Sida 1 av 2

Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 07:16
av Walker
Ja, nu ska det då börja.
2020!!!
I år kommer marknaden att ÖVERSVÄMMAS av fantastiska och billiga elbilar. Håll ögonen öppna! (Kolla extra noga i era flingpaket)
Ska bli mycket intressant att följa.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 07:29
av cosmos
Ser fram emot detta. Tror tyvärr att leveranstiderna kommer bli fortsatt väldigt långa hos många tillverkare. Hur som helst blir det ett spännande år. :D

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 08:25
av Jerker
Ja, nu är det många som är ute och lovar en massa men de ligger fortfarande ett decennium efter Tesla som metodiskt har byggt upp kunskap och batteriproduktion. Det kommer nog tyvärr att dröja ytterligare några år innan proppen går ur. Ketchupeffekten har ännu bara nått till planläggning och presentation av kommande modeller, men inte till serieproduktionen.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 08:49
av dd88
Elbilen har 4.4% andel i Sverige 2019, säkerligen något högre än snittet för Europa.

Tror inte heller att proppen är på väg ut än. 2021 är mer rimligt då produktionen bör ha kommit igång på allvar, samtidigt som opinionen är på väg att vända och infrastrukturen (iaf på pappret) får en annan fokus.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 08:57
av granlundii
Tror också att 2021 är ett "större" år, exempelvis ID.3 och Model Y lär väl komma i större mängder först nästa år, samma gäller flera andra modeller. Men för 2021 har jag stora förväntningar - gissar bl.a. att leveranser av Toyotas första elbil startar 2021.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 08:58
av Verdi
Tror man ska tolka TS som att han är aningen ironisk. :)

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 09:06
av Fredrik j
Klassisk hönan/ägget. Proppen går när det finns alternativ från dom stora tillverkarna. Tills dess tror jag hybriderna kommer sälja starkt. Det speciella med många hybridägare är att dom är måttligt intresserade och inte känner sig som en del av laddbilscommunityn.
Hybriderna hamnar i lite skymundan i statistiken.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 12:06
av Walker
Verdi skrev:
Tror man ska tolka TS som att han är aningen ironisk. :)
Rätt svar!

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 13:20
av EnTraktor
Mycket snack och lite verkstad...

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 13:20
av dd88
Walker skrev:
Verdi skrev:
Tror man ska tolka TS som att han är aningen ironisk. :)
Rätt svar!
Anar en viss ironi.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 13:29
av dstr
Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.

https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 13:59
av RagWal
Och VW börjar åter med att försena ID.3s lansering. från juni till augusti. 77kWh-varianten får dessutom 4 säten pga övervikt vad det verkar.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 14:08
av Legato
Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).

För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 17:44
av Walker
dstr skrev:
Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.

https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
På ritborden ja....
Men det är ju nu i år alla har lovat komma med sina kärror.
Tro det den som vill. Jag är skeptisk, mycket skeptisk (ifall någon trodde något annat)
Medan alla tillverkare lovar runt och håller tunt glider jag tyst runt i min fantastiska kärra....

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 18:06
av Stevvee
Walker skrev:
dstr skrev:
Det verkar vara full aktivitet på ritborden iaf.

https://www.theverge.com/2020/1/6/21054 ... t-ces-2020
På ritborden ja....
Men det är ju nu i år alla har lovat komma med sina kärror.
Tro det den som vill. Jag är skeptisk, mycket skeptisk (ifall någon trodde något annat)
Medan alla tillverkare lovar runt och håller tunt glider jag tyst runt i min fantastiska kärra....
Och. Zalman

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 20:37
av Fredrik j
Legato skrev:
Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).

För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
Med proppen går tror jag man menar mycket drastiska förändringar i bilförsäljningen.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 20:54
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Vilken propp? Tillväxten har varit explosiv från låga nivåer i flera år. Lär väl fortsätta på samma sätt framöver, men lite hopp uppåt eller nedåt när stora marknader ändrar incitament (typ Kina).

För varje dag som går ökar fördelarna jämfört med en fossil, kanske framförallt kostnadsmässigt.
Med proppen går tror jag man menar mycket drastiska förändringar i bilförsäljningen.
Jo, vilket vi haft år ut och år in. I absoluta tal kommer såklart ökningen bli större för varje år, men jag har väldigt svårt att tro att någon år skulle sticka ut extremt från den generella tillväxtkurvan.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 21:22
av HenrikC
Legato har rätt. "Proppen" gick ur 2011 när Nissan Leaf började levereras och ersatte bilar som G-Wiz och Th!nk som såldes i minimalt antal. För den som tvivlar, plotta försäljningen per år. Steget i kurvan är i början av förra decenniet. Före 2010 såldes inga elbilar i mer än några hundratal per år. Sedan dess följer försäljningen en kurva som går att beskriva matematiskt.

Men jag tror att gemene man kommer uppleva att något förändrats under hösten 2020. En uppsjö olika elbilar på gatorna och för många modeller på marknaden för någon att hålla ordning på.

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 21:33
av Walker
HenrikC skrev:
Legato har rätt. "Proppen" gick ur 2011 när Nissan Leaf började levereras och ersatte bilar som G-Wiz och Th!nk som såldes i minimalt antal. För den som tvivlar, plotta försäljningen per år. Steget i kurvan är i början av förra decenniet. Före 2010 såldes inga elbilar i mer än några hundratal per år. Sedan dess följer försäljningen en kurva som går att beskriva matematiskt.

Men jag tror att gemene man kommer uppleva att något förändrats under hösten 2020. En uppsjö olika elbilar på gatorna och för många modeller på marknaden för någon att hålla ordning på.
Var någonstans kommer du att hitta denna ”uppsjö olika elbilar” med ”för många modeller”? I fantasin? För i verkligheten, där jag bor, kommer det faktiskt bara att finnas Tesla, Leaf och Zoe i år också.
...och kanske nästa med.
(Jag räknar inte med de några hundra (möjligen 1000) exemplaren av Tesladödare som eventuellt kommer hitta fram till en slutkund)

Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 21:42
av hooked
:lol: :lol: :lol:


Re: Håll i hatten!

Postat: 07 jan 2020 22:04
av taliz
Klockren! Hitler om Taycan var inte dålig den heller. Bild



Re: Håll i hatten!

Postat: 08 jan 2020 00:44
av HenrikC
Walker skrev:
Var någonstans kommer du att hitta denna ”uppsjö olika elbilar” med ”för många modeller”? I fantasin? För i verkligheten, där jag bor, kommer det faktiskt bara att finnas Tesla, Leaf och Zoe i år också.
...och kanske nästa med.
(Jag räknar inte med de några hundra (möjligen 1000) exemplaren av Tesladödare som eventuellt kommer hitta fram till en slutkund)
Jag vet inte var du bor, men för Sverige räknar jag med att följande rena elbilar finns att köpa innan året är slut. Då har jag inte tagit med transportbilar som Peugeot Partner eller Renault Kangoo ZE.

4 olika modeller från Tesla

Tesla Model S
Tesla Model X
Tesla Model 3
Tesla Model Y

7 olika modeller från Volkswagengruppen
Audi e-Tron
Audi e-Tron Sportback
Seat Mii Electric
Skoda CITIGOe
VW e-up
VW ID 3
Porsche Taycan

3 modeller från PSA-gruppen:
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Opel Corsa-e

2 modeller från Mercedes:
Smart fortwo electric drive
Mercedes EQC

2 modeller från Volvo:
Polestar 2
Volvo XC40 Recharge

2 modeller från Renault Nissan Mitsubishi Alliance:
Renault Zoe
Nissan Leaf

3 modeller från Huyndai/Kia
Kia Soul
Kia e-Niro
Huyndai Kona electric

1 modell från Jaguar Land Rover-gruppen
Jaguar I-Pace

1 modell från Ford
Ford Mach-e

Totalt ungefär 25 modeller. Tillräckligt för att jag inte ska kunna hålla ordning på dem i alla fall.

Jag har inte tagit med udda bilar som kanske kan dyka upp på den svenska marknaden, till exempel MG ZS EV där de första bilarna levererades i Storbritannien innan jul och JAC e-S2 där de första levererades i somras i Österrike, eller modeller som förmodligen inte hinner hit innan året är slut, som nya Fiat 500e.

Re: Håll i hatten!

Postat: 08 jan 2020 04:57
av BEV[e-Rage]
+ DS 3 Crossback E-tense
+ Honda e
+ Hyundai Ioniq Electric
+ Mini Cooper SE

Men kommer Model Y till Sverige 2020?

Re: Håll i hatten!

Postat: 08 jan 2020 05:19
av Svenssons
Hur många av dessa modeller ovan kommer att levereras i över ett par tusen exemplar under 2020?

Re: Håll i hatten!

Postat: 08 jan 2020 06:54
av Walker
Svenssons skrev:
Hur många av dessa modeller ovan kommer att levereras i över ett par tusen exemplar under 2020?
Tack Svenssons, det var precis det jag menade. Jag vet att alla dessa bilar ”finns”, men när kan jag som kund räkna med att hämta ut MITT exemplar?
De som är intresserade av eCorsan har ju inte hört ett pip. Personligen blev jag lovad en eTransporter i juni, har fortfarande inte hört ett knyst.
Det är lätt att lova.