Sida 1 av 2
Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 21:44
av renes
Såg det här beskrivet nånstans och det verkar logiskt och verkar fungera, men vore trevligt om andra kunde testa beräkningen på sina bilar.
Öppna energigrafen, sätt den på "consumption" och average. Välj de tre olika intervallen och gör beräkningen. Bör stämma rätt väl överens. Beräkningen:
Wh/km(vänster sida) * projected km(höger sida)
------------------------------------------------------- = användbar kap i kWh.
SoC som fraktion * 1000
Som exempel, se nedanstående bilder och beräkningar:
10 km intervall:
209 * 186
----------- = 48,6 kWh
0,8 * 1000
25 km intervall:
240 * 163
----------- = 48,9 kWh
0,8 * 1000
50 km intervall:
237 * 164
----------- = 48,6 kWh
0,8 * 1000
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 22:28
av vibrationsfri
49,2 kWh
49,35 KWh
Sist jag mätte min batterikapacitet fick jag runt 47,4 kWh så blir lite undrande . Mitt batteri indikerar typ 36,5 mil alltså ca 5% degradering om bms:n visar rätt . Björn Nyland fick bara ut 49 kWh i en bil han testade som var ny och visade maximalt vid full laddning isf skulle min bil inte degraderat något..
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 23:16
av renes
vibrationsfri skrev:
Sist jag mätte min batterikapacitet fick jag runt 47,4 kWh så blir lite undrande . Mitt batteri indikerar typ 36,5 alltså ca 5% degradering om bms:n visar rätt . Björn Nyland fick bara ut 49 kWh i en bil han testade som var ny och visade maximalt vid full laddning isf skulle min bil inte degraderat något..
Vad menar du med "36.5"? Eller glömde du dela genom 0.74?
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 23:40
av vibrationsfri
renes skrev:vibrationsfri skrev:
Sist jag mätte min batterikapacitet fick jag runt 47,4 kWh så blir lite undrande . Mitt batteri indikerar typ 36,5 alltså ca 5% degradering om bms:n visar rätt . Björn Nyland fick bara ut 49 kWh i en bil han testade som var ny och visade maximalt vid full laddning isf skulle min bil inte degraderat något..
Vad menar du med "36.5"? Eller glömde du dela genom 0.74?
Mitt batteri visar 36,5 mil vid laddning till 100% . Inte kWh alltså glömde förtydliga.
49,2 och 49,350 kWh utifrån de bilderna om jag räknat rätt .
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 23:40
av Tellus
Tror han menar att bilen visar 365km vid 100% och borde vara 385km. Tror det kan bero på kallt batteri bland annat, samma på vår SR+ ungefär.
Gjorde trådstartarens uträkning på vår performance nu
75,4-75,6kWh
Scan my tesla visar 76,1kWh
Just när jag räknat gick SOC ner från 66 till 65% laddning.
Då blev resultatet 76,3-76,5kWh
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 06 jan 2020 23:54
av vibrationsfri
Tellus skrev:Tror han menar att bilen visar 365km vid 100% och borde vara 385km. Tror det kan bero på kallt batteri bland annat, samma på vår SR+ ungefär.
Gjorde trådstartarens uträkning på vår performance nu
75,4-75,6kWh
Scan my tesla visar 76,1kWh
Just när jag räknat gick SOC ner från 66 till 65% laddning.
Då blev resultatet 76,3-76,5kWh
Ah exakt Tellus o renes räkna på din sr+ också är du snäll. Med björns formel också och se om det blir någon skillnad . Fick 47,4 typ när jag räknade som Björn under en annan sträcka.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 00:55
av Legato
Beräkningen stämmer bra. Den visar också att man i en LR AWD har ca 76 kWh tillgängligt när den är ny.
500 km * 0,152 kWh/km = 76 kWh
Sen har LR ungefär 4 kWh "brick protection" i botten för en total kapacitet på ca 80 kWh.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 01:11
av vibrationsfri
Legato skrev:Beräkningen stämmer bra. Den visar också att man i en LR AWD har ca 76 kWh tillgängligt när den är ny.
500 km * 0,152 kWh/km = 76 kWh
Sen har LR ungefär 4 kWh "brick protection" i botten för en total kapacitet på ca 80 kWh.
Ok Nice . Tror Sr+ är rated 139 wh/km så 53 654 kWh . Men vad Björn Nyland och andra får ut är runt 49-50 kWh. De som scanat sitt batteri har sett 51,6 till 51,7 kWh batteri med en buffer på 2,3 så 49,3-49,4 kWh ut.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 01:45
av Nico
Hej ursäkta att jag slänger mig in i tråden, min bil visar 390 km till tomt batteri med 80%, beror det på degration eller kyla?

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 02:42
av vibrationsfri
Nico skrev:Hej ursäkta att jag slänger mig in i tråden, min bil visar 390 km till tomt batteri med 80%, beror det på degration eller kyla?

Det är ingenting. Antagligen mest kyla.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 08:50
av Tellus
Nu kollat vår SR+ Som gått 700mil med trådskaparens formel
50,6-50,7
Slog om en procent igen, då blev det
50,9-51,1 kWh
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 10:05
av Max79
Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 11:28
av Xeik
Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?

Vi har en som rullat ungefär lika mycket. Kan prova ikväll, kul att jämföra.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 11:56
av Gustafsson
Som att försöka räkna ut hur mycket bensintanken rymmer utifrån förbrukningen.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 12:37
av vibrationsfri
Tellus skrev:Nu kollat vår SR+ Som gått 700mil med trådskaparens formel
50,6-50,7
Slog om en procent igen, då blev det
50,9-51,1 kWh
Hehe visste att du skulle få mer än mig.
Vi vet ju att du har 51,6 full pack och 2,3 buffer när du scanade din bil .
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 12:42
av LasseTM
Jag får ganska exakt 52kWh med en SR+ som rullat 170mil, alltid haft SoC mellan 35-72% utom när den levererades då hade den något över 80%.
Laddar dock ganska ofta.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 12:55
av Remuz
På min X med 100kWh får jag 91-97kWh beroende på bryt. Har förut mätt till 96-97 så verkar ju stämma bra
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 13:22
av vibrationsfri
Det som är bra med denna uträkning är att man inte behöver köra en längre sträcka för att få rätt resultat. Bara att kolla senaste körningen , toppen! Om man använder nedanstående räknesätt så behöver man tömma större delen av batteriet samt göra det under en färd för att undvika förluster .
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 13:30
av Legato
Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?

Absolut. 3-4% är fullt normalt.
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 15:00
av Max79
Legato skrev:Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?

Absolut. 3-4% är fullt normalt.
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år

Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig då

Ska bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 16:06
av renes
Körde lite längre idag och fick följande:
vid 89%: 48,5 kWh
vid 65%: 48,7 kWh
vid 32%: 47,7 kWh
vid 31%: 48,7 kWh
Båda sista mätningarna var vid stillastående när jag kommit hem, men den flippade mellan 31 och 32 procent, så 31.5 kanske var korrekt värde.
Verkar väldigt konsistent, i alla fall. Undrar om det kommer att se annorlunda ut vid kallare och varmare väder. Just nu är det runt 5 plusgrader.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 16:39
av vibrationsfri
Kollade på en laddning jag gjorde i förgår som visade att batteriet slukar 49,275 kWh . Fick ju 49,2 kWh och 49,35 kWh i de två mätningarna enligt trådens formel så det är väldigt precist.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den
Postat: 07 jan 2020 18:00
av Max3
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar och vad jag förväntade mig.
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 18:02
av taliz
Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?
Postat: 07 jan 2020 19:14
av Max3
taliz skrev:Max3 skrev:Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.