Kör en del med den mobila laddaren som ingick i bilen vid köp.. då jag inte kommit till skott vilken laddare man ska satsa på..
Jag har den äldre modellen som kan kopplas mot ett rött trefas uttag för att få lite mer kräm..
Dock finns inget tillgängligt uttag hemma ännu, korta frågan är , behövs det en jordfelsbrytare typ B även där eller man kör utan sådan i det läget ? Antar att man har vanlig typ A innan uttaget hursomhelst.
Planen är vassare lösning på sikt men velandet mellan Teslas egna Wall charger o någon annan modell med typ B från början har inte fastställt ännu..
Med Vänlig Hälsning Manne
El fråga.. mobila laddaren.
Moderator: Redaktion
- TeslaManne
- Teslaägare
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: El fråga.. mobila laddaren.
Med tanke på att alla andra platser där du kan koppla in din UMC, också saknar typ B, så är det nog ingen stor risk där hemma heller i väntan på en laddbox. Och de flesta laddboxar som installerats innan 2017 saknar också typ B. Så man ska nog inte överdriva riskerna att vara utan typ B. Då hade vi säker hört om det ofta. Jag hade inte satt en typ B för en tillfällig installation för att använda UMCn, men givetvis när laddboxen installeras.
Men det finns säker någon elektriker här på forumet med en helt annan uppfattning.
Men det finns säker någon elektriker här på forumet med en helt annan uppfattning.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: El fråga.. mobila laddaren.
Vet inte om det är krav på jfb B ens vid fast installation? Är det inte mest en "best practice"?
Oavsett är ju detta ingen fast installation så...
Oavsett är ju detta ingen fast installation så...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.