90 km kvar och slut på batteriet...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Kul, nu står man på e22an med 90 km kvar och bilen P85+ dog efter att jag tryckt fullgas. Ringde Tesla och första teknikern trodde att det var huvudbatteriet. Sen ringer en ny person från Tesla och säger att det är det lilla 12 v batteriet. Vanlig garanti slut men stora batteri garantin finns fortfarande kvar.

Jag förklarar att det lilla batteriet är slut för att bilen varit på i mer än 30 min men han säger att det troligtvis inte kommer gå på garantin. Lite sur är man..... :evil:
1C3EC7BC-27C5-43E4-A715-A11AD1548CDD.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Inlägg av taliz »

Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Låter som någon cell är svag i huvudbatteriet, som gick för lågt i volt vid fullgas.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Kan man inte bara göra en reboot ,då den stängt ner för batterispänning blivit för låg pga fullgas. DVS då gula streckade linjen på effektmätarn blivit överkörd. Du har ju fortfarande mycket spänning i huvudbATTERIET OCH 12V BATTERIET BORDE INTE BLI SLUT PGA DET.
Stäng ner starta om ? Eller håll bägge snurrknapparna på ratten nedtryckta och bromsen i 5 minuter?
Värt testa i alla fall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?
Det täcktes inte av garantin då det räknades som slitage.
Moderna bilar har numera ofta större 12v som kostar mer och används mer pga appstyrning etc.
Även på min V60 fick jag ofta varningar om dåligt batterispänning när den stått någon vecka. Tror det berodde på att VOC ju måste vara aktivt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Du är go.... För det första, ska jag vara glad?

För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?

Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fälgstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.

Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.

Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är fel i High Woltage nånstans
I mitt fall (2 ggr faktiskt) så var det kylarvätskan som läcte i DU och orsakade kortslutning.
Vet ett case där elpatronen som värmer batteriet kortslutits och orsakade samma sympttom
Det kan dessutom vara vilken HW kabel som helst som failar
Bara DU och batteri går på 8 åriga garanti. Batterivärmare kablage och allt runtomkring täcks tyvärr inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Richardk skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?

För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?

Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.

Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...
Visst man kan ju ta en äldre begagnad fossil, går ju fortfarande att göra det mesta själv då. Men om du vill ha mindre strul så är det nog ingen väg att gå :roll:

Det är helt enkelt så att bilar/maskiner kan gå sönder. Oavsett teknik.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Har en kollega med en MS P90D (2015) som fick ett liknande problem. En morgon gick inte bilen att starta. Misstänkte först 12V batteriet men visade sig slutligen vara fel på kabelstammen bak i bilen. För att fixa behövde de demontera bakre motorn så räkningen slutade på 14k. Men som sagt, alla bilar kan gå sönder och tror inte fossilbilar är enklare att fixa nuförtiden...
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Kriper

Inlägg av Kriper »

Oh! Jag lider med dig! Jag vet hur det känns när 2,1 ton bil är livlös. Men så fort allt funkar igen är allt förlåtet! Hoppas du får hjälp av supporten snart. God Jul!
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Xeik skrev:
Richardk skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...
Visst man kan ju ta en äldre begagnad fossil, går ju fortfarande att göra det mesta själv då. Men om du vill ha mindre strul så är det nog ingen väg att gå :roll:

Det är helt enkelt så att bilar/maskiner kan gå sönder. Oavsett teknik.
Jag håller med! Det jag saknar på eftermarkanden till Tesla är ett diagnos system. Men det är kanske för få bilar ännu ute på marknaden. Typ en enkel Odb2 läsare att läsa ut felkoder. Som det är nu så måste jag lämna in bilen. Har jag tur går det på garantin och annars får jag väl en dyr räkning.

Tror aldrig jag blivit stående med en fossil bil på motorvägen under 22 års bilkörning. Dock har det hänt att dom inte startat ett par gånger men det brukar alltid lösa sig på nåt vis. Men nu är det helt kört. Ja ja, detta löser sig nog med! :) God Jul!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag har hittills aldrig blivit stående med elbil, men däremot med en fossil ( nån som minns Tändkassetten på SAAB?). Det var efter det jag började köpa Toyota/Lexus. Peppar peppar inga incidenter med Tesla än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Kan det vara så att högspänningsbatteriet "stängt ner" pga för låg spänning i en cell, som nån skrev? Därmed slutar även omvandlaren 400V -> 12V att jobba och 12V batteriet blir urladdat av förbrukare efter en stund. 12V batteriet kanske kanske då kan räknas som följdfel.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Bjorn skrev:
Kan det vara så att högspänningsbatteriet "stängt ner" pga för låg spänning i en cell, som nån skrev? Därmed slutar även omvandlaren 400V -> 12V att jobba och 12V batteriet blir urladdat av förbrukare efter en stund. 12V batteriet kanske kanske då kan räknas som följdfel.
Det är nog ett rimligt scenario. Annars tror jag också att det kan vara diverse konstiga fel som redan föreslagits så som värmelement eller kabel som skavt på något olämpligt ställe.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

lator skrev:
En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Richardk skrev:
lator skrev:

Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.
Att 12 volt batteriet ger upp är rätt vanligt på elbilar vad jag förstår. Men under körning? Mitt var slut en vacker dag i maj på morgonen, bilen betedde sig konstigare och konstigare, till slut gick det inte att stänga dörrarna, liknar när en fossilbil har svagt batteri, börjar blinka konstigt, många konstiga felmeddelanden.

Börja med enklaste och billigaste åtgärden, testa och koppla in annat 12 V batteri. Jobba dig sedan uppåt i komplexitet för att till slut isolera felet.

Fina märkesverkstaden i kungens kurva/Sätra gjorde tvärtom, felsöker 100 felkoder i 10 timmar a 22 000 kr och kommer sen fram till att lilla 12 volt batteriet behöver bytas för 1500 kr....

Gick på goodwill efter lite upprördhet, hoppas ”mekanikerna” lärde sig nåt.Då hade de ändå min hint om att det liknade när en foasilbil hade dåligt batteri, till slut funkade ingenting och gick inte att låsa bilen. Prova ringa valfri verkstad och säg att du har 100 felkoder, vaaad kan det vara för fel? Men visst det var bock och lyssna uppmärksamt på kunden, suck. :roll: Nåväl de verkade vara ärliga i alla fall.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

topgun12 skrev:
Kan man inte bara göra en reboot ,då den stängt ner för batterispänning blivit för låg pga fullgas. DVS då gula streckade linjen på effektmätarn blivit överkörd. Du har ju fortfarande mycket spänning i huvudbATTERIET OCH 12V BATTERIET BORDE INTE BLI SLUT PGA DET.
Stäng ner starta om ? Eller håll bägge snurrknapparna på ratten nedtryckta och bromsen i 5 minuter?
Värt testa i alla fall.
Man skal være klar over at 12V- batteriet ikke blir ladet når hovedbatteriet har mindre enn 20% igjen. Med et gammelt 12V-batteri og noe lav utetemperatur blir det fort tømt. Det er da du får en «shut-down». Dekkes ikke av garantien.
HX100

Inlägg av HX100 »

Våran gamla Leaf vägrade laddning när 12v batteriet blev dåligt. Enkelt att byta på den, på Teslan har jag ingen aning om vart den ligger.

Detta med 12v känns som en dålig relik från fossilbilar.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Utfordringen er at Tesla smålader batteriet hele tiden, og at man har valgt et batyeri med svak kapasitet. Det resulterer i rask aldring av batteriet. Man har så skiftet til annen batteritype, men i begynnelsen var strul med 12V ikke uvanlig. Og det blir mer tydelig man ofte kjører ned hovedbatteriet til under 20% og det ernkalt, dvs varme mm går hele tiden. Derfor passer jeg på å sjelden havne under 15-20% vinterstid.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Ska man prova med ett annat 12V batteri då? Jag har parallell kopplat med ett 12V bilbatteri i fronten men det har inte hjälpt. Kanske skulle testa bryta strömmen till 12V och ladda original 12V fullt?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Felmeddelandet med Sköldpaddan tyder på att det inte är 12V utan strömförsörjning från stora batteriet.
När 12V dör så blir skärmar svarta
När bilen stänger av stora batteriet så dör 12 V snart där efter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

e5m1r skrev:
Felmeddelandet med Sköldpaddan tyder på att det inte är 12V utan strömförsörjning från stora batteriet.
När 12V dör så blir skärmar svarta
När bilen stänger av stora batteriet så dör 12 V snart där efter
Verkar rimligt! Mina skärmar var nog på ca 40 min efter att bilen stannat vid vägkanten. Det tycker jag tyder på att mitt 12v är okej.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Richardk skrev:
lator skrev:

Jag antar att du har en Tesla-lös julhelg... :(
Har du mätt upp 12-volts batteriet med en batteritestare? Alternativt kan du ju mäta spänningen med en multimeter samtidigt som du sätter på någon förbrukare (om det går...). Det är väl troligt att det faktiskt är något i driftsbatteriet eller kablage till detta som felar tyvärr, eller kanske man ska säga som tur är då du har garanti på drivlinan... ;)

Imorgon antar jag att du kan få hjälp från Tesla men du bor väl på "fel" ort för att det ska gå enkelt... :(

Det skulle vara intressant att starta en (kanske ambulerande) helt oberoende Tesla-service. Många bilar ligger nu utanför garantin på 4 år/8000 mil och det verkar ju som om Tesla lyckas undvika drivline-garanti i ganska många fall. T.ex kablage verkar de ju utesluta och även kylsystemet till drivlinan hamnar tydligen utanför garantin. När man, som jag, har jobbat nästan hela livet med bilar men totalt tröttnat på fossilmonster och dessutom har nästan två decenniums erfarenhet av eldrivna bilar så blir det lätt att man tänker i dessa banor. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar