Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Tjena!

Tänkte dela med mig av min situation då jag precis hämtade min bil efter felsökning av 2 punkter.

jag har ett oljud i bilen som dyker upp efter den laddats eller blivigt utsatt för hög strömförbrukning ( höga hastigheter i kallt väder med kall bil )
Jag har även en liten vibration mellan 40 - 70 Kmh vilket känns mest av vid 50-55 kmh.

när jag bokade tiden för felsökningen hade jag med mig en video med ljudet på så teknikern kunde få veta detta i förväg och även berättade att man skulle köra i 50-55 kmh för att känna vibrationerna. teknikern nämnde även att det inte skulle kosta speciellt mycket att åtgärda problemet med oljudet.
Idag lämnade jag in bilen och påpekade att jag visat video till teknikern och även att dom ska köra i 50-55 kmh, samma tekniker som jag pratat med tidigare kom ut och mindes även videon och han hade sina aningar om vad det var för problem med bilen.

telefonen ringer runt 11.00 där dom säger att dom inte kan få fram oljudet vilket jag då tyckte var väldigt konstigt eftersom jag får fram det jätte lätt genom att ladda bilen och detta hade dom försökt utan lycka.

kl 14.00 var bilen färdig och jag åkte för att hämta den, när jag kommer dit får jag reda på att dom har felsökt bilen i 2 timmar på dessa 2 punkter och inte lyckats åtgärda någonting och detta skulle kostar mig 3600 vilket är det dyraste kalaset jag rykt på tesla än... jag biter ihop och betalar.

när jag kommer ut till min bil och stiger in så är oljudet där vilket får mig att undra vad i helskotta dom gjort i 2 timmar utan att få fram detta ojlud. jag går in till receptionisten och säger till henne att oljudet är där och att hon ska skicka ut en tekniker. Teknikern kommer ut och lyssnar på ljudet samt vi tar en testkörning för vibrationerna vilket tog oss 10 minuter ca. Teknikern säger att vibrationerna är ingenting att göra åt och att oljudet kan vara en fläkt bakom skärmen vilket skulle kosta mig 10 tusen + troligtvis.

TLDR: jag betalade 3600 för att få en bristfallig felsökning och när jag kommer dit så felsöker jag bilen med en tekniker på 10 minuter.

är detta verkligen okej? ska jag bestrida kostnaden? hur gör jag isåfall?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av heldiggrisen »

Har du Teslafi så du kan kolla om de ens har varit ute med bilen?
1800kr timmen för felsökning är smått absurd.
Privatköpare? Arn gissar jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mickep »

felsökning där de i princip bara kopplar in en avläsare och läser felkoder borde man inte betala för. (har gjort det 800kr, och man blir bara irriterad)
När man begär offerter till hantverkare kommer de iallafall hem till en kollar vad som skall göras och lämnar ett pris, oftast gratis.
visst om du vill dra det till domstol men de har rätt att ta sådana ocker priser är mitt tro.(fast det borde prövas)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av taliz »

Upplevt "oljud" kan va väldigt svårt att diagnostisera.
Alla tycker ju inte samma ljud är störande, och vissa hör överhuvudtaget inte samma ljud.
Sen påverkar såklart erfarenhet och förväntningar.

Jag hade ett oljud i framvagnen på min V60. Volvos service hittade det inte. Mekonomen hörde det när jag tog en provtur med dom, men de kunde ändå inte hitta det.
Gav upp och sålde bilen till slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Surfaren »

taliz skrev:
Upplevt "oljud" kan va väldigt svårt att diagnostisera.
Alla tycker ju inte samma ljud är störande, och vissa hör överhuvudtaget inte samma ljud.
Då jag beklagade mig över oljud i min Model S så fick jag höra från Teslas servicepersonal att de monterar mikrofoner på bilen och kör omkring vid såna tillfällen, för att lättare kunna identifiera var ljudet kommer ifrån och göra rätt åtgärd. Har de slutat med sånt tro?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Har ej Teslafi

privat köpare av en model S 14- endast garanti på drivlina och batteri kvar.

