MG ZS EV 73kWh?
Tydligen så kommer MG med ett större batteri till sin storsäljare MG ZS EV 44,5kWh.
Kan tänka mig att den får ett riktigt bra pris, och det talas om att den ska få drag.
MG Motors announced plans to develop an improved battery for their upcoming electric SUV ZS EV in India,
which will feature a 73 kWh capacity and a theoretical range of 500 km.
The manufacturer added that it will weigh the same as the current 44.6 kWh version.
Alltså Zalman, din fascination för kinesiska elbilar börjar bli lätt överdriven. Håll dig till en tråd tack. Gärna Artikel i media. Eller möjligen en MG-tråd i detta fall.
Jag fattar inte vem som ska köpa den. Visst är den lite billigare men inte så mycket och märket saknar verkstäder och får säkert uselt andrahandsvärde. Stay away!
Räcker det inte med 1 tråd om MGs elbil? Måste vi nu har 3?
Tja, det ska ju nödvändigtvis finnas en separat tråd för Auti eTron 50 av någon anledning så...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Alltså Zalman, din fascination för kinesiska elbilar börjar bli lätt överdriven. Håll dig till en tråd tack. Gärna Artikel i media. Eller möjligen en MG-tråd i detta fall.
Jag fattar inte vem som ska köpa den. Visst är den lite billigare men inte så mycket och märket saknar verkstäder och får säkert uselt andrahandsvärde. Stay away!
Det är väl knappast Zalmans fel att majoriteten av nya elbilsmärken är kinesiska. Om han rapporterar alla "nyheter" han hittar så lär det då bli mkt om kina.
Om vi körde med blandad info om etron 55 och etron 50 i samma tråd tex som är typ 300 sidor så blir det svårt att separera på informationen för nytillkomna läsare.
Om du inte är intresserad av MG ZS EV så klicka inte på tråden. Ganska enkelt.
Tycker det är ett större problem med mega trådar typ Artiklar i Media än avgränsade trådar om en skilda bilmodeller. En MG ZS EV 73 kWh är helt klart värd en egen tråd.
Tycker det är ett större problem med mega trådar typ Artiklar i Media än avgränsade trådar om en skilda bilmodeller. En MG ZS EV 73 kWh är helt klart värd en egen tråd.
Tycker att MG ZS EV 73 kWh är väldigt intressant.
En hyfsat stor SUV, med bra räckvidd, drag och ett pris under
300.000kr efter stöd, är unikt faktiskt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tycker det är ett större problem med mega trådar typ Artiklar i Media än avgränsade trådar om en skilda bilmodeller. En MG ZS EV 73 kWh är helt klart värd en egen tråd.
Tycker att MG ZS EV 73 kWh är väldigt intressant.
En hyfsat stor SUV, med bra räckvidd, drag och ett pris under
300.000kr efter stöd, är unikt faktiskt.
Den nuvarande MG ZS EV är väl ~320k SEK om vi tar och räknar rakt av från NOK så 260k efter bonus? Hur kan då 73kWh:aren dessutom med drag kosta nästan lika mycket? Låter för bra för att vara sant. Även 44kWh för 260k låter orealistiskt.
Björn Nyland har ju en MG ZS EV i Thailand med 44,5kWh batteriet.
Han kommer ca 300km i ca 90km/h och 507km om han snålkörde.
73kW blir ca 64% större, då borde motsvarande siffror bli, 492km och 831km.
Gissar att 73kWh versionen inte blir så mycket dyrare än dagens 44,5kWh om 1 år.
Blir intressant att se vilken räckvidd Björn Nyland får i Norge med en MG ZS EV 44.5kWh på vintern?
En högbyggd SUV som är byggd enligt budgetprincip både när det gäller batteri och allt annat skulle alltså klara en ca förbrukning på 0,83Wh/km? Det är väl ändå ingen som tror på det? Säg 70kWh tillgängligt delat med 83 mil. Så låg förbrukning har ju ingen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den nuvarande MG ZS EV är väl ~320k SEK om vi tar och räknar rakt av från NOK så 260k efter bonus? Hur kan då 73kWh:aren dessutom med drag kosta nästan lika mycket? Låter för bra för att vara sant. Även 44kWh för 260k låter orealistiskt.
Jag skulle räkna med ~360k om man vill ha sätesvärme (premium versionen krävs då). Och det vill nog de flesta. En 73 kWh version med dragkrok för 300k efter stöd känns då inte speciellt realistiskt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om vikt och kostnad för batteriet blir detsamma så är det inte orimligt att den kostar så mycket och har den räckvidden. Hur realistiskt det är återstå att se.
Vilka priser det blir beror på konkurrensen. Men inom ett år känns långsökt. Då hade vi sett elbilar med betydligt lägre priser redan nu.
Men, priset i Indien var ju inte så lågt på 44 kWh versionen. Fast de har kanske hög tull på kinabilar?
Vidare, så är det INTE förtroendeingivande när den Indiska återförsäljaren kastar ur sig siffror på nästan dubbla batteristorlek utan viktökning. För att citera Björn Nyland:
"Naha, Eijnt gånna häppen!"
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Men, priset i Indien var ju inte så lågt på 44 kWh versionen. Fast de har kanske hög tull på kinabilar?
Vidare, så är det INTE förtroendeingivande när den Indiska återförsäljaren kastar ur sig siffror på nästan dubbla batteristorlek utan viktökning. För att citera Björn Nyland:
"Naha, Eijnt gånna häppen!"
Men Nissan Leaf har ju gått från 24kWh batteri till 62kWh batteri med nästan samma vikt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Men, priset i Indien var ju inte så lågt på 44 kWh versionen. Fast de har kanske hög tull på kinabilar?
Vidare, så är det INTE förtroendeingivande när den Indiska återförsäljaren kastar ur sig siffror på nästan dubbla batteristorlek utan viktökning. För att citera Björn Nyland:
"Naha, Eijnt gånna häppen!"
Men Nissan Leaf har ju gått från 24kWh batteri till 62kWh batteri med nästan samma vikt.
Över 8 år ja, har MG ZS i nuvarande form så gammal batteriteknik så att de enkelt kan öka batteriet nästan till det dubbla utan att påverkar varken storlek eller vikt?