Sida 1 av 2
Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:05
av calippo
Som vi alla säkert har märkt så finns det en hysteri kring att få leverans av beställda bilar. Jag läser om och om igen om hur man går in 10 ggr per dag för att se om man fått VIN. Man letar efter båtar och gissar på datum för leverans. Gärna flera gånger per dag. Det mailas och rings till Tesla för att fråga om datum och man går in på siten gång på gång för att se om det skett någon liten uppdatering kring leveransdatum. Jag gör själv allt ovanstående så jag är inte bättre än någon annan.
Min fråga är egentligen varför och om vi alla inte bara går på Teslas medvetna strategi som kanske är att skapa just en hysteri kring deras produkt.
Som referens kan nämnas de gånger jag beställt bil av andra tillverkare, ex BMW. Då fick man en lev månad som var ca tre månader bort. Sen satt man tyst och väntade tills de hörde av sig efter tre månader och tog leverans av bilen. Var inget hysteriskt med det alls. Varför är det sån hysteri kring leveransen av just Teslas bilar?
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:09
av Teslaspolen
Därför att de varit ont om bilar genom tiderna. Funnits gränser på vad dom kunnat producera.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:13
av calippo
Ja men det finns ju mängder av andra märken som har samma sak. Ex sex månaders leverans vid nya modeller etc. En skillnad är ju Teslas strategi med att vara otydliga kring lev datum.
En annan är att det läcker ut lagerbilar lite då och då för att visa att ”även du kan vinna på lotto genom att ta en lagerbil som bara är liite dyrare”...
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:16
av dd88
Kollar du andra märkesforum så är det samma sak, handlar nog snarare om intresse. Har svårt att tro att majoriteten av köparna, oavsett märke, beter sig på det sättet.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:19
av calippo
Var ganska aktiv på autopower när jag körde BMW. Tyckte faktiskt inte det var samma hets där men jag kanske har fel. Klart folk pratade om sina bilar men inte på det här sättet.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:23
av Fredrik j
Det beror väl delvis på att man inte behöver leka detektiv när det gäller andra bilmärken? Spåra båtar och avkod VIN-nummer. Leta efter bilder på biltransportsläp som rullar i viss riktning.
Man brukar ju fråga sin säljare. Många tillverkare har ju dessutom app i vilken man kan följa sin bil.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:29
av calippo
Ja det är ju precis det jag menar. Är det en medveten strategi från Teslas sida som bidrar till mystiken och hysterin?
Kommer ju funka mindre bra med andra köpare än de rena entusiasterna tänker jag.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:35
av Jerker
calippo skrev:Ja det är ju precis det jag menar. Är det en medveten strategi från Teslas sida som bidrar till mystiken och hysterin?
Kommer ju funka mindre bra med andra köpare än de rena entusiasterna tänker jag.
Fast de andra köparna sitter väl bara lugnt och väntar, på samma sätt som de väntar på en Volvo?
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:40
av Svenssons
calippo skrev:Ja det är ju precis det jag menar. Är det en medveten strategi från Teslas sida som bidrar till mystiken och hysterin?
Kommer ju funka mindre bra med andra köpare än de rena entusiasterna tänker jag.
Hur ofta är det som man gör en beställning av en bil som sedan tillverkas och skeppas över pölen? Normala är väl att att man beställer en bil som redan finns i landet eller är på väg alternativt att bilen tillverkas i Europa. Gör man en "specialbeställning" av en bil som sedan tillverkas i USA och skeppas över pölen blir det mer intressant att försöka följa den.
Tesla börjar nu tillverka en del bilar före beställning som de räknar med kunna sälja när de kommer fram till Europa. Detta gör att det kommer bli mindre intressant att följa leveransen.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 09:56
av LarsL
De flesta andra bilar är väl bara nödvändigt ont. Något du måste ha för att ta dig till jobbet. Den är heller inte särskilt olik den man hade innan, lite nyare bara. Har ju inte hänt något revolutionerande med fossilbilarna typ sedan Gird kom med elstart

.
De flesta, åtminstone här, har drömt om sin Tesla i åratal innan de äntligen lyckades få iväg en beställning (av olika skäl). Jag tex hade väntat i 3 och ett halvt år på min bil. Nu ”väntar” jag på CyberTruck och förbereder mig på att vänta lika lång tid till igen. Skulle jag beställa en Model Y nu när det kommer så skulle jag förmodligen inte vara lika engagerad... lurar jag i mig själv.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 10:18
av Fredrik j
Så teorin är att det bara är teslaägare som otåligt väntar på sin nya bil? Att alla andra bilköp bara är nödvändigt ont som man helst skulle vilja slippa? Lite som att gå till tandläkaren?
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 11:34
av Legato
calippo skrev:Var ganska aktiv på autopower när jag körde BMW. Tyckte faktiskt inte det var samma hets där men jag kanske har fel. Klart folk pratade om sina bilar men inte på det här sättet.
Går ju inte att jämföra...
Att få en fossil som alla andra, eller en bil som revolutionerat hela bilvärlden.
Model 3 är ju för de allra flesta den första elbil och första Tesla de ägt.
Edit Såg att LarsL skrivit ungefär samma sak. Jag har dock alltid tyckt det var glädje och spänning även med en ny fossilbil. Dock inte i närheten av spänningen när man fick sin första Tesla... Jag har dock också alltid prioriterat bilar och köpt snabba/roliga bilar.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 11:49
av Fredrik j
Legato skrev:calippo skrev:Var ganska aktiv på autopower när jag körde BMW. Tyckte faktiskt inte det var samma hets där men jag kanske har fel. Klart folk pratade om sina bilar men inte på det här sättet.
Går ju inte att jämföra...
Att få en fossil som alla andra, eller en bil som revolutionerat hela bilvärlden.
Model 3 är ju för de allra flesta den första elbil och första Tesla de ägt.
Edit Såg att LarsL skrivit ungefär samma sak. Jag har dock alltid tyckt det var glädje och spänning även med en ny fossilbil. Dock inte i närheten av spänningen när man fick sin första Tesla... Jag har dock också alltid prioriterat bilar och köpt snabba/roliga bilar.
När man läser runt på forum och facebook får man intrycket att många model3-ägare köper sin första nya bil och att man tidigare varit ganska ointresserade av bilar. Plötsligt upplever man samma känslor som vi bilentusiaster har upplevt sedan tidigare. Det är många som uttrycker att dom älskar sina bilar. Jag har liknande känslor för min porsche och minns upphetsningen när jag köpte den.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 11:55
av pefreli
LarsL skrev:De flesta andra bilar är väl bara nödvändigt ont. Något du måste ha för att ta dig till jobbet. Den är heller inte särskilt olik den man hade innan, lite nyare bara. Har ju inte hänt något revolutionerande med fossilbilarna typ sedan Gird kom med elstart

.
De flesta, åtminstone här, har drömt om sin Tesla i åratal innan de äntligen lyckades få iväg en beställning (av olika skäl). Jag tex hade väntat i 3 och ett halvt år på min bil. Nu ”väntar” jag på CyberTruck och förbereder mig på att vänta lika lång tid till igen. Skulle jag beställa en Model Y nu när det kommer så skulle jag förmodligen inte vara lika engagerad... lurar jag i mig själv.
Ja, man kan ju dra parallellen till när T-Forden kom och folk började byta ut sina hästar...
Jag kan tänka mig att de som köpte T-Forden var ganska uppspelta över uppköpet.
Model 3 är en speciell produkt. En försmak av framtiden. Så kände iaf jag.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 12:00
av Bjorn
Fredrik j skrev:Så teorin är att det bara är teslaägare som otåligt väntar på sin nya bil? Att alla andra bilköp bara är nödvändigt ont som man helst skulle vilja slippa? Lite som att gå till tandläkaren?
Nej, så är det nog inte. Skillnaden är att det går att kolla på Tesla. Tesla släpper Vin lite halvdolt på din hemsida. Det kan ju vara medvetet.
Har andra leverantörer ett "konto" för en beställd bil som man kan logga in på?
Det hade inte Peugeot när jag köpt bil där ungefär samtidigt som första Teslan. Kanske har de det nu.
Man fick istället kolla leveranstid med säljaren och svaret man fick var nog mest baserat på säljarens erfarenhet, inte så mycket kontroll.
Sen är Teslan roligare än alla andra bilar jag har haft eller kört i alla fall. En del av upplevelsen är nog känslan att den ger en försmak av framtiden.
Jag provkörde några BMW för nåt halvår sen som en säljare ställde till oss på företaget. Jag tror de var välbyggda och med bra kvalité. Säkert ett under av mekanik. Vissa saker funkade bättre än på Teslan. Rejäla rabatter vissa > 25%. Köpsuget var dock exakt 0. De hade avgasmotor och kändes allmänt gammaldags.
Trots att jag redan åker i en Model S så kollar jag mitt Teslakonto varje dag. Jag har sökt på båtar och jämfört med andras leveranstider.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 12:15
av Bjorn
Fredrik j skrev:
När man läser runt på forum och facebook får man intrycket att många model3-ägare köper sin första nya bil och att man tidigare varit ganska ointresserade av bilar. Plötsligt upplever man samma känslor som vi bilentusiaster har upplevt sedan tidigare. Det är många som uttrycker att dom älskar sina bilar. Jag har liknande känslor för min porsche och minns upphetsningen när jag köpte den.
Ja det känner jag igen.
När jag beställd min förra var det första bilen som jag längtat till av annan orsak än att den gamla inte gick eller var för dålig .
Nu byter jag till en Raven trots att min nuvarande går bra.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 12:27
av frippe
calippo skrev:Som vi alla säkert har märkt så finns det en hysteri kring att få leverans av beställda bilar. Jag läser om och om igen om hur man går in 10 ggr per dag för att se om man fått VIN. Man letar efter båtar och gissar på datum för leverans. Gärna flera gånger per dag. Det mailas och rings till Tesla för att fråga om datum och man går in på siten gång på gång för att se om det skett någon liten uppdatering kring leveransdatum. Jag gör själv allt ovanstående så jag är inte bättre än någon annan.
Min fråga är egentligen varför och om vi alla inte bara går på Teslas medvetna strategi som kanske är att skapa just en hysteri kring deras produkt.
Som referens kan nämnas de gånger jag beställt bil av andra tillverkare, ex BMW. Då fick man en lev månad som var ca tre månader bort. Sen satt man tyst och väntade tills de hörde av sig efter tre månader och tog leverans av bilen. Var inget hysteriskt med det alls. Varför är det sån hysteri kring leveransen av just Teslas bilar?
Det är väl en sak som ligger i tidens natur. Att vara på digitalt på topp hela tiden. Att inte ha tålamod eller ett lugn utan trigga och tro att det går snabbare, känns bättre bara man ligger på lite.
För att vänta tålmodigt, det är så 1900-tal. Och vem vill vara gammalmodig.....
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 12:30
av hooked
Generellt sett så är det förhållandevis hög aktivitet på nätet/forum/medier kring allt som har med Tesla att göra. Se bara på detta svenska teslaforumet, amerikanska Tesla forum samt även forum för Tesla i andra länder. Det är massvis med diskussioner, intressen, inlägg per dag jämfört med andra bilmärken och det ökar för varje dag. De som har Tesla har i regel större benägenhet att vara ute på Internet och prata om sina bilar.
Jämför bara med Porsche Taycan eller Audi E-tron. Det är väldigt lite aktivitet på nätet kring de här bilarna. Det finns några norska facebook grupper där det diskuteras, men utöver det är det helt dött. Finns några forum internationellt men även där är det enstaka inlägg per dag och knappt någon aktivitet eller entusiasm överhuvudtaget.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 13:05
av LasseL
Inte undra på att service / leveranspersonalen går på knäna när alla ringer mailar o skapar ärenden hela tiden
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 13:17
av Svenssons
hooked skrev:
Jämför bara med Porsche Taycan eller Audi E-tron. Det är väldigt lite aktivitet på nätet kring de här bilarna. Det finns några norska facebook grupper där det diskuteras, men utöver det är det helt dött. Finns några forum internationellt men även där är det enstaka inlägg per dag och knappt någon aktivitet eller entusiasm överhuvudtaget.
