Vad för sommardäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Vad för sommardäck?

Inlägg av dbj »

Ska köpa nya däck med fälg till bilen (19”).

Har bestämt mig för Monaco GP6 på fälgen men har problem att bestämma mig för däck.

Jag har fått rekommenderat två stycken av däckfriman.
Michelin Pilot Sport 4 eller Michelin Primacy 4 acoustic. Vilket är att föredra av dessa och finns det andra alternativ som är bättre? Vill ha ett däck som inte är svampigt och gärna tyst (inne i bilen).

Primacy 4 är märkt VOL (volvo) är detta något att bry sig om?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: Vad för sommardäck?

Inlägg av metchristian »

dbj skrev:

Har bestämt mig för Monaco GP6 på fälgen men har problem att bestämma mig för däck.

Michelin Pilot Sport 4 eller Michelin Primacy 4 acoustic. Vilket är att föredra av dessa och finns det andra alternativ som är bättre? Vill ha ett däck som inte är svampigt och gärna tyst (inne i bilen).

Vol = orginalmonterat Volvo = anpassad gummiblandningen efter Volvo (egentligen inget negativt) jag skulle ta acoustic.. men det finns till pilot sport oxå så ta den variant som passar dig, Primacy för normal körning, pilotsport för sportigare körning..
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Inlägg av dbj »

metchristian skrev:
dbj skrev:

Vol = orginalmonterat Volvo = anpassad gummiblandningen efter Volvo (egentligen inget negativt) jag skulle ta acoustic.. men det finns till pilot sport oxå så ta den variant som passar dig, Primacy för normal körning, pilotsport för sportigare körning..
Så jag borde nog ha Pilot sport. Men den verkar inte finnas i 235/40/19 med acoustic. Frågan är hur stor skillnad det gör?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

dbj skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:

Så jag borde nog ha Pilot sport. Men den verkar inte finnas i 235/40/19 med acoustic. Frågan är hur stor skillnad det gör?
Vet ej, ej provat men det sägs att det gör skillnad men som sagt jag har ingen koll på det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Maxx Sport GT är riktigt sköna och tysta däck
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

metchristian skrev:
dbj skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:

Vet ej, ej provat men det sägs att det gör skillnad men som sagt jag har ingen koll på det.

Läste precis teknikens värld senaste nr de vann ju primacy 4 som bästa däck.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

metchristian skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:

Vet inte hur det är här i Sverige, men i Norge är däcktester mer att se som sponsrat reklam. Samarbetet Dekkmann-Continental-NAF(Motormännen Norge) är i bästa fall kompissamarbete, i värsta fall grav korruption.
Kolla in tex Megahjul, säljer snygga fälgar och tysta/slitstarka däck för en billig peng.
Där kan du också läsa om hur NAF tjänar goda pengar på att Continental ”vinner” testarna varje år.
Inte för att Continental eller andra ”premiumdäck” är dåliga, men det finns billigare alternativ som är minst lika bra.
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Inlägg av dbj »

e5m1r skrev:
Maxx Sport GT är riktigt sköna och tysta däck
Det verkar inte finnas i rätt dimension tyvärr.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

metchristian skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:
metchristian skrev:
dbj skrev:

Synd att inte det var med mer lågprisdäck tex landsail mm i däcktester. Hade varit intressant att se skillnaden mot premium däck.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

LANDSAIL LS588 UHP hade jag på min Bmw F10 och jag tyckte att dom var suveräna.
Tysta och rullade lätt. Inga problem med obalans eller spåriga.
Nästa gång det var dags för nya så köpte jag samma sort och nu var det inte alls lika kul. :ugeek:
Helt omöjliga att balansera trots flera försök och en omläggning på alla 4 men inte bättre för det.
Jag köpte nytt märke efter ett tag, vet inte om jag vill köpa samma igen efter allt strul.
Däcken som satt på min M3 LR Awd håller minst denna sommar då jag hämtade bilen i slutet av aug 19.
Nils S

Inlägg av Nils S »

metchristian skrev:
dbj skrev:

Här är ett test av tre däck – 16", 17" och 19" med och utan bullerdämpande teknik:
https://www.vibilagare.se/test/dack/test-tysta-dack

Disclamer: testet ligger bakom betalvägg och det är jag som gjort testet och skrivit artikeln i Vi Bilägare.

Kort summering: Däckets bullerdämpande filtmatta ger effekt med att filtrera bort kavitetsvibrationer i däcket omkring 250 hZ. Men sedan beror det på bilen hur mycket av den totala ljudupplevelsen som väg-/däckljud står för. I tysta väldämpade bilar som redan har lågt vägbuller ger ytterligare bullerdämpning ingen hörbar effekt. Ju mer vägen dominerar ljudkällan, desto större effekt.

För en Model 3 – som redan har rätt mycket vägljud – skulle jag säga att det gör märkbar skillnad.
(Jag har dock inte testat med och utan den bullerdämpande tekniken på en Tesla.)
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 1 gånger.
Nils S

Inlägg av Nils S »

heldiggrisen skrev:
Vet inte hur det är här i Sverige, men i Norge är däcktester mer att se som sponsrat reklam. Samarbetet Dekkmann-Continental-NAF(Motormännen Norge) är i bästa fall kompissamarbete, i värsta fall grav korruption.
Kolla in tex Megahjul, säljer snygga fälgar och tysta/slitstarka däck för en billig peng.
Där kan du också läsa om hur NAF tjänar goda pengar på att Continental ”vinner” testarna varje år.
Inte för att Continental eller andra ”premiumdäck” är dåliga, men det finns billigare alternativ som är minst lika bra.
Ursäkta, men det där är rent BS.
För att vara tydligen redan från början – det är jag på Vi Bilägare som gör däcktesterna som publiceras i NAF/Motor i Norge. De publiceras också i en finsk tidning, Tuulilasi. Bara så ni vet att alltså mitt inlägg att betrakta som en partsinlaga, men jag måste ändå ge min bild av detta.

Jag vet att Megahjul har den inställningen. Men det kan också bero på att de är importörer av en rad halv-okända budgetmärken och tjänar mer på att sälja sina egenimporterade däck än premiumdäck. Spekulationer från min sida, men "follow the money ..."

Jag gissar att den kampanj som Dekkmann och NAF hade tidigare var ett sätt att få Motors läsare att köpa testvinnaren. Dyliga kampanjer är inte helt ovanligt. Hade Goodyear vunnit så hade det varit rabatt på att köpa testvinnande Goodyeardäck. Exakt hur NAF/Motor skriver annonsavtal är inget jag har insyn i. Jag bara levererar däcktesterna.

Förvisso vann Continental de två senaste däcktesterna jag gjorde åt NAF/Motor. Årets sommardäckstest är ännu inte publicerat – kommer ut i både ViBilägare och NAF/Motor nästa vecka – men Continental står inte som vinnare denna gång.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Nils S skrev:
heldiggrisen skrev:
Ursäkta, men det där är rent BS.
För att vara tydligen redan från början – det är jag på Vi Bilägare som gör däcktesterna som publiceras i NAF/Motor i Norge. De publiceras också i en finsk tidning, Tuulilasi. Bara så ni vet att alltså mitt inlägg att betrakta som en partsinlaga, men jag måste ändå ge min bild av detta.

Jag vet att Megahjul har den inställningen. Men det kan också bero på att de är importörer av en rad halv-okända budgetmärken och tjänar mer på att sälja sina egenimporterade däck än premiumdäck. Spekulationer från min sida, men "follow the money ..."

Jag gissar att den kampanj som Dekkmann och NAF hade tidigare var ett sätt att få Motors läsare att köpa testvinnaren. Dyliga kampanjer är inte helt ovanligt. Hade Goodyear vunnit så hade det varit rabatt på att köpa testvinnande Goodyeardäck. Exakt hur NAF/Motor skriver annonsavtal är inget jag har insyn i. Jag bara levererar däcktesterna.

Förvisso vann Continental de två senaste däcktesterna jag gjorde åt NAF/Motor. Årets sommardäckstest är ännu inte publicerat – kommer ut i både ViBilägare och NAF/Motor nästa vecka – men Continental står inte som vinnare denna gång.
Tusen tack för att du tog dig tid att svara, och ge din/er sida av saken.
Har ni testat några billigare budgetmärken mot de mer etablerade premiummärken?
Edit: Ni bör absolut ta fighten med Megahjul om det du skriver är fakta i saken, då är det jo nästintill förtal från Megahjuls sida, och alla förlorar, speciellt jag-förbrukaren.
Jag är säker på att båda ni, NAF och Megahjul tjänar på att jag som förbrukare får 100% korrekt och oberoende information att basera våra val på.
Nils S

Inlägg av Nils S »

heldiggrