Tips inför resa Stockholm-Södra Spanien T&R

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andrem68
Teslaägare

Tips inför resa Stockholm-Södra Spanien T&R

Inlägg av andrem68 »

Hej,
Jag har planer på att ta min Model S LR (Sep 2019) Stockholm-Södra Spanien (Marbella) T&R i sommar (ca 380 mil enkel resa). Jag är nyfiken på om nån har gjort den resan tidigare och vill dela med sig av tips map vägval, platser att sova på/ladda på, platser att se, mm. Jag vill inte bara göra resan så snabbt som möjligt utan vill göra den till en trevlig semester-upplevelse. Vi reser två vuxna, vi tar gärna olika vägar ner och hem.
Tack på förhand!
//Anders
Användarvisningsbild
Teslaägare

Re: Tips inför resa Stockholm-Södra Spanien T&R

Inlägg av default »

Finns lite tips här viewtopic.php?f=47&t=19810&p=400177&hil ... en#p400177

För egen del hade jag matat på genom Danmark (landvägen) och Tyskland så snabbt det bara går. Enl mig börjar allt roligt efter Tyskland och vägarnas kvalitet och tempo är mycket bättre i BeNeLux + Frankrike. Vi gjorde en liknande tur i somras och var mycket nöjda med upplägget. Om man har minsta vin och matintresse kan jag rekommendera följande. På nedvägen stopp i Alsace exempelvis Colmar, valfritt stopp i Loire, övernattning i Bordeaux. Vidare mot San Sebastian, gärna med stopp i Biarritz om man vill testa surf annars St Jean de Luz om man gillar gott liv och skaldjur. Övernattning i San Sebastian med tillhörande vimmel i stan. Kör vidare mot Valencia med vingårdsstopp, antingen i Txakolina eller Navarra. Det kanske är vettigare för er att åka via Madrid, det har jag ingen erfarenhet av men jag kan verkligen rekommendera körningen över Navarra, mycket vackert. Valencia är dessutom hittills min favoritstad i Spanien.

På hemvägen tycker jag ni ska köra genom Rhone, Bourgogne och Champagne. Stopp i Orange eller Chateauneuf-du-pape, Crozes-Hermitage (åk upp på kullen!), Beaune!! (underbar stadskärna med SuC) och slutligen Reims. Lyon och Dijon är mycket trevliga om ni vill ha stadspuls. Undvik Avignon! Tours SuC ligger fint vid ett slott som har bra lunch.

Lycka till :)
Verdi

Re: Tips inför resa Stockholm-Södra Spanien T&R

Inlägg av Verdi »

Vet inte hur lätt det är men undvik att köra genom Lyon. Vi fastnade i köer åt båda hållen.
Skriv svar