Utan att ha kollat på Prorsches eller Audis forum misstänker jag att det skrivs mer om Porsche Taycan och Audi E-tron på detta forum än på Porscheklubben eller Audi-klubbens forumsidor. Detta för att vi inte enbart är intresserade av Teslas bilar utan elbilar rent generellt, Tesla bara råkar vara de som säljer flest och mest intressanta elbilarna.
Cybertrucken är troligen designad som den är för att Tesla nu har råd att marknadsföra sig mer som bilmärket för framtiden och att de levererar på detta. Många andra bilmärken har ju presenterat konceptbilar som man kunnat drömma om men dessa har aldrig nått till marknaden. Sedan har det producerats "futuristiska" elbilar men då verkar det snarare röra sig om "futuristisk" design som inte brytt sig om funktion. Teslas Cybertruck känner jag mer har det utseende den har pga funktion och tillverkningprocess, att den sedan skiljer sig från övriga pickups är bara en fördel nu när Tesla kan visa vinst i sina kvartalsrapporter. De trodde nog inte så många skulle lägga en förbeställning men i och med mängden bilar som har reserverats och särskilt av 2 och 3-motoralternativen så väljer de att skala upp batteritillverkningen och sälja den mer lönsamma 3-motorversionen först istället för att skala upp bilproduktionen och sälja visserligen fler bilar totalt men med lägre marginal med 1- och 2-motorversionerna. Tror intresset för 3-motorversionen kommer öka nu när tillverkningen av den tidigareläggs.
Varför drar jag upp Cybertruck i denna tråd då? Jo, jag är återigen fast med att scanna av alla nyheter och uppdateringar av en bil likt jag var för 5 år sedan med Model X. Då hade jag visserligen lagt 263kkr i reservationsbelopp istället för 1kkr men känslan är den samma; Jag vill ha bilen nu!
Jag hade inte samma känsla för Model 3 eller Model Y även ifall jag lade en reservation på Model 3. Jag hade ju redan en fantastisk elbil. Nu verkar dock Tesla återigen ha lyckats med att få mig att "hysteriskt" söka efter information... Rivian hade kunnat fixa detta också men deras R1T är delvis som vilken annan pickup och delvis allt för lyxig för mig. Bolinger lyckas visserligen med att inte vara för lyxig plus skilja ut sig lite mer från övriga pickups. Bägge är dock nya amerikanska bilmärken som inte särskilt tydligt sagt hur de tänkt sina expansioner i Europa, snarare är planerna obefintliga i dagsläget.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 14:14
av Legato
Fredrik j skrev:Legato skrev:calippo skrev:Var ganska aktiv på autopower när jag körde BMW. Tyckte faktiskt inte det var samma hets där men jag kanske har fel. Klart folk pratade om sina bilar men inte på det här sättet.
Går ju inte att jämföra...
Att få en fossil som alla andra, eller en bil som revolutionerat hela bilvärlden.
Model 3 är ju för de allra flesta den första elbil och första Tesla de ägt.
Edit Såg att LarsL skrivit ungefär samma sak. Jag har dock alltid tyckt det var glädje och spänning även med en ny fossilbil. Dock inte i närheten av spänningen när man fick sin första Tesla... Jag har dock också alltid prioriterat bilar och köpt snabba/roliga bilar.
När man läser runt på forum och facebook får man intrycket att många model3-ägare köper sin första nya bil och att man tidigare varit ganska ointresserade av bilar. Plötsligt upplever man samma känslor som vi bilentusiaster har upplevt sedan tidigare. Det är många som uttrycker att dom älskar sina bilar. Jag har liknande känslor för min porsche och minns upphetsningen när jag köpte den.
