i det fallet blir den klar natten efter istället.

Så för att summera, effektvakt på värmepumpen och ställa ned laddningen samt enbart ladda på natten borde lösa problemet. Med reservation för att du kör väldigt långt varje dag förstås.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Teslared »

Jag tycker nog att du har gjort ett större problem av det här än nödvändigt, om det inte möjligtvis är så att du kör väldigt många mil varje dag. För övrigt kan du ju inte ladda med mer än 24 A.

Vi har ett antal värmepumpar, (men inte så kallt som du verkar ha, mellansverige,) en Nissan Leaf, en model x Raven, en Tesla wallbox. Vvb på 3.3kW. Huvudsäkringar på 20 A .

Jag laddar enfas 16A på Leafen och strömvakt på alla faser och om någon går över 20 A så slår vakten ifrån laddningen. En timer sköter inkopplingen igen med 5 minuters intervall.
X:en laddas separat från inkommande 3 fas efter mätaren med max inställt på 16 A i boxen. Brukar ladda med 8 - 12 A gärna på kväll eller natt. Aldrig haft några problem även om vi kört långt så batteriet är nere på typ 5 % .
Laddar du med 16 A får du ungefär 55 km i timmen. Fullt till 80% tar typ 7 - 8 timmar.
Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

Det är säkert så att jag både är hybridskadad som ellerstrom skriver och övertänkt detta som jag skrev inledningsvis. Låt oss testa mitt troliga mönster med era synpunkter!

Effektvakt har jag redan idag på värmepumpen vilket innebär att den någon/ett par veckor om året maxar sitt effektuttag mot de befintliga 25A huvudsäkringarna. Om jag säkrar upp huset till 35A utan att berätta det för värmepumpen så borde laddboxen kunna få 10A per fas när det är som kallast...alltså ca 6,9kW.

Jag kommer oftast köra omkring 10 mil per dag men vill på kort varsel (~8 timmar) kunna ladda fullt för att maxa räckvidd inför längre resor. Bilen är en Long Range och jag räknar med att få ut ca 40mil på 100% laddning. Jag får det till att jag behöver klara att ladda från 55% till 100% på 8 timmar. (80% på morgonen, 55% efter att ha kört 10 mil, 100% 8 timmar senare). Om jag förstått det rätt skulle jag med de 6,9kW laddboxen skulle behöva vara strypt till enligt ovan få ut ca 7,5%/tim vilket skulle ta mig till 100% på 6 timmar, vilket får anses vara mer än nog i det här "värsta fallet".

Har jag tänkt rätt?

Jag gillar enkelheten men kan inte känna mig nöjd med att betala för 35A och inte utnyttja detta fullt ut för vare sig laddning eller uppvärmning under övriga ca 50 veckor per år...

(edit: en yrkesskada gjorde att jag tidigare skrev och räknade med 32A istället för 35A - nu åtgärdat)
Senast redigerad av pompe, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

Har du vridreglage för förskjutning av värmekurvan, på pumpen? I så fall kan du ju ganska enkelt minska värmepumpen effektförbrukning under 8 timmar och sedan vrida tillbaka den när bilen nått 100%

Visst, inomhustempen sjunker ju ett par grader, men det behöver ju inte vara ett stort problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

tor-ake skrev:
Har du vridreglage för förskjutning av värmekurvan, på pumpen? I så fall kan du ju ganska enkelt minska värmepumpen effektförbrukning under 8 timmar och sedan vrida tillbaka den när bilen nått 100%

Visst, inomhustempen sjunker ju ett par grader, men det behöver ju inte vara ett stort problem.
Japp, men vill helst inte behöva komma ihåg det. Har iofs funderingar på att ordna så att jag kan styra värmepumpen via KNX och logik - i så fall skulle jag kunna ordna detta på något vis...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

Vad har du för värmepump förresten? 3x25A är ju väldigt mycket effekt... Jag har 11kW inkl elpatronerna, till ca 140kvm, och då har jag en ganska kackig nibe frånluftsvärmemump med bara 0.6kW kompressoreffekt iirc.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

En Nibe markvärmepump 12kW till ca 320kvm, minns inte modell nu och vet inte hur de märker dem, men jag antar att effekt till kompressorn är utöver de 12. Körde på 20A ett kort tag men det funkar inte med andra förbrukare som vi ofta vill använda när det är kallt...
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

Om du låg på gränsen med 3x20 (13,8kW), då borde du ju ha en hel del luft med 35.

De här gångerna du vill ladda 100% så snabbt som möjligt, är det över natt då, eller är det på eftermiddag/kväll när ni rimligen behöver andra förbrukare också?

De här resorna där du åker mer än 30 mil, de passerar inte förbi någon Supercharger? Jag resonerar som så att hellre än att maxa laddningen hemma, så svänger jag förbi endera superchargern som ligger norrut, västerut eller söderut och fyller på lite på hemväg om det behövs. En timmes hemmaladdning på 3x10A motsvarar max 5 minuter på SuC...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2019 14:32

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av pompe »

Jag kommer att överleva utan några problem även med 10A Schucoladdning, men jag vill ju leva också! :)

Att avstå från att basta under tiden steken står i ugnen och kläderna tvättas och tumlar just de dagarna det är som kallast för att kunna fylla på med laddning så jag klarar mig fram till nästa laddare är inte en fråga om liv och död utan om optimering. Självklart kommer jag ändra körmönster utifrån förutsättningarna som gäller med el- istället för fossildrivet. Men det är fel att hålla med relativt stor outnyttjad överkapacitet och lika fel att behöva manuellt justera effekten på laddbox och värmepump manuellt utifrån väderlek eftersom jag aldrig kommer att kunna vara tillräckligt effektiv för att sköta det optimalt.

Min tanke med tråden var att se om det fanns några idéer på att optimalt utnyttja den tillgängliga effekten. Det är i grunden ett problem som gäller oavsett säkringsstorlek, körmönster, typ av bil osv så fort du har mer än en förbrukare av effekt som måste balanseras med varandra.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av ellerstrom »

pompe skrev:
Det är säkert så att jag både är hybridskadad som ellerstrom skriver och övertänkt detta som jag skrev inledningsvis. Låt oss testa mitt troliga mönster med era synpunkter!

Effektvakt har jag redan idag på värmepumpen vilket innebär att den någon/ett par veckor om året maxar sitt effektuttag mot de befintliga 25A huvudsäkringarna. Om jag säkrar upp huset till 35A utan att berätta det för värmepumpen så borde laddboxen kunna få 10A per fas när det är som kallast...alltså ca 6,9kW.

Jag kommer oftast köra omkring 10 mil per dag men vill på kort varsel (~8 timmar) kunna ladda fullt för att maxa räckvidd inför längre resor. Bilen är en Long Range och jag räknar med att få ut ca 40mil på 100% laddning. Jag får det till att jag behöver klara att ladda från 55% till 100% på 8 timmar. (80% på morgonen, 55% efter att ha kört 10 mil, 100% 8 timmar senare). Om jag förstått det rätt skulle jag med de 6,9kW laddboxen skulle behöva vara strypt till enligt ovan få ut ca 7,5%/tim vilket skulle ta mig till 100% på 6 timmar, vilket får anses vara mer än nog i det här "värsta fallet".

Har jag tänkt rätt?

Jag gillar enkelheten men kan inte känna mig nöjd med att betala för 35A och inte utnyttja detta fullt ut för vare sig laddning eller uppvärmning under övriga ca 50 veckor per år...

(edit: en yrkesskada gjorde att jag tidigare skrev och räknade med 32A istället för 35A - nu åtgärdat)
Ja, du tänker helt rätt. Men jag hade absolut testat följande scenario innan jag hade säkrat upp:

Ladda bilen till 80% eller 90% dagligen. Ställ in laddningen på 8-10A (3-fas) och att ladda på natten. Jag tror att det kommer fungera utmärkt utan att säkra upp. Skulle huvudsäkringarna gå stup i kvarten så är det ju bara att säkra upp. Har du dessutom laddat till 90% dagen innan säkringen smäller så har du ju i scenariot ovan minst 65% kvar av batteriet (plus det som laddats innan säkringen gick) vilket räcker och blir över för 10 nya mil. Dessutom så är det ju i princip enbart uppvärmningen av huset som är igång på natten, alla andra stora förbrukare som spis/ugn/torktumlare/tvättmaskin/bastu/spabad/dusch/badkar etc används sällan under denna tid på dygnet. Då blir det ca 15-17A över till värmepumpen som den borde klara sig på när den enbart ska hålla en jämn temp i huset (och inte värmer vatten till tvätt/disk/dusch etc). Effektvakten på värmepumpen borde dessutom göra att säkringen inte går i detta scenario alls (eller tänker jag fel?).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av LarsL »

