Kvalitet vinter
Moderator: Redaktion
Kvalitet vinter
Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.
Re: Kvalitet vinter
Funkar överlag bra men är väldigt glad att jag har en carport så det inte är snö som sedan blir is på bilen varje morgon, är iofs skönt med alla bilar. Att man kan värma bilen från appen gör ju att man alltid kan få den varm tillslut så det tinar upp men hade varit bättre med karmar runt fönstren istället för karmlösa dörrar. Tycker inte det är så mycket problem med dörrhandtagen, mer bara att rutan inte alltid går ner 1cm så dörren går att öppna. Har även fått problem att öppna dörrar när jag kört långt utan nederbörd när det är kallt (-20). Bor i norrland.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Kvalitet vinter
Om bilen förvärms har det alltid varit lugnt för mig.
Utan förvärmning fastnar rutorna så det går inte att stänga dörrarna inifrån (rutan åker ner lite när man öppnar och upp igen efter man stängt).
Handtaget på förarsidan fastnar ute ibland.
I övrigt inga problem på vintern.
Utan förvärmning fastnar rutorna så det går inte att stänga dörrarna inifrån (rutan åker ner lite när man öppnar och upp igen efter man stängt).
Handtaget på förarsidan fastnar ute ibland.
I övrigt inga problem på vintern.
Model S 90D -17
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kvalitet vinter
Ytterst svårt att generalisera och säga att äldre Model S är sämre ihopsatta, min gamla P85+ 2014 som varit extremt välvårdad håller högre standard än många nyare. Har också varit med om 2017-2018 modeller som använts som loaners från service center som sett värre ut än en rostig 740.Kjel skrev:Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.
En Tesla är i mina ögon en fantastisk vinterbil, jag har bott på lite olika ställen och kunnat prova bl.a isolerat dubbelgarage med värmepump, carport, parkering på gatan (Oslo) och måste säga att bilen klarar av alla scenarion. Enda skillnaden är att du inte kan påverka så mycket om det snöar 1m över natten och har bilen ute. Har ett exempel på när jag var på jobb och bilen stod ute i freezing rain på flygplatsen, när jag skulle åka därifrån hade hela bilen ett islager på 1cm. Ingen kollega lyckades ens öppna dörrar eller skrapa bort isen, min Tesla som hade förvärmts 40min innan sprätte ut handtagen och krossade isen samtidigt som dörrarna gick att öppna enkelt tack vara silikon på lister och förvärmning. Jag åkte från jobbet och mina kollegor satt fast i flera timmar.
Kan också nämna hur pass allvarlig detta väderfenomen var, alla flyg blev groundade och var tvungna att tinas i hangarer men Teslan kunde rulla hem
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kvalitet vinter
Jag har kört knappt 10.000 mil i Norrland med min S75D.Kjel skrev:Hej, jag funderar på en MS LR. Men lite fundersam över hur den fungerar i Svensk vinter. Fryser handtagen fast när det varit snö med tö och sen fryser på under natten, hur funkar vindrutetorkarna i snöslask? Sådana frågor sitter jag och undrar över. Kanske ses som bagateller men jag är en person som snabbt irriterar mig över sådana saker. Är bilen bättre ihopsatt nu än för 4 år sedan då jag backade ur ett köp. Bilen såg då förskräcklig ut. Tacksam för svar.
Har Carport, kommer inte så mycket nederbörd på bilen.
Har aldrig haft problem med att handtagen inte går ut eller att dörren inte går att öppna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvalitet vinter
För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt!
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kvalitet vinter
Har reagerat på en sak under denna vinter. Om man sätter värmen på max så att den visar HI och har range mode av så är uppvärmningen stegvis. Förr var den våldsam och bilen kunde spotta ut 50°C ur utblåsen, måste vara för att så många har spräckt sina rutor att Tesla ändrar mönstret på uppvärmningen. Är likadant på bägge mina X och min gamla S.Bjelke skrev:För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvalitet vinter
Ok det var som faen, jag har inte vågat testa just för risken att spräcka rutan.NEO skrev:Har reagerat på en sak under denna vinter. Om man sätter värmen på max så att den visar HI och har range mode av så är uppvärmningen stegvis. Förr var den våldsam och bilen kunde spotta ut 50°C ur utblåsen, måste vara för att så många har spräckt sina rutor att Tesla ändrar mönstret på uppvärmningen. Är likadant på bägge mina X och min gamla S.Bjelke skrev:För mig så har handtagen funkat på dom nya bilarna (Det krånglade lite på dom gamla där
största problemet var att dom gick sönder helt enkelt) och dom verkar inte gå sönder som dom gamla gjorde
Jag bor i Hälsingland så vi har verkligen skiftande väder kring nollan ofta, snö ena
minuten och plusgrader nästa för att rasa ner till minusgrader direkt efter igen osv...