Det finns säkert gott om sådana. Det finns också gott om sådana som mig, som alltid velat ha det bästa. Tittar man på vanligaste bil innan Model 3 så är det ju Prius följt av BMW 3-serie. Dvs Tesla lockar helt olika kategorier av ägare. Dels de som prioriterar miljön högt. Dels de som prioriterar teknik, körglädje och att ligga i teknisk framkant högt. Sen finns det såklart de som kör långt och väljer Teslan för att det är billigt och praktiskt.. Sen alla som uppskattar alla dessa faktorer eller några i kombination.
Kontrasten när man går till Tesla är så otroligt mycket större (på ett positivt sätt) än med någon annat bilbyte tidigare.
Har aldrig känt någon större märkeslojalitet tidigare, har köpt det jag tycker är bäst oavsett märke. Skillnaderna har varit så små, så man har aldrig känt sig lika exalterad som när man bytte till Tesla.
Största steget för mig förut var från en gammal Honda Legend till en Porsche Boxster. Det var såklart en stor skillnad och glädje, men trots att det var ett stort hopp både i pris och ålder på bil så kommer det inte ens nära känslan att byta till Tesla.
Första provkörningen av Tesla var också väldigt speciell. Man insåg redan då att man aldrig någonsin skulle överväga en ny fossil igen.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 14:45
av Fredrik j
Legato skrev:
Tittar man på vanligaste bil innan Model 3 så är det ju Prius följt av BMW 3-serie. Dvs Tesla lockar helt olika kategorier av ägare.
Men det där gäller väl mest USA väl?
I sverige har väl försäljningen av prius varit blygsam sedan innan och 3-serie säljer väl fortfarande ungefär som tidigare i sverige och bättre än mb c-class och a4?
Finns det någon undersökning vad model3-köparna kommer ifrån för bil i sverige?
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 14:56
av Moelito
hooked skrev:
Jämför bara med Porsche Taycan eller Audi E-tron. Det är väldigt lite aktivitet på nätet kring de här bilarna. Det finns några norska facebook grupper där det diskuteras, men utöver det är det helt dött. Finns några forum internationellt men även där är det enstaka inlägg per dag och knappt någon aktivitet eller entusiasm överhuvudtaget.
Vi har ju det här forumet ju!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 15:00
av Legato
Fredrik j skrev:Legato skrev:
Tittar man på vanligaste bil innan Model 3 så är det ju Prius följt av BMW 3-serie. Dvs Tesla lockar helt olika kategorier av ägare.
Men det där gäller väl mest USA väl?
I sverige har väl försäljningen av prius varit blygsam sedan innan och 3-serie säljer väl fortfarande ungefär som tidigare i sverige och bättre än mb c-class och a4?
Finns det någon undersökning vad model3-köparna kommer ifrån för bil i sverige?
Ja det gäller USA vilket ju är den överlägset största marknaden för Tesla.
Det relevanta är ju att det kommer köpare från ett vitt spann av kundgrupper. Inkluderar man köparna av S&X så blir det än bredare.
Men förklaringen till "hysterin" är iaf uppenbar för mig, nämligen att Tesla är så revolutionerande överlägset allt annat.
Det är ju bara att titta på statistiken... Den stora undersökningen Bloomberg gjorde med över 5000 svarande visar ju detta svart på vitt:
"Ninety-nine percent of respondents said they would recommend the Model 3 to their family or friends, and 98% said they would buy the vehicle again."
Dessa siffror har ingen annan bil någonsin ens varit i närheten av. 99% är absurt bra. De flesta biltillverkare har NPS runt 50. Att komma över 90 anses i princip onåbart. 98+ som med Model 3 tror jag ingen ens fantiserat om att det skulle kunna inträffa.
Re: Hysteri kring leverans. Är vi lurade av Teslas strategi?
Postat: 07 dec 2019 15:06
av Fredrik j
Jag tror det är en bredare kundkrets i sverige.
I usa är det ekonomiska argumentet svagare med billig bensin och dyrare el för dom som laddar hemma. Model3 konkurrerar naturligt med dyrare bilar och i det segmentet har 3-serie varit starka.
I sverige konkurrerar model3 med betydligt billigare fossilbilar kostnadsmässigt framförallt när det gäller förmånsbil.