SC sa att 3 olika tekniker hade vart ute och kört med bilen för att känna av vibrationerna men inte känt något..

oljudet kommer efter man laddat bilen och kört igång AC ett tag. det är ett konstant ljud som är där hela tiden och går väck när det känner för det.
så ljudet stör mig mest på morgonen direkt när jag sätter mig i den och ska köra till jobb. sen försvinner det ibland på resan eller så håller det sig hela resan på 45 minuter
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av e5m1r »

Du har inte lust att lägga ut videon ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »



varning för hög musik i mitten av videon
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av e5m1r »

Jag skulle tippa på lager på coupe fläkten
De andra fläktarna som kyler batteriet är knappt igång så här års och hörs mest utanför bilen
De kan ha tendens att vibrera
Ang vibrationer har du kollat så inget är köst under bilen reg skylt spoiler läpp de kan under rätt hastighet tryck få till vibrationer som känns ordentligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av taliz »

Låter som en jetmotor på distans.
Skulle också gissa på lager i nån fläkt.
Kanske är fläkten för MCU, som teknikern verkade gissa på?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Teknikern sa att det inte var kupé fläkten för det skulle låta på något helt annat sätt.

Vibrationerna är som att hela bilen guppar fram. Det känns i ryggen och jag ser att hela jag små studsar i bilen när jag har autopilot runt 50 kmh vilket stör mig eftersom jag vill ha det felfritt

Aa jetmotor låter det typ som haha usch.
Användarvisningsbild
Redtooth
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 jan 2020 14:44
Ort: Klagshamn

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Redtooth »

Mangodash skrev:
Har ej Teslafi

privat köpare av en model S 14- endast garanti på drivlina och batteri kvar.

SC sa att 3 olika tekniker hade vart ute och kört med bilen för att känna av vibrationerna men inte känt något..

oljudet kommer efter man laddat bilen och kört igång AC ett tag. det är ett konstant ljud som är där hela tiden och går väck när det känner för det.
så ljudet stör mig mest på morgonen direkt när jag sätter mig i den och ska köra till jobb. sen försvinner det ibland på resan eller så håller det sig hela resan på 45 minuter
Låter som ett lager till en fläkt som orsakar vinandet.
Om du öppnar frunken när ljudet uppstår är det tydligare då?
Sitter två pumpar där som kyler då du säger att det kommer vid laddning.
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Skall kolla upp det redtooth. Jag tänkte på det eftersom det hörs väldigt tydligt när jag öppnar bakluckan på morgonen för att lägga in laddsladden så jag undrar hur det låter i frunken.

Skall försöka tänka på det imorgonbitti!
Användarvisningsbild
Redtooth
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 jan 2020 14:44
Ort: Klagshamn

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Redtooth »

Mangodash skrev:
Skall kolla upp det redtooth. Jag tänkte på det eftersom det hörs väldigt tydligt när jag öppnar bakluckan på morgonen för att lägga in laddsladden så jag undrar hur det låter i frunken.

Skall försöka tänka på det imorgonbitti!

Angående att du tycker bilen gungar fram i låga hastigheter.
Sitter det original fälgar på din bil? så dom centrerar korrekt
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Original fälgar med nya däck på just nu
Sommardäcken har ny fälg och nya däck och där är samma problem med dom på. Har fått däcken balanserade flera gånger
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av e5m1r »

En fundering
Om man har bromsskivor som är skeva/obalanserade borde inte detta kunna ge vibrationer i en viss hastighet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Redtooth
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 jan 2020 14:44
Ort: Klagshamn

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Redtooth »

e5m1r skrev:
En fundering
Om man har bromsskivor som är skeva/obalanserade borde inte detta kunna ge vibrationer i en viss hastighet ?
Jo
Nuvarande bilar:
Model S75 2018
Model 3 SR+ 2020
Model Y RWD 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av mati »

Är däcken verkligen rätt balanserade? Jag har på båda mina Teslor haft problem med ovala fälgar. På min P85 -14 var det främst ett bakhjul, på min 90D -16 var det flera hjul. Det var enligt däckverkstaden nästan omöjligt att få det bra. De lyckades till sist, men de fick använda lastbilsbalanseringsvikter för att bli av med obalansen. Därefter gick den bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

mati skrev:
Är däcken verkligen rätt balanserade? Jag har på båda mina Teslor haft problem med ovala fälgar. På min P85 -14 var det främst ett bakhjul, på min 90D -16 var det flera hjul. Det var enligt däckverkstaden nästan omöjligt att få det bra. De lyckades till sist, men de fick använda lastbilsbalanseringsvikter för att bli av med obalansen. Därefter gick den bra.
Skall ta upp detta med däckverkstaden jag använder och se om dom kan balansera om för att få ett bättre slutresultat. Läste i någon tråd också att verkstaden borde rengöra ordentligt innan dom monterar fälgarna på bilen. Detta blir mitt nästa försök med att få bort guppandet!

Tack för alla svar! Ni är suveräna :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Bjelke »

Redtooth skrev:
Mangodash skrev:
Har ej Teslafi

privat köpare av en model S 14- endast garanti på drivlina och batteri kvar.

SC sa att 3 olika tekniker hade vart ute och kört med bilen för att känna av vibrationerna men inte känt något..

oljudet kommer efter man laddat bilen och kört igång AC ett tag. det är ett konstant ljud som är där hela tiden och går väck när det känner för det.
så ljudet stör mig mest på morgonen direkt när jag sätter mig i den och ska köra till jobb. sen försvinner det ibland på resan eller så håller det sig hela resan på 45 minuter
Låter som ett lager till en fläkt som orsakar vinandet.
Om du öppnar frunken när ljudet uppstår är det tydligare då?
Sitter två pumpar där som kyler då du säger att det kommer vid laddning.
Enligt en tekniker så ska det även sitta en cirkulationspump i bak någonstans (typ höger sida), vilket kan höras om man öppnar bakluckan, och så verkar ju vara fallet här,
jag tyckte iaf att jag hörde något därifrån ibland (det är min gamla bil vi pratar om här)...
Skulle inte förvåna mig om man kan byta den själv också (eller någon duktig bilmek)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Mangodash »

Teknikern sa att det inte var cirkulation pumpen eftersom det skulle låta på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av Bjelke »

Aha, ja då kan vi ju utesluta en sak iaf då kanske :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av kontakten2 »

Det kanske går att starta om mcu under laddning när du hör ljudet. Trycker på bägge scrollknapparna tills du får upp teslamärket i skärmen.
Då kanske fläktarna stannar till i mcu så kan du utesluta dom.

Det kan eventuellt vara luft i kylsystemet. Då kaviterar cirkulationspump och det låter ganska kraftigt...

Teori 3 kan vara luftspjället fram till kylarna som vill öppna och stänga och knäpper?
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av nahoj56 »

Tycker det låter precis som cirkulationspumpen för kylvätskan. Den går ju dels vid laddning och även när bilen laddar på 12V batteriet under dagen. Tycker den går betydligt oftare på senare tid. Kanske beror på ändringar i BMS-systemet.
Model S 85D -15.
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Malmö SC - Dyr felsökning där dom inte gjort ett skit

Inlägg av sved73 »

Hur har det gått med vibrationerna, hittat orsaken?
Jag har själv upplevt samma fenomen, vibrationer känns i sätet precis som man åker på kullersten bara på bakhjulen. Mest störande i lägre hastigheter 50-70 men märkbart att i te 100% oavsett hastighet.

Bilen 2 månader gammal bara och sommardäcken helt nya orginal 18", 3v gamla. Åkte därför in till lokala däckfirman som kollade så ingen obalans, däcken var 100%. De upptäckte dock ett litet glapp runt centrumnavet när dom monterade tillbaks fälgarna så dom var noggranna när dom drog fast fälgarna igen. Peppar peppar men verkar varit problemet! Tydligen vanligt problem även på vissa Volvomodeller.
Skriv svar