Anslut dig till Tibber och skaffa deras laddning plus Watty som håller koll på huvudsäkringen. Då kommer Tibber-appen se till att du inte blåser säkringar och att du har fulladdat på morgonen. 50% stöd från laddarna så borde du hamna på typ 10kkr i slutkostnad.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Bjelke »

För mig har det funkat bra med att låta bergvärme-pumpen anpassa sig efter förbrukningen i huset,
jag laddar då mest på natten och kanske inte så
supermycket hemmaladdning heller egentligen, men
dom gånger jag har gjort det så har det funkat bra iaf :)
Jag kör med 16A-säkringar...
Fast visst vore det trevligt om även laddningen kunde anpassa sig också på något sätt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

En möjlig lösning är TWCManager och någonslags effekt- eller strömmätning.

Hmmm jag har en OWL +USB som mäter strömmen på varje fas och en Raspberry Pi liggande... skulle kunna bli ett julprojekt :-)

Då skulle WCn själv skruva ned lagom mycket när man börjar närma sig taket.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av chaffis75 »

Om du har 2 olika effekt vakt system (en till värmen pumpen och en till bilen) så finns de en risk att du får racing conditions dvs att båda slå av samtidigt och då har du plötsligt massor av effekt och båda slår på.. Då har du överkast och båda slår av.. Ja sedan fortsätter de så.. De kan blir ju så eftersom de båda system inte känner till varandra.

Helst hade du behövt ETT system som styr båda. Vet inte om de finns.

Men detta är en risk jag ser, vad som händer i praktiken vet jag inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

Man får trimma in det så att det lite smartare systemet vet exakt hur mycket marginal det finns, och bara använda den, så att den dumma effektvakten inte triggas.

Ex. Drar värmepumpen 12kW, övrig förbrukning 10kWoch effektvakten är på 24kW, då instrueras laddaren att bara dra 1.8kW.

Tyvärr får ju det dumma systemet prioritet, men det är ju som det är.

Två dumma effektvakten som slåss om samma effekt kommer så klart inte funka.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Storkas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 13:18
Ort: olofström

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Storkas »

tor-ake skrev:
Man får trimma in det så att det lite smartare systemet vet exakt hur mycket marginal det finns, och bara använda den, så att den dumma effektvakten inte triggas.

Ex. Drar värmepumpen 12kW, övrig förbrukning 10kWoch effektvakten är på 24kW, då instrueras laddaren att bara dra 1.8kW.

Tyvärr får ju det dumma systemet prioritet, men det är ju som det är.

Två dumma effektvakten som slåss om samma effekt kommer så klart inte funka.
Förklar gärna närmare vad du menar med dumma effektvakter.

Jag har idag värmepump med effektvakt och tänker installera laddbox med effektvakt också.

Det finns ju ganska många varianter på hur man installerar dem och vilka inställningar man väljer.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av tor-ake »

Det jag menar med en dum effektvakt är att den bara ser till hela effekten och bara kan reglera av/på.

Exvis inställd på att titta på strömmen på faserna på servisen, och klipper hela lasten om strömmen går över X A, där X kan vara huvudsäkringens storlek.

Med ickedum effektvakt menar jag att den kan reglera lasten effekt mer än av/på, och den kan också ta hänsyn till andra faktorer än total last på inkommande ledningar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Storkas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 okt 2019 13:18
Ort: olofström

Re: Effektvakt med laddbox och värmepump

Inlägg av Storkas »

Okej Då förstår jag hur du menar. :)

Vämepumpen jag har reglerar belastningen i flera steg och laddboxen jag tittar på, ERange IQ skall också göra det.

Min tanke är ju att låta huset och värmepumpen ta i första hand och laddaren tar resten.
Skriv svar