10 000 mil, vad göra
Moderator: Redaktion
10 000 mil, vad göra
Har nu kört 10000 mil under 4 år, och enda fel är att takluckan har gått sönder, nya vajrar och en motor utbytt. Så nöjd men nu börjar oron stiga, framförallt vid långresor till Åre! Bör man göra en service då Elon nu går ut med att det inte behövs? Byta 12v batteri, läser att den kan gå sönder ungefär nu??? Byta HEPA filter??? Tips emottages gärna!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: 10 000 mil, vad göra
Jag tycker definitivt du ska lämna in den på service så dem får ge din bil lite kärlek! Oavsett vad Elon säger så ska man nog ta det med en nypa salt, vi har ju gott om det såhär års!
Jag påstår att service definitivt bör göras regelbundet i Sverige, jag köper helt och hållet att du kan skippa service i Kalifornien där det är saltfritt och varmt året runt. Men med våra vintervägar fulla med salt och sedan grus och potthål så bör man regelbundet se över bromsar och hjulinställning, den dagen du behöver panikbromsa vill du ju att bilen ger så bra bromsverkan den kan (vilken den garanterat inte gör om du kört 4 år och använder mycket regenerativ bromsning (Det blir en rostig yta på skivbromsar och belägg som försämrar bromsförmågan om man inte bromsar ofta, gärna hårt också för att hålla bromsarna fräscha). Ojämnt slitna däck är inte roligt det heller. Ditt kupéfilter ser allt annat än trevligt ut kan jag lova, detta är ju ingen skillnad mot en vanlig ICE bil.
Om du absolut inte vill betala för det så kan du ju göra jobbet själv, inte speciellt svårt men det tar tid. Finns fina videos på YouTube också som man kan följa. Men det är ingen större skillnad på att serva bromsar och byta kupéfilter på en elbil kontra ICE bil.
Lycka till!

Jag påstår att service definitivt bör göras regelbundet i Sverige, jag köper helt och hållet att du kan skippa service i Kalifornien där det är saltfritt och varmt året runt. Men med våra vintervägar fulla med salt och sedan grus och potthål så bör man regelbundet se över bromsar och hjulinställning, den dagen du behöver panikbromsa vill du ju att bilen ger så bra bromsverkan den kan (vilken den garanterat inte gör om du kört 4 år och använder mycket regenerativ bromsning (Det blir en rostig yta på skivbromsar och belägg som försämrar bromsförmågan om man inte bromsar ofta, gärna hårt också för att hålla bromsarna fräscha). Ojämnt slitna däck är inte roligt det heller. Ditt kupéfilter ser allt annat än trevligt ut kan jag lova, detta är ju ingen skillnad mot en vanlig ICE bil.
Om du absolut inte vill betala för det så kan du ju göra jobbet själv, inte speciellt svårt men det tar tid. Finns fina videos på YouTube också som man kan följa. Men det är ingen större skillnad på att serva bromsar och byta kupéfilter på en elbil kontra ICE bil.
Lycka till!
Re: 10 000 mil, vad göra
Tack! Bra tips!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 10 000 mil, vad göra
Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5853
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 10 000 mil, vad göra
Låt mig se, kamremmen måste bytas, grenröret är en svag punkt, handbromsvajern. Har det varit etanol i bilen måste ventilerna slipas och spridarmunstyckena uppgraderas. Ett vanligt problem är insprutningselektroniken. Även varmkörning av bilen kostar några kronor. Tändboxen, servon, automatlådan och luftkonditioneringen också, de kostade ca 35000.
Detta enligt min senaste faktura.
EDIT: tog på glasögonen - ser att det var min förra bil en SAAB 9-5 detta gällde... Teslan ? Inget.
Detta enligt min senaste faktura.
EDIT: tog på glasögonen - ser att det var min förra bil en SAAB 9-5 detta gällde... Teslan ? Inget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 10 000 mil, vad göra
Använder du en saab 9-5 som referens kan du få en lätt onyanserad bild. Har själv haft en. Körde den från ny till 47000 mil med ett ganska omfattande reparationsbehov på vägen.Gustafsson skrev:Låt mig se, kamremmen måste bytas, grenröret är en svag punkt, handbromsvajern. Har det varit etanol i bilen måste ventilerna slipas och spridarmunstyckena uppgraderas. Ett vanligt problem är insprutningselektroniken. Även varmkörning av bilen kostar några kronor. Tändboxen, servon, automatlådan och luftkonditioneringen också, de kostade ca 35000.
Detta enligt min senaste faktura.
EDIT: tog på glasögonen - ser att det var min förra bil en SAAB 9-5 detta gällde... Teslan ? Inget.

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5853
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 10 000 mil, vad göra
Den hade nog inte kamrem förresten. Mina Toyotor och Lexus kostade ”bara”service och ett par glödlampor.Fredrik j skrev:Använder du en saab 9-5 som referens kan du få en lätt onyanserad bild. Har själv haft en. Körde den från ny till 47000 mil med ett ganska omfattande reparationsbehov på vägen.Gustafsson skrev:Låt mig se, kamremmen måste bytas, grenröret är en svag punkt, handbromsvajern. Har det varit etanol i bilen måste ventilerna slipas och spridarmunstyckena uppgraderas. Ett vanligt problem är insprutningselektroniken. Även varmkörning av bilen kostar några kronor. Tändboxen, servon, automatlådan och luftkonditioneringen också, de kostade ca 35000.
Detta enligt min senaste faktura.
EDIT: tog på glasögonen - ser att det var min förra bil en SAAB 9-5 detta gällde... Teslan ? Inget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 10 000 mil, vad göra
Bjelke skrev:Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
Beställt service och byte av 12v batteri och HEPA. Ngn som vet vad det kan kosta?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: 10 000 mil, vad göra
hej där!
Jag har kört min över 10.000 mil också på dryga 2,5 år och endast haft en felinidikering på dålig kylverkan. 40 min efter att jag tryckt på serviceknappen på displayen så hämtade man min bil i Karlstad och lämnade en lånebil för att nästa dag ringa från Göteborg och meddela att nu kunde jag komma in och byta tillbaka. en packning vid ett kylrör var inte helt tät.
Inga kostnader!
Nu behöver jag för första gången snart byta vindrutetorkarblad och undrar över vilket märke med så hög kvalitet som sitter i orginal ? och vad ska man ersätta med?
Jag har kört min över 10.000 mil också på dryga 2,5 år och endast haft en felinidikering på dålig kylverkan. 40 min efter att jag tryckt på serviceknappen på displayen så hämtade man min bil i Karlstad och lämnade en lånebil för att nästa dag ringa från Göteborg och meddela att nu kunde jag komma in och byta tillbaka. en packning vid ett kylrör var inte helt tät.
Inga kostnader!
Nu behöver jag för första gången snart byta vindrutetorkarblad och undrar över vilket märke med så hög kvalitet som sitter i orginal ? och vad ska man ersätta med?
Re: 10 000 mil, vad göra
Jag kan ge en ungefärlig idé baserat på erfarenhet.Designer skrev:Bjelke skrev:Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
Beställt service och byte av 12v batteri och HEPA. Ngn som vet vad det kan kosta?

En nytt 12v batteri och HEPA filter bör kosta ca 700-1500kr för batteri och 500-1000kr för filter. Arbetskostnaden skiljer sig mycket från verkstad till verkstad men jobbet borde inte ta längre än En timme vilket bör ligga på 500-1000kr.
Ska dom däremot tappa ur bromssystemet och rengöra bromsar och smörja bromsok går det åt ett par arbetstimmar till så ca 1000-2000kr plus ca 300 för bromsvätskan. Kanske du behöver påfyllnadsdos av spolarvätska och nya torkarblad? Då blir det ca 400-500kr till.
Verkstäderna brukar höra av sig om något är lite dyrare för att kontrollera om du vill ha det gjort eller inte t ex byte av bromsvätska.
Sen brukar de även kontrollera slitdelar som bromsar, bussningar runt länkarmar, stötdämpare, krängningshämmare osv. Går fort och kostar någon hundralapp.
Men uppskattningsvis bör din service ligga på mellan 3000-6000 beroende på vad ni kommit överens om.
Re: 10 000 mil, vad göra
Min 9-5 hade kamrem. 3.0t V6. Har den som bensinkostnadsreferens när jag räknar månadskostnad, den hade 1.7l/mil i stadskörning enligt NEDC. Då går teslakalkylen lättare ut.Gustafsson skrev:Den hade nog inte kamrem förresten. Mina Toyotor och Lexus kostade ”bara”service och ett par glödlampor.Fredrik j skrev:Använder du en saab 9-5 som referens kan du få en lätt onyanserad bild. Har själv haft en. Körde den från ny till 47000 mil med ett ganska omfattande reparationsbehov på vägen.Gustafsson skrev:Låt mig se, kamremmen måste bytas, grenröret är en svag punkt, handbromsvajern. Har det varit etanol i bilen måste ventilerna slipas och spridarmunstyckena uppgraderas. Ett vanligt problem är insprutningselektroniken. Även varmkörning av bilen kostar några kronor. Tändboxen, servon, automatlådan och luftkonditioneringen också, de kostade ca 35000.
Detta enligt min senaste faktura.
EDIT: tog på glasögonen - ser att det var min förra bil en SAAB 9-5 detta gällde... Teslan ? Inget.
Elbilist sedan 2014
Re: 10 000 mil, vad göra
Står på teslas faktura/service-dokument att Teslas servicedebitering per timme är 1350:-/timme.Threm skrev:Jag kan ge en ungefärlig idé baserat på erfarenhet.Designer skrev:Bjelke skrev:Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
Beställt service och byte av 12v batteri och HEPA. Ngn som vet vad det kan kosta?![]()
En nytt 12v batteri och HEPA filter bör kosta ca 700-1500kr för batteri och 500-1000kr för filter. Arbetskostnaden skiljer sig mycket från verkstad till verkstad men jobbet borde inte ta längre än En timme vilket bör ligga på 500-1000kr.
Ska dom däremot tappa ur bromssystemet och rengöra bromsar och smörja bromsok går det åt ett par arbetstimmar till så ca 1000-2000kr plus ca 300 för bromsvätskan. Kanske du behöver påfyllnadsdos av spolarvätska och nya torkarblad? Då blir det ca 400-500kr till.
Verkstäderna brukar höra av sig om något är lite dyrare för att kontrollera om du vill ha det gjort eller inte t ex byte av bromsvätska.
Sen brukar de även kontrollera slitdelar som bromsar, bussningar runt länkarmar, stötdämpare, krängningshämmare osv. Går fort och kostar någon hundralapp.
Men uppskattningsvis bör din service ligga på mellan 3000-6000 beroende på vad ni kommit överens om.
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 10 000 mil, vad göra
Antar att du menar att du har bokat på Tesla? Då ska ju de ge dig ett pris innan arbetet påbörjas...Designer skrev:Bjelke skrev:Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
Beställt service och byte av 12v batteri och HEPA. Ngn som vet vad det kan kosta?
Service ca 9000 kr
Batteri med byte ca 2500kr
Hepa med byte ca 2000 kr.
Min estimation: 13500 kr.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: 10 000 mil, vad göra
Waow, det var inte illa timpenning. Ska bli intressant och se vad det hamnar på!seafarer skrev:Står på teslas faktura/service-dokument att Teslas servicedebitering per timme är 1350:-/timme.Threm skrev:Jag kan ge en ungefärlig idé baserat på erfarenhet.Designer skrev:Bjelke skrev:Dom byter dock inte 12V-batteriet normalt sett om det inte redan har börjat bli dåligt, men du kan ju säga till att du vill
att dom byter det ändå, för det har definitivt begränsad livslängd och man får inte mycket till förvarning om/när det väl
börjar ge upp, och när det händer går det oftast riktigt åt pipan med mer eller mindre obrukbar bil liksom...
Beställt service och byte av 12v batteri och HEPA. Ngn som vet vad det kan kosta?![]()
En nytt 12v batteri och HEPA filter bör kosta ca 700-1500kr för batteri och 500-1000kr för filter. Arbetskostnaden skiljer sig mycket från verkstad till verkstad men jobbet borde inte ta längre än En timme vilket bör ligga på 500-1000kr.
Ska dom däremot tappa ur bromssystemet och rengöra bromsar och smörja bromsok går det åt ett par arbetstimmar till så ca 1000-2000kr plus ca 300 för bromsvätskan. Kanske du behöver påfyllnadsdos av spolarvätska och nya torkarblad? Då blir det ca 400-500kr till.
Verkstäderna brukar höra av sig om något är lite dyrare för att kontrollera om du vill ha det gjort eller inte t ex byte av bromsvätska.
Sen brukar de även kontrollera slitdelar som bromsar, bussningar runt länkarmar, stötdämpare, krängningshämmare osv. Går fort och kostar någon hundralapp.
Men uppskattningsvis bör din service ligga på mellan 3000-6000 beroende på vad ni kommit överens om.