Sida 1 av 2
Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model 3
Postat: 21 dec 2019 17:20
av vigge50
Twitteranvändaren @Greentheonly har flera gånger läckt källkod från Teslas mjukvara som visat på kommande funktioner och produkter. Nu har han hittat källkod som tyder på nya sensorer för däcktryck, en Model 3 SR AWD, Model 3 med 100 kWh, Ludicrous för Model 3 och nya hjul. Om detta kommer återstår att se men mycket tyder ju på det om det finns i bilarnas programvara.
https://electrek.co/2019/12/21/tesla-le ... rous-mode/
Man kan ju förvisso undra varför dessa referenser finns med, borde väll inte vara så svårt för Tesla att ha separat version om de nu testar de nya modellerna?
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 21 dec 2019 17:51
av BrooklynS
Det är inte alls otänkbart att man lägger in kod ”ifall att”...
När Flygvapnet beställde flermålsföljning av Ericsson till JA37 där i mitten av 1980-talet så fanns det sedan nästan tio år som funktion, bara inte aktiverat. Ingenjörerna var före sin tid och det skulle inte förvåna mig om det finns en hel del som aldrig blir verklighet men som finns där mjukvarumässigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 22 dec 2019 00:00
av LarsL
En Model 3 SR AWD hade inte varit fel. Liksom en LR RWD kanske?
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 23 dec 2019 09:46
av Mickep
Det är bara en logisk följd för tesla att hålla model 3 relevant. 2022 är model 3 4 år och model y mm är i butikerna.
Jämför hur gammal model s var när 100 kwh och l. Model s kommer antingen ersättas eller få en uppfräschning, troligtvis med större kapacitet och prestanda.får se om de behåller priserna för top segmentet eller om de sänker eller höjer resp lägsta / högsta priser.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 23 dec 2019 14:52
av Spfere
vi måste ju ha något att uppdatera till om 3 år, så vore väll bara fint om de släpper ut 100 kWh modell tills dess, kan bara hoppas att det blir något i den stilen.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 10:45
av Ekokobonden
Hur många mil ger 100 kWh? 72-75? Alltså minst 50 vid sämsta tänkbara förhållanden, minusgrader motvind saltsnöslask... Då tar vi oss hela vägen hem till svärmor och svärfar ute i skogen utan att behöva stanna och ladda på vägen. Sen måste vi väl stanna där 4 dygn antar jag för att kunna fylla batteriet igen på enfas...
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 11:00
av Pontus
En model 3 100kWh RWD borde ge nästan 80 mils räckvidd. Skulle vara trevligt.
Om en model 3 100 kWh RWD kostar loka mycket som en model 3 75 kWh AWD, kan man undra vilken de flesta skulle köpa?
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 11:07
av Legato
Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.
LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.
Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 11:18
av LarsL
WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 11:23
av Mickep
Kan tänka mig att vid sådana storlekar kan man(tesla) kosta på sig att ha olika inställningar för kortresande (pendlande) och långresor, där kapaciteten höjs så hela batteriet används med ett knapptryck. (normalt så används bara 80 %. Det skyddar batteriet och håller uppe laddhastigheten och uex.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 14:59
av chaffis75
LarsL skrev:WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Kan tänka mig en och annan husvagns ägare också men dagens M3 modeller får väl inte dra tillräckligt många kilon.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 17:13
av LarsL
chaffis75 skrev:
Kan tänka mig en och annan husvagns ägare också men dagens M3 modeller får väl inte dra tillräckligt många kilon.
Jo, det finns ett antal ”edge cases” där sådana räckvidder har ett riktigt och välgrundat syfte. Men de flesta är nog just personer som inte kan ladda varje natt eller som ”tror” att de inte tar paus när de kör långt.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 25 dec 2019 17:23
av Henrik Torphammar
Jag kunde tänkt mig en SR- 40kwh RWD, 0-100 på 9sekunder. (Blir ju förvisso nästan en Ioniq).
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 00:07
av Legato
LarsL skrev:WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Nah... LR AWD har 53 mil wltp. Sätter man in 100 kWh bör man landa på 64-66 mil. (20-25% extra).
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 00:15
av default
Legato skrev:LarsL skrev:WLTP hamnar med 100 kWh på 75 mil om man räknar med samma effektivitet som för SR+ och LR. Det gör ju att de felsta aldrig kommer behöva Superchargers för sina resor utan det räcker med att ladda hemma och på destinationen.
Men det här med superlång räckvidd verkar mest vara något som stadsbor utan hemmaladdning behöver. De vill kunna åka en vecka utan att behöva köra till snabbladdaren och ”tanka”.
Nah... LR AWD har 53 mil wltp. Sätter man in 100 kWh bör man landa på 64-66 mil. (20-25% extra).
56 mil har LR AWD. (56/75)*100 är typ 74,7. Antar att det är så Lars räknat. Vad det nu spelar för roll

Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 11:00
av Pontus
Legato skrev:Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.
LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.
Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 11:20
av lukasf
Många blandade siffror i tråden nu. Tror vi behöver göra ett förtydligande.
LR RWD/AWD och Performance har officiellt en batterikapacitet på 75 kWh. SR+ RWD har 54 kWh.
Tesla anger officiellt dessa WLTP-siffror:
LR RWD - 600 km
LR AWD - 560 km
Performance - 530 km
SR+ RWD - 409 km
Räknar vi på ett batteri som är 100 kWh så bör WLTP-siffrorna hamna någonstans kring detta:
LR RWD - 800 km
LR AWD - 746 km
Performance - 706 km
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 11:21
av LarsL
Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.
Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.
Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 11:33
av default
LarsL skrev:Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Gissar att det beror på att det finns en grundförbrukning i all elektronik plus värme/kyla i kupén vilken relativt sett minskar i takt med att batteriets storlek ökar. Effekten av detta blir såklart mindre och mindre med växande batteri men man kan nog utgå från att det går på ett ut med den påverkan ökad batterivikt har. Till en viss gräns såklart.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 12:02
av LarsL
default skrev:LarsL skrev:Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Gissar att det beror på att det finns en grundförbrukning i all elektronik plus värme/kyla i kupén vilken relativt sett minskar i takt med att batteriets storlek ökar. Effekten av detta blir såklart mindre och mindre med växande batteri men man kan nog utgå från att det går på ett ut med den påverkan ökad batterivikt har. Till en viss gräns såklart.
Kyl och värme har ganska liten effekt på WLTP siffrorna. Jag tror helt enkelt att det inte är speciellt jobbigt att släpa på 2-300 kg extra. Sen gissar jag att, om det kommer ett 100 kWh batteri till Model 3, så bygger det på en annan generation av celler med högre energidensitet, alltså lättare och mindre per kWh. Dessa celler kommer behövas för CyberTruck, Roadster och Semi.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 14:58
av Legato
Pontus skrev:Legato skrev:Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.
LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.
Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Fast dagens LR har inte 75 kWh. Den har drygt 80 kWh varav ca 76 kWh är tillgängligt (152 wh/km * 500 km = 76 kWh).
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 15:01
av Legato
LarsL skrev:Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.
Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.
Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.
Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 16:05
av lukasf
Legato skrev:LarsL skrev:Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.
Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.
Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.
Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
Vet inte vad du får det ifrån att LR AWD har 530 km, den har 560 km enligt Tesla själva. Performance däremot har 530 km.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 16:56
av Legato
lukasf skrev:Legato skrev:LarsL skrev:Tänker så här
WLTP för SR+ är 409 km / 55 kWh = 7,4 km/kWh.
WLTP för LR är 560 km / 75 kWh = 7,5 km/kWh.
Det gör alltså att om du har 100 kWh i samma bil(ar) så kommer WLTP räckvidden bli 7,4 x 100 kWh 740 km.
Det kommer inte finnas 55/75/100 kWh tillgängligt men det är lika för lika så borde stämma. Den ökade vikten från SR+ till LR verkar inte påverka räckvidden nämnvärt (snarare tvärtom).
Fast 100 kWh blir ju garanterat AWD och LR AWD har 530 km.
Sen är det som sagt drygt 80 kWh i LR. Dock 102 kWh i dagens SLR... Men som tidigare sagt så ökar förbrukningen också pga vikten så 20-25% extra räckvidd borde vara rimligt att förvänta sig.
Vet inte vad du får det ifrån att LR AWD har 530 km, den har 560 km enligt Tesla själva. Performance däremot har 530 km.
Alright, my bad. Knäppt det där eftersom Tesla sätter båda som 500 km med deras egen körcykel.
Men med 560 km landar vi då rimligtvis på 672-700 km för en 100 kWh modell.
Re: Kod i mjukvara tyder på Ludicrous och 100 kWh till Model
Postat: 26 dec 2019 17:35
av default
Legato skrev:Pontus skrev:Legato skrev:Ni är lite väl optimistiska gällande potentiell räckvidd tycker jag.
LR AWD har drygt 80 kWh totalt. Så ungefär 25% mer kapacitet borde man få med ett 100 kWh batteri. Dock lite högre vikt också.
Så 20-25% mer räckvidd borde vara rimligt. Dvs 600-625 km enligt Teslas "Typical". I praktiken kanske 50 mil på sommaren och 40 mil på vintern.
Tänkte att dagens LR har 75 kWh och 600 km i WLTP så +33% ger ca 80 km i WLTP om mina antaganden stämmer.
Fast dagens LR har inte 75 kWh. Den har drygt 80 kWh varav ca 76 kWh är tillgängligt (152 wh/km * 500 km = 76 kWh).
Säker på detta? Koden som ledde till spekulationerna säger iaf 75 och 100kWh så då man man nog räkna med motsvarande överkapacitet på 100kWh packet. Om det någonsin kommer.