Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Moderator: Redaktion
- tesla_wonderer
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 14 dec 2019 19:54
Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Hej
Jag står i valet och kvalet mellan Model 3 AWD LR tränstebil, eller köpa performance. Är lite osäker på andrahandsmarknaden och total utgift.
Hursomhelst. Killen på Enginering Explained bytte från AWD Longrange till Performance för han upplevde att det var en delay i accelerationen. Inte att den (givetvis) inte var lika kraftig, utan att den var mjukare än den hade behövt vara. Ungefär som om den vara begränsad i firmware?
Någon som haft eller kört båda och kan bekräfta eller dementera? Jag har bara provkört Performance, och tänkte att AWD LR är väl lika direkt, men lite svagare/långsammare. Men om det också är en delay så blir jag tveksam.
Mvh
Jag står i valet och kvalet mellan Model 3 AWD LR tränstebil, eller köpa performance. Är lite osäker på andrahandsmarknaden och total utgift.
Hursomhelst. Killen på Enginering Explained bytte från AWD Longrange till Performance för han upplevde att det var en delay i accelerationen. Inte att den (givetvis) inte var lika kraftig, utan att den var mjukare än den hade behövt vara. Ungefär som om den vara begränsad i firmware?
Någon som haft eller kört båda och kan bekräfta eller dementera? Jag har bara provkört Performance, och tänkte att AWD LR är väl lika direkt, men lite svagare/långsammare. Men om det också är en delay så blir jag tveksam.
Mvh
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Jag upplever ingen delay. Däremot är ju P lite rappare, typ upp till 50-70. Det kan jag personligen uppleva som lite ”nervösare”. LR är inte lika brutal men imo fullt tillräcklig. Har på mina 2000 mil inte saknat det där lilla extra som P har. Har dock bara kört P ganska sparsamt. Men jag upplever inte körupplevelsen som någon milsvidd skillnad.tesla_wonderer skrev:Hej
Jag står i valet och kvalet mellan Model 3 AWD LR tränstebil, eller köpa performance. Är lite osäker på andrahandsmarknaden och total utgift.
Hursomhelst. Killen på Enginering Explained bytte från AWD Longrange till Performance för han upplevde att det var en delay i accelerationen. Inte att den (givetvis) inte var lika kraftig, utan att den var mjukare än den hade behövt vara. Ungefär som om den vara begränsad i firmware?
Någon som haft eller kört båda och kan bekräfta eller dementera? Jag har bara provkört Performance, och tänkte att AWD LR är väl lika direkt, men lite svagare/långsammare. Men om det också är en delay så blir jag tveksam.
Mvh
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Han bytte från RWD -> AWD P. Det är på RWD-bilarna (med bara motor bak) som det är en liten delay från start. Det är inte samma sak med LR AWD. P är såklart snabbare än LR AWD, men kör du bilen på bolaget så är det tveksamt om P-modellen är värt det (höga förmånsvärdet) om du inte lägger väldigt stort värde i den snabbare accelerationen och de kosmetiska skillnaderna med större fälgar, röda ok, osv.
När det gäller andrahandsvärdet tror jag P-modellen står sig bättre om det inte är så att man ska sälja sin bil efter bara några månader. Säljer man en halvår gammal bil kan det vara intressant för ett företag att ta över ett leasingkontrakt och då är det relevant att bilen inte är momssmittad. Om du däremot ska sälja bilen efter 2-3 år tror jag P-modellen står sig bättre eftersom ingen vettig företagare köper en 3 år gammal bil och leasar den eftersom förmånsvärdet är det samma som en splitter ny bil. Då är P-modellen mer attraktiv eftersom det finns färre bilar på marknaden och kundgruppen för en 2-3 år gammal bil är primärt privatpersoner.
När det gäller andrahandsvärdet tror jag P-modellen står sig bättre om det inte är så att man ska sälja sin bil efter bara några månader. Säljer man en halvår gammal bil kan det vara intressant för ett företag att ta över ett leasingkontrakt och då är det relevant att bilen inte är momssmittad. Om du däremot ska sälja bilen efter 2-3 år tror jag P-modellen står sig bättre eftersom ingen vettig företagare köper en 3 år gammal bil och leasar den eftersom förmånsvärdet är det samma som en splitter ny bil. Då är P-modellen mer attraktiv eftersom det finns färre bilar på marknaden och kundgruppen för en 2-3 år gammal bil är primärt privatpersoner.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Finns ingen fördröjning i LR AWD kontra P direkt (det är mer de bakhjulsdrivna som har det), däremot är P markant snabbare. Tycker ärligt talat att LR AWD har lite för lite tryck.
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
...man blir fort bortskämd.OfarligTesla skrev:Finns ingen fördröjning i LR AWD kontra P direkt (det är mer de bakhjulsdrivna som har det), däremot är P markant snabbare. Tycker ärligt talat att LR AWD har lite för lite tryck.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Jag är supernöjd med M3 LR AWD. Har till och med satt ner den från ”Standard” acceleration till ”Chill”. Gör det klart mindre ryckigt för medpassagerarna och däcken. Med standard reagerar den verkligen direkt i alla lägen är min uppfattning. Med Chill mode drar jag fortfarande det mesta vid rödljus tack vare att jag hunnit 50 meter innan explosionsbilarna har kommit ur dragläget. Omkörning är inte heller nåt problem.
Ibland kopplar jag tillbaka till Standard om jag ser att någon verkligen ”utmanar” mig.
LR har bra förmånsvärde jfr med P.
Ibland kopplar jag tillbaka till Standard om jag ser att någon verkligen ”utmanar” mig.
LR har bra förmånsvärde jfr med P.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- tesla_wonderer
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 14 dec 2019 19:54
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Tackar tackar för svaren. Då är jag tryggare med AWD LR.
Nu är bara frågan AWD LR som förmånsbil. Eller köpa performance privat. Men det är en annan fråga.
Tackar
Nu är bara frågan AWD LR som förmånsbil. Eller köpa performance privat. Men det är en annan fråga.

Tackar
Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Är du egenföretagare eller anställd med tjänstepension?
LR som tjänstebil i första fallet, P privat i andra.
(Beroende på vad du tjänar som anställd...)
LR som tjänstebil i första fallet, P privat i andra.
(Beroende på vad du tjänar som anställd...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- tesla_wonderer
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 14 dec 2019 19:54
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Jag är anställd på en firma där tesla finns i sortimentet som förmånsbil. AWD LR är hyfsat förmånligt. Knappt 5k i månaden totalt efter skatt.
Men det blir ändå ca 60k i kostnad på ett år.. Om andrahandsvärdet på performance är bra så slogs ag av tanken att månadskostnaden kanske inte blir så mycket högre privat på en Performance.
Val val val
Men det blir ändå ca 60k i kostnad på ett år.. Om andrahandsvärdet på performance är bra så slogs ag av tanken att månadskostnaden kanske inte blir så mycket högre privat på en Performance.
Val val val

Renault 19 - 95 - såld
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Volvo S60 T5 -2002 - såld
Audi a3 Quattro 2.0 2007 - såld
Vw Golf R 2011 - Såld
Audi RS3 Stage 2, 2011 - Såld
Tesla Model 3 AWD Long Range -2020
Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Räknar du med bortfall av tjänstepension då?
Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.
I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.
Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...
Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.
I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.
Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 27 nov 2019 15:14
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Räcker det inte med att arbetsgivaren inte sänker din pensionsinbetalning? När jag pratat om detta med min arbetsgivare eftersom jag går i dessa tankar kom vi överens om att han skulle fortsätta betala in samma summa som innan bruttolöneavdraget.taliz skrev:Räknar du med bortfall av tjänstepension då?
Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.
I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.
Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Det blir ju i praktiken samma sak så jo.OveSundberg skrev:Räcker det inte med att arbetsgivaren inte sänker din pensionsinbetalning? När jag pratat om detta med min arbetsgivare eftersom jag går i dessa tankar kom vi överens om att han skulle fortsätta betala in samma summa som innan bruttolöneavdraget.taliz skrev:Räknar du med bortfall av tjänstepension då?
Nu var det ett halvår sen jag räknade så minns inte exakt. Men har för mig att om du har tjänstepension via ITP1 och tjänar över 11 inkomstbasbelopp(efter avdraget för bilen) så tappar du tjänstepension motsvarande 30% av bruttokostnaden.
I mitt fall hade jag tappat 2000 i månaden i tjänstepension, utöver nettokostnaden för bilen som låg på ca 6000. Dvs total kostnad ca 8000/mån.
Därmed valde jag att köpa privat istället. Ungefär samma kostnad men friheten att göra vad jag vill med bilen, sälja när jag vill, köra hur mkt jag vill osv.
Med det sagt kan du ju ha tur och ha en arbetsgivare som är villig att kompensera med extra pensionsinbetalning. Det var dock inte min...
Men stora företag är sällan så flexibla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Haha, ja man blir ju det. Min S75D kändes lite slö där på slutet så vill ju egentligen uppgradera, varför vet jag inte eftersom jag knappt kan köra nu för tiden och mest bryr mig om ljudnivån... Borde egentligen ta en LR AWD men men.Walker skrev:...man blir fort bortskämd.OfarligTesla skrev:Finns ingen fördröjning i LR AWD kontra P direkt (det är mer de bakhjulsdrivna som har det), däremot är P markant snabbare. Tycker ärligt talat att LR AWD har lite för lite tryck.LR gör ändå 0-100 på ca 4,2 sek. Jag har inte ägt någon bil tidigare med det klippet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
fel tråd...
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Det är väldigt många som byter från Porsche Turbos, Ferraris, Lamborghini och liknande till Model 3 verkar det som, eftersom osäkerheten kring huruvida en LR AWD räcker prestandamässigt är så stor.
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Den gör ju 0 - 100 på 4,2.. det är snabbt som fan.
hade känningar i kroppen första veckan med bilen hehe.

