Sida 1 av 3
Slår V2G igenom 2021?
Postat: 12 feb 2020 09:28
av Zalman3
Power Circle tror att V2G kommer nu i år.
Ökad elektrifiering inom transport, industri och växande städer ställer högre krav på elsystemet. Effekt blir mer värdefullt och den som kan använda energi vid rätt tid har mycket att vinna. Under 2020 förväntas intresset för smart och dubbelriktad laddning öka. Fler elbilar, fler solcellsanläggningar och billigare produkter enligt standarden ISO 15118 leder till nya lösningar. Dessutom ser laddoperatörerna en chans att erbjuda bättre tjänster för verifiering och betalning med Plug n charge och nätbolagen blickar mot digitalisering och samordning för att höja kapaciteten i elnätet. I faktabladet ”Vad är vehicle to grid?” reder vi ut begrepp och tekniska standards.
http://powercircle.org/nyhet/nytt-faktablad-om-v2g/
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 09:44
av Svenssons
Nej, finns ingen bilmodell i Europa där det är möjligt från bilen vid leverans. Så länge det inte är ekonomiskt försvarbart för konsumenten kommer det aldrig komma.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 09:59
av Verdi
Finns inte en chans. Kanske 2025 eller 2030.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 10:51
av Zalman3
Svenssons skrev:Nej, finns ingen bilmodell i Europa där det är möjligt från bilen vid leverans. Så länge det inte är ekonomiskt försvarbart för konsumenten kommer det aldrig komma.
På eCar expo visade Nissan sin V2G lösning.
Och allt fler bilar har ett riktigt eluttag.
Vilken bil på eCar expo mässan hade detta uttag?
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 12:18
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Nej, finns ingen bilmodell i Europa där det är möjligt från bilen vid leverans. Så länge det inte är ekonomiskt försvarbart för konsumenten kommer det aldrig komma.
På eCar expo visade Nissan sin V2G lösning.
Och allt fler bilar har ett riktigt eluttag.
Vilken bil på eCar expo mässan hade detta uttag?
Honda.jpg
Nissan är den enda som kan göra V2G eller V2H.
Bilen och tekniken i bilden har inget alls att göra med V2G.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 13:49
av Svenssons
Nissan levererar inte V2G-kompatibla bilar i Europa och ett schuko-uttag har lika mycket att göra med V2G som ett HDMI-uttag...
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 16:37
av Teslaspolen
Med det sagt så hade 1500 watt schuko varit riktigt trevligt. Tänker på de som blev strömlösa efter stormen nu senast i Sverige, då hade man kunnat dra en skarvsladd från bilen till det absolut viktigaste i hushållet.
En sorts V2H men inte i dess egentliga mening.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 16:41
av Svenssons
Teslaspolen skrev:Med det sagt så hade 1500 watt schuko varit riktigt trevligt. Tänker på de som blev strömlösa efter stormen nu senast i Sverige, då hade man kunnat dra en skarvsladd från bilen till det absolut viktigaste i hushållet.
Visst, det funkar ju utmärkt som alternativ till ett litet elverk. Cybertruck, Rivian och Bolinger lär alla ha eluttag vilket jag gillar. 1500 W räcker inte till så mycket men det är bra mycket mer än 180W. Undra vad Cybertruck kommer ha för effektuttag.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 17:21
av Verdi
Svenssons skrev:Teslaspolen skrev:Med det sagt så hade 1500 watt schuko varit riktigt trevligt. Tänker på de som blev strömlösa efter stormen nu senast i Sverige, då hade man kunnat dra en skarvsladd från bilen till det absolut viktigaste i hushållet.
Visst, det funkar ju utmärkt som alternativ till ett litet elverk. Cybertruck, Rivian och Bolinger lär alla ha eluttag vilket jag gillar. 1500 W räcker inte till så mycket men det är bra mycket mer än 180W. Undra vad Cybertruck kommer ha för effektuttag.
1500W räcker till dammsugare, mikrovågsugn, kokplatta, brödrost... Helt ok om man är ute och campar typ.

Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 12 feb 2020 17:35
av bylund
Verdi skrev:
1500W räcker till
dammsugare, mikrovågsugn, kokplatta, brödrost... Helt ok om man är ute och campar typ.

Ja, man vill ju hålla rent runt lägerelden

Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 21 feb 2020 08:27
av Zalman3
Chademo stödjer redan V2G.
CCS ska nu också få V2G.
http://powercircle.org/nyhet/power-circ ... lsystemet/
För bilar som använder den japanska standarden Chademo är detta redan verklighet, men nu vaknar alltså smartheten i den europeiska kontaktstandarden CCS/Typ 2 på allvar, säger Johanna Barr, sakkunnig framtidens elnät på Power Circle
http://powercircle.org/nyhet/nytt-faktablad-om-v2g/
Faktablad V2G
http://www.powercircle.org/v2g.pdf
Det är svårt att överskatta vikten av V2G!
De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 21 feb 2020 08:36
av Svenssons
Zalman3 skrev:
De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.
Nämn
en som gör det och levereras i Europa. Bara för att bilen har ett Chademo eller CCS-uttag betyder inte att bilen stödjer V2G.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 21 feb 2020 08:40
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.
Nämn
en som gör det och levereras i Europa. Bara för att bilen har ett Chademo eller CCS-uttag betyder inte att bilen stödjer V2G.
Har du läst länkarna och faktabladet?
Där står att i slutet av 2019 fanns det ca 20.000 bilar som har stöd för V2G i Sverige.
Re: Slår V2G igenom 2020?
Postat: 21 feb 2020 08:50
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:
De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.
Nämn
en som gör det och levereras i Europa. Bara för att bilen har ett Chademo eller CCS-uttag betyder inte att bilen stödjer V2G.
Har du läst länkarna och faktabladet?
Där står att i slutet av 2019 fanns det ca 20.000 bilar som har stöd för V2G i Sverige.
Som jag skrev så betyder inte att man har en laddkontakt som stödjer V2G att bilen stödjer V2G. De där ca 20 000 bilarna är samtliga med Chademo och det är idag bara Nissan Leaf i Japan plus ett antal försöksprojekt runt globen som stödjer V2G. Tror du att bilar som levereras 2021 helt magiskt kommer stödja V2G bara för att CCS-standarden stödjer V2G? Tror du på allvar att alla bilar med Chademo stödjer V2G idag? Hur är det med Tesla då? Stödjer den V2G idag? Varför tror du att det idag bara är Nissan Leaf som stödjer V2G i Japan och inte alla andra bilar med Chademo?
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 08:55
av Zalman3
Det är inte bara Nissan som klarar V2G idag.
Mitsubishi klarar det också.
The popular Mitsubishi OUTLANDER PHEV is the first car in the Netherlands to balance the Dutch energy network using V2G-technology. Every Mitsubishi OUTLANDER PHEV and its battery already having the capability to utilize a V2G charge point.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 09:02
av Svenssons
Zalman3 skrev:Det är inte bara Nissan som klarar V2G idag.
Mitsubishi klara det också.
The popular Mitsubishi OUTLANDER PHEV is the first car in the Netherlands to balance the Dutch energy network using V2G-technology. Every Mitsubishi OUTLANDER PHEV and its battery already having the capability to utilize a V2G charge point.
Som jag skrev, "plus ett antal försöksprojekt"... Texten du har klippt ut kommer från denna sida antar jag och där står det tydligt att det är ett pilotprojekt!
Jag tar det en gång till:
Bara för att en bil har ett ladduttag för en standard som stödjer V2G betyder inte att bilen stödjer V2G.
Ja, alla bilar som har ett ladduttag för en standard som stödjer V2G har möjlighet med rätt mjukvara att stödja V2G men i princip ingen bil har denna mjukvara. Det är endast i Japan det finns bilar som levereras med stöd för V2G och där är det endast Nissan Leaf kommer med detta.
Om du nu tror så mycket på faktabladen från PowerCircel, ta och läs dessa igen.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 09:11
av Zalman3
Solceller, V2G och elbilar är en perfekt kombination!
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 09:20
av Svenssons
Zalman3 skrev:Solceller, V2G och elbilar är en perfekt kombination!
Inte ekonomiskt sett, särskilt inte i Sverige även ifall det skulle börja levereras en bil som stödjer det. Nu finns ingen bil som stödjer det vid leverans.
Väntar fortfarande på att du ska nämna
en bil som kommer med V2G vid leverans i Europa. Du skrev ju att "De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.". Jag är nyfiken på vilka men det räcker med att du nämner en.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 09:24
av Zalman3
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Solceller, V2G och elbilar är en perfekt kombination!
Inte ekonomiskt sett, särskilt inte i Sverige även ifall det skulle börja levereras en bil som stödjer det. Nu finns ingen bil som stödjer det vid leverans.
Väntar fortfarande på att du ska nämna
en bil som kommer med V2G vid leverans i Europa. Du skrev ju att "De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.". Jag är nyfiken på vilka men det räcker med att du nämner en.
Citerade ju bara vad som stod i Power Circle pdf-filen.
Så då ljuger alltså Power Circle?
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 09:38
av Svenssons
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Solceller, V2G och elbilar är en perfekt kombination!
Inte ekonomiskt sett, särskilt inte i Sverige även ifall det skulle börja levereras en bil som stödjer det. Nu finns ingen bil som stödjer det vid leverans.
Väntar fortfarande på att du ska nämna
en bil som kommer med V2G vid leverans i Europa. Du skrev ju att "De flesta bilarna stödjer V2G för modellår 2021.". Jag är nyfiken på vilka men det räcker med att du nämner en.
Citerade ju bara vad som stod i Power Circle pdf-filen.
Så då ljuger alltså Power Circle?
De har tvistat till det lite. De skriver: "20 000 bilar i Sverige har stöd för bidirektionell laddning." Det de menar med detta är att det är 20 000 bilar (egentligen ett par tre tusen färre) som har Chademo och som med rätt mjukvara skulle kunna stödja V2G. Det är dock inte särskilt sannolikt att någon av dessa bilar skulle få V2G i efterhand från biltillverkaren.
De skriver också följande strax efter: "Tekniken för att möjliggöra V2G består av både hårdvara och mjukvara.". Idag finns ingen bil med mjukvara förutom eventuella försöksprojekt och det levereras ingen bil med V2G idag. Bara för att CCS-standarden kommer stödja V2G betyder inte att alla bilar med CCS helt plötsligt kommer stödja V2G.
Ingen tillverkare har annonserat någon modell som kommer att stödja V2G vid leverans i Europa. Bör vara rätt lätt att motbevisa mig om detta är fel, bara peka på pressrelease eller uttalande från en tillverkare om att de kommer med en bil som stödjer V2G. Elbranschen via PowerCircle vill säkert få fart på V2G, det är de som får sälja utrustningen och det är de som kan dra nytta av bilarnas batteripack. Frågan är hur mycket ägarna av bilarna kompenseras, idag är det inte lönsamt i alla fall.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 13:47
av Zalman3
FCA startar pre-serien av det helelektriska Fiat 500 och V2G-projektet med 700 elbilar.
https://www.elektroauto-news.net/2020/f ... -fiat-500/
Nissan & Kungsbacka kommun blir först i Sverige med att installera Vehicle-to-Grid (V2G)
https://sweden.nissannews.com/sv-SE/rel ... o-grid-v2g
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 14:35
av TiborBlomhall
Enligt min erfarenhet är det relativt få elbilsägare som är intresserade av V2G. Det är svårt för elbolagen att locka med tillräckligt sockrade erbjudanden för att man ska upplåta en del av bilens batterier till dem. Typ de måste bjuda på elen till bilen. Elbolagen vill ha V2G så de kan få tillgång till virtuella batteribank - men elbilisterna är svårflörtade.
Däremot är det många fler som vill ha en V2H lösning, Vehicle-to-home. Att du kan driva ditt eget hem från bilens batterier. Då är folk mer beredda att ställa upp med sina bilars batterier. Tex lagra elen från sina egna solceller i sin egen bils batterier och sedan driva sitt eget hus med den elen på natten.
Tekniskt sett är det i stort sett ingen skillnad mellan V2G och V2H, det handlar mest om vem som ska använda strömmen som matas ut från bilens batterier: ett elbolag eller du själv. Folk är själviska, så är det. Fler är intresserade av en ekonomiskt egentligen olönsam V2H lösning än en samhällsekonomiskt lönsam V2G lösning.
Enda sättet V2G kan slå igenom är att elbolagen "skjuter sig själva i foten" och erbjuder kunderna en V2H lösning där de ska kunna lagra sin egen el lokalt och använda den sedan - men att elbolaget ska kunna ta hand om eventuellt överskott och utnyttja batterierna till V2G lastbalansering också. Locka kunderna med V2H så de går med på V2G.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 15:39
av 12man
hur ska min bil kunna samverka med min solcellsanläggning? på helgen kanske, men mesta tiden är den ju inte hemma när solcellerna maxar?
eller vill elnätsbolagen ta betalt för överföringen? från mina solceller till där bilen evenellt är parkerad, fenomenalt Sickan
vilket problem löser v2g/v2h?
pristoppen vid 17-21?
överskottet vid 01-06?
elavbrott?
kunna minska huvudsäkringen?
nåt annat?
kunna ta med tvättmaskinen på semestern?
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 15:53
av Svenssons
12man skrev:hur ska min bil kunna samverka med min solcellsanläggning? på helgen kanske, men mesta tiden är den ju inte hemma när solcellerna maxar?
eller vill elnätsbolagen ta betalt för överföringen? från mina solceller till där bilen evenellt är parkerad, fenomenalt Sickan
vilket problem löser v2g/v2h?
pristoppen vid 17-21?
överskottet vid 01-06?
elavbrott?
kunna minska huvudsäkringen?
nåt annat?
kunna ta med tvättmaskinen på semestern?
Inte elavbrott i Sverige i alla fall. Bilen får inte leverera el till nätet vid avbrott.
Re: Slår V2G igenom 2021?
Postat: 21 feb 2020 20:58
av Jerker
Svenssons skrev:12man skrev:hur ska min bil kunna samverka med min solcellsanläggning? på helgen kanske, men mesta tiden är den ju inte hemma när solcellerna maxar?
eller vill elnätsbolagen ta betalt för överföringen? från mina solceller till där bilen evenellt är parkerad, fenomenalt Sickan
vilket problem löser v2g/v2h?
pristoppen vid 17-21?
överskottet vid 01-06?
elavbrott?
kunna minska huvudsäkringen?
nåt annat?
kunna ta med tvättmaskinen på semestern?
Inte elavbrott i Sverige i alla fall. Bilen får inte leverera el till nätet vid avbrott.
Bara man har en automatik som bryter anslutningen till nätet vid strömavbrott så kan man lösa problemet med strömavbrott för det egna husets del. Det finns redan minst en sådan lösning på marknaden och det kommer fler.