Det stora intresset för Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Det stora intresset för Tesla

Inlägg av Shven »

Jag har aldrig upplevt ett sådant intresse för någon bil jag haft. När jag stannar för att laddadller ta en paus kommer alltid någon fram för att titta eller prata.
De flesta inleder diskussion om att bilen är snygg, hur långt den kan gå och snygg färg. Eller mitt lilla barnbarn 4 år som undrar varför jag behöver en så snabb bil när jag är så gammal?
Nu för några dagar sedan när jag var i Vadstena körde en Mercedesägare ifatt mig och ville prata. Har hade via sin som blivit uppmärksammad på Tesla men inte sett någon i verkligheten. Han vill se och fråga.
Ingen har frågat mig varför jag köpt en Tesla?
Jo den stora anledningen är att Tesla är den första och ännu enda elbilen som kan ersätta en fossilbil och inte vara ett komplement. Tack vare SC.
Den viktigaste anledningen för mig är miljöaspekten. Solceller på taket och energin bl.a. till bilen. El är det enklaste sättet att bli oberoende av fossila bränslen.
På grund av det stora intresset för Tesla är jag övertygad om att en billigare variant av en elbil som kan ersätta en fossilbil kommer att bli en succé. Ser därför fram mot Tesla model 3 och andra bilmärken med en tillräcklig räckvidd och en laddinfrastruktur värd namnet. Vilket märke bli först med att köpa in sig i Teslas laddinfrastruktur?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Re: Det stora intresset för Tesla

Inlägg av Larofo »

Shven skrev:
På grund av det stora intresset för Tesla är jag övertygad om att en billigare variant av en elbil som kan ersätta en fossilbil kommer att bli en succé. Ser därför fram mot Tesla model 3 och andra bilmärken med en tillräcklig räckvidd och en laddinfrastruktur värd namnet.
Exakt! Elbilar med okej räckvidd till ett okej pris kommer sälja väldigt bra framöver.
Något för Volvos ledning att fundera över. (Förstår inte varför jag fortfarande har känslor för det där
kinesiska skitföretaget. :D )
Shven skrev:
Vilket märke bli först med att köpa in sig i Teslas laddinfrastruktur?
Jag är spänd av förväntan på vem det blir!!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror det blir något kinesiskt bilmärke, så varför inte Volvo? De säljer ju inte jättemånga bilar per år så det är ju hyfsat realistiskt att helt gå över till batterier. De har ett varumärke och de kan bygga bilar, påstås det ;)

Jag har också fortfarande känslor för det där bilmärket... Tyvärr börjar de bli mindre och mindre positiva.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Mina känslor för Volvo minskar också för var dag. Enda anledningen att hjärtat fortfarande
klappar lite är mina två riktiga Volvobilar i bra skick från mitten av 70-talet.
Ursäkta att jag kletade ner din tråd med Volvo Shven..... men varför behöver du
egentligen en så snabb bil? :D
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Varför behöver jag en så snabb bil? Det behövde jag inte för om Tesla hade haft en motor på 150 hk hade jag köpt den ändå. En snabb bil är starkt beroendeframkallande. Så svaret på frågan om varför jag behöver en så snabb bil är "att det visste jag inte".
Sedan tror jag att Teslas strategi med riktigt kraftfulla och snabba bilar är en mycket klok strategi för marknadsföring. Blir mycket spännande att se när nästa mätning kommer med världens starkaste varumärken. Undrar om Tesla kommer att vara med? Och på vilken nivå?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Rätt uppenbart när man gör en elbil att ge den hög maxeffekt, eftersom du inte förlorar så mycket på det. En stor förbränningsmotor kommer ju alltid dra lite mer soppa och vara betydligt tyngre osv.
Varför andra biltillverkare inte gjort så? De kanske inte vill promota elbilen? Lite som att Porsche Boxster inte får vara snabbare än 911, trots bättre design.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Du måste ju trots allt bygga resten av drivlinan för att hantera krafterna, så det är nog dyrare att bygga en 300 kW-bil som håller än en 60 kW-bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja något dyrare men inte alls på samma skala som en fossilbil.
Skriv svar