Karmlöst tycker jag fortfarande är helt meningslöst men på något knepigt vis
så har det funkat ganska bra på dom nyare bilarna
Vet inte om dom ändrat något i produktionen eller om det bara är inbillning
Allt som allt så är det överlägset bästa vinterbilen ever! (Inte bara Teslan utan elbilar öht)
Bara att slippa åka till macken flera gånger i veckan när det är svinkallt ute är obeskrivligt skönt
Och inga kallstarter liksom... och skulle man råka glömma förvärmning så blir den ändå
varm sjukt snabbt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kvalitet vinter
Tack för alla svar. Verkar således inte som om det skulle vara något jag borde oroa mig för. Bor ju nära Stockholm så service finns nära. Det närmar sig beslut.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvalitet vinter
Ja bor man skapligt nära ett service center så skulle jag känna mig väldigt trygg
med köpet iaf
med köpet iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kvalitet vinter
Helt klart, men om Zalman har kört 10000mil i Norrland och också kan rekommendera känns det väldigt betryggande.Bjelke skrev:Ja bor man skapligt nära ett service center så skulle jag känna mig väldigt trygg
med köpet iaf
Re: Kvalitet vinter
Som många i tråden redan vittnat om fungerar MS generellt bra på vintern. Bättre än de flesta "vanliga" bilar. Jag har kört c:a 20.000 mil med mina 2 MS och aldrig haft problem med handtag eller dörrar som fryser (smörj m lite silikon). Bilen blir varm riktigt snabbt och går som en pansarvagn i vilket väglag som helst. Aldrig varit orolig att inte komma iväg.
Du nämnde torkarna och det tycker jag däremot är en svag punkt. Sprutet täcker inte hela rutan (trots otaliga försök att justera till det bättre), och det går åt mycket spolarvätska moddiga dagar. Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Strålkastarna är nästa svaga punkt. De är relativt svaga och har ingen rengöring. Kommer ofta på mig själv med att ha helljuset på när jag möter andra bilar och det är få som reagerar.
Du nämnde torkarna och det tycker jag däremot är en svag punkt. Sprutet täcker inte hela rutan (trots otaliga försök att justera till det bättre), och det går åt mycket spolarvätska moddiga dagar. Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Strålkastarna är nästa svaga punkt. De är relativt svaga och har ingen rengöring. Kommer ofta på mig själv med att ha helljuset på när jag möter andra bilar och det är få som reagerar.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Kvalitet vinter
Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.Ferro94 skrev:Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kvalitet vinter
Riskerar man inte ett knäppande ljud på a stolpen då?jpetters skrev:Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.Ferro94 skrev:Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Re: Kvalitet vinter
Kanske om man flyttar den för långt. Jag har inte haft något problem med det på mina två S jag behövde justera detta på.NEO skrev:Riskerar man inte ett knäppande ljud på a stolpen då?jpetters skrev:Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.Ferro94 skrev:Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Det enda irritationsmomentet är att man ser lite av armen sticka upp ovan kanten på huven.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kvalitet vinter
MS är nog en av de bättre vinterbilar man kan ha. Jämfört med alla tidigare bilar jag haft, vilket börjar bli ganska många, är den i en klass för sig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kvalitet vinter
Jodå, den har jag provat. Problemet var att strålen med spolarvätska då slog i armen. Hur jag än riktade om strålen så gick den antingen för högt eller träffade armen. Jag flyttade tillbaka armen någon centimeter i taget och nu är den tillbaka ungefär där den började. Man lär sig att leva med det. Säkert lyckades du bättre.jpetters skrev:Just detta går ju enkelt att justera så det blir nära noll smuts "breddning". Bara att flytta torkarearmen i fästet.Ferro94 skrev:Vänster A-stolpe blir en decimeter bredare när rutan är skitig, då bladen inte går "hela vägen".
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Kvalitet vinter
Såhär var mitt intryck med mina Model S på vintern.
+ ligger på vägen som en tegelsten
+ nästan obegränsad framkomlighet (D-modell)
+ blir varm på nolltid
+ spolarvätska räcker längre än i andra bilar
- strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
- kalla fötter i baksätet
- rutorna immar lätt igen
De sista två minuspunkterna var säkert mjukvarurelaterade och är förmodligen inte aktuella längre. De andra är konstruktionsbetingade och det var verkligen nånting jag störde mig på till den grad att jag inte ville köra bilen på vintern.
+ ligger på vägen som en tegelsten
+ nästan obegränsad framkomlighet (D-modell)
+ blir varm på nolltid
+ spolarvätska räcker längre än i andra bilar
- strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
- kalla fötter i baksätet
- rutorna immar lätt igen
De sista två minuspunkterna var säkert mjukvarurelaterade och är förmodligen inte aktuella längre. De andra är konstruktionsbetingade och det var verkligen nånting jag störde mig på till den grad att jag inte ville köra bilen på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kvalitet vinter
Kan bara hålla med. En Tesla S än en nivå bättre som vinterbil, än den Audi Avant Quattro som jag tidigare ägde.Gustafsson skrev:MS är nog en av de bättre vinterbilar man kan ha. Jämfört med alla tidigare bilar jag haft, vilket börjar bli ganska många, är den i en klass för sig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvalitet vinter
Det känns dock som att radarn klarar sig bättre sedan facelift, den gamla satt ju i ett eget litet ”hål” liksom och därmati skrev:Såhär var mitt intryck med mina Model S på vintern.
+ ligger på vägen som en tegelsten
+ nästan obegränsad framkomlighet (D-modell)
+ blir varm på nolltid
+ spolarvätska räcker längre än i andra bilar
- strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
- kalla fötter i baksätet
- rutorna immar lätt igen
De sista två minuspunkterna var säkert mjukvarurelaterade och är förmodligen inte aktuella längre. De andra är konstruktionsbetingade och det var verkligen nånting jag störde mig på till den grad att jag inte ville köra bilen på vintern.
samlades det ju alltid snö och is, men inte lika illa numera
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kvalitet vinter
Strålkastarna på min Tesla tycker jag är ungefär lika starka som på den Audi jag körde.strålkastarna urdåliga, ingen spolning heller
- vindrutetorkarna tar bara halva rutan
- radarn har lätt för att snöa igen och då funkar inte farthållaren
Dock kan man ju ha extraljus om man vill ha riktigt bra belysning.
Spolning kunde man ha haft.
Det finns dom som har bättre torkare, men så dåligt att den bara tar halva rutan tycker jag inte.
Visst kan radarn snöa igen under extremt dåligt väder.
Men vilka givare fungerar om dom har 5cm snö på sig?
Kanske hade gått att fixa med uppvärmning.
Att radarn slutar fungera är en sak, men det som retar mig på riktigt är att utan radar så har man ingen farthållare alls.
Det är dumt på riktigt!
Och det vore så enkelt att fixa!
Dock har radarn snöat igen kanske 2ggr på ca 10.000 mil.
Så vanligt är det inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5572
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kvalitet vinter
Både ljuset (LED numera) och radarns placering är ju ändrat sedan Matis bil.
LED-ljuset är väldigt mycket bättre, men kunde vara ännu vassare.
LED-ljuset är väldigt mycket bättre, men kunde vara ännu vassare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kvalitet vinter
Vet inte. Jag hade ju ingen radar på min gamla pre-facelift, svårt att jämföra då. Jag kanske hade otur med vädret och det råkade bli en extrem form av blötsnö och -slask just de två vintrarna jag hade bilen, men min radar slutade i princip att fungera så fort det var minsta lilla antydan till snö på stötfångaren där radarn sitter. Jag kommer ihåg ett tillfälle då jag trodde att radarn hade gått sönder. Det var så lite snö att man kunde fortfarande se bilens blåa färg igenom det tunna snölagret som hade bildats på nosen. Jag torkade av det med en trasa och allting funkade igen. Så fick jag hålla på hela tiden, alternativt köra utan farthållare. Men min bil var ju lite speciell, det fanns inte mycket som funkade på den. Så sett är det kanske inte representativt heller.Bjelke skrev:Det känns dock som att radarn klarar sig bättre sedan facelift, den gamla satt ju i ett eget litet ”hål” liksom och där
samlades det ju alltid snö och is, men inte lika illa numera
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kvalitet vinter
Min bil hade LED. Men de har kanske blivit bättre de också. Jag fick en omgång nya strålkastare en gång och det blev faktiskt bättre ljus. Inte bra men bättre. Men jag skulle ogärna vilja byta bort mina LED-matrix lampor som sitter i Audin. Det är i det i särklass bästa helljuset jag någonsin har haft.Gustafsson skrev:Både ljuset (LED numera) och radarns placering är ju ändrat sedan Matis bil.
LED-ljuset är väldigt mycket bättre, men kunde vara ännu vassare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14