Laddar inte genom Wall Connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Xmag »

Min WC har slutat fungera efter nästan två år. Den lyser grönt, men jag får felmeddelandet ”Kontrollera Laddström” i bilens display. Bilen laddar korrekt via UMCn och på SuC. Jag har tryckt på ”Reset” på WCn och den gröna belysningen blinkar till och sen lyser den grönt och ser normal ut, men den fungerar inte ändå.

Nån som känner igen problemet och har nåt tips?
Hur felanmäler jag WCn till Tesla. Hittar inget bra alternativ i appen...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Elix747 »

Har du schemalagd laddning på?
Jag får ofta det felmeddelandet innan laddningen startar när jag har schemalagd laddning påslagen.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av macksie »

Hade liknande problem. Ringde supporten som gjorde fjärrbaserad felsökning (bilen måste vara inkopplad) och konstaterade kommunikationsproblem. De skickade en ny som jag kopplade in, sen dess har jag inte haft några problem.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Xmag »

Elix747 skrev:
Har du schemalagd laddning på?
Jag får ofta det felmeddelandet innan laddningen startar när jag har schemalagd laddning påslagen.
Tack för tipset. Måste kolla om jag råkat ändra nån inställning.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11748
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av martinot »

macksie skrev:
Hade liknande problem. Ringde supporten som gjorde fjärrbaserad felsökning (bilen måste vara inkopplad) och konstaterade kommunikationsproblem. De skickade en ny som jag kopplade in, sen dess har jag inte haft några problem.
Nyfiken; får man (som icke behörig elektriker) byta WC själv?

Tänker på att det nog räknas som fast installation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av HelectriC »

Min andra WC började jobba sig innan sommaren 2019. Efter mååååånga påminnelsemail till adressen som ska ta hand om WC-problematik (eu-chargingsupport@tesla.com), så fick jag äntligen ett livstecken från de i början av december. Efter många Mail fram och tillbaks med tidsstämplar på när den inte funkar (är i ca 50% av laddtillfällen) så ska de nu skicka en ny WC (den tredje totalt nu, hopplös kvalitet). Här i Norge får man iaf inte byta en sådan om man inte är certifierad elektriker. Räkningen för installationen skickar man till Tesla (samma adress som ovan).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Bjelke »

Om den är fast installerad så måste en behörig elektriker göra jobbet även här i Sverige.
(Min är dock inte fast installerad hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Ampera »

Har du snurrat laddhantaget 360 grader?, många har haft/fått problem med glapp en tråd i laddhandtaget som ger upp.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av Xmag »

Ampera skrev:
Har du snurrat laddhantaget 360 grader?, många har haft/fått problem med glapp en tråd i laddhandtaget som ger upp.
Tack! Denn måste jag prova! Det borde jag tänkt på eftersom jag läst om det tidigare (när min ev fungerade så det fastnade inte...)
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddar inte genom Wall Connector

Inlägg av HelectriC »

Ampera skrev:
Har du snurrat laddhantaget 360 grader?, många har haft/fått problem med glapp en tråd i laddhandtaget som ger upp.
Det är bara en tillfällig lösning. Varje gång mina WC har börjat krångla så har det funkat att snurra handtaget i några veckor, sen hjälper inte det heller.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar