Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model 3

Inlägg av vigge50 »

Twitteranvändaren @Greentheonly har flera gånger läckt källkod från Teslas mjukvara som visat på kommande funktioner och produkter. Nu har han hittat källkod som tyder på nya sensorer för däcktryck, en Model 3 SR AWD, Model 3 med 100 kWh, Ludicrous för Model 3 och nya hjul. Om detta kommer återstår att se men mycket tyder ju på det om det finns i bilarnas programvara.

https://electrek.co/2019/12/21/tesla-le ... rous-mode/

Man kan ju förvisso undra varför dessa referenser finns med, borde väll inte vara så svårt för Tesla att ha separat version om de nu testar de nya modellerna?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av BrooklynS »

Det är inte alls otänkbart att man lägger in kod ”ifall att”...

När Flygvapnet beställde flermålsföljning av Ericsson till JA37 där i mitten av 1980-talet så fanns det sedan nästan tio år som funktion, bara inte aktiverat. Ingenjörerna var före sin tid och det skulle inte förvåna mig om det finns en hel del som aldrig blir verklighet men som finns där mjukvarumässigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av LarsL »

En Model 3 SR AWD hade inte varit fel. Liksom en LR RWD kanske?
Mickep
Inlägg: 3679
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Mickep »

Det är bara en logisk följd för tesla att hålla model 3 relevant. 2022 är model 3 4 år och model y mm är i butikerna.
Jämför hur gammal model s var när 100 kwh och l. Model s kommer antingen ersättas eller få en uppfräschning, troligtvis med större kapacitet och prestanda.får se om de behåller priserna för top segmentet eller om de sänker eller höjer resp lägsta / högsta priser.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Spfere »

vi måste ju ha något att uppdatera till om 3 år, så vore väll bara fint om de släpper ut 100 kWh modell tills dess, kan bara hoppas att det blir något i den stilen.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Ekokobonden
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 okt 2019 22:04
Ort: Grästorp

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Ekokobonden »

Hur många mil ger 100 kWh? 72-75? Alltså minst 50 vid sämsta tänkbara förhållanden, minusgrader motvind saltsnöslask... Då tar vi oss hela vägen hem till svärmor och svärfar ute i skogen utan att behöva stanna och ladda på vägen. Sen måste vi väl stanna där 4 dygn antar jag för att kunna fylla batteriet igen på enfas...
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Pontus »

En model 3 100kWh RWD borde ge nästan 80 mils räckvidd. Skulle vara trevligt.
Om en model 3 100 kWh RWD kostar loka mycket som en model 3 75 kWh AWD, kan man undra vilken de flesta skulle köpa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Legato »

Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.

LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.

Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av LarsL »

WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Mickep
Inlägg: 3679
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Mickep »

Kan tänka mig att vid sådana storlekar kan man(tesla) kosta på sig att ha olika inställningar för kortresande (pendlande) och långresor, där kapaciteten höjs så hela batteriet används med ett knapptryck. (normalt så används bara 80 %. Det skyddar batteriet och håller uppe laddhastigheten och uex.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Kan tänka mig en och annan husvagns ägare också men dagens M3 modeller får väl inte dra tillräckligt många kilon.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Kan tänka mig en och annan husvagns ägare också men dagens M3 modeller får väl inte dra tillräckligt många kilon.
Jo, det finns ett antal ”edge cases” där sådana räckvidder har ett riktigt och välgrundat syfte. Men de flesta är nog just personer som inte kan ladda varje natt eller som ”tror” att de inte tar paus när de kör långt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag kunde tänkt mig en SR- 40kwh RWD, 0-100 på 9sekunder. (Blir ju förvisso nästan en Ioniq).
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Nah... LR AWD har 53 mil wltp. Sätter man in 100 kWh bör man landa på 64-66 mil. (20-25% extra).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av default »

Legato skrev:
LarsL skrev:
WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Nah... LR AWD har 53 mil wltp. Sätter man in 100 kWh bör man landa på 64-66 mil. (20-25% extra).
56 mil har LR AWD. (56/75)*100 är typ 74,7. Antar att det är så Lars räknat. Vad det nu spelar för roll :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.

LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.

Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av lukasf »

Många blandade siffror i tråden nu. Tror vi behöver göra ett förtydligande.

LR RWD/AWD och Performance har officiellt en batterikapacitet på 75 kWh. SR+ RWD har 54 kWh.

Tesla anger officiellt dessa WLTP-siffror:
LR RWD - 600 km
LR AWD - 560 km
Performance - 530 km
SR+ RWD - 409 km

Räknar vi på ett batteri som är 100 kWh så bör WLTP-siffrorna hamna någonstans kring detta:
LR RWD - 800 km
LR AWD - 746 km
Performance - 706 km
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av LarsL »

Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.

Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.

Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av default »

LarsL skrev:
Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Gissar att det beror på att det finns en grundförbrukning i all elektronik plus värme/kyla i kupén vilken relativt sett minskar i takt med att batteriets storlek ökar. Effekten av detta blir såklart mindre och mindre med växande batteri men man kan nog utgå från att det går på ett ut med den påverkan ökad batterivikt har. Till en viss gräns såklart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av LarsL »

default skrev:
LarsL skrev:
Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Gissar att det beror på att det finns en grundförbrukning i all elektronik plus värme/kyla i kupén vilken relativt sett minskar i takt med att batteriets storlek ökar. Effekten av detta blir såklart mindre och mindre med växande batteri men man kan nog utgå från att det går på ett ut med den påverkan ökad batterivikt har. Till en viss gräns såklart.
Kyl och värme har ganska liten effekt på WLTP siffrorna. Jag tror helt enkelt att det inte är speciellt jobbigt att släpa på 2-300 kg extra. Sen gissar jag att, om det kommer ett 100 kWh batteri till Model 3, så bygger det på en annan generation av celler med högre energidensitet, alltså lättare och mindre per kWh. Dessa celler kommer behövas för CyberTruck, Roadster och Semi.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Legato skrev:
Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.

LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.

Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Fast dagens LR har inte 75 kWh. Den har drygt 80 kWh varav ca 76 kWh är tillgängligt (152 wh/km * 500 km = 76 kWh).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.

Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.

Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.

Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av lukasf »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.

Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.

Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.

Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
Vet inte vad du får det ifrån att LR AWD har 530 km, den har 560 km enligt Tesla själva. Performance däremot har 530 km.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av Legato »

lukasf skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.

Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.

Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.

Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
Vet inte vad du får det ifrån att LR AWD har 530 km, den har 560 km enligt Tesla själva. Performance däremot har 530 km.
Alright, my bad. Knäppt det där eftersom Tesla sätter båda som 500 km med deras egen körcykel.

Men med 560 km landar vi då rimligtvis på 672-700 km för en 100 kWh modell.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model

Inlägg av default »

Legato skrev:
Pontus skrev:
Legato skrev:
Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.

LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.

Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Fast dagens LR har inte 75 kWh. Den har drygt 80 kWh varav ca 76 kWh är tillgängligt (152 wh/km * 500 km = 76 kWh).
Säker på detta? Koden som ledde till spekulationerna säger iaf 75 och 100kWh så då man man nog räkna med motsvarande överkapacitet på 100kWh packet. Om det någonsin kommer.
7FFD48DA-EFDC-4587-BDC4-98995B1F2A30.png
Skriv svar