Sida 1 av 1

Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:03
av Zalman3
De senaste 3 månaderna har antalet laddbara bilar ökat dramatiskt!
Konsekvensen är att det börjar bli svårt att hitta en laddplats.

Lägg gärna upp bilder på sådana laddplatser i denna tråd och skriv var den är.

Blir ju lite meningslöst om floder av pluginbilar säljs, men det är omöjligt att hitta en laddplats!
Och om elbilarna helt enkelt blir stående, för att det är omöjligt att hitta någonstans att ladda!

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:08
av GreenMachine
Zalman3 skrev:
De senaste 3 månaderna har antalet laddbara bilar ökat dramatiskt!
Konsekvensen är att det börjar bli svårt att hitta en laddplats.

Lägg gärna upp bilder på sådana laddplatser i denna tråd och skriv var den är.

Blir ju lite meningslöst om floder av pluginbilar säljs, men det är omöjligt att hitta en laddplats!
Och om elbilarna helt enkelt blir stående, för att det är omöjligt att hitta någonstans att ladda!
Kan ju börja med Kista galleria. 4 st laddplatser på 1500 parkeringsplatser och samtliga upptagna av Mini Coppers och WV GTE från kl 07:00 till 18:00.
Börjar utveckla en inte helt sund aggression mot alla pugin-muppar .. .

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:36
av kalle_sala
Dessa stormarknadssnigelladdare är väl till för just pluginhybrider? Med 7k mil i pluginhybrid så känner jag igen mig i letandet efter ett ledigt uttag på allehanda IKEA parkeringar, stormarknader och publika parkeringar, men med över 2k mil elbil så känns det så fruktansvärt meningslöst att trängas med pluginhybrider, trasslande kablar och annat tjafs för ynka 11 kW 1-fas laddning i några få timmar. Trösten i att bli runtsläpad på IKEA med frugan med laddhybrid var ju den att batterinivån faktiskt ändrades märkbart men nu med 100kW batteripack så känns livet än mer outhärdligt dessa timmar för att citera Kjell Höglund (om han skulle få för sig att skriva en prosa om elbilsladdning på stormarknader).

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:39
av Verdi
När folk köper pluginhybrid och inte bryr sig om att ladda den så är det fel och när de laddar så är det också fel? :D

Såna där parkeringsstolpar är väl mest till för hybrider som måste ladda i tid och otid?

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:40
av Ferro94
Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:54
av Zalman3
Ferro94 skrev:
Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...
Jag som aldrig(nästan) besöker Arlanda ville boka en laddstolpe. Det gick inte "du får hoppas på att du hittar nån ledig" var svaret jag fick.
Känns sådär när man kört 67 mil till Arlanda med sin elbil.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 09:57
av HX100
Med Teslan är det inget riktigt problem med att alla pluginbilar tar platserna.
Men när jag kör Leaf 24 då blir jag jävligt förbannad varje gång jag ser outlanders parkerade överallt (pluspoäng om de inte ens har stoppat i sladden)

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 10:31
av Verdi
Zalman3 skrev:
Ferro94 skrev:
Arlanda är ett annat sånt exempel. Sjukt ofta laddplatserna är upptagna av hybrider som tankar sina 5 mil när de står parkerade i både dagar och veckor. Nu har jag bara 7 mil att köra så jag klarar mig utan laddning just där, men kan tänka att många reser längre och att då inte få möjlighet att tanka sin elbil kan ställa till problem. Nästan så att de borde ha separata platser för hybrider och "riktiga" elbilar...
Jag som aldrig(nästan) besöker Arlanda ville boka en laddstolpe. Det gick inte "du får hoppas på att du hittar nån ledig" var svaret jag fick.
Känns sådär när man kört 67 mil till Arlanda med sin elbil.

Du får väl stanna i Fullerö på vägen ner och ladda? För visst kommer du norrifrån? Från Fullerö har du typ 5 mil till Arlanda...

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 10:43
av Remuz
Jag har aldrig varit med om att inte någon laddplats är ledig någonstans på ARN. En gång fick jag dock parkera utomhus på P4x något.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 11:24
av thedude
Verdi skrev:
När folk köper pluginhybrid och inte bryr sig om att ladda den så är det fel och när de laddar så är det också fel? :D

Såna där parkeringsstolpar är väl mest till för hybrider som måste ladda i tid och otid?
Alla laddplatser är för alla, helel eller hybrider utom där tekniken eller ägaren av laddplat inte tillåter. Jag håller med Zalman3 och även om du skämtar bort det Verdi så är det upp till dem med hybrid att bry sig eller inte att ladda men inte alls fel om de laddar, DET är ju bra. Det är inte poängen med tråden utan just att ockupera laddplatser längre än nödvändigt och/eller parkera där och låtsas ladda eftersom laddplatser är reserverade för elbilar och generellt hittar man lediga platser i en annars fullpackad parkering (kanske inte numera med tanke på antal elbilar växer). Det är nästan ICEning imo.

Hände mig i Lettland (vill jag minnas) när jag reste med familjen där det fanns bara (Chademo & CCS men bara en går att använda åt gången) vid en "vägkrog" och ägaren till en M3 med nästan fulladdning insisterade på att ladda fullt trots att dem hade en kvart hem, bara för att det var gratis) och jag behövde laddning för ytterligare 25mil. Dem satt på altanen till vägkrogen och såg hur jag ivrigt väntade i 32gradig sol (ja det var extremt varmt den sommaren) på att han skulle låta mig ladda men nä, det sket han i trots att jag bad honom vänligt.

Så det räcker inte med att man gör rätt för sig även om det drabbar andra, man ska visa hänsyn och dela med sig :)

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 12:43
av Ferro94
Remuz skrev:
Jag har aldrig varit med om att inte någon laddplats är ledig någonstans på ARN. En gång fick jag dock parkera utomhus på P4x något.
I sak är jag beredd att hålla med dig. Nu för tiden har Arlanda många olika options när det gäller laddning. Utmaningen blir om man förbokar parkering i ett specifikt garage för att få ner det annars hutlösa P-priset. Då är man ju "låst" till de platser just det garaget har, så även om det sannolikt finns andra lediga stolpar någon annanstans på Arlanda hjälper det föga. Och visst är det bra att även hybriderna laddar, så att vi får mindre utsläpp totalt, men när "hybridägaren" åker på semester till solen en vecka (eller weekendsemester också, för den delen) är det nästan bara löjligt att ta upp en elplats. Jag har ingen klok lösning på "problemet" - det är bara en spaning.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 12:50
av thedude
Lite off topic kanske men appropå laddplatser på ARN och som Ferro94 skriver så riskerar jag att inte få en elplats då jag bokat parkering långt i förväg så frågan är hur många dagar tros min MS75 80% SOC hålla innan den "dör" tror ni? Vi ska vara borta i 10 dagar.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 13:46
av Off Grid Byggaren
Centralgaraget i Uppsala är ofta fullt numer under dagtid, för 6 månader sedan fanns det alltid gott om lediga platser där.
Laddning.jpg

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 14:30
av metchristian
Off Grid Byggaren skrev:
Centralgaraget i Uppsala är ofta fullt numer under dagtid, för 6 månader sedan fanns det alltid gott om lediga platser där.
Laddning.jpg
Vad är det för laddare? 11kw?

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 14:35
av Off Grid Byggaren
Övre planet finns tio platser med 3,7 kW och bilden är från nedre planet som har tio platser med 11 kW dock med lastbalansering.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 14:36
av metchristian
Off Grid Byggaren skrev:
Övre planet finns tio platser med 3,7 kW och bilden är från nedre planet som har tio platser med 11 kW dock med lastbalansering.
Tack! Brukar aldrig stå där men bra å veta!

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 15:50
av Snap02
Bästa parkeringen med bästa service är Märsta flygplatsparkering. Ring i tid så får du laddplats under tak.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 16:44
av Zalman3
Snap02 skrev:
Bästa parkeringen med bästa service är Märsta flygplatsparkering. Ring i tid så får du laddplats under tak.
Tack för infon!

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 16:52
av mati
Det är inte plugin-hybridernas fel när alla laddplatser är upptagna, utan det beror på att det finns alldeles för få laddplatser. Visst, de behöver inte ladda eftersom de kan tanka bensin, men elbilarna behöver oftast inte heller ladda eftersom de har så stort batteri att de kan ta sig vidare i alla fall.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 16:56
av Daniel
Nacka Forum har +20 stycken 32A-laddplatser, hälften med fast sladd. På sex månader har det gått från att vara de säkraste platserna att få, till att det numera ska till en rejäl skopa tur om det inte är fullsmockat med elbilar av divserse slag.

Sickla har fyra stycken snabbladdare (32A om jag minns rätt), men dessa är i princip alltid ockuperade, och har varit de senaste åren.

Re: Fullt på laddplatsen

Postat: 10 feb 2020 18:04
av taliz
mati skrev:
Det är inte plugin-hybridernas fel när alla laddplatser är upptagna, utan det beror på att det finns alldeles för få laddplatser. Visst, de behöver inte ladda eftersom de kan tanka bensin, men elbilarna behöver oftast inte heller ladda eftersom de har så stort batteri att de kan ta sig vidare i alla fall.
Förbereder du retoriken inför byte till PHEV? Bild