Håll i hatten!
Moderator: Redaktion
Håll i hatten!
Ja, nu ska det då börja.
2020!!!
I år kommer marknaden att ÖVERSVÄMMAS av fantastiska och billiga elbilar. Håll ögonen öppna! (Kolla extra noga i era flingpaket)
Ska bli mycket intressant att följa.
2020!!!
I år kommer marknaden att ÖVERSVÄMMAS av fantastiska och billiga elbilar. Håll ögonen öppna! (Kolla extra noga i era flingpaket)
Ska bli mycket intressant att följa.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Håll i hatten!
Ser fram emot detta. Tror tyvärr att leveranstiderna kommer bli fortsatt väldigt långa hos många tillverkare. Hur som helst blir det ett spännande år. 

Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Håll i hatten!
Ja, nu är det många som är ute och lovar en massa men de ligger fortfarande ett decennium efter Tesla som metodiskt har byggt upp kunskap och batteriproduktion. Det kommer nog tyvärr att dröja ytterligare några år innan proppen går ur. Ketchupeffekten har ännu bara nått till planläggning och presentation av kommande modeller, men inte till serieproduktionen.
Re: Håll i hatten!
Elbilen har 4.4% andel i Sverige 2019, säkerligen något högre än snittet för Europa.
Tror inte heller att proppen är på väg ut än. 2021 är mer rimligt då produktionen bör ha kommit igång på allvar, samtidigt som opinionen är på väg att vända och infrastrukturen (iaf på pappret) får en annan fokus.
Tror inte heller att proppen är på väg ut än. 2021 är mer rimligt då produktionen bör ha kommit igång på allvar, samtidigt som opinionen är på väg att vända och infrastrukturen (iaf på pappret) får en annan fokus.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Håll i hatten!
Tror också att 2021 är ett "större" år, exempelvis ID.3 och Model Y lär väl komma i större mängder först nästa år, samma gäller flera andra modeller. Men för 2021 har jag stora förväntningar - gissar bl.a. att leveranser av Toyotas första elbil startar 2021.
Nissan Leaf 2014
Re: Håll i hatten!
Klassisk hönan/ägget. Proppen går när det finns alternativ från dom stora tillverkarna. Tills dess tror jag hybriderna kommer sälja starkt. Det speciella med många hybridägare är att dom är måttligt intresserade och inte känner sig som en del av laddbilscommunityn.
Hybriderna hamnar i lite skymundan i statistiken.
Hybriderna hamnar i lite skymundan i statistiken.
Re: Håll i hatten!
Rätt svar!Verdi skrev:Tror man ska tolka TS som att han är aningen ironisk.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Håll i hatten!
Mycket snack och lite verkstad...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Håll i hatten!
Anar en viss ironi.Walker skrev:Rätt svar!Verdi skrev:Tror man ska tolka TS som att han är aningen ironisk.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Håll i hatten!
Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.
https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Håll i hatten!
Och VW börjar åter med att försena ID.3s lansering. från juni till augusti. 77kWh-varianten får dessutom 4 säten pga övervikt vad det verkar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Håll i hatten!
Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).
För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Håll i hatten!
På ritborden ja....dstr skrev:Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.
https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
Men det är ju nu i år alla har lovat komma med sina kärror.
Tro det den som vill. Jag är skeptisk, mycket skeptisk (ifall någon trodde något annat)
Medan alla tillverkare lovar runt och håller tunt glider jag tyst runt i min fantastiska kärra....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Håll i hatten!
Och. ZalmanWalker skrev:På ritborden ja....dstr skrev:Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.
https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
Men det är ju nu i år alla har lovat komma med sina kärror.
Tro det den som vill. Jag är skeptisk, mycket skeptisk (ifall någon trodde något annat)
Medan alla tillverkare lovar runt och håller tunt glider jag tyst runt i min fantastiska kärra....
Re: Håll i hatten!
Med proppen går tror jag man menar mycket drastiska förändringar i bilförsäljningen.Legato skrev:Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).
För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
Re: Håll i hatten!
Jo, vilket vi haft år ut och år in. I absoluta tal kommer såklart ökningen bli större för varje år, men jag har väldigt svårt att tro att någon år skulle sticka ut extremt från den generella tillväxtkurvan.Fredrik j skrev:Med proppen går tror jag man menar mycket drastiska förändringar i bilförsäljningen.Legato skrev:Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).
För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Håll i hatten!
Legato har rätt. "Proppen" gick ur 2011 när Nissan Leaf började levereras och ersatte bilar som G-Wiz och Th!nk som såldes i minimalt antal. För den som tvivlar, plotta försäljningen per år. Steget i kurvan är i början av förra decenniet. Före 2010 såldes inga elbilar i mer än några hundratal per år. Sedan dess följer försäljningen en kurva som går att beskriva matematiskt.
Men jag tror att gemene man kommer uppleva att något förändrats under hösten 2020. En uppsjö olika elbilar på gatorna och för många modeller på marknaden för någon att hålla ordning på.
Men jag tror att gemene man kommer uppleva att något förändrats under hösten 2020. En uppsjö olika elbilar på gatorna och för många modeller på marknaden för någon att hålla ordning på.
Re: Håll i hatten!
Var någonstans kommer du att hitta denna ”uppsjö olika elbilar” med ”för många modeller”? I fantasin? För i verkligheten, där jag bor, kommer det faktiskt bara att finnas Tesla, Leaf och Zoe i år också.HenrikC skrev:Legato har rätt. "Proppen" gick ur 2011 när Nissan Leaf började levereras och ersatte bilar som G-Wiz och Th!nk som såldes i minimalt antal. För den som tvivlar, plotta försäljningen per år. Steget i kurvan är i början av förra decenniet. Före 2010 såldes inga elbilar i mer än några hundratal per år. Sedan dess följer försäljningen en kurva som går att beskriva matematiskt.
Men jag tror att gemene man kommer uppleva att något förändrats under hösten 2020. En uppsjö olika elbilar på gatorna och för många modeller på marknaden för någon att hålla ordning på.
...och kanske nästa med.
(Jag räknar inte med de några hundra (möjligen 1000) exemplaren av Tesladödare som eventuellt kommer hitta fram till en slutkund)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Håll i hatten!
Klockren! Hitler om Taycan var inte dålig den heller. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Håll i hatten!
Jag vet inte var du bor, men för Sverige räknar jag med att följande rena elbilar finns att köpa innan året är slut. Då har jag inte tagit med transportbilar som Peugeot Partner eller Renault Kangoo ZE.Walker skrev:Var någonstans kommer du att hitta denna ”uppsjö olika elbilar” med ”för många modeller”? I fantasin? För i verkligheten, där jag bor, kommer det faktiskt bara att finnas Tesla, Leaf och Zoe i år också.
...och kanske nästa med.
(Jag räknar inte med de några hundra (möjligen 1000) exemplaren av Tesladödare som eventuellt kommer hitta fram till en slutkund)
4 olika modeller från Tesla
Tesla Model S
Tesla Model X
Tesla Model 3
Tesla Model Y
7 olika modeller från Volkswagengruppen
Audi e-Tron
Audi e-Tron Sportback
Seat Mii Electric
Skoda CITIGOe
VW e-up
VW ID 3
Porsche Taycan
3 modeller från PSA-gruppen:
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Opel Corsa-e
2 modeller från Mercedes:
Smart fortwo electric drive
Mercedes EQC
2 modeller från Volvo:
Polestar 2
Volvo XC40 Recharge
2 modeller från Renault Nissan Mitsubishi Alliance:
Renault Zoe
Nissan Leaf
3 modeller från Huyndai/Kia
Kia Soul
Kia e-Niro
Huyndai Kona electric
1 modell från Jaguar Land Rover-gruppen
Jaguar I-Pace
1 modell från Ford
Ford Mach-e
Totalt ungefär 25 modeller. Tillräckligt för att jag inte ska kunna hålla ordning på dem i alla fall.
Jag har inte tagit med udda bilar som kanske kan dyka upp på den svenska marknaden, till exempel MG ZS EV där de första bilarna levererades i Storbritannien innan jul och JAC e-S2 där de första levererades i somras i Österrike, eller modeller som förmodligen inte hinner hit innan året är slut, som nya Fiat 500e.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Håll i hatten!
+ DS 3 Crossback E-tense
+ Honda e
+ Hyundai Ioniq Electric
+ Mini Cooper SE
Men kommer Model Y till Sverige 2020?
+ Honda e
+ Hyundai Ioniq Electric
+ Mini Cooper SE
Men kommer Model Y till Sverige 2020?
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Håll i hatten!
Hur många av dessa modeller ovan kommer att levereras i över ett par tusen exemplar under 2020?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Håll i hatten!
Tack Svenssons, det var precis det jag menade. Jag vet att alla dessa bilar ”finns”, men när kan jag som kund räkna med att hämta ut MITT exemplar?Svenssons skrev:Hur många av dessa modeller ovan kommer att levereras i över ett par tusen exemplar under 2020?
De som är intresserade av eCorsan har ju inte hört ett pip. Personligen blev jag lovad en eTransporter i juni, har fortfarande inte hört ett knyst.
Det är lätt att lova.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24