Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare

Inlägg av tesla_wonderer »

Hej

Jag står i valet och kvalet mellan Model 3 AWD LR tränstebil, eller köpa performance. Är lite osäker på andrahandsmarknaden och total utgift.
Hursomhelst. Killen på Enginering Explained bytte från AWD Longrange till Performance för han upplevde att det var en delay i accelerationen. Inte att den (givetvis) inte var lika kraftig, utan att den var mjukare än den hade behövt vara. Ungefär som om den vara begränsad i firmware?

Någon som haft eller kört båda och kan bekräfta eller dementera? Jag har bara provkört Performance, och tänkte att AWD LR är väl lika direkt, men lite svagare/långsammare. Men om det också är en delay så blir jag tveksam.

Mvh
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?

Inlägg av Walker »

tesla_wonderer skrev:
Hej

Jag står i valet och kvalet mellan Model 3 AWD LR tränstebil, eller köpa performance. Är lite osäker på andrahandsmarknaden och total utgift.
Hursomhelst. Killen på Enginering Explained bytte från AWD Longrange till Performance för han upplevde att det var en delay i accelerationen. Inte att den (givetvis) inte var lika kraftig, utan att den var mjukare än den hade behövt vara. Ungefär som om den vara begränsad i firmware?

Någon som haft eller kört båda och kan bekräfta eller dementera? Jag har bara provkört Performance, och tänkte att AWD LR är väl lika direkt, men lite svagare/långsammare. Men om det också är en delay så blir jag tveksam.

Mvh
Jag upplever ingen delay. Däremot är ju P lite rappare, typ upp till 50-70. Det kan jag personligen uppleva som lite ”nervösare”. LR är inte lika brutal men imo fullt tillräcklig. Har på mina 2000 mil inte saknat det där lilla extra som P har. Har dock bara kört P ganska sparsamt. Men jag upplever inte körupplevelsen som någon milsvidd skillnad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Han bytte från RWD -> AWD P. Det är på RWD-bilarna (med bara motor bak) som det är en liten delay från start. Det är inte samma sak med LR AWD. P är såklart snabbare än LR AWD, men kör du bilen på bolaget så är det tveksamt om P-modellen är värt det (höga förmånsvärdet) om du inte lägger väldigt stort värde i den snabbare accelerationen och de kosmetiska skillnaderna med större fälgar, röda ok, osv.

När det gäller andrahandsvärdet tror jag P-modellen står sig bättre om det inte är så att man ska sälja sin bil efter bara några månader. Säljer man en halvår gammal bil kan det vara intressant för ett företag att ta över ett leasingkontrakt och då är det relevant att bilen inte är momssmittad. Om du däremot ska sälja bilen efter 2-3 år tror jag P-modellen står sig bättre eftersom ingen vettig företagare köper en 3 år gammal bil och leasar den eftersom förmånsvärdet är det samma som en splitter ny bil. Då är P-modellen mer attraktiv eftersom det finns färre bilar på marknaden och kundgruppen för en 2-3 år gammal bil är primärt privatpersoner.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Finns ingen fördröjning i LR AWD kontra P direkt (det är mer de bakhjulsdrivna som har det), däremot är P markant snabbare. Tycker ärligt talat att LR AWD har lite för lite tryck.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
Finns ingen fördröjning i LR AWD kontra P direkt (det är mer de bakhjulsdrivna som har det), däremot är P markant snabbare. Tycker ärligt talat att LR AWD har lite för lite tryck.
...man blir fort bortskämd. :lol: LR gör ändå 0-100 på ca 4,2 sek. Jag har inte ägt någon bil tidigare med det klippet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Jag är supernöjd med M3 LR AWD. Har till och med satt ner den från ”Standard” acceleration till ”Chill”. Gör det klart mindre ryckigt för medpassagerarna och däcken. Med standard reagerar den verkligen direkt i alla lägen är min uppfattning. Med Chill mode drar jag fortfarande det mesta vid rödljus tack vare att jag hunnit 50 meter innan explosionsbilarna har kommit ur dragläget. Omkörning är inte heller nåt problem.

Ibland kopplar jag tillbaka till Standard om jag ser att någon verkligen ”utmanar” mig.

LR har bra förmånsvärde jfr med P.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare

Tackar tackar för svaren. Då är jag tryggare med AWD LR.

Nu är bara frågan AWD LR som förmånsbil. Eller köpa performance privat. Men det är en annan fråga. :)

Tackar
Renault 19 - 95 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är du egenföretagare eller anställd med tjänstepension?

LR som tjänstebil i första fallet, P privat i andra.
(Beroende på vad du tjänar som anställd...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tesla_wonderer
Teslaägare

Jag är anställd på en firma där tesla finns i sortimentet som förmånsbil. AWD LR är hyfsat förmånligt. Knappt 5k i månaden totalt efter skatt.

Men det blir ändå ca 60k i kostnad på ett år.. Om andrahandsvärdet på performance är bra så slogs ag av tanken att månadskostnaden kanske inte blir så mycket högre privat på en Performance.

Val val val :D
Renault 19 - 95 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Räknar du med bortfall av tjänstepension då?

Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.

I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.

Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OveSundberg

Inlägg av OveSundberg »

taliz skrev:

Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.

I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.

Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...
Räcker det inte med att arbetsgivaren inte sänker din pensionsinbetalning? När jag pratat om detta med min arbetsgivare eftersom jag går i dessa tankar kom vi överens om att han skulle fortsätta betala in samma summa som innan bruttolöneavdraget.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OveSundberg skrev:
taliz skrev:

Räcker det inte med att arbetsgivaren inte sänker din pensionsinbetalning? När jag pratat om detta med min arbetsgivare eftersom jag går i dessa tankar kom vi överens om att han skulle fortsätta betala in samma summa som innan bruttolöneavdraget.
Det blir ju i praktiken samma sak så jo.
Men stora företag är sällan så flexibla.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
OfarligTesla skrev:
...man blir fort bortskämd. :lol: LR gör ändå 0-100 på ca 4,2 sek. Jag har inte ägt någon bil tidigare med det klippet.
Haha, ja man blir ju det. Min S75D kändes lite slö där på slutet så vill ju egentligen uppgradera, varför vet jag inte eftersom jag knappt kan köra nu för tiden och mest bryr mig om ljudnivån... Borde egentligen ta en LR AWD men men.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

fel tråd...
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Det är väldigt många som byter från Porsche Turbos, Ferraris, Lamborghini och liknande till Model 3 verkar det som, eftersom osäkerheten kring huruvida en LR AWD räcker prestandamässigt är så stor.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Den gör ju 0 - 100 på 4,2.. det är snabbt som fan. :D hade känningar i kroppen första veckan med bilen hehe.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jag tycker att bilen går som ett spjut men den första sekunden känns den lite seg så
det är nog en fördröjning på allt vrid skulle jag tro. Typ. M3 LR Awd. :D
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

chevnanne skrev:
Jag tycker att bilen går som ett spjut men den första sekunden känns den lite seg så
Och du kör med standard mode acceleration? Med korrekt pumpade däck med bra mönster på torr och fin vägbana?

Jag tycker svaret på gaspådrag är ögonblickligt. Men antispinn är ju aktivt så det går inte snabbare än att däcken greppar.

En annan faktor i att vi har olika upplevelser kan vara att jag kommer från VW Sharan 2.0l diesel på 150 hk :-D
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

På en P modell är responen på acc-pedalen omedelbar. Det är så alla hästar kommer på en gång
På en M3 är den rätt bra men ändå betydligt mjukare än på en P modell
På em MS är den ytterligare mjukare.
PÅ LR modellerna är det lite mjukstart på access men den kommer mycket snabbare än alla focilbilar.

Jag saknar min MS P85D som jag hade förut.
Det blir en P modell nästa gång
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Johlei skrev:
chevnanne skrev:
Och du kör med standard mode acceleration? Med korrekt pumpade däck med bra mönster på torr och fin vägbana?

Jag tycker svaret på gaspådrag är ögonblickligt. Men antispinn är ju aktivt så det går inte snabbare än att däcken greppar.

En annan faktor i att vi har olika upplevelser kan vara att jag kommer från VW Sharan 2.0l diesel på 150 hk :-D
Jag körde en Bmw 530d 2010 som var chippad och ca 300 och ca 620 nm som jag tyckte var grym men ingenting mot M3 LR.
Klockade den med torque till 5,9 sek 0-100 några gånger. Körde den på 0,46 L/mil flertalet gånger men det är historia nu.

Sen hade jag en Kia Optima Phev ett år och det var ingen raket direkt men 205 hästar ändå.
Tycker att Teslan tvekar lite den första sekunden ändå men sen bär det iväg ordentligt.
Men ska man jämföra så var 530d:n ännu mer seg första sekunden.
Skriv svar