Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Moderator: Redaktion
Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Funderar på att köpa en begagnad Tesla men tycker andrahandspriserna är väldigt höga.
(Är intresserad av en 3-4 år gammal model S eller X som gått max 10.000 mil men de kostar som minst 500" och ofta mycket mer)
Nu verkar det som att övriga tillverkare äntligen börja släppa elbilar till vettiga priser som inte är supersmå t.ex kona electric/kia e-soul/e-niro etc.
Kommer begagnatpriserna att sjunka när övriga tillverkare börjar få ut fler elbilar i takt med marknadens efterfrågan?
(Tänker mig att inom 1-2 år så är det inte långa väntetider längre på nya elbilar utan man kan få en med kort leveranstid)
Andrahandspriset på Model X bör väg gå ner när det Tesla släpper model Y?
(Är intresserad av en 3-4 år gammal model S eller X som gått max 10.000 mil men de kostar som minst 500" och ofta mycket mer)
Nu verkar det som att övriga tillverkare äntligen börja släppa elbilar till vettiga priser som inte är supersmå t.ex kona electric/kia e-soul/e-niro etc.
Kommer begagnatpriserna att sjunka när övriga tillverkare börjar få ut fler elbilar i takt med marknadens efterfrågan?
(Tänker mig att inom 1-2 år så är det inte långa väntetider längre på nya elbilar utan man kan få en med kort leveranstid)
Andrahandspriset på Model X bör väg gå ner när det Tesla släpper model Y?
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Jag håller med om att begagnatpriserna är höga och det kommer de fortsätta tills marknaden är i balans igen. Eftersom marknadsandelen av elbilar ska gå från 2-4% till 80-90% så kommer det att ta ett bra tag även om många tillverkare kan öka produktionen som Tesla. Ökningen blir enligt S-kurvan svag fram till 15-25% för att sedan gå vertikalt upp till 70-80%. Endel tror att det kommer ta 5 år andra 10 år... men det kommer pågå ett tag hus som helst. Det är alltså just nu vettigare att köpa nytt än begagnat, när det gäller elbilar.
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Priserna har gått ner en hel del även om de fortfarande ligger för högt. Nu ligger det en del Model S 90D på blocket för ~650 tkr. Jag köpte en 90D för 900' för drygt två år sen och gav den i inbyte till Tesla för 814' för drygt ett år sen.
Problemet är att även 650' är för högt sett till vad en SR Raven kostar (dyker upp som lagerbilar hos Tesla ibland). De har i princip exakt samma räckvidd och prestanda som en 90D och går att få en bra bit under 800' efter bonus. De har även nästan all utrustning som standard vilket sänker förmånsvärdet väldigt mycket, samt den nya fjädringen. Så ~130' i skillnad ner till en 3-4 år gammal 90D är alldeles för lite. De borde kosta ~450 tkr. De där äldsta 85:orna från -13/-14 borde verkligen inte kosta mer än 300'.
Den här tycker jag verkar vettigast bland de billigare på blocket nu. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/87764200 Den har AP, next gen-framsäten, premium interiör, luftfjädring, vinterpaket, fri SuC, fyrhjulsdrift, under 10' mil osv för under 500'. Annars får man nöja sig med en äldre P85 som är bakhjulsdriven eller en relativt kraftlös 70D. En 85D går riktigt bra.
Problemet är att även 650' är för högt sett till vad en SR Raven kostar (dyker upp som lagerbilar hos Tesla ibland). De har i princip exakt samma räckvidd och prestanda som en 90D och går att få en bra bit under 800' efter bonus. De har även nästan all utrustning som standard vilket sänker förmånsvärdet väldigt mycket, samt den nya fjädringen. Så ~130' i skillnad ner till en 3-4 år gammal 90D är alldeles för lite. De borde kosta ~450 tkr. De där äldsta 85:orna från -13/-14 borde verkligen inte kosta mer än 300'.
Den här tycker jag verkar vettigast bland de billigare på blocket nu. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/87764200 Den har AP, next gen-framsäten, premium interiör, luftfjädring, vinterpaket, fri SuC, fyrhjulsdrift, under 10' mil osv för under 500'. Annars får man nöja sig med en äldre P85 som är bakhjulsdriven eller en relativt kraftlös 70D. En 85D går riktigt bra.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Ja, det tror jag absolut. Man märker tydligt att elbilsmodeller som upplevs föråldrade sjunker i pris snabbare än sådana som upplevs vara senaste nytt. Därför har ex. Leaf 24 kwh tappat värde snabbare än många andra modeller (också orsaken till att jag köpte en, fick den billigt). För Tesla tror jag därför att värdeminskningen de första 3-5 åren är mindre än för många andra bilar (fortfarande nytt och spännande). Men sen kommer värdeminskningen att vara större än för flera konkurrenter, dels för att det finns mer värde att ta av (då de inte tappat så mycket de första 3-4 åren), dels för att också Teslor förr eller senare kommer att anses vara gamla/föråldrade. Sen påverkar ju garantin också, marknaden kommer rimligtvis inte att betala fantasibelopp på 8-10 år gamla Teslor.chrak533 skrev:Kommer begagnatpriserna att sjunka när övriga tillverkare börjar få ut fler elbilar i takt med marknadens efterfrågan?
(Tänker mig att inom 1-2 år så är det inte långa väntetider längre på nya elbilar utan man kan få en med kort leveranstid)
Andrahandspriset på Model X bör väg gå ner när det Tesla släpper model Y?
Min slutsats är alltså att Tesla kommer att ha en jämnare värdeminskning än många andra bilar (som tappar mycket de första 2-3 åren, men sedan betydligt mindre). I det långa loppet tror jag ändå värdeminskningen liknar andra bilar i samma prisklass.
Sen om frågan är NÄR begagnade Teslor blir mer prisvärda... utbudet ökar ju hela tiden så priserna borde bli bättre efter hand. Men håller med om att priserna idag är rätt höga.
Nissan Leaf 2014
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Utbudet ökar inte i samma takt som efterfrågan. Att få detta i balans kommer enligt mig dröja fram till 2025 medan andra mer skeptiska säger 2030 eller till och med ännu längre bort.granlundii skrev:Sen om frågan är NÄR begagnade Teslor blir mer prisvärda... utbudet ökar ju hela tiden så priserna borde bli bättre efter hand. Men håller med om att priserna idag är rätt höga.
PS. Jag tycker inte att 150-140 kkr för min Leaf är direkt billigt.
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
granlundii skrev:Ja, det tror jag absolut. Man märker tydligt att elbilsmodeller som upplevs föråldrade sjunker i pris snabbare än sådana som upplevs vara senaste nytt. Därför har ex. Leaf 24 kwh tappat värde snabbare än många andra modeller (också orsaken till att jag köpte en, fick den billigt). För Tesla tror jag därför att värdeminskningen de första 3-5 åren är mindre än för många andra bilar (fortfarande nytt och spännande). Men sen kommer värdeminskningen att vara större än för flera konkurrenter, dels för att det finns mer värde att ta av (då de inte tappat så mycket de första 3-4 åren), dels för att också Teslor förr eller senare kommer att anses vara gamla/föråldrade. Sen påverkar ju garantin också, marknaden kommer rimligtvis inte att betala fantasibelopp på 8-10 år gamla Teslor.chrak533 skrev:Kommer begagnatpriserna att sjunka när övriga tillverkare börjar få ut fler elbilar i takt med marknadens efterfrågan?
(Tänker mig att inom 1-2 år så är det inte långa väntetider längre på nya elbilar utan man kan få en med kort leveranstid)
Andrahandspriset på Model X bör väg gå ner när det Tesla släpper model Y?
Min slutsats är alltså att Tesla kommer att ha en jämnare värdeminskning än många andra bilar (som tappar mycket de första 2-3 åren, men sedan betydligt mindre). I det långa loppet tror jag ändå värdeminskningen liknar andra bilar i samma prisklass.
Sen om frågan är NÄR begagnade Teslor blir mer prisvärda... utbudet ökar ju hela tiden så priserna borde bli bättre efter hand. Men håller med om att priserna idag är rätt höga.
Begagnatpriserna beror ju också på bruksvärdet, dvs vad de levererar i form av prestanda, räckvidd, laddhastighet osv. Tack vare Superchargernätverket kommer Tesla under överskådlig tid att ha bättre andrahandsvärde än konkurrenterna - även i de fall konkurrenterna levererar liknande räckvidd/prestanda osv - just pga tillgången till laddning på resor.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Jag tror att en MS har en mycket lång livstid jämfört med vilken ICE som helst. Låga driftskostnader dessutom. Gissar att man får flytta fram sina referenser vad gäller miltal när man pratar begagnad Tesla. Det händer ju (vet inte hur ofta dock) att man måste byta batteri på de riktiga långmilarna och det bör ju avspegla beg-priset för de som blir > 8 år.
Har själv funderat på att köpa en äldre RWD med stora frunken som andrabil (nåja, tredje). Kan dock tänka mig en liten I3 också, men en 85:a är ju fortfarande mycket konkurrenskraftig som elbil betraktat och kan användas till det mesta, inkl långa resor med familjen och mycket packning.
EDIT: Sen måste man komma ihåg att det inte finns jättemånga äldre MS på marknaden. Det borde hålla intresset uppe. I Norge har ju priserna sjunkit ganska mycket, men där är ju en ny M3 sjukt billig...
Har själv funderat på att köpa en äldre RWD med stora frunken som andrabil (nåja, tredje). Kan dock tänka mig en liten I3 också, men en 85:a är ju fortfarande mycket konkurrenskraftig som elbil betraktat och kan användas till det mesta, inkl långa resor med familjen och mycket packning.
EDIT: Sen måste man komma ihåg att det inte finns jättemånga äldre MS på marknaden. Det borde hålla intresset uppe. I Norge har ju priserna sjunkit ganska mycket, men där är ju en ny M3 sjukt billig...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Ja det är klart att Supercharge är värt en del men de flesta(killgissning 80-90%) reser inte långresor över 30 mil mer än max några gånger per år och då blir ju värdet av supercharging ganska begränsat. Men det kanske är tillräckligt många som så ofta resor långt att Tesla blir enda bilalternativet och då kan det hålla uppe begagnatpriserna.BrooklynS skrev:Begagnatpriserna beror ju också på bruksvärdet, dvs vad de levererar i form av prestanda, räckvidd, laddhastighet osv. Tack vare Superchargernätverket kommer Tesla under överskådlig tid att ha bättre andrahandsvärde än konkurrenterna - även i de fall konkurrenterna levererar liknande räckvidd/prestanda osv - just pga tillgången till laddning på resor.
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Att det är vettigare att köpa nytt än begagnat just nu visar på att något är rejält skevt med prissättningen på begagnade Tesla.LarsL skrev:Jag håller med om att begagnatpriserna är höga och det kommer de fortsätta tills marknaden är i balans igen. Eftersom marknadsandelen av elbilar ska gå från 2-4% till 80-90% så kommer det att ta ett bra tag även om många tillverkare kan öka produktionen som Tesla. Ökningen blir enligt S-kurvan svag fram till 15-25% för att sedan gå vertikalt upp till 70-80%. Endel tror att det kommer ta 5 år andra 10 år... men det kommer pågå ett tag hus som helst. Det är alltså just nu vettigare att köpa nytt än begagnat, när det gäller elbilar.
Speciellt model X känns orimligt prissatt på begagnatmarknaden, Tesla har ju sänkt priset på den rejält men det verkar inte ha slagit igenom på begagnatpriserna.
Undrar om det kan komma fler prissänkningar av Tesla inom de närmsta åren och i så fall vilka modeller?
Man vill ju inte köpa t.ex. en begagnad model S om de plötsligt sänker nypriset till t.ex. 750"
Tror model 3 utan performance är den bil som kommer stå sig sämst på marknaden efter att model Y släppts.
Sedaner som inte är speccade som extrema sportbilar bör ha lägre efterfrågan.
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Jo de är konstigt höga priser. Undrar vad som händer när de blir en förändring av modell s och x, de bör komma en ordentlig uppdatering snart tycker jag och blir de till samma priser som idag så bör ju pressa begagnade bilarna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Hur länge har du tänkt ha bilen?chrak533 skrev:Funderar på att köpa en begagnad Tesla men tycker andrahandspriserna är väldigt höga.
(Är intresserad av en 3-4 år gammal model S eller X som gått max 10.000 mil men de kostar som minst 500" och ofta mycket mer)
Nu verkar det som att övriga tillverkare äntligen börja släppa elbilar till vettiga priser som inte är supersmå t.ex kona electric/kia e-soul/e-niro etc.
Kommer begagnatpriserna att sjunka när övriga tillverkare börjar få ut fler elbilar i takt med marknadens efterfrågan?
(Tänker mig att inom 1-2 år så är det inte långa väntetider längre på nya elbilar utan man kan få en med kort leveranstid)
Andrahandspriset på Model X bör väg gå ner när det Tesla släpper model Y?
Säg att du planerar ha den i 5 år. Om du köper en fossilbil nu istället för 400-500tkr hur mkt kommer den att tappa i värde när alla vill ha elbil om 5 år?
Ska du bara ha den i 3år så kanske den bibehåller värdet men mer. Om 5år så kan marknaden slagit om helt och kanske ingen vill ha den.
Det är ju trots allt värdeminskningen som är den stora kostnaden på en bil.
Allt är ju beroende på hur snabbt S-kurvan slår till.
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Vill helst inte blanda in hur länge jag tänker ha bilen för det beror ju på många faktorer men minst 3 år.[JM] skrev:Hur länge har du tänkt ha bilen?
Säg att du planerar ha den i 5 år. Om du köper en fossilbil nu istället för 400-500tkr hur mkt kommer den att tappa i värde när alla vill ha elbil om 5 år?
Ska du bara ha den i 3år så kanske den bibehåller värdet men mer. Om 5år så kan marknaden slagit om helt och kanske ingen vill ha den.
Det är ju trots allt värdeminskningen som är den stora kostnaden på en bil.
Allt är ju beroende på hur snabbt S-kurvan slår till.
Enligt ditt resonemang verkar 3 år vara ganska riskfritt men 5+ år en större risk.
Främst så vill man ju göra en bra deal och inte hamna fel i tajmingen baserat på ev nya modeller, prissänkningar osv..
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Bra deal + Bilköp = Error does not computechrak533 skrev:Vill helst inte blanda in hur länge jag tänker ha bilen för det beror ju på många faktorer men minst 3 år.[JM] skrev:Hur länge har du tänkt ha bilen?
Säg att du planerar ha den i 5 år. Om du köper en fossilbil nu istället för 400-500tkr hur mkt kommer den att tappa i värde när alla vill ha elbil om 5 år?
Ska du bara ha den i 3år så kanske den bibehåller värdet men mer. Om 5år så kan marknaden slagit om helt och kanske ingen vill ha den.
Det är ju trots allt värdeminskningen som är den stora kostnaden på en bil.
Allt är ju beroende på hur snabbt S-kurvan slår till.
Enligt ditt resonemang verkar 3 år vara ganska riskfritt men 5+ år en större risk.
Främst så vill man ju göra en bra deal och inte hamna fel i tajmingen baserat på ev nya modeller, prissänkningar osv..
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Begagnatpriser när fler elbilar på marknaden
Jag förstår din poäng Remuz men det finns ju vissa Tesla som haft väldigt låg värdeminskning på t.ex. 3 år, speciellt om man räknar in miljöbilspremie.
Givet att man som företag kan köpa en ny Tesla Model S Long Range för 946" - 60*1.25 = 871" så är det ju typ samma som begärt pris för många begagnade Model S 100D som är 2 år gamla, det känns lite galet.
Givet att man som företag kan köpa en ny Tesla Model S Long Range för 946" - 60*1.25 = 871" så är det ju typ samma som begärt pris för många begagnade Model S 100D som är 2 år gamla, det känns lite galet.