Större alltid sämre för klimatet
Moderator: Redaktion
Större alltid sämre för klimatet
Vatten på min kvarn för mer fokus på mindre elbilar
"
Stora bilar drar mer energi och ger mer utsläpp när man kör dem, och de kräver mer resurser i stålverk och fabriker när de tillverkas.
– Större bilar är alltid sämre för klimatet än mindre bilar, säger professor Öivind Andersson på Lunds Tekniska Högskola.
Det här gäller även om bilarna helt eller delvis går på el. Stora bilar har större batterier som kräver mer resurser när de tillverkas. Råvarorna till batterierna är dessutom en bristvara, vilket gör att de räcker till färre bilar om bilarna är stora.
"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var- ... er-tva-ton
"Men nu vill Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet att vikten ska spela roll i klimatreglerna för bilar." Helt rätt!
https://www.svt.se/nyheter/vansterparti ... unga-suvar
https://www.svt.se/nyheter/ministern-sk ... lindustrin
"
Stora bilar drar mer energi och ger mer utsläpp när man kör dem, och de kräver mer resurser i stålverk och fabriker när de tillverkas.
– Större bilar är alltid sämre för klimatet än mindre bilar, säger professor Öivind Andersson på Lunds Tekniska Högskola.
Det här gäller även om bilarna helt eller delvis går på el. Stora bilar har större batterier som kräver mer resurser när de tillverkas. Råvarorna till batterierna är dessutom en bristvara, vilket gör att de räcker till färre bilar om bilarna är stora.
"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var- ... er-tva-ton
"Men nu vill Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet att vikten ska spela roll i klimatreglerna för bilar." Helt rätt!
https://www.svt.se/nyheter/vansterparti ... unga-suvar
https://www.svt.se/nyheter/ministern-sk ... lindustrin
Re: Större alltid sämre för klimatet
Ja vad bra. Man ska fan lida och göra uppoffringar. Annars är man inte klimatsmart på riktigt.
Re: Större alltid sämre för klimatet
Ja just det! Ingen jävla miljömupp ska köra ifrån mig på motorvägen, elbilar häftigare än Twizy ska förbjudas...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Större alltid sämre för klimatet
Det här är ju rent nys, elbilar är 3-5ggr mer effektiva än fossiler, om dom väger +/- 20% spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Det viktiga är att bli av med fossilerna, om det blir en snabbare övergång genom att det erbjuds stora och bekväma bilar är det bara bra.
Sen behövs det givetvis även små och billiga elbilar med bra räckvidd etc, men det finns ingen som helst anledning att kladda ”elbilsskam” på stora elbilar.
/fth
Sen behövs det givetvis även små och billiga elbilar med bra räckvidd etc, men det finns ingen som helst anledning att kladda ”elbilsskam” på stora elbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Större alltid sämre för klimatet
Kvalificerat skitsnack, alla elbilar, oavsett storlek, är bättre för klimatet än alla fossiler, oavsett storlek, under alla normala förutsättningar.Större bilar är alltid sämre för klimatet än mindre bilar
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Större alltid sämre för klimatet
Ja man ska ju inte tro att man ska komma här och köpa en elbil som fungerar för ens familjesituation och resemönster.
Bättre att ha kvar en gammal survolvo som drar 1,2 liter milen och som ger alla i dess närhet lungcancer och astma på 5 minuter.
Nej här ska inte Svensson köpa elbil ostraffat.
Suck vilket j-vla trams och ytterligare bevis för jantelagens existens och inflytande.
Det viktigaste är väl att omställningen till fossilfritt går så fort som möjligt. Allt annat är sekundärt inklusive den svenska avundsjukan.
Bättre att ha kvar en gammal survolvo som drar 1,2 liter milen och som ger alla i dess närhet lungcancer och astma på 5 minuter.
Nej här ska inte Svensson köpa elbil ostraffat.
Suck vilket j-vla trams och ytterligare bevis för jantelagens existens och inflytande.
Det viktigaste är väl att omställningen till fossilfritt går så fort som möjligt. Allt annat är sekundärt inklusive den svenska avundsjukan.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Större alltid sämre för klimatet
Öivind igen
Forskningsområden
FarkostteknikEnergiteknikAtom- och molekylfysik och optik
Forskning
Efter sin forskarutbildning i Förbränningsfysik arbetade Öivind Andersson sju år på Volvo Personvagnar med utveckling av förbränningssystem för dieselmotorer. Han anställdes vid Avdelningen för Förbränningsmotorer i Lund 2007, blev docent 2010 och är sedan 2011 professor. Forskningen är huvudsakligen inriktad mot dieselmotorns förbränning, framför allt de processer som är kopplade till motorns utsläpp av sotpartiklar. Forskningen sker främst med laserbaserade och andra optiska mättekniker i forskningsmotorer med optisk access. 2012 gav han ut boken Experiment!: Planning, Implementing and Interpreting på John Wiley & Sons.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Större alltid sämre för klimatet
Större människor drar mer energi och ger mer utsläpp, dags för att vi viktbeskattar människor oavsett om de försöker vara miljövänliga i övrigt.
Eller?
Eller?
Re: Större alltid sämre för klimatet
Man får ju titta på behovet.
En del kanske klarar sig med en pytte elbil för 95.000kr.
https://www.blocket.se/annons/gotland/l ... l/87867800
En del kanske klarar sig med en pytte elbil för 95.000kr.
https://www.blocket.se/annons/gotland/l ... l/87867800
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Större alltid sämre för klimatet
Problemet med de här ”nyheterna” är ju att dom ju har helt rätt när det gäller fossiler, inklusive hybrider, men det som folk i allmänhet kommer att ta med sig från detta är att dom får ”bekräftat” att stora, dyra elbilar är sämre för klimatet än små, billiga avgaslok.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Större alltid sämre för klimatet
Min Model 3 väger mindre än vad min Mercedes E-klass gjorde SD är i chock.
Re: Större alltid sämre för klimatet
Jag ser det mer som upprördhet pga av grova fel från en välkänd oljeförespråkare.kenny skrev:haha, här var det mer än en öm tå ja
En mindre bil kräver självklart färre resurser än en större vid tillverkning. Hur bilen körs och hur den drivs fram påverkar också. En liten gammal Trabant kommer självklart ha mycket större miljöpåverkan per mil körning jämfört med en Model X som är en stor elbil. Tar man en modern liten avgasbil är skillnaden mindre men det går inte komma ifrån att oavsett hur liten avgasbilen är så släpper den ut avgaser där den körs och elbilen kan köras alltid med noll utsläpp plus att produktion av elen kan vara helt utsläppsfri.
Bäst för miljön är ju ingen bil alls. Detta verkar vara Magres bästa alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Större alltid sämre för klimatet
Nä, som att diskutera tjocktv tillsammans med plattv och påstå att större bildyta alltid ger tyngre apparat (än en mindre av samma sort).kenny skrev:haha, här var det mer än en öm tå ja
Spoiler: En tjocktv väger sjukt mycket mer än en plattv.
Spoiler 2:tjocktv tillverkas inte längre.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Större alltid sämre för klimatet
Självklart är en större elbil sämre för klimatet än en mindre elbil.
Acceptera och gå vidare.
En bil är aldrig positivt för klimat. Bara mer eller mindre skadlig.
Ibland är alternativet att inte ha en bil.och ibland är det inte något alternativ.
Bli inte då kränkt av verkligheten.
Även el av solen eller vatten har en kostnad på klimatet.man får rationalisera och försöka räkna på vad alternativet skulle vara.
Att leva i en grotta är mycket bättre.(men det är vansinne).
En större bil är sämre för klimatet. So what?
Acceptera och gå vidare.
En bil är aldrig positivt för klimat. Bara mer eller mindre skadlig.
Ibland är alternativet att inte ha en bil.och ibland är det inte något alternativ.
Bli inte då kränkt av verkligheten.
Även el av solen eller vatten har en kostnad på klimatet.man får rationalisera och försöka räkna på vad alternativet skulle vara.
Att leva i en grotta är mycket bättre.(men det är vansinne).
En större bil är sämre för klimatet. So what?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Större alltid sämre för klimatet
Men jag tror inte på påstående att liten alltid är bättre än stor.Mickep skrev:Självklart är en större elbil sämre för klimatet än en mindre elbil.
Acceptera och gå vidare.
En bil är aldrig positivt för klimat. Bara mer eller mindre skadlig.
Ibland är alternativet att inte ha en bil.och ibland är det inte något alternativ.
Bli inte då kränkt av verkligheten.
Även el av solen eller vatten har en kostnad på klimatet.man får rationalisera och försöka räkna på vad alternativet skulle vara.
Att leva i en grotta är mycket bättre.(men det är vansinne).
En större bil är sämre för klimatet. So what?
Jämför man el-EL och ice-ICE, så absolut, men jag är tämligen säker att stor el slår liten ice vilken dag i veckan som helst.
Vikten ska inte få vara det enda som spelar in när vi ska straffskattas
Re: Större alltid sämre för klimatet
Vikten spelar lite roll då det är luftmotståndet som drar energi. En lång bil är alltså bättre än en hög bil tex.
Jag tycker att bilar ska skattas efter vikt då det är det som sliter på vägarna, dit skatten ska gå. Det innebär naturligtvis samtidigt att lastbilar kommer betala betydligt mer av andelen skatt än personbilar.
Jag tycker att bilar ska skattas efter vikt då det är det som sliter på vägarna, dit skatten ska gå. Det innebär naturligtvis samtidigt att lastbilar kommer betala betydligt mer av andelen skatt än personbilar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Större alltid sämre för klimatet
Problemet är inte din iofs korrekta iakttagelse, problemet är att artikeln påstår/antyder/insinuerar att en stor elbil är sämre än en liten fossil.Mickep skrev:Självklart är en större elbil sämre för klimatet än en mindre elbil.
Acceptera och gå vidare.
En bil är aldrig positivt för klimat. Bara mer eller mindre skadlig.
Ibland är alternativet att inte ha en bil.och ibland är det inte något alternativ.
Bli inte då kränkt av verkligheten.
Även el av solen eller vatten har en kostnad på klimatet.man får rationalisera och försöka räkna på vad alternativet skulle vara.
Att leva i en grotta är mycket bättre.(men det är vansinne).
En större bil är sämre för klimatet. So what?
Detta är också det enda som folk i allmänhet kommer att uppmärksamma från artikeln, det kommer garanterat också att användas som argument för att fortsätta köra bensin/diesel-lok.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Större alltid sämre för klimatet
En lättare bil är mer energisnål än en tyngre, basta!
Massans del av energin är linjär mot allt utom det aerodynamiska motståndet, dvs acceleration, gradient och rullmotstånd.
Kör man enbart motorväg påverkar massan mindre, kör man mer i stan påverkar det mer.
Det handlar inte om tramsiga förbud av stora bilar, det handlar om att rikta bonuspengar där det gör störst nytta.
Ja, jag är för någon form av viktbaserad bonus alltså, då får staten miljömässigt mest ut för sina pengar.
Sedan är väl bonusarnas tid snart förbi: Våra politiker har satt ett miljömål till 2030 om 70% minskade utsläpp från trafiken.
Gröna bilister mfl: "Ska vi klara målet om 70 procent minskade utsläpp till år 2030 har flera utredningar visat att nya trafikmönster och körvanor måste stå för ungefär halva jobbet."
Att byta allt till elbil är bara en liten del av det hela. Hur tror ni det kommer att påverka politiken framöver?
Bil kommer att bli dyrt oavsett fossil, el eller någon annat.
Massans del av energin är linjär mot allt utom det aerodynamiska motståndet, dvs acceleration, gradient och rullmotstånd.
Kör man enbart motorväg påverkar massan mindre, kör man mer i stan påverkar det mer.
Det handlar inte om tramsiga förbud av stora bilar, det handlar om att rikta bonuspengar där det gör störst nytta.
Ja, jag är för någon form av viktbaserad bonus alltså, då får staten miljömässigt mest ut för sina pengar.
Sedan är väl bonusarnas tid snart förbi: Våra politiker har satt ett miljömål till 2030 om 70% minskade utsläpp från trafiken.
Gröna bilister mfl: "Ska vi klara målet om 70 procent minskade utsläpp till år 2030 har flera utredningar visat att nya trafikmönster och körvanor måste stå för ungefär halva jobbet."
Att byta allt till elbil är bara en liten del av det hela. Hur tror ni det kommer att påverka politiken framöver?
Bil kommer att bli dyrt oavsett fossil, el eller någon annat.
Re: Större alltid sämre för klimatet
...basta! Bra argument, energisnålare med en kall avrivning
ms 76132 "Eleamore"
Re: Större alltid sämre för klimatet
Problemet är att du har helt fel.Magre skrev:En lättare bil är mer energisnål än en tyngre, basta!
Mindre bilar är bara mer energisnåla om alla andra förutsättningar är lika. Vilket de inte är.
Det som spelar stor roll är luftmotståndet och det skiljer stort mellan bilar. Även konstruktion av elsystem och motorer spelar stor roll.
Till exempel så drar en MG Z mer än en Tesla Model S trots att den är mindre och har mindre batteri mm.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Större alltid sämre för klimatet
Artikeln på svt.se är kort och det är inte omöjligt att den som skrivit artikel kortat ner, eller förenklat, eller inte fattat vad den intervjuade har sagt.
Allt annat lika är större och tyngre sämre för klimatet. Nu är givetvis inte allt annat lika om man jämför elbil med ICE-bil.
Någon som har originaluttalandet från professorn?
Allt annat lika är större och tyngre sämre för klimatet. Nu är givetvis inte allt annat lika om man jämför elbil med ICE-bil.
Någon som har originaluttalandet från professorn?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Större alltid sämre för klimatet
Det är nästan enbart luftmotståndet som har betydelse för förbrukningen. Det är därför man kommer så mycket längre när man sänker hastigheten (bilen blir inte lättare av att sänka hastigheten). En längre bil får ett lägre luftmotstånd, jämför med korta båtar och långa båtar. Du kommer alltså dra mindre energi med en lite längre bil typ Model 3 än en mindre bil typ Nissan Leaf. Därför får Model 3 en betydligt längre räckvidd än vad en Nissan Leaf får med samma batteri storlek.Magre skrev:En lättare bil är mer energisnål än en tyngre, basta!
Massans del av energin är linjär mot allt utom det aerodynamiska motståndet, dvs acceleration, gradient och rullmotstånd.
Kör man enbart motorväg påverkar massan mindre, kör man mer i stan påverkar det mer.
Nu ska vi också komma ihåg att jämföra äpplen och äpplen. En elbil är alltid bättre än en avgasbil.
Re: Större alltid sämre för klimatet
Du ska nog ta det denna professor säger om elbilar med en skopa salt. Öivind Andersson Är nämligen professor i förbränningsteknik.Niklas Z skrev:Artikeln på svt.se är kort och det är inte omöjligt att den som skrivit artikel kortat ner, eller förenklat, eller inte fattat vad den intervjuade har sagt.
Allt annat lika är större och tyngre sämre för klimatet. Nu är givetvis inte allt annat lika om man jämför elbil med ICE-bil.
Någon som har originaluttalandet från professorn?
https://portal.research.lu.se/portal/en ... 4ac3).html
Re: Större alltid sämre för klimatet
helt OT
" "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it."
Upton Sinclair"
" "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it."
Upton Sinclair"
ms 76132 "Eleamore"