Volvo bjuder på gratis el till laddhybrider
Moderator: Redaktion
Volvo bjuder på gratis el till laddhybrider
Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... sgodaK8CzA
Re: Volvo bjuder på gratis el till laddhybrider
Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
Fast... Tesla byggde ett laddnätverk i hela Europa och erbjöd gratis laddning längs vägen.
Volvo kompenserar dig för kostnaden för att ladda din bil hemma.
Model Y Long Range 2023
mathiaso skrev:Fast... Tesla byggde ett laddnätverk i hela Europa och erbjöd gratis laddning längs vägen.
Som innebär att fler kanske skaffar laddboxar och även använder hybrider på rätt sätt.
Går ju att få "gratsladdning" hemma till Tesla också:
https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... itt-hemma/
Stora frågan är väl hur Volvo skall följa upp att elen de bjuder på används till att ladda bilen med...
Stora frågan är väl hur Volvo skall följa upp att elen de bjuder på används till att ladda bilen med...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Av
Troligen som Skelleftekraft gör. Du får ett fast antal kWh per månad "gratis" helt enkelt.Marsa skrev:Går ju att få "gratsladdning" hemma till Tesla också:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Åh tesla får ladda gratis med Skelleftekraft! Hylla Tesla och Skelleftekraft !mati skrev:Troligen som Skelleftekraft gör. Du får ett fast antal kWh per månad "gratis" helt enkelt.Marsa skrev:Går ju att få "gratsladdning" hemma till Tesla också:
Fy Volvo, bu Volvo, hybrider är djävulens påfund. Lägg ner märket !
Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ha ha eller hur?Svenssons skrev:Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
Vad jag läst så bjuder inte Tesla på något utan man tar betalt vid bilköp för "gratis laddning ". Vad det gäller Volvo "bjuder" de på elen under ett år. Undrar hur avgörande är det om man ska välja en hybrid Volvo för över 500 000kr eller en Model 3.
Stevvee skrev:Åh tesla får ladda gratis med Skelleftekraft! Hylla Tesla och Skelleftekraft !mati skrev:Troligen som Skelleftekraft gör. Du får ett fast antal kWh per månad "gratis" helt enkelt.Marsa skrev:Går ju att få "gratsladdning" hemma till Tesla också:
Fy Volvo, bu Volvo, hybrider är djävulens påfund. Lägg ner märket !

Håller med, bättre att lägga ner. Att ge bort lite el till kunderna, vilket trams! De borde inte få hålla på!
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Fast som skrivs tidigare, tesla har ju tecknat ett avtal med Skelleftekraft. Volvo kanske tecknar precis samma kontrakt. Whats the different?nek0 skrev:Ha ha eller hur?Svenssons skrev:Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
Vad jag läst så bjuder inte Tesla på något utan man tar betalt vid bilköp för "gratis laddning ". Vad det gäller Volvo "bjuder" de på elen under ett år. Undrar hur avgörande är det om man ska välja en hybrid Volvo för över 500 000kr eller en Model 3.
Var är Volvos snabbladdstolpar då ifatt de har tecknat precis samma kontrakt?Stevvee skrev:Fast som skrivs tidigare, tesla har ju tecknat ett avtal med Skelleftekraft. Volvo kanske tecknar precis samma kontrakt. Whats the different?nek0 skrev:Ha ha eller hur?Svenssons skrev:Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vart i avtalet mellan tesla och skelleftekraft finns snabbladdarna ? Avtalet säger att en tesla ägare får 1500 mil gratis hemmaladdning i 3 år.Svenssons skrev:Var är Volvos snabbladdstolpar då ifatt de har tecknat precis samma kontrakt?Stevvee skrev:Fast som skrivs tidigare, tesla har ju tecknat ett avtal med Skelleftekraft. Volvo kanske tecknar precis samma kontrakt. Whats the different?nek0 skrev:Ha ha eller hur?Svenssons skrev:Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?
Vad säger att Volvo inte tecknat samma avtal ?
- ellerstrom
- Teslaägare
Jag kan såklart ha uppfattat det fel, men som jag förstår det är det ett avtal mellan dig som privatperson och Skelleftekraft. Tesla har inget med detta avtal att göra (jag fick t.ex. ingen info om detta när jag hämtade min bil, men visste om det ändå tack vare detta forum). Du får alltså inte per automatik gratis hemmaladdning, utan du måste aktivt byta elleverantör till Skelleftekraft. Tesla ger alltså inte bort någonting alls, utan detta kan nog ses som marknadsföring från Skelleftekraft för att knyta till sig kunder.Stevvee skrev:Vart i avtalet mellan tesla och skelleftekraft finns snabbladdarna ? Avtalet säger att en tesla ägare får 1500 mil gratis hemmaladdning i 3 år.Svenssons skrev:Var är Volvos snabbladdstolpar då ifatt de har tecknat precis samma kontrakt?
Skelleftekraft har dock ett avtal med Tesla om att leverera el till deras SuC, vilket de drar nytta av i sin marknadsföring mot Teslaägare.
Med det sagt så har jag absolut inget emot Volvos kampanj, utan tycker tvärtom att alla mil på el är bra. Min kritik mot de flesta biltillverkare är snarare att de är för långsamma med omställningen till elbilar.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Det som är lite annorlunda i Volvofallet är att de säger att de bjuder på elen till laddhybriden, som ett incitament att den skall köras på el. Dvs om de har samma upplägg som Skeleftekrafts Teslaerbjudande så kan man ju aldrig veta att elen faktiskt gick till att ladda bilen, eller till annan förbrukning.Stevvee skrev:Fast som skrivs tidigare, tesla har ju tecknat ett avtal med Skelleftekraft. Volvo kanske tecknar precis samma kontrakt. Whats the different?nek0 skrev:Ha ha eller hur?Svenssons skrev:Det är officiellt nu! nek0 är en Tesla Fanboy! Tvi den som vågar ifrågasätta något annat märke än Tesla på Teslaforum!Stevvee skrev:Så att tesla bjuder på laddning är okej men inte att Volvo gör det ?nek0 skrev:Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
Det kan man ju inte veta i Teslafallet heller, men där har man ju inget val att inte köra bilen på el...
Om incitamentet skall fungera behöver ju Volvo följa upp hur mycket bilen faktiskt laddas, och ersätta den faktiska elen som förbrukats i bilen. Undrar om det är det de tänkt göra?
Skoda Citigoe iV
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Av
[/quote]Marsa skrev:Stevvee skrev:Det som är lite annorlunda i Volvofallet är att de säger att de bjuder på elen till laddhybriden, som ett incitament att den skall köras på el. Dvs om de har samma upplägg som Skeleftekrafts Teslaerbjudande så kan man ju aldrig veta att elen faktiskt gick till att ladda bilen, eller till annan förbrukning.nek0 skrev:Svenssons skrev:[quote="Stevvee"Köper man en laddhybrid för 500 000 kr har man väl råd med 500kr för elen?
Fast som skrivs tidigare, tesla har ju tecknat ett avtal med Skelleftekraft. Volvo kanske tecknar precis samma kontrakt. Whats the different?
Det kan man ju inte veta i Teslafallet heller, men där har man ju inget val att inte köra bilen på el...
Om incitamentet skall fungera behöver ju Volvo följa upp hur mycket bilen faktiskt laddas, och ersätta den faktiska elen som förbrukats i bilen. Undrar om det är det de tänkt göra?
Jag är ganska säker på att det inte följer upp det över huvud taget och att det inte går att kontrollera om elen går till något annat.
Incitamentet blir i form av utbildning och att lyfta frågan till medvetenhet.
Det är ju ganska bra payback på att faktiskt ladda bilen med elen baserat på besparingen på bränslet. Men som vanligt kan man skita i det.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Avtalet mellan Tesla och Skelleftekraft gäller endast leverans av el till snabbladdare. Tesla har inget alls att göra med laddning hemma av din bil. Därav min fråga, var är Volvos snabbladdarstolpar? Det är ju du som vill jämföra Tesla och Volvo.Stevvee skrev:
Vart i avtalet mellan tesla och skelleftekraft finns snabbladdarna ? Avtalet säger att en tesla ägare får 1500 mil gratis hemmaladdning i 3 år.
Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Vi kan ju anta att skelleftekraft tjänar på att locka över nya volvokunder till att bli kunder. Kanske betalar varken elbolaget eller volvo något till varandra? Man kan ju se det som att volvo skaffar kunder åt skelleftekraft.
Lite samma reaktioner när teslas konkurrenter måste "dumpa" priserna, ge stora rabatter för att få sålt sina bilar.
När tesla sänker priserna beror det på smart prissättning och effektiv produktion.
Vi kan ju anta att skelleftekraft tjänar på att locka över nya volvokunder till att bli kunder. Kanske betalar varken elbolaget eller volvo något till varandra? Man kan ju se det som att volvo skaffar kunder åt skelleftekraft.
Lite samma reaktioner när teslas konkurrenter måste "dumpa" priserna, ge stora rabatter för att få sålt sina bilar.
När tesla sänker priserna beror det på smart prissättning och effektiv produktion.
Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.Fredrik j skrev:Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Ersättning baseras på elförbrukning som Volvo läser av via VOC-appen och ersätter för upp till 5000 (alt 3000) kWh under 2020 med ett schablonbelopp per kWh. Man kan alltså inte fuska utan måste faktiskt köra bilen på el för att få ut pengarna.
Finns att läsa om här:
https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i ... erbjudande
Edit: verkar variera mellan 3000 och 5000kWh på olika sidor, tex 5000 här:
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... kter/61758
Finns att läsa om här:
https://www.volvocars.com/se/om-volvo/i ... erbjudande
Edit: verkar variera mellan 3000 och 5000kWh på olika sidor, tex 5000 här:
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... kter/61758
Valet mellan en hybrid och en elbil handlar ju än så länge inte om laddkostnader. Se det som en fin gest.nek0 skrev:Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.Fredrik j skrev:Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Vad hade det krävts för att det skulle vara ok?
För min det hade det räckt med att de skiter i hybridbilar och säljer bara elbilar och fossiler.Fredrik j skrev:Valet mellan en hybrid och en elbil handlar ju än så länge inte om laddkostnader. Se det som en fin gest.nek0 skrev:Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.Fredrik j skrev:Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Man kan inte längre sälja rena fossilbilar p.g.a. malus du vet.nek0 skrev:För min det hade det räckt med att de skiter i hybridbilar och säljer bara elbilar och fossiler.Fredrik j skrev:Valet mellan en hybrid och en elbil handlar ju än så länge inte om laddkostnader. Se det som en fin gest.nek0 skrev:Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.Fredrik j skrev:Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?
Nej inte i Sverige men de kan sälja elbilar här och fossiler där det går så länge det gårFredrik j skrev:Man kan inte längre sälja rena fossilbilar p.g.a. malus du vet.nek0 skrev:För min det hade det räckt med att de skiter i hybridbilar och säljer bara elbilar och fossiler.Fredrik j skrev:Valet mellan en hybrid och en elbil handlar ju än så länge inte om laddkostnader. Se det som en fin gest.nek0 skrev:Nu vill jag inte jämföra Volvo med Tesla utan tycker bara att det är löjligt att skryta om några kWh om dagen. Vad får man av Volvo? Man påstår att vi i Sverige kör 1200mil/år . Om man skulle köra Volvo hybrid bara på el blir det ca 2200kWh . Ska de 2200kWh vara avgörande för att välja en Volvo hybrid istället för en elbil där man måste betala all el. Tycker inte jag iallafall att det är avgörande.Hade Volvo haft elhybrider för 10år sedan , ja då hade det varit värt något. Idag är det helt värdelöst med hybrider.Fredrik j skrev:Hur kan man se det annat än positivt att en tillverkare vill ge fördelar och rabatt om kunden väljer en laddbar bil?

Volvo kan ju inte erbjuda en elbil och kunderna vill köpa laddhybrider.nek0 skrev:Nej inte i Sverige men de kan sälja elbilar här och fossiler där det går så länge det går. Volvo måste inse att man vill ha elbilar och då ska de ge fan i hybriderna för att de är sämre än fossilerna och elbilarna. Hur många klara sig på det lilla batteriet i en hybridbil? De som klarar sig med hybridbatteri borde tänka om och skaffa en elbil som har större batteri och lägre pris. Själv kör jag min sista diesel.Nästa gång jag byter bil bli det elbil och inget annat.
Jag kör också troligtvis min sista diesel. Nästa gång jag byter bil blir det elbil och inget annat. Frågan är bara när elbilen jag vill byta till kommer. Det verkar dröja. Kanske blir det en hybrid imellan.
I väntan på elbilen.