Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobwet
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 jul 2019 23:45

Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av tobwet »

Hej
Enligt rubrik.

Är detta ett problem alla har, eller går det att lösa? Jag som äger bilen har lärt mig att öppna dörren i två moment, först ta tag i handtaget (som en knapp) så att rutan hissas ned, sedan öppna dörren. Jag gör väl detta i en rörelse, men med en minimal paus innan själva rycket.

Men när jag har folk med mig som inte känner bilen så vet jag att rutan ofta tar i listen eftersom den inte hunnit ned. I helgen fick jag till och med en fråga varför man måste öppna dörren två gånger, eftersom den liksom fastnade i något mellanting.

Om jag lämnar in bilen på service, kan de trimma detta något, eller måste man helt enkelt ha lite finess?

Jag tror att det är ungefär lika på alla dörrar, men vet inte säkert. Det är en S 2015 som jag köpte i somras.
Senast redigerad av tobwet, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av lator »

Nu vet ju inte jag med vilken hastighet folk kan öppna en dörr men det har aldrig varit ett problem tidigare vad jag vet så en kontroll verkar befogad.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av ForestC »

Hade samma fenomen i veckan när det var köldgrader - det tog några millisekunder extra för rutan att gå ner vilket ledde till att den tog i.
När det blev plusgrader gick hastigheten upp igen.
Tänkte smörja lite med silikon för att se om det blir bättre vid nästa köldattack - kanske hjälper med silikon även i ditt läge?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5565
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av Gustafsson »

Detta är rätt vanligt på MS iaf. Går att justera. På min tar hö bakdörrs fönster i oskönt om dörren öppnas ” som vanligt ”. Ligger på min lista över sånt som service ska få göra när jag har tid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av Saab99turbo »

Gäller mig också, speciellt höger bakdörr. Men det fanns antydningar till det redan när bilen var ny, även när det inte var kallt ute. Även att rutan inte åkt ner ordentligt på grund av frysning så att man får trixa lite.

Och ibland stänger jag med att trycka på rutan för att den ska vikas lite inåt, annars kan den slå emot kromkanten. Antagligen en servicegrej tänker jag, som de får fixa någongång.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av MarcusC »

Här är ytterligare en som har det problemet på höger bak (haft det sen leverans i Augusti).
Undrar om det är samma kille som monterar rutorna där :lol:

Det står på listan att anmäla till SC (när jag orkar)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 30 nov 2014 20:36
Ort: Borlänge

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av fodogen »

Tidigare ägare på samma bil. Tog upp samma sak med service centret. Fick då svaret att det måste gå att återskapa skapligt tillförlitligt för att de skulle kunna göra något. Och eftersom det bara var en person som lyckades med det och kanske var 3e gång så gick det inte att återskapa. Men då körde jag ju bara på sommaren med.
calle_kjellberg
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 okt 2019 15:13
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av calle_kjellberg »

Har precis samma problem. Påtagligt hö bak, men även på passagerardörren (hö fram).
Bilen är en vecka gammal.
kontakten2

Re: Om man öppnar dörren för fort tar rutan i

Inlägg av kontakten2 »

Tänk på att när den greppar i listen så slits hela listen som är limmad i taket. Det kan senare leda till att det läcker in . Man ser då att det är lite missfärgat i taket vid innerlampan.

Men konstigt att det inte ligger en fördröjning på dörrlåset efter rutan
Skriv svar