Model 3 Long Range AWD
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Jag tycker att bilen går som ett spjut men den första sekunden känns den lite seg så
det är nog en fördröjning på allt vrid skulle jag tro. Typ. M3 LR Awd.
det är nog en fördröjning på allt vrid skulle jag tro. Typ. M3 LR Awd.

- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Och du kör med standard mode acceleration? Med korrekt pumpade däck med bra mönster på torr och fin vägbana?chevnanne skrev:Jag tycker att bilen går som ett spjut men den första sekunden känns den lite seg så
det är nog en fördröjning på allt vrid skulle jag tro. Typ. M3 LR Awd.
Jag tycker svaret på gaspådrag är ögonblickligt. Men antispinn är ju aktivt så det går inte snabbare än att däcken greppar.
En annan faktor i att vi har olika upplevelser kan vara att jag kommer från VW Sharan 2.0l diesel på 150 hk

Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
På en P modell är responen på acc-pedalen omedelbar. Det är så alla hästar kommer på en gång
På en M3 är den rätt bra men ändå betydligt mjukare än på en P modell
På em MS är den ytterligare mjukare.
PÅ LR modellerna är det lite mjukstart på access men den kommer mycket snabbare än alla focilbilar.
Jag saknar min MS P85D som jag hade förut.
Det blir en P modell nästa gång
På en M3 är den rätt bra men ändå betydligt mjukare än på en P modell
På em MS är den ytterligare mjukare.
PÅ LR modellerna är det lite mjukstart på access men den kommer mycket snabbare än alla focilbilar.
Jag saknar min MS P85D som jag hade förut.
Det blir en P modell nästa gång
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Delay i acceleration för AWD LR (ej Performance)?
Jag körde en Bmw 530d 2010 som var chippad och ca 300 och ca 620 nm som jag tyckte var grym men ingenting mot M3 LR.Johlei skrev:Och du kör med standard mode acceleration? Med korrekt pumpade däck med bra mönster på torr och fin vägbana?chevnanne skrev:Jag tycker att bilen går som ett spjut men den första sekunden känns den lite seg så
det är nog en fördröjning på allt vrid skulle jag tro. Typ. M3 LR Awd.
Jag tycker svaret på gaspådrag är ögonblickligt. Men antispinn är ju aktivt så det går inte snabbare än att däcken greppar.
En annan faktor i att vi har olika upplevelser kan vara att jag kommer från VW Sharan 2.0l diesel på 150 hk
Klockade den med torque till 5,9 sek 0-100 några gånger. Körde den på 0,46 L/mil flertalet gånger men det är historia nu.
Sen hade jag en Kia Optima Phev ett år och det var ingen raket direkt men 205 hästar ändå.
Tycker att Teslan tvekar lite den första sekunden ändå men sen bär det iväg ordentligt.
Men ska man jämföra så var 530d:n ännu mer seg första sekunden.