Hej, behöver er hjälp att reda ut detta.
Sedan några veckor tillbaka får jag ett felmeddelande på skärmen om att klippen inte sparades ner. Oftast i samband med Sentry Mode
Har en model 3.
Tack på förhand
Är plexgear SD till USB sticken USB 3.0? Det har varit problem med 2.0 stickar.
Är ditt SD kort producerat för att hantera videoströmmar? Det ska klara hög belastning över lång tid.
Det finns hundratals forumtrådar båda här och på engelska om vilket minne som fungerar. Kom ihåg att formatera i FAT32. viewtopic.php?f=51&t=16163
Är plexgear SD till USB sticken USB 3.0? Det har varit problem med 2.0 stickar.
Är ditt SD kort producerat för att hantera videoströmmar? Det ska klara hög belastning över lång tid.
Det finns hundratals forumtrådar båda här och på engelska om vilket minne som fungerar. Kom ihåg att formatera i FAT32. viewtopic.php?f=51&t=16163
Tack för återkoppling.
Ja det är 3.0 och har funkat bra fram tills nu. Misstänker att det börja visa felmeddelanden efter senaste uppdateringen 40.1
Vad jag kan se så finns det inspelade klipp är dock osäker på om allt är med.
Dom började ju ta med backkameran för några versioner sedan. Det ökade ju vips prestandakraven med ca 30%. Inte så att du låg kvar på nån gammal version?
Sen slits ju sånna SD-kort ganska snabbt om de inte är specialvarianter som är gjorda just för videoinspelning.
Man måste alltså ha kort som dels levererar hög prestanda, och dessutom har hög hållbarhet.
Själv använder jag en SSD på 256gb i ett USB chassi, formaterad med ext4. Inte haft några problem alls.
Min MX säger så där när minnet börjar bli fullt.
Verkar som att skrivhastigheten sjunker lite när det börjar fylla på. Dvs jag har typ 50% kvar när bilen börjar gnälla.
Dom började ju ta med backkameran för några versioner sedan. Det ökade ju vips prestandakraven med ca 30%. Inte så att du låg kvar på nån gammal version?
Sen slits ju sånna SD-kort ganska snabbt om de inte är specialvarianter som är gjorda just för videoinspelning.
Man måste alltså ha kort som dels levererar hög prestanda, och dessutom har hög hållbarhet.
Själv använder jag en SSD på 256gb i ett USB chassi, formaterad med ext4. Inte haft några problem alls.
Intressant alternativ. Har du länk till en sida där man kan köpa/läsa mer om?
Kan ju såklart köra på något lite mer välkänt märke men då blir det dyrare. Jag kör flera Samsung i min dator och de kan man lita på. Lite dyrare dock.
Har uppmärksammat samma sak, har provar 2 olika usb minnen som i somras funkade hur bra som helt, men nu, sen en månad eller 2 säger att dom är för långsamma. Även om dom är tömda som säger den samma sak.
I somras funkade allt utan detta felmeddelande.
Känns verkligen som att nått hänt.
Skönt ändå att jag inte var ensam.
Risken är att mekaniska diskar låser sig, som skydd för att ta skada, vid för stora rörelser. Dvs du kan få korruption etc.
Oklart om dom gör det vid normal bilkörning på asfalt. Du kan ju prova.
Med en SSD slipper man ju dock det potentiella problemet.
Risken är att mekaniska diskar låser sig, som skydd för att ta skada, vid för stora rörelser. Dvs du kan få korruption etc.
Oklart om dom gör det vid normal bilkörning på asfalt. Du kan ju prova.
Med en SSD slipper man ju dock det potentiella problemet.
En traditionell mekanisk disk har läshuvuden som svävar (extremt nära) över x antal lagringsdiskar (beroende på model). Dessa diskar roterar 5000 varv (och uppåt) i minuten har jag för mig. Ger du den en kraftig knuff så finns risk att läshuvdet går ner i en av de interna diskarna.
Mekaniska diskar kommar att försvinna innan fosilbilar försvinner är mitt tips
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
En traditionell mekanisk disk har läshuvuden som svävar (extremt nära) över x antal lagringsdiskar (beroende på model). Dessa diskar roterar 5000 varv (och uppåt) i minuten har jag för mig. Ger du den en kraftig knuff så finns risk att läshuvdet går ner i en av de interna diskarna.
Mekaniska diskar kommar att försvinna innan fosilbilar försvinner är mitt tips
Alla 2,5" diskar som är byggda för laptops och/eller USB har dock inbyggd falldetektion/skydd. De parkerar då läshuvudena för att skydda från skador.
Detta eftersom laptops inte sällan kan få en knuff eller hoppa till när man använder dom på resande fot..
SSD är mer eller mindre standard i laptops numera, bara de mest budgetinriktade som fortfarande har.
Kommer nog dröja ytterligare några år innan priset per GB är lägre på flash än mekaniska.
Det ska funka fint med ”rätt” sd kort
Det är 2 saker som är viktiga här
1 överförings hastighet ( det är några kameror som skriver data samtidigt )
2 att minnet klarar långvarig kontinuerlig skrivning ( vanligtvis sådant som är avsedd för videoupptagning ).
Vi har ett tag nu sålt färdig paket med just SD kort och den har funkat där annat misslyckats.
@tibor var den första att prova då han själv haft problem med flera utbrända minne i hans Model 3.
Du kan givetvis skaffa ett SD kort som ör avsedd för videoinspelning USB adapter hade du redan.
Det ska funka fint med ”rätt” sd kort
Det är 2 saker som är viktiga här
1 överförings hastighet ( det är några kameror som skriver data samtidigt )
2 att minnet klarar långvarig kontinuerlig skrivning ( vanligtvis sådant som är avsedd för videoupptagning ).
Vi har ett tag nu sålt färdig paket med just SD kort och den har funkat där annat misslyckats.
@tibor var den första att prova då han själv haft problem med flera utbrända minne i hans Model 3.
Du kan givetvis skaffa ett SD kort som ör avsedd för videoinspelning USB adapter hade du redan.
Låter bra att den lösningen verkar funka problemfritt.
Som sagt min USB lösare är 3.0
Sd kortet ska klara video utifrån de symboler som står på kortet.
Eller missar jag något??
Låter bra att den lösningen verkar funka problemfritt.
Som sagt min USB lösare är 3.0
Sd kortet ska klara video utifrån de symboler som står på kortet.
Eller missar jag något??
Vad står det på kortet har svårt att se på bilden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Så du har ett klass 10 U1 kort
Den håller inte i längden då den inte klarar kontinuerlig skrivning
80MB/s är topp, 10 säger att den ska klara minst 10 vid längre skrivning. Detta räcker iofs för tesla men kortet klarar inte den slaggs användning den skrivs sönder typ.
Du behöver minst V30 U3 A1 kort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se