Symbolen för släpvagn lyser rött
Moderator: Redaktion
Symbolen för släpvagn lyser rött
Trots att jag sprejat kontakten med kontaktspray lyser den rött igen efter en halv dag ungefär. Finns det andra lösningar? Vill helst inte åka till SC för smågrejor när bilen i övrigt är helt problemfri.
Re: Symbolen för släpvagn lyser rött
Förutsätter att du har en släpkärra påkopplad?
Jag hade felet ett tag på min kärra men då var det också en lampa som inte hade ordentlig kontakt och som inte lyste.
Jag hade felet ett tag på min kärra men då var det också en lampa som inte hade ordentlig kontakt och som inte lyste.
Lyser den rött utan att du har ett släp inkopplat?
Fukt eller liknande i kontakten. Jag hade det en gång. Då lät jag bilen stå i varmgarage med en skruvmejsel som höll locket öppet något dygn. Efter det var det ok.
Fukt eller liknande i kontakten. Jag hade det en gång. Då lät jag bilen stå i varmgarage med en skruvmejsel som höll locket öppet något dygn. Efter det var det ok.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Jag har inte ens provat att montera draget än
Men jag ska testa att ta bort luckan och låta det torka ordentligt.

Min bil gjorde likadant.
När jag öppnade locket så droppade det ut vatten ur kontakten.
Jag blåste rent med tryckluft och sprayade in WD-40 i kontakten.
Efter det har det varit lugnt.. Funkat bra i över en månad i detta blöta väder.
När jag öppnade locket så droppade det ut vatten ur kontakten.
Jag blåste rent med tryckluft och sprayade in WD-40 i kontakten.
Efter det har det varit lugnt.. Funkat bra i över en månad i detta blöta väder.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Jag lyckas inte få bort den röda ikonen med tryckluft och 5-56. (Inget släp påkopplat ska väl sägas)
Hårtork for bli nästa steg

- Electrifyme
- Teslaägare
Testa att slå av släpvagnsläget från menynloomastic skrev:Jag lyckas inte få bort den röda ikonen med tryckluft och 5-56. (Inget släp påkopplat ska väl sägas)

Fått samma på våran också nu i helgen. Testade 5-56 igår men samma idag, får se om man kan lyckas torka med varmluftspistol eller nått.
Det hjälper tyvärr inte.Electrifyme skrev:Testa att slå av släpvagnsläget från menynloomastic skrev:Jag lyckas inte få bort den röda ikonen med tryckluft och 5-56. (Inget släp påkopplat ska väl sägas)
Har det löst sig för er andra med problem? Själv är problemet fortfarande kvar.
Jag hade samma problem, de fick byta släpvagnskontakten på SC. Bilen var ändå inne för andra saker.
Ajdå det lät trist. Försökte torka igår med varmluftspistol och låta locket vara öppet nån timme men samma sak fortfarande. Får väl lägga ett service ärende, trist dock när man bor strax utanför Linköping. Hoppas de får till ett servicecenter i Norrköping snart...Tomas_63 skrev:Jag hade samma problem, de fick byta släpvagnskontakten på SC. Bilen var ändå inne för andra saker.
Jag är i samma sits. Första gången jag använde släp hängde det kvar ungefär en dag efter jag hade kopplat bort släpet. Andra gången släppte det aldrig och jag kör fortfarande med en röd släpvagn på skärmen.Kevork skrev:Ajdå det lät trist. Försökte torka igår med varmluftspistol och låta locket vara öppet nån timme men samma sak fortfarande. Får väl lägga ett service ärende, trist dock när man bor strax utanför Linköping. Hoppas de får till ett servicecenter i Norrköping snart...
Så varje gång jag sätter mig i bilen så måste jag manuellt slå av släpvagnsläge om jag vill kunna använda AP.
Det där Service Centret i Norrköping kan inte komma fort nog. Åka till Göteborg från Linköping för att hämta och lämna blir ju liksom två dagar som går bort (eller kan man vänta där kanske).
Jag har fortfarande min röda vagn kvar, försvinner dock vid minusgrader ute så jag hoppas att den försvinner helt vid torrare väderlek. Sen ska det sprutas kontaktspray överallt vid kontakterna.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Kan ju vara så att det är på ovansidan/kabelsidan av kontakten som det kommer in vatten från vägarna som numera är lite saltare och därför leder ström bättre. Kommer man åt att spola lite med rent vatten och sen låter torka bör lösa detta temporärt. Kommer man åt att klämma in lite vaselin på baksidan så kanske problemet ger sig mer långsiktigt. Än bättre är ju att få en bättre tätning vid kontakten på plats. Kanske något som fångats upp av Tesla vid åtgärd på SC.MatsH skrev:Jag har fortfarande min röda vagn kvar, försvinner dock vid minusgrader ute så jag hoppas att den försvinner helt vid torrare väderlek. Sen ska det sprutas kontaktspray överallt vid kontakterna.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Hämtade min bil igår vid Trosta.
Tre timmar innan leverans, ringer någon från delivery och meddelar att det är något fel med dragkoken.
Deras teckniker har inte lyckats åtgärda problemet och släpvagnen lyser rött.
Jag får "erbjudandet" att avstå leveransen, så att de kan beställa nya komponenter för att kunna åtgärda problemet.
Frågar då hur lång tid detta skulle ta innan jag kan få bilen. Det kunde han inte uppge, utan hänvisade till att
han hade noll koll på leveranstider.
Jag är så tacksam att jag har studerat detta forum inför mitt beslut att köpa en Tesla.
Det framgår i många trådar att saker och ting kan ta väldigt lång tid.
Tackar nej till erbjudandet att avstå leverans och tar istället alternativet att få det åtgärdat efter leverans vid SC.
Blir upplyst om att jag inte kommer att kunna använda AP´n under tiden, men att farthållaren fungerar ändå.
Det köper jag och Tesla noterar problemet som en consider.
Väntar mig då naturligtvis att efter signeringen, att de bokar en tid för åtgärd för min räkning.
Men ack, det får jag göra själv via appen!
Tack för hjälpsamheten Tesla!
Känns som om de har lite kvar att lära när det gäller kundnöjdhet.
Det är ju inte direkt en påse citroner man har betalat för.
Första lediga tid = 7 maj 2020!
Själva körupplevelsen då?
-Överväldigande att flyta fram utan fossil energi.
(Påpekade att jag sett i ett forum att flera har haft problem med lysande släpvagnar, men det hade han aldrig
hört talas om!)
Tre timmar innan leverans, ringer någon från delivery och meddelar att det är något fel med dragkoken.
Deras teckniker har inte lyckats åtgärda problemet och släpvagnen lyser rött.
Jag får "erbjudandet" att avstå leveransen, så att de kan beställa nya komponenter för att kunna åtgärda problemet.
Frågar då hur lång tid detta skulle ta innan jag kan få bilen. Det kunde han inte uppge, utan hänvisade till att
han hade noll koll på leveranstider.
Jag är så tacksam att jag har studerat detta forum inför mitt beslut att köpa en Tesla.
Det framgår i många trådar att saker och ting kan ta väldigt lång tid.
Tackar nej till erbjudandet att avstå leverans och tar istället alternativet att få det åtgärdat efter leverans vid SC.
Blir upplyst om att jag inte kommer att kunna använda AP´n under tiden, men att farthållaren fungerar ändå.
Det köper jag och Tesla noterar problemet som en consider.
Väntar mig då naturligtvis att efter signeringen, att de bokar en tid för åtgärd för min räkning.
Men ack, det får jag göra själv via appen!
Tack för hjälpsamheten Tesla!
Känns som om de har lite kvar att lära när det gäller kundnöjdhet.
Det är ju inte direkt en påse citroner man har betalat för.
Första lediga tid = 7 maj 2020!
Själva körupplevelsen då?
-Överväldigande att flyta fram utan fossil energi.
(Påpekade att jag sett i ett forum att flera har haft problem med lysande släpvagnar, men det hade han aldrig
hört talas om!)
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Hoho säger väl tomten..., han kom redan idag.
Igår kväll gjorde jag min första uppdatering och till min glädje så fungerar nu autopiloten som den ska!
Fick dessutom Å,Ä och Ö på köpet.
Släpvagnen lyser dock rött fortfarande. Känns dock inte lika besvärande längre.
Som nob har man mycket att lära framöver.
Ovanstående visade sig att bara vara delvis sant.Lars Json skrev:Blir upplyst om att jag inte kommer att kunna använda AP´n under tiden, men att farthållaren fungerar ändå.
Igår kväll gjorde jag min första uppdatering och till min glädje så fungerar nu autopiloten som den ska!
Fick dessutom Å,Ä och Ö på köpet.
Släpvagnen lyser dock rött fortfarande. Känns dock inte lika besvärande längre.
Som nob har man mycket att lära framöver.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Jaha, så är man en Tesla-erfarenhet rikare då.
Lämnade in bilen igår för att få ovanstående problem åtgärdat.
Fick ett mycket trevligt bemötande och informerades att de säkerligen behöver behålla bilen över helgen, detta på grund av att man förmodligen behöver byta kablaget till dragets kontakt.
-Vi håller dig informerad.
Jag fick en 85D som lånebil med 9,500 mil på mätaren.
Så idag blev jag kontaktad per telefon och fick beskedet att kablaget samt elektroniken måste bytas!
Det senare kanske dessutom förklarar varför mitt stämningsljus vid fötterna på vänster sida har lyst 24/7 sedan jag fick bilen samt att belysningen i framdörrarna inte lyst över huvud taget.
Nåväl, grejerna finns i Holland med cirka en veckas leveranstid.
Ojar mig lite och undrar om jag inte kan ha min egen bil till dess att grejerna kommer. Nix, du har ju lånebilen, fick jag till svar.
Svårt att argumentera emot, fast i mina tankar snurrar obehaget av att behöva köra runt med en bil med 25,000 kronor i självrisk om jag klantar till det.
Lånebilen då? Ja, vad ska man säga, min första upplevelse med en S.
Ursäkta om jag svär i kyrkan nu alla S fans.
Säten hårda som träbänkar, inga förvaringsutrymmen i närheten, massa information under ratten, en jätteskärm i stående format för långt ner,
bra ljudisolering från vägljud men i detta ex. ett irriterande vinande ljud från drivlinan, minst en eller två spakar för mycket till vänster om ratten,
saknar känslan av den låga tyngdpunkten i snäva kurvor, alldeles för lättstyrd oavsett val, men mycket snyggare än trean.
Antar att nyare varianter av S har löst alla dessa problem? Hittade inte tillverkningsår för detta ex.
Slutsats:
Jag saknar min nalle!
Hur länge kommer jag behöva vänta?
Lämnade in bilen igår för att få ovanstående problem åtgärdat.
Fick ett mycket trevligt bemötande och informerades att de säkerligen behöver behålla bilen över helgen, detta på grund av att man förmodligen behöver byta kablaget till dragets kontakt.
-Vi håller dig informerad.
Jag fick en 85D som lånebil med 9,500 mil på mätaren.
Så idag blev jag kontaktad per telefon och fick beskedet att kablaget samt elektroniken måste bytas!
Det senare kanske dessutom förklarar varför mitt stämningsljus vid fötterna på vänster sida har lyst 24/7 sedan jag fick bilen samt att belysningen i framdörrarna inte lyst över huvud taget.
Nåväl, grejerna finns i Holland med cirka en veckas leveranstid.
Ojar mig lite och undrar om jag inte kan ha min egen bil till dess att grejerna kommer. Nix, du har ju lånebilen, fick jag till svar.
Svårt att argumentera emot, fast i mina tankar snurrar obehaget av att behöva köra runt med en bil med 25,000 kronor i självrisk om jag klantar till det.
Lånebilen då? Ja, vad ska man säga, min första upplevelse med en S.
Ursäkta om jag svär i kyrkan nu alla S fans.
Säten hårda som träbänkar, inga förvaringsutrymmen i närheten, massa information under ratten, en jätteskärm i stående format för långt ner,
bra ljudisolering från vägljud men i detta ex. ett irriterande vinande ljud från drivlinan, minst en eller två spakar för mycket till vänster om ratten,
saknar känslan av den låga tyngdpunkten i snäva kurvor, alldeles för lättstyrd oavsett val, men mycket snyggare än trean.
Antar att nyare varianter av S har löst alla dessa problem? Hittade inte tillverkningsår för detta ex.
Slutsats:
Jag saknar min nalle!
Hur länge kommer jag behöva vänta?
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.