Reduced braking performance detected
Moderator: Redaktion
Får den varningen nu vid tvärnit då ABS slår till.
Någon som vet orsak som har haft det felet?
Någon som vet orsak som har haft det felet?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Reduced braking performance detected
Följer nyfiket. Såg detta blinka till efter att ha 'torkat bromsar' efter en biltvätt. Hann knappt läsa sen försvann det.
Låter ju som att det kommer upp när det är is på bromsarna. Bra att den varnar men kanske lite sent om det sker först när bromsarna slår till.
Tror inte det är för att det är is på skivorna. Om jag gissar så beror det på att Tesla lagt in något i mjukvaran som läser av retardationen i förhållande till bromskraften. Om man då har bromsbelägg som somnat in för att dom används lite så kan ju den faktiska retardationen vara låg. Men ska bli intressant och se vad det visar sig vara. I så fall löses detta genom att bromsa hårt ett antal gånger.
Det är +9 grader, ingen is...
Jag har testat 3-4 ggr nu, fortfarande samma.
Bilen har även fått byte till "vinterkittet" för två år sedan, så allt borde vara fräscht.
Skall provocera lite till - om bilen varnar för att bromsverkan är för låg i förhållande till pedaltryck så undrar jag hur halt underlag skall funka...
Jag har testat 3-4 ggr nu, fortfarande samma.
Bilen har även fått byte till "vinterkittet" för två år sedan, så allt borde vara fräscht.
Skall provocera lite till - om bilen varnar för att bromsverkan är för låg i förhållande till pedaltryck så undrar jag hur halt underlag skall funka...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
På vilket sätt tycker du det låter konstigt?!? Det är ett vanligt problem på vintern om bromsarna inte används.Fredrik j skrev:Is på bromsarna? Låter ju konstigt.
Kan ju också vara vatten som sagt, också väl känt problem.
Det är som sagt +9 grader - ingen is på bromsarna - och man kan reproducera det flera gånger i följd, så hade det varit is (vilket det inte är) så hade den ju rimligen försvunnit efter ett par tester. Det är något annat, frågan är bara vad 

BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
För övrigt var det faktiskt bilprovningen som märkte detta i morse och kommenterade (bromsverkan ändå ok, så fortfarande godkänd - förutom att dimljusen stod för högt - tydligen systematiskt fel på äldre model S - finns en bult under som man kan justera med (8/10mm ca insex) - vilket killarna på provningen var snälla och hjälpte till med så den gick igenom - tips om någon annan åker på den så kan man slippa onödigt besök på SC...).
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Då kan det ju vara så att du har skadade bromsskivor eller bromsbelägg? Eller är det kanske så enkelt att bilen känner av att du har Hakka R3 vinterdäck som inte fäster så bra vid plusgrader?
Bromsskivor/belägg byttes som sagt för c:a 2 år sedan - de borde vara ok kan man tycka (och bromsarna _verkar_ fungera som vanligt). Visst är det R2:or modell suddgummi på - men då borde ju alla få den varningen hela tiden vid ordentlig inbromsning så fort det är plusgrader? Någon frivillig att testa?
Hittade en referens i norska forumet, men ingen slutsats där vad det beror på.
Bifogar den eminent utförliga varningen som är glasklar i vad problemet är...

Bifogar den eminent utförliga varningen som är glasklar i vad problemet är...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Vad gäller is förresten så fanns följande passus från https://elbilforum.no/index.php?topic=49876.0
"Summingen i starten av kjøreturen er automatisk tørking/varming av bremsene. Alle TMS har det. De tidlige uten ibooster fikk det via en oppdatering for en del år siden."
Så det skall finnas någon automatisk avisning när man rullar tydligen - hade man ingen aning om.
"Summingen i starten av kjøreturen er automatisk tørking/varming av bremsene. Alle TMS har det. De tidlige uten ibooster fikk det via en oppdatering for en del år siden."
Så det skall finnas någon automatisk avisning när man rullar tydligen - hade man ingen aning om.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jag tror att detta är teslas sätt att ha ryggen fri för bromsar som ej fungerar emellanåt i vissa klimat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Konstigt för att jag aldrig har upplevt det på någon av min bilar eller ens hört talas om det innan.LarsL skrev:På vilket sätt tycker du det låter konstigt?!? Det är ett vanligt problem på vintern om bromsarna inte används.Fredrik j skrev:Is på bromsarna? Låter ju konstigt.
Du har väl aldrig kört elbil?Fredrik j skrev:Konstigt för att jag aldrig har upplevt det på någon av min bilar eller ens hört talas om det innan.LarsL skrev:På vilket sätt tycker du det låter konstigt?!? Det är ett vanligt problem på vintern om bromsarna inte används.Fredrik j skrev:Is på bromsarna? Låter ju konstigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Varför skulle bromsarna frysa på en elbil. Det krävs ju bara ca 100m och 1 inbromsning för att få upp temperaturen såpass att skivorna torkar. Inte ens när jag tvättat bilen på vintern och parkerat den blöt har bromsarna frusit.taliz skrev:Du har väl aldrig kört elbil?Fredrik j skrev:Konstigt för att jag aldrig har upplevt det på någon av min bilar eller ens hört talas om det innan.LarsL skrev:På vilket sätt tycker du det låter konstigt?!? Det är ett vanligt problem på vintern om bromsarna inte används.Fredrik j skrev:Is på bromsarna? Låter ju konstigt.
Men nu förutsätter du att man använt bromsarna relativt nyligen.Fredrik j skrev:Varför skulle bromsarna frysa på en elbil. Det krävs ju bara ca 100m och 1 inbromsning för att få upp temperaturen såpass att skivorna torkar. Inte ens när jag tvättat bilen på vintern och parkerat den blöt har bromsarna frusit.taliz skrev:Du har väl aldrig kört elbil?Fredrik j skrev:Konstigt för att jag aldrig har upplevt det på någon av min bilar eller ens hört talas om det innan.LarsL skrev:På vilket sätt tycker du det låter konstigt?!? Det är ett vanligt problem på vintern om bromsarna inte används.Fredrik j skrev:Is på bromsarna? Låter ju konstigt.
Med en elbil kan det gå veckor utan att man gör det. Säger sig självt att det kan samlas en massa skit där då vintertid.
Därför jag satt ner regen till low och kör med frirull nu på vintern, så bromsarna används vid varje körning och jag förhoppningsvis känner om det rullar trögt.
Du måste trolla. Menar du att bromsarna fryser på en parkerad elbil men inte på en parkerad dieselbil?
Tesla producerar väl inte bromsar själva? Det är väl också brembo eller liknande? Jag har haft bilar med så överdimensionerade bakbromsar att dom knappt används. Dom har då kärvat och slitits ut i förtid. Men frusit har jag aldrig varit med om. Bakbromsarna sitter i samma miljö på en dieselbil som på en elbil.
Tesla producerar väl inte bromsar själva? Det är väl också brembo eller liknande? Jag har haft bilar med så överdimensionerade bakbromsar att dom knappt används. Dom har då kärvat och slitits ut i förtid. Men frusit har jag aldrig varit med om. Bakbromsarna sitter i samma miljö på en dieselbil som på en elbil.
Men suck. Jag pratar inte om en parkerad bil. Jag pratar om att bromsarna inte används trots att bilen används.Fredrik j skrev:Du måste trolla. Menar du att bromsarna fryser på en parkerad elbil men inte på en parkerad dieselbil?
Dvs man kan, återigen, köra i veckor utan att använda bromsarna överhuvudtaget med en elbil.
Kör man då runt i slask, salt, asfaltsavlagringar och annat kan det såklart samlas och sätta igen bromsarna.
Med en avgasbil har man inte det problemet eftersom man använder bromsarna varje gång man kör.
Menar du att bromsarna fryser på en tesla medans man kör? Och bilen identifierar reducerad bromsprrstanda men den begriper inte hur den ska bli av med isen?
Missade ni kommentaren att model s tydligen sedan ett bra tag tillbaka automatiskt de-icear vid uppstart när man rullar? Så lär inte byggas upp över flera körningar.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Hur svårt kan det vara att förstå att något som inte används, men konstant bombarderas med salt, gummirester, asfaltsrester, snö och is etc kan sätta igen?Fredrik j skrev:Menar du att bromsarna fryser på en tesla medans man kör? Och bilen identifierar reducerad bromsprrstanda men den begriper inte hur den ska bli av med isen?
Bilen identifierar det när de väl används, men som jag sagt minst tre ggr nu kan det dröja veckor innan de används.
Enligt kommentar ovan skall det ju dock finnas en de-icing funktion, så förhoppningsvis motioneras de till viss del automagiskt numera.
Bromsar som slutar fungera vid regn och snömodd.
https://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9903/23/audi.html
https://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9903/23/audi.html
Jag har kört på låg regen hela "vintern" och dagligen använt bromsarna sådär lagom som man gör. Som på en fossilbil ungefär.
Testade att lägga några rejäla tvärnitar idag på väg till jobbet men fick då upp den här varningen om "Reduced braking performance deteced". Kändes som att den bromsade bra och det blev svarta streck på vägen efter mig. Kollade skivorna när jag kom fram och de var blanka och fina. På en Model X som stod bredvid mig såg skivorna inte alls lika fina ut utan var lite rostiga och såg oanvända ut.
Min teori är att det är de mjuka vinterdäckens fel. Bilen förväntar sig snabbare retardering när man stampar på bromsen helt enkelt. När det är halkigt så trycker man oftast inte så hårt på bromsen eftersom det släpper långt innan. Jag tror faktiskt inte så många gör rejäla bromstest.
Testade att lägga några rejäla tvärnitar idag på väg till jobbet men fick då upp den här varningen om "Reduced braking performance deteced". Kändes som att den bromsade bra och det blev svarta streck på vägen efter mig. Kollade skivorna när jag kom fram och de var blanka och fina. På en Model X som stod bredvid mig såg skivorna inte alls lika fina ut utan var lite rostiga och såg oanvända ut.
Min teori är att det är de mjuka vinterdäckens fel. Bilen förväntar sig snabbare retardering när man stampar på bromsen helt enkelt. När det är halkigt så trycker man oftast inte så hårt på bromsen eftersom det släpper långt innan. Jag tror faktiskt inte så många gör rejäla bromstest.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Speciellt inte med dubbdäck

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19