Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Lophornis »

Man undrar varför just tesla ägare ska listas. Har aldrig sett listor på xc90 ägare eller andra bilfabrikat ägare.

Tycker det är förföljelse av vissa.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... din-kommun
Senast redigerad av Lophornis, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Johnalm »

Underlättar för biltjuvarna, bara att betala 19 kr för en månad och åka och hämta bilarna... Vilka sopor till "journalister" det finns där ute.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av mati »

Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Även om man är född och uppvuxen här så det ingen garanti för att förstå...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Även om man är född och uppvuxen här så det ingen garanti för att förstå...
Men som svensk har man i så fall bara misslyckats. Jag saknar däremot de genetiska förutsättningarna för att kunna förstå detta. Jag har inte de rätta enzymerna eller vad det nu är som krävs. Fast jag är ganska nöjd med det. :) ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av erikande02 »

Står det namn och adress?
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av UrbanL »

Är det verkligen listor på alla Tesla-ägare? I det fallet gällde det väl antalet bilar per kommun?

För annars var det väl fråga om en lista på de ”rikaste personerna” i kommunen, och där lär man själv inte platsa bara för att man råkar ha en någorlunda dyr bil?

Nog för att den listan också är ett trist cyniskt uthängande av personer och integritets-övertramp från Aftonbladet, allt för några klick.

Men varför ägna sig av journalistik när det är så billigt att vaska fram lite saftig statistik ut databaser? Det är ju vad ”folk” vill läsa om.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av mathiaso »

Inga listor på Teslor, bara nåt index med antal Teslor per 1000 innevånare.

De länkar till car.info
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Gurree
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 maj 2016 21:50

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Gurree »

Sådan information finns om alla bilar på car.info

länk:
https://www.car.info/sv-se/tesla/map
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Franz »

Datan om bilar per kommun kommer från oss (car.info). De såg vår karta och blev nyfikna. Kartan (jag som har gjort den) är för övrigt faktiskt framtagen utifrån ett allmänt intresse just i det här forumet över var någonstans Teslorna finns i Sverige. För mig uttrycker den var det bor folk som bryr sig, går före och skaffar sig en elbil. Att det skulle vara någon slags hjälp för kriminella ger jag inte mycket för. Det är inte direkt någon statshemlighet var folk med högre inkomst bor och där kan man knappt gå från parkeringen in till entrén på Ica utan att gå förbi ett par Teslor.
Vanligaste feedbacken vi får på kartan är folk som undrar när det skall synas att bilen de precis köpt skall dyka upp på kartan.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Elof »

mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Xeik »

Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Mati skriver väl ingenstans att det skulle vara unikt?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Elof »

Xeik skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Mati skriver väl ingenstans att det skulle vara unikt?
Fetade. Tolkar jag som att han hävdar att det är unikt svenskt.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Xeik »

Elof skrev:
Xeik skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Mati skriver väl ingenstans att det skulle vara unikt?
Fetade. Tolkar jag som att han hävdar att det är unikt svenskt.
Jag tolkade det som att det helt klart är något som utmärkande för svenskar, men inte att det därför behöver vara just unikt för desamma :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av lator »

Att påstå att en tidningsartikel om förmöget folk skulle påverka brottslingars möjlighet att stjäla Teslor är ju bara löjligt. Jag (som inte är någon professionell biltjuv) kan med lätthet spåra attraktiva bilar och deras ägares hem- och jobbadress via offentliga uppgifter. Detta är något som skiljer sig mot andra länder (t.ex Tyskland) där det är betydligt svårare att få tag i uppgifter om bilar och ägare. Ska man beskylla någon/något för att underlätta för stöldligor så är det lagstiftarna här i Sverige... :(
Själv tycker jag att det underlättar att det finns offentliga uppgifter men som jag påpekade så är jag ju ingen tjuv för det... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av e5m1r »

15 teslor i Värnamo har typ sett 2 M3 och 2 S förutom vår sen en X
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av mati »

Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Att avundsjukt blänga på folk som är framgångrika i livet, att peka ut välbärgade personer som moraliskt mindervärdiga, och i synnerhet jantelagens ledord "du ska inte tro att du är någon", är mycket typiskt svenskt. Jag blev tämligen chockad när jag kom till Sverige och fick lära mig detta. Jag troddde ju i min enfald att tyskar och svenskar är tämligen lika i sitt sätt att se på saker och ting, men i det här fallet ligger det verkligen galaxer mellan våra länder. Berättar du för en tysk vad jantelagen är för nånting så kommer den inte tro att det verkligen kan finnas något sådant. Min förra sambo som kom från Portugal fick göra samma plågsamma erfarenhet. En smärre kulturkrock. Jag har under åren träffat en del "nysvenskar" som alla haft ungefär samma uppfattning. Jantelagen är nåt väldigt unikt för Sverige (eller kanske Norden, vet ej). Den berömda svenska avundsjukan är påtaglig och inte bara ett dumt uttryck. Den finns på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Elof skrev:
mati skrev:
Jante såklart. Kombinerad med avundsjuka. Gud vad jag hatar denna svenska "tradition". Det är en av sakerna man aldrig någonsin kommer att förstå fullt ut när man som jag inte växte upp i Sverige.
Vad menar du skulle vara unikt för Sverige? Jag är uppriktigt intresserad av vad du egentligen menar. Jag trodde att folk var ungefär likadana överallt vad gäller sådana saker.
Att avundsjukt blänga på folk som är framgångrika i livet, att peka ut välbargade personer som moraliskt mindervärdiga, och i synnerhet jantelagens ledord "du ska inte tro att du är någon", är mycket typiskt svenskt. Jag blev tämligen chockad när jag kom till Sverige och fick lära mig detta. Jag troddde ju i min enfald att tyskar och svenskar är tämligen lika i sitt sätt att se på saker och ting, men i det här fallet ligger det verkligen galaxer mellan våra länder. Berättar du för en tysk vad jantelagen är för nånting så kommer den inte tro att det verkligen kan finnas något sådant. Min förra sambo som kom från Portugal fick göra samma plågsamma erfarenhet. En smärre kulturkrock. Jag har under åren träffat en del "nysvenskar" som alla haft ungefär samma uppfattning. Jantelagen är nåt väldigt unikt för Sverige (eller kanske Norden, vet ej). Den berömda svenska avundsjukan är påtaglig och inte bara ett dumt uttryck. Den finns på riktigt.
Jantelagen formulerades ju av den danske författaren Aksel Sandemose, så det får kanske anses vara ett Nordiskt fenomen:

1. Du skall inte tro att du är något.

2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.

3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.

4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.

6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.

7. Du skall inte tro att du duger till något.

8. Du skall inte skratta åt oss.

9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”.[2] Den är formulerad som en fråga och lyder:

11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Verdi

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Verdi »

Tyskar är väl mer religiösa också, mati? Har svårt att se KD bli lika stora som CDU t ex. Plus att mycket fortfarande är stängt på söndagar nere i Europa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Tyskar är väl mer religiösa också, mati? Har svårt att se KD bli lika stora som CDU t ex. Plus att mycket fortfarande är stängt på söndagar nere i Europa.
Absolut, så är det. Men det är tudelat. Norra Tyskland är ju protestantiskt och där har religionen för många, eller de flesta i befolkningen i stort sett samma betydelse som här i Sverige, dvs ingen alls. Södra halvan av landet är katoliskt och där har kyrkan betydligt mer inflytande, även om det håller på att luckras upp det också. Det finns ju numera Moskéer till och med i Bayern. Det hade varit otänkbart för inte så länge sedan. Om det är bra eller dåligt får andra avgöra.
Men visst är det som du säger, att ha till exempel öppet på söndagar ses av många fortfarande som en omöjlighet. Men det är nog inte så mycket på grund av religiösa övertygelser utan snarare en följd av tyskarnas konservativa inställning till precis allting.
Sen tror jag att det är fel att dra alltför många paralleller mellan KD och CDU. CDU är inget kristet eller religiöst parti på det viset, även om de har det i sitt namn. Jag känner många CDU-anhängare eller partimedlemmar som inte är minsta religiösa. Det är ett konservativt parti, men inte så mycket mer.
Jag skulle nog i så fall säga att M och CDU är mer jämförbara, men även denna jämförelse haltar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av Mickep »

Jag ser inget problem med det. Det är bra med öppenhet. Sedan kan man diskutera hur allmänintresset är. Den nytta som man kan ha är att veta vid löneförhandling vad andra tjänat samt veta vad genomsnittslönen är för företag man funderar att jobba på. Detta fungerar bara om uppgifterna är fritt tillgängliga. Och eftersom det är vad folk deklarerar så är de offentliga.
Att folk skulle se det som skamligt eller integritetskränkande är tråkigt. Vi borde avdramatisera det.
Att brottslingar skulle ha nytta av det är bara bs, de uppgifterna skulle göra varken till eller från.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av LarsL »

Brottslingar har nytta av att vi har ett bilregister där vem som helst kan ta reda på var alla bilars ägare är skrivna. Det är på det sättet som tjuvar kan åka runt och stjäla Teslor med signalförstärkare. Systemet borde göras om så att man måste legitimera sig när man plockar ut uppgifter samt ange vad man ska använda dem till. Då skulle det kanske gå att spår sökandet efter Teslor till stölderna.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av kenny »

Man bör nog fan se över sina referensramar om man känner sig förföljd för att en tidning, i sin strävan att tjäna lite klick, påpekar att man tillhör ett uppenbart privilegierat ekonomiskt skikt. Att ens använda uttrycket "förfölja" är i precis samma nivå som artikeln i sig. Dessutom existerar väl kartan över teslor på förfrågan av medlemmar här som jag förstått det (och som nämns av kart-skaparen tidigare i tråden), men nu passar det inte. Dubbelmoralen här står fanimig mig upp i halsen emellanåt.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av pubbe »

Kartan stämmer troligtvis inte ändå, väldigt många teslor är ju reggade mot företag och då är det nog företagets address dom har gått på.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Aftonbladet förföljer Tesla ägare

Inlägg av frippe »

pubbe skrev:
Kartan stämmer troligtvis inte ändå, väldigt många teslor är ju reggade mot företag och då är det nog företagets address dom har gått på.
Precis, alla de som leasar sin bil kan sitta lugnt, vi andra däremot....

Fast, vad gör det egentligen? Har inget problem med att en tidning publicerar data såhär. Bilen står helt öppet på garageuppfarten och alla uppgifter står redan i öppna register.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar