Priskrig i Tyskland på elbilar
Moderator: Redaktion
Priskrig i Tyskland på elbilar
Nu inför den massiva lanseringen av ID3 så sänker konkurrenterna sina priser.
Exempel på priser efter rabatter och stöd:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300 euro
Renault Zoe 50, 52kWh, 385km, 23.198 euro
Hyundai Kona, 39kWh, 289km, 26.400 euro
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/
Både Renault och Hyundai ger en extra 2000 eurobonus, utöver de 6000 euro man får i elbilsstöd.
https://www.electrive.net/2020/01/25/hy ... ktrobonus/
Exempel på priser efter rabatter och stöd:
Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300 euro
Renault Zoe 50, 52kWh, 385km, 23.198 euro
Hyundai Kona, 39kWh, 289km, 26.400 euro
https://www.hyundai.de/modelle/kona-elektro/
Både Renault och Hyundai ger en extra 2000 eurobonus, utöver de 6000 euro man får i elbilsstöd.
https://www.electrive.net/2020/01/25/hy ... ktrobonus/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Vilka av dessa har app stöd i Sverige och vad kostar dom i Sverige efter bonus om någon vet
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Den här gången får Zalman pluspoäng för en helt korrekt rubrik iaf! 
Zalman, för mig som knappt läser om priser i Tyskland mm, hur stora var dessa sänkningar?
Alltså hur mycket var priserna på dessa tidigare?
Har Nissan sänkt också?


Zalman, för mig som knappt läser om priser i Tyskland mm, hur stora var dessa sänkningar?
Alltså hur mycket var priserna på dessa tidigare?
Har Nissan sänkt också?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Tror att alla 3 finns i versioner med appstöd dag i Sverige.Tellus skrev:Vilka av dessa har app stöd i Sverige och vad kostar dom i Sverige efter bonus om någon vet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Nissan Leaf 40kWh kostar från 26,345 pund i England.
https://www.nissan.co.uk/vehicles/new-v ... S8/A/grade
MG har helt klart satt en prispress på sina konkurrenter!
https://www.nissan.co.uk/vehicles/new-v ... S8/A/grade
MG har helt klart satt en prispress på sina konkurrenter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.

Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Not invented here-syndrom?
Kan tyska handlare fått tilldelat för stora volymer av tillverkarna så att de måste pressa priserna för att få ut alla bilarna? Sverige och Norge köper ju ändå allt som finns på marknaden, så det finns ingen anledning att priskriga här. Än...
Kan tyska handlare fått tilldelat för stora volymer av tillverkarna så att de måste pressa priserna för att få ut alla bilarna? Sverige och Norge köper ju ändå allt som finns på marknaden, så det finns ingen anledning att priskriga här. Än...
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Du kan ju privatimportera en elbil från Tyskland.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.nek0 skrev:Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Har köpt en ny MC i Tyskland för ett par år sen. Det är inte så svårt, men tar lite tid.
Man går till ett registreringskontor (Kfz-meldestelle hette det kanske?) så fort de öppnar, med alla uppgifter om fordonet (serienummer etc). Tror att man behöver köpebevis också. Väntar någon timme på sin tur. Sen får man trafikförsäkring och exportskyltar. Sen monterar bilfirman skyltarna och man kör raka vägen hem, försiktigt såklart pga dåliga försäkringen. Kostade kanske 120€.
Hemma inregistrerar man fordonet hos bilbesiktningen och försäkrar. Det var svårt att få märkesförsäkring, men när jag hänvisade till EUs fria rörlighet gick det.
Man går till ett registreringskontor (Kfz-meldestelle hette det kanske?) så fort de öppnar, med alla uppgifter om fordonet (serienummer etc). Tror att man behöver köpebevis också. Väntar någon timme på sin tur. Sen får man trafikförsäkring och exportskyltar. Sen monterar bilfirman skyltarna och man kör raka vägen hem, försiktigt såklart pga dåliga försäkringen. Kostade kanske 120€.
Hemma inregistrerar man fordonet hos bilbesiktningen och försäkrar. Det var svårt att få märkesförsäkring, men när jag hänvisade till EUs fria rörlighet gick det.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Frågan är bara hur de tänker skaffa tillräckligt med hydrogen till 55 miljoner eller flera bilarHelectriC skrev:Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.nek0 skrev:Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.FinaFisken skrev:Har köpt en ny MC i Tyskland för ett par år sen. Det är inte så svårt, men tar lite tid.
Man går till ett registreringskontor (Kfz-meldestelle hette det kanske?) så fort de öppnar, med alla uppgifter om fordonet (serienummer etc). Tror att man behöver köpebevis också. Väntar någon timme på sin tur. Sen får man trafikförsäkring och exportskyltar. Sen monterar bilfirman skyltarna och man kör raka vägen hem, försiktigt såklart pga dåliga försäkringen. Kostade kanske 120€.
Hemma inregistrerar man fordonet hos bilbesiktningen och försäkrar. Det var svårt att få märkesförsäkring, men när jag hänvisade till EUs fria rörlighet gick det.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Kanske fel tråd, men det finns ingenting enkelt med att lagra vätgasHelectriC skrev:Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.nek0 skrev:Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Poängen är att tyskarna i stor utsträckning inte vill och gillar elbilar, men tror att lösningen på problemet att komma ifrån fossilbilar är vätgas.fth skrev:Kanske fel tråd, men det finns ingenting enkelt med att lagra vätgasHelectriC skrev:Jag har precis samma uppfattning, jag är i Tyskland ganska ofta och nästan varje gång kommer vi in på elbilar. Nästan alla tyskar verkar överens om att elbilar inte funkar i Tyskland och de väntar på hydrogenbilar. Till viss del kan jag förstå det eftersom tyskarna har ett överskott av vind- och solenergi vissa delar av dagen/veckan/året och de vet inte var de ska göra av energin. Då är det nära till lösningen att göra om det till hydrogen som enklare kan lagras.nek0 skrev:Enligt en vän till mig som bor i Tyskland vill man inte ha elbilar där. Han påstår att framtiden är Toyota Mirai som är 100 gånger bättre än alla elbilar och kostar bara 39 000€. Kanske är detta anledningen varför man sänker priserna på elbilarna där.Surfaren skrev:På den prisnivån skulle jag nog slå till. Men här i Svea rike vill väl Opel ha 50% mer för samma bil.Zalman3 skrev:Opel Corsa-e, 50Kwh, 330km, 19.300
Han var hemma hos mig i 5 dagar över nyår och vi tjafsade vär minst 3 dagar om vad som är bättre.![]()
/fth
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.FinaFisken skrev:Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Tanken är väl just för konkurrensens skull att bilarna ska kunna säljas där priserna är lägst för tillfället. Man får ju subventioner och betalar skatt o s v där bilen registreras i trafik första gången, inte nödvändigtvis där handlaren har sitt kontor.Fredrik j skrev:Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Tror att en tysk måste köpa den nya bilen för att få 6000 euro i stöd.
Sen kan han sälja den till dig.
EDIT:
Sen kan han sälja den till dig.
EDIT:
Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.Zalman3 skrev:Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.FinaFisken skrev:Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
6000 euro är mer än 60.000kr.Jerker skrev:Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.Zalman3 skrev:Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.FinaFisken skrev:Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Ja, men det är också kostnader med att privatimportera även en 6 månader gammal bil. Jag tror att skillnaden är försumbar, så det är inget som man behöver tänka på.Zalman3 skrev:6000 euro är mer än 60.000kr.Jerker skrev:Fast om man privatimporterar en tysk elbil så är man berättigad till miljöbonusen om den är helt ny, så det får man väl räkna på vilket som lönar sig mest.Zalman3 skrev:Du får dra av 19% tysk moms och lägga till 25% svensk moms.FinaFisken skrev:Hade förträngt att jag fick betala svensk moms till Skatteverket, pga den var yngre än 6 månader. Osäker på om jag fick tillbaka tyska momsen. Måste såklart kollas upp!Fredrik j skrev:
Hur funkar det där? Behöver inte fordonet vara begagnat? Tänker att regelverket ska förhindra att alla nya bilar säljs i landet som för tillfället har bäst förutsättningar.
Eller så väntar du 6 månader och köper en beg.
Och köper den UNDER 19.300 euro!
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?
Re: Priskrig i Tyskland på elbilar
Hur funkar det med tesla? Får man loss en bil utan att den är registrerad på köparen och momsen betald?Jerker skrev:Den ska säljas utan moms till utlandet annars gör handlaren fel. Köparen betalar endast moms i det land varan importeras till.Fredrik j skrev:Antar att man också måste ligga ut med den tyska momsen innan man får den tillbaka? Eller släpper en tysk handlare iväg bilen utan moms?