Sida 1 av 2

90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 23 dec 2019 16:50
av Richardk
Kul, nu står man på e22an med 90 km kvar och bilen P85+ dog efter att jag tryckt fullgas. Ringde Tesla och första teknikern trodde att det var huvudbatteriet. Sen ringer en ny person från Tesla och säger att det är det lilla 12 v batteriet. Vanlig garanti slut men stora batteri garantin finns fortfarande kvar.

Jag förklarar att det lilla batteriet är slut för att bilen varit på i mer än 30 min men han säger att det troligtvis inte kommer gå på garantin. Lite sur är man..... :evil:

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 23 dec 2019 17:01
av taliz
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 23 dec 2019 17:16
av Tellus
Låter som någon cell är svag i huvudbatteriet, som gick för lågt i volt vid fullgas.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 23 dec 2019 18:27
av nek0
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 23 dec 2019 22:12
av topgun12
Kan man inte bara göra en reboot ,då den stängt ner för batterispänning blivit för låg pga fullgas. DVS då gula streckade linjen på effektmätarn blivit överkörd. Du har ju fortfarande mycket spänning i huvudbATTERIET OCH 12V BATTERIET BORDE INTE BLI SLUT PGA DET.
Stäng ner starta om ? Eller håll bägge snurrknapparna på ratten nedtryckta och bromsen i 5 minuter?
Värt testa i alla fall.

90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 00:16
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Hur kan ett batteribyte kosta 12k under garanti tiden? Hittar du på som vanligt eller har din kollega medvetet skadat batteriet?
Det täcktes inte av garantin då det räknades som slitage.
Moderna bilar har numera ofta större 12v som kostar mer och används mer pga appstyrning etc.
Även på min V60 fick jag ofta varningar om dåligt batterispänning när den stått någon vecka. Tror det berodde på att VOC ju måste vara aktivt.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 00:46
av Richardk
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Du är go.... För det första, ska jag vara glad?

För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?

Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fälgstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.

Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.

Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 01:53
av e5m1r
Det är fel i High Woltage nånstans
I mitt fall (2 ggr faktiskt) så var det kylarvätskan som läcte i DU och orsakade kortslutning.
Vet ett case där elpatronen som värmer batteriet kortslutits och orsakade samma sympttom
Det kan dessutom vara vilken HW kabel som helst som failar
Bara DU och batteri går på 8 åriga garanti. Batterivärmare kablage och allt runtomkring täcks tyvärr inte

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 09:24
av Xeik
Richardk skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Du är go.... För det första, ska jag vara glad?

För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?

Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.

Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.

Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...
Visst man kan ju ta en äldre begagnad fossil, går ju fortfarande att göra det mesta själv då. Men om du vill ha mindre strul så är det nog ingen väg att gå :roll:

Det är helt enkelt så att bilar/maskiner kan gå sönder. Oavsett teknik.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 10:24
av R2_m3
Har en kollega med en MS P90D (2015) som fick ett liknande problem. En morgon gick inte bilen att starta. Misstänkte först 12V batteriet men visade sig slutligen vara fel på kabelstammen bak i bilen. För att fixa behövde de demontera bakre motorn så räkningen slutade på 14k. Men som sagt, alla bilar kan gå sönder och tror inte fossilbilar är enklare att fixa nuförtiden...

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 10:26
av Kriper
Oh! Jag lider med dig! Jag vet hur det känns när 2,1 ton bil är livlös. Men så fort allt funkar igen är allt förlåtet! Hoppas du får hjälp av supporten snart. God Jul!

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 10:28
av Richardk
Xeik skrev:
Richardk skrev:
taliz skrev:
Sur för att 12v ger upp?
Misstänker att det ändå blir billigare än en kollega som fick pynta 12k för byte i hans ett år gamla BMW 5-serie.
Du är go.... För det första, ska jag vara glad?

För det andra, om det är 12 V som är dåligt då har man konstruerarat bilen extremt dåligt. 12 V ska väl inte bara bli dåligt och sen ska man inte kunna köra med bilen?

Nu tror jag att det är huvudbatteriet som är dåligt. Men vi får se vad tesla hittar.

Inte direkt en lättmeckad bil. Bogserade bilen hem och laddat 12 V. Nollställt på alla möjliga vis inkl bytt fältstorlek i menyn som skulle djupnollställa datorerna. Trots att alla displayer startar och jag har 87 km kvar så går det inte att ladda huvudbatteriet.

Bilen låser inte upp ladduttaget. Luckan öppnas men det går inte sticka in kabeln. Öppnar då inifrån men när laddkabeln ansluts så lyser det bara rött.

Oerhört frustrerande att inte kunna fixa bilen själv som en vanlig bil.

Börjar tröttna mer och mer på Tesla. Bilen är kanon när den funkar men kan man inte lita på den så får det snart bli fosilbil igen! Då kan man i alla fall fixa själv!
Trist såklart med strul. Men att byta till fossilbil löser nog inte mycket. Iallafall inte om du byter till en nyare. Blir ju svårare och svårare att göra saker själv utan serviceutrustning för bildatorn m.m. Sen är det ju flerfaldigt fler komponenter som kan strula i en fossilbil...
Visst man kan ju ta en äldre begagnad fossil, går ju fortfarande att göra det mesta själv då. Men om du vill ha mindre strul så är det nog ingen väg att gå :roll:

Det är helt enkelt så att bilar/maskiner kan gå sönder. Oavsett teknik.
Jag håller med! Det jag saknar på eftermarkanden till Tesla är ett diagnos system. Men det är kanske för få bilar ännu ute på marknaden. Typ en enkel Odb2 läsare att läsa ut felkoder. Som det är nu så måste jag lämna in bilen. Har jag tur går det på garantin och annars får jag väl en dyr räkning.

Tror aldrig jag blivit stående med en fossil bil på motorvägen under 22 års bilkörning. Dock har det hänt att dom inte startat ett par gånger men det brukar alltid lösa sig på nåt vis. Men nu är det helt kört. Ja ja, detta löser sig nog med! :) God Jul!

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 10:35
av Gustafsson
Jag har hittills aldrig blivit stående med elbil, men däremot med en fossil ( nån som minns Tändkassetten på SAAB?). Det var efter det jag började köpa Toyota/Lexus. Peppar peppar inga incidenter med Tesla än.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 10:53
av Bjorn
Kan det vara så att högspänningsbatteriet "stängt ner" pga för låg spänning i en cell, som nån skrev? Därmed slutar även omvandlaren 400V -> 12V att jobba och 12V batteriet blir urladdat av förbrukare efter en stund. 12V batteriet kanske kanske då kan räknas som följdfel.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 11:51
av Richardk
Bjorn skrev:
Kan det vara så att högspänningsbatteriet "stängt ner" pga för låg spänning i en cell, som nån skrev? Därmed slutar även omvandlaren 400V -> 12V att jobba och 12V batteriet blir urladdat av förbrukare efter en stund. 12V batteriet kanske kanske då kan räknas som följdfel.
Det är nog ett rimligt scenario. Annars tror jag också att det kan vara diverse konstiga fel som redan föreslagits så som värmelement eller kabel som skavt på något olämpligt ställe.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 12:10
av lator
En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt. :)

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 24 dec 2019 13:37
av Richardk
lator skrev:
En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt. :)
Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 03:52
av Swede1
Richardk skrev:
lator skrev:
En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt. :)
Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.
Att 12 volt batteriet ger upp är rätt vanligt på elbilar vad jag förstår. Men under körning? Mitt var slut en vacker dag i maj på morgonen, bilen betedde sig konstigare och konstigare, till slut gick det inte att stänga dörrarna, liknar när en fossilbil har svagt batteri, börjar blinka konstigt, många konstiga felmeddelanden.

Börja med enklaste och billigaste åtgärden, testa och koppla in annat 12 V batteri. Jobba dig sedan uppåt i komplexitet för att till slut isolera felet.

Fina märkesverkstaden i kungens kurva/Sätra gjorde tvärtom, felsöker 100 felkoder i 10 timmar a 22 000 kr och kommer sen fram till att lilla 12 volt batteriet behöver bytas för 1500 kr....

Gick på goodwill efter lite upprördhet, hoppas ”mekanikerna” lärde sig nåt.Då hade de ändå min hint om att det liknade när en foasilbil hade dåligt batteri, till slut funkade ingenting och gick inte att låsa bilen. Prova ringa valfri verkstad och säg att du har 100 felkoder, vaaad kan det vara för fel? Men visst det var bock och lyssna uppmärksamt på kunden, suck. :roll: Nåväl de verkade vara ärliga i alla fall.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 07:36
av miksch
topgun12 skrev:
Kan man inte bara göra en reboot ,då den stängt ner för batterispänning blivit för låg pga fullgas. DVS då gula streckade linjen på effektmätarn blivit överkörd. Du har ju fortfarande mycket spänning i huvudbATTERIET OCH 12V BATTERIET BORDE INTE BLI SLUT PGA DET.
Stäng ner starta om ? Eller håll bägge snurrknapparna på ratten nedtryckta och bromsen i 5 minuter?
Värt testa i alla fall.
Man skal være klar over at 12V- batteriet ikke blir ladet når hovedbatteriet har mindre enn 20% igjen. Med et gammelt 12V-batteri og noe lav utetemperatur blir det fort tømt. Det er da du får en «shut-down». Dekkes ikke av garantien.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 08:46
av HX100
Våran gamla Leaf vägrade laddning när 12v batteriet blev dåligt. Enkelt att byta på den, på Teslan har jag ingen aning om vart den ligger.

Detta med 12v känns som en dålig relik från fossilbilar.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 09:36
av miksch
Utfordringen er at Tesla smålader batteriet hele tiden, og at man har valgt et batyeri med svak kapasitet. Det resulterer i rask aldring av batteriet. Man har så skiftet til annen batteritype, men i begynnelsen var strul med 12V ikke uvanlig. Og det blir mer tydelig man ofte kjører ned hovedbatteriet til under 20% og det ernkalt, dvs varme mm går hele tiden. Derfor passer jeg på å sjelden havne under 15-20% vinterstid.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 12:31
av Richardk
Ska man prova med ett annat 12V batteri då? Jag har parallell kopplat med ett 12V bilbatteri i fronten men det har inte hjälpt. Kanske skulle testa bryta strömmen till 12V och ladda original 12V fullt?

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 15:10
av e5m1r
Felmeddelandet med Sköldpaddan tyder på att det inte är 12V utan strömförsörjning från stora batteriet.
När 12V dör så blir skärmar svarta
När bilen stänger av stora batteriet så dör 12 V snart där efter

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 25 dec 2019 15:47
av Richardk
e5m1r skrev:
Felmeddelandet med Sköldpaddan tyder på att det inte är 12V utan strömförsörjning från stora batteriet.
När 12V dör så blir skärmar svarta
När bilen stänger av stora batteriet så dör 12 V snart där efter
Verkar rimligt! Mina skärmar var nog på ca 40 min efter att bilen stannat vid vägkanten. Det tycker jag tyder på att mitt 12v är okej.

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...

Postat: 26 dec 2019 20:29
av lator
Richardk skrev:
lator skrev:
En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.

Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.

Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt. :)
Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.
Jag antar att du har en Tesla-lös julhelg... :(
Har du mätt upp 12-volts batteriet med en batteritestare? Alternativt kan du ju mäta spänningen med en multimeter samtidigt som du sätter på någon förbrukare (om det går...). Det är väl troligt att det faktiskt är något i driftsbatteriet eller kablage till detta som felar tyvärr, eller kanske man ska säga som tur är då du har garanti på drivlinan... ;)

Imorgon antar jag att du kan få hjälp från Tesla men du bor väl på "fel" ort för att det ska gå enkelt... :(

Det skulle vara intressant att starta en (kanske ambulerande) helt oberoende Tesla-service. Många bilar ligger nu utanför garantin på 4 år/8000 mil och det verkar ju som om Tesla lyckas undvika drivline-garanti i ganska många fall. T.ex kablage verkar de ju utesluta och även kylsystemet till drivlinan hamnar tydligen utanför garantin. När man, som jag, har jobbat nästan hela livet med bilar men totalt tröttnat på fossilmonster och dessutom har nästan två decenniums erfarenhet av eldrivna bilar så blir det lätt att man tänker i dessa banor. ;)