Jag förklarar att det lilla batteriet är slut för att bilen varit på i mer än 30 min men han säger att det troligtvis inte kommer gå på garantin. Lite sur är man.....

Moderator: Redaktion
Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?taliz skrev:Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Det täcktes inte av garantin då det räknades som slitage.nek0 skrev:Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?taliz skrev:Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Du är go.... För det första, ska jag vara glad?taliz skrev:Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...Richardk skrev:Du är go.... För det första, ska jag vara glad?taliz skrev:Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?
Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.
Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.
Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.
Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.
Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Jag håller med! Det jag saknar på eftermarkanden till Tesla är ett diagnos system. Men det är kanske för få bilar ännu ute på marknaden. Typ en enkel Odb2 läsare att läsa ut felkoder. Som det är nu så måste jag lämna in bilen. Har jag tur går det på garantin och annars får jag väl en dyr räkning.Xeik skrev:Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...Richardk skrev:Du är go.... För det första, ska jag vara glad?taliz skrev:Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?
Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.
Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.
Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.
Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.
Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Visst man kan ju ta en äldre begagnad fossil, går ju fortfarande att göra det mesta själv då. Men om du vill ha mindre strul så är det nog ingen väg att gå![]()
Det är helt enkelt så att bilar/maskiner kan gå sönder. Oavsett teknik.
Det är nog ett rimligt scenario. Annars tror jag också att det kan vara diverse konstiga fel som redan föreslagits så som värmelement eller kabel som skavt på något olämpligt ställe.Bjorn skrev:Kan det vara så att högspänningsbatteriet "stängt ner" pga för låg spänning i en cell, som nån skrev? Därmed slutar även omvandlaren 400V -> 12V att jobba och 12V batteriet blir urladdat av förbrukare efter en stund. 12V batteriet kanske kanske då kan räknas som följdfel.
Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.lator skrev:En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.
Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.
Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt.
Att 12 volt batteriet ger upp är rätt vanligt på elbilar vad jag förstår. Men under körning? Mitt var slut en vacker dag i maj på morgonen, bilen betedde sig konstigare och konstigare, till slut gick det inte att stänga dörrarna, liknar när en fossilbil har svagt batteri, börjar blinka konstigt, många konstiga felmeddelanden.Richardk skrev:Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.lator skrev:En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.
Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.
Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt.
Man skal være klar over at 12V- batteriet ikke blir ladet når hovedbatteriet har mindre enn 20% igjen. Med et gammelt 12V-batteri og noe lav utetemperatur blir det fort tømt. Det er da du får en «shut-down». Dekkes ikke av garantien.topgun12 skrev:Kan man inte bara göra en reboot ,då den stängt ner för batterispänning blivit för låg pga fullgas. DVS då gula streckade linjen på effektmätarn blivit överkörd. Du har ju fortfarande mycket spänning i huvudbATTERIET OCH 12V BATTERIET BORDE INTE BLI SLUT PGA DET.
Stäng ner starta om ? Eller håll bägge snurrknapparna på ratten nedtryckta och bromsen i 5 minuter?
Värt testa i alla fall.
Verkar rimligt! Mina skärmar var nog på ca 40 min efter att bilen stannat vid vägkanten. Det tycker jag tyder på att mitt 12v är okej.e5m1r skrev:Felmeddelandet med Sköldpaddan tyder på att det inte är 12V utan strömförsörjning från stora batteriet.
När 12V dör så blir skärmar svarta
När bilen stänger av stora batteriet så dör 12 V snart där efter
Jag antar att du har en Tesla-lös julhelg...Richardk skrev:Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.lator skrev:En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.
Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.
Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt.