Fullt på laddplatsen

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Fullt på laddplatsen

Inlägg av Zalman3 »

De senaste 3 månaderna har antalet laddbara bilar ökat dramatiskt!
Konsekvensen är att det börjar bli svårt att hitta en laddplats.

Lägg gärna upp bilder på sådana laddplatser i denna tråd och skriv var den är.

Blir ju lite meningslöst om floder av pluginbilar säljs, men det är omöjligt att hitta en laddplats!
Och om elbilarna helt enkelt blir stående, för att det är omöjligt att hitta någonstans att ladda!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av GreenMachine »

Zalman3 skrev:
De senaste 3 månaderna har antalet laddbara bilar ökat dramatiskt!
Konsekvensen är att det börjar bli svårt att hitta en laddplats.

Lägg gärna upp bilder på sådana laddplatser i denna tråd och skriv var den är.

Blir ju lite meningslöst om floder av pluginbilar säljs, men det är omöjligt att hitta en laddplats!
Och om elbilarna helt enkelt blir stående, för att det är omöjligt att hitta någonstans att ladda!
Kan ju börja med Kista galleria. 4 st laddplatser på 1500 parkeringsplatser och samtliga upptagna av Mini Coppers och WV GTE från kl 07:00 till 18:00.
Börjar utveckla en inte helt sund aggression mot alla pugin-muppar .. .
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av kalle_sala »

Dessa stormarknadssnigelladdare är väl till för just pluginhybrider? Med 7k mil i pluginhybrid så känner jag igen mig i letandet efter ett ledigt uttag på allehanda IKEA parkeringar, stormarknader och publika parkeringar, men med över 2k mil elbil så känns det så fruktansvärt meningslöst att trängas med pluginhybrider, trasslande kablar och annat tjafs för ynka 11 kW 1-fas laddning i några få timmar. Trösten i att bli runtsläpad på IKEA med frugan med laddhybrid var ju den att batterinivån faktiskt ändrades märkbart men nu med 100kW batteripack så känns livet än mer outhärdligt dessa timmar för att citera Kjell Höglund (om han skulle få för sig att skriva en prosa om elbilsladdning på stormarknader).
Verdi

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Verdi »

När folk köper pluginhybrid och inte bryr sig om att ladda den så är det fel och när de laddar så är det också fel? :D

Såna där parkeringsstolpar är väl mest till för hybrider som måste ladda i tid och otid?
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Ferro94 »

Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Zalman3 »

Ferro94 skrev:
Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...
Jag som aldrig(nästan) besöker Arlanda ville boka en laddstolpe. Det gick inte "du får hoppas på att du hittar nån ledig" var svaret jag fick.
Känns sådär när man kört 67 mil till Arlanda med sin elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av HX100 »

Med Teslan är det inget riktigt problem med att alla pluginbilar tar platserna.
Men när jag kör Leaf 24 då blir jag jävligt förbannad varje gång jag ser outlanders parkerade överallt (pluspoäng om de inte ens har stoppat i sladden)
Verdi

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Ferro94 skrev:
Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...
Jag som aldrig(nästan) besöker Arlanda ville boka en laddstolpe. Det gick inte "du får hoppas på att du hittar nån ledig" var svaret jag fick.
Känns sådär när man kört 67 mil till Arlanda med sin elbil.

Du får väl stanna i Fullerö på vägen ner och ladda? För visst kommer du norrifrån? Från Fullerö har du typ 5 mil till Arlanda...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Remuz »

Jag har aldrig varit med om att inte någon laddplats är ledig någonstans på ARN. En gång fick jag dock parkera utomhus på P4x något.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av thedude »

Verdi skrev:
När folk köper pluginhybrid och inte bryr sig om att ladda den så är det fel och när de laddar så är det också fel? :D

Såna där parkeringsstolpar är väl mest till för hybrider som måste ladda i tid och otid?
Alla laddplatser är för alla, helel eller hybrider utom där tekniken eller ägaren av laddplat inte tillåter. Jag håller med Zalman3 och även om du skämtar bort det Verdi så är det upp till dem med hybrid att bry sig eller inte att ladda men inte alls fel om de laddar, DET är ju bra. Det är inte poängen med tråden utan just att ockupera laddplatser längre än nödvändigt och/eller parkera där och låtsas ladda eftersom laddplatser är reserverade för elbilar och generellt hittar man lediga platser i en annars fullpackad parkering (kanske inte numera med tanke på antal elbilar växer). Det är nästan ICEning imo.

Hände mig i Lettland (vill jag minnas) när jag reste med familjen där det fanns bara (Chademo & CCS men bara en går att använda åt gången) vid en "vägkrog" och ägaren till en M3 med nästan fulladdning insisterade på att ladda fullt trots att dem hade en kvart hem, bara för att det var gratis) och jag behövde laddning för ytterligare 25mil. Dem satt på altanen till vägkrogen och såg hur jag ivrigt väntade i 32gradig sol (ja det var extremt varmt den sommaren) på att han skulle låta mig ladda men nä, det sket han i trots att jag bad honom vänligt.

Så det räcker inte med att man gör rätt för sig även om det drabbar andra, man ska visa hänsyn och dela med sig :)
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Ferro94 »

Remuz skrev:
Jag har aldrig varit med om att inte någon laddplats är ledig någonstans på ARN. En gång fick jag dock parkera utomhus på P4x något.
I sak är jag beredd att hålla med dig. Nu för tiden har Arlanda många olika options när det gäller laddning. Utmaningen blir om man förbokar parkering i ett specifikt garage för att få ner det annars hutlösa P-priset. Då är man ju "låst" till de platser just det garaget har, så även om det sannolikt finns andra lediga stolpar någon annanstans på Arlanda hjälper det föga. Och visst är det bra att även hybriderna laddar, så att vi får mindre utsläpp totalt, men när "hybridägaren" åker på semester till solen en vecka (eller weekendsemester också, för den delen) är det nästan bara löjligt att ta upp en elplats. Jag har ingen klok lösning på "problemet" - det är bara en spaning.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av thedude »

Lite off topic kanske men appropå laddplatser på ARN och som Ferro94 skriver så riskerar jag att inte få en elplats då jag bokat parkering långt i förväg så frågan är hur många dagar tros min MS75 80% SOC hålla innan den "dör" tror ni? Vi ska vara borta i 10 dagar.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Centralgaraget i Uppsala är ofta fullt numer under dagtid, för 6 månader sedan fanns det alltid gott om lediga platser där.
Laddning.jpg
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av metchristian »

Off Grid Byggaren skrev:
Centralgaraget i Uppsala är ofta fullt numer under dagtid, för 6 månader sedan fanns det alltid gott om lediga platser där.
Laddning.jpg
Vad är det för laddare? 11kw?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2295
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Övre planet finns tio platser med 3,7 kW och bilden är från nedre planet som har tio platser med 11 kW dock med lastbalansering.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av metchristian »

Off Grid Byggaren skrev:
Övre planet finns tio platser med 3,7 kW och bilden är från nedre planet som har tio platser med 11 kW dock med lastbalansering.
Tack! Brukar aldrig stå där men bra å veta!
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Snap02 »

Bästa parkeringen med bästa service är Märsta flygplatsparkering. Ring i tid så får du laddplats under tak.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Zalman3 »

Snap02 skrev:
Bästa parkeringen med bästa service är Märsta flygplatsparkering. Ring i tid så får du laddplats under tak.
Tack för infon!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av mati »

Det är inte plugin-hybridernas fel när alla laddplatser är upptagna, utan det beror på att det finns alldeles för få laddplatser. Visst, de behöver inte ladda eftersom de kan tanka bensin, men elbilarna behöver oftast inte heller ladda eftersom de har så stort batteri att de kan ta sig vidare i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av Daniel »

Nacka Forum har +20 stycken 32A-laddplatser, hälften med fast sladd. På sex månader har det gått från att vara de säkraste platserna att få, till att det numera ska till en rejäl skopa tur om det inte är fullsmockat med elbilar av divserse slag.

Sickla har fyra stycken snabbladdare (32A om jag minns rätt), men dessa är i princip alltid ockuperade, och har varit de senaste åren.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Fullt på laddplatsen

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det är inte plugin-hybridernas fel när alla laddplatser är upptagna, utan det beror på att det finns alldeles för få laddplatser. Visst, de behöver inte ladda eftersom de kan tanka bensin, men elbilarna behöver oftast inte heller ladda eftersom de har så stort batteri att de kan ta sig vidare i alla fall.
Förbereder du retoriken inför byte till PHEV? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar