FSD vs autopilot vs adaptiv farthållare
Moderator: Redaktion
FSD vs autopilot vs adaptiv farthållare
Jag var och provkörde en Model 3 i Mall of Scandinavia (Stockholm) idag. Under provkörningen frågade jag om skillnaden mellan autopilot och FSD. Till min förvåning sa "säljaren" (Teslarepresentanten) att bara FSD gör att bilen styr själv. Utan FSD skulle man alltid behöva styra själv, dvs allt som finns är en adaptiv farthållare.
Inte stämmer väl detta? Enligt beställningssidan står det ju att autopilot "Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält". Ni som inte har FSD, visst klarar bilen att hålla sig i sin fil även när vägen svänger?
Annars tycker jag Teslas egna provkörningar är lite väl korta för att riktigt känna på bilen. Stockholmstrafiken omöjliggör ju riktig motorvägsfart, även om delar var på E18/E4. Sen lyckades jag inte riktigt ställa in sätet ordentligt (upptäckte jag efter ett tag); så jag satt såpass högt att främre takbalken skymde sikten litegrand. Föraren innan mig måste haft väldigt långa ben (sätet långt bak) men samtidigt kort överkropp (sätet högt upp)! Jag testade att sänka ner sätet sen, och då blev det bättre.
En annan ovanesak var att jag ganska konsekvent lyckades få igång helljuset när jag blinkade, men jag gissar att man vänjer sig snabbt vid det.
Inte stämmer väl detta? Enligt beställningssidan står det ju att autopilot "Gör att din bil kan styra, accelerera och bromsa automatiskt för andra fordon och fotgängare i samma körfält". Ni som inte har FSD, visst klarar bilen att hålla sig i sin fil även när vägen svänger?
Annars tycker jag Teslas egna provkörningar är lite väl korta för att riktigt känna på bilen. Stockholmstrafiken omöjliggör ju riktig motorvägsfart, även om delar var på E18/E4. Sen lyckades jag inte riktigt ställa in sätet ordentligt (upptäckte jag efter ett tag); så jag satt såpass högt att främre takbalken skymde sikten litegrand. Föraren innan mig måste haft väldigt långa ben (sätet långt bak) men samtidigt kort överkropp (sätet högt upp)! Jag testade att sänka ner sätet sen, och då blev det bättre.
En annan ovanesak var att jag ganska konsekvent lyckades få igång helljuset när jag blinkade, men jag gissar att man vänjer sig snabbt vid det.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: FSD vs autopilot vs adaptiv farthållare
Japp, den svänger av sig själv. Varningarna om att röra på ratten dyker dock upp alldeles för ofta enligt mig men enligt senaste tweets från Elon angående EU regler så verkar det vara på bättringsvägen.simonk skrev:Ni som inte har FSD, visst klarar bilen att hålla sig i sin fil även när vägen svänger?
Vanlig autopilot (AP) räcker för att bilen ska hålla sig själv inom linjerna, gasa och bromsa. FSD ger dig möjlighet till NOA samt att du kan byta fil genom att blinka så byter bilen fil själv, vilket inte funkar med bara AP.
/Henric
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tack för svaren. Var tvungen att kolla även om jag var ganska säker på att säljaren hade fel.
Du har ju rätt att lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd så det är bara att beställa. Glöm inte att grin via en referalkod =>
Heljuset är inte problem dels så har jag det på auto så att det inte tänds upp bara för att man råkar toucha spaken.
Autopilot är standard och styr bilen och håller farten. I EU får du än så länge inte särskilt mycket mer med FSD, egentligen.
Heljuset är inte problem dels så har jag det på auto så att det inte tänds upp bara för att man råkar toucha spaken.
Autopilot är standard och styr bilen och håller farten. I EU får du än så länge inte särskilt mycket mer med FSD, egentligen.
Ja, helljuset slår man på ibland när man blinkar och det är irriterande. Jag använder inte automatiskt helljus eftersom jag tycker att funktionaliteten är alldeles för otillfredsställande.
Automatiken funkar mycket bättre nu. Har inte behövt justera/hjälpa den alls på ett bra tag nu.Jerker skrev:Ja, helljuset slår man på ibland när man blinkar och det är irriterande. Jag använder inte automatiskt helljus eftersom jag tycker att funktionaliteten är alldeles för otillfredsställande.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Nja...jag kan i.a.f. inte använda den eftersom den inte bländar av då man hinner upp andra bilar bakifrån.LarsL skrev:Automatiken funkar mycket bättre nu. Har inte behövt justera/hjälpa den alls på ett bra tag nu.Jerker skrev:Ja, helljuset slår man på ibland när man blinkar och det är irriterande. Jag använder inte automatiskt helljus eftersom jag tycker att funktionaliteten är alldeles för otillfredsställande.
Det är egentligen mitt största problem med funktionen, visst den slår på helljusen igen alldeles för sent efter möte men det påverkar ju ingen annan än mig så att säga.
Använder den bara på 80 väg och där verkar alla andra köra 90 km/h eller mer så kommer inte ikapp någon.
Jag testade igen för ett tag sedan och märkte ingen förbättring. Min främsta kritik är att den dels bländar av för sent i möte så att den man möter ofta hinner blinka irriterat och att den slår på heljjuset alldeles för sent efter möte. Jag vill att helljuset ska slås på i samma ögonblick som fronterna på bilarna möter varandra.
Var det inte så att detta endast gällde om man inte hade provkört?LarsL skrev:Du har ju rätt att lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd så det är bara att beställa.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jo, så är det nog. Om du inte är privatperson för då gäller 14-dagars ångerrätt vid distansköp.StefL skrev:Var det inte så att detta endast gällde om man inte hade provkört?LarsL skrev:Du har ju rätt att lämna tillbaka bilen om du inte är nöjd så det är bara att beställa.
Ojdå, det var något jag missat! Borde kanske inte provkört via Tesla då låter det som
. Måste säga att 15-minutersrundan man får hos dem var ganska knapp för att bilda sig en uppfattning av bilen.
Iofs är det privatköp som gäller.

- OfarligTesla
- Teslaägare
15-minutersrundan? Alla gånger jag provkört har det varit typ 45-50 minuter vi varit ute, ibland längre för de bokat 2 tider efter varandra när jag velat jämföra modeller mot varandra.simonk skrev:Ojdå, det var något jag missat! Borde kanske inte provkört via Tesla då låter det som. Måste säga att 15-minutersrundan man får hos dem var ganska knapp för att bilda sig en uppfattning av bilen.
Min absolut första provkörning var nog runt 20 minuter. Sen en vecka efter fick jag låna hem den ett dygn, det tycker jag är vettigt så man hinner testa med bilbarnstol, provlasta barnvagn och allt det där.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Åtminestone i Mall of Scandinavia, och vid telefonbokningen, sa de att man provkör en speciell runda. Jag blev guidad genom rundan, som jag skulle säga tog ca 15 minuter. De indikerade inte något om längre provkörningar eller hemlån.
Jerker skrev:Jag testade igen för ett tag sedan och märkte ingen förbättring. Min främsta kritik är att den dels bländar av för sent i möte så att den man möter ofta hinner blinka irriterat och att den slår på heljjuset alldeles för sent efter möte. Jag vill att helljuset ska slås på i samma ögonblick som fronterna på bilarna möter varandra.
Jag använder det lite mer nu men tre sekunders fördröjning efter möte är lite för mycket.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Du verkar ha köpt en Model S och det kan säkert vara en skillnad om man går in och ser ut att vilja köpa en bil för en bit över en miljon och en bil för 550 kkrHenrikM76 skrev:Min absolut första provkörning var nog runt 20 minuter. Sen en vecka efter fick jag låna hem den ett dygn, det tycker jag är vettigt så man hinner testa med bilbarnstol, provlasta barnvagn och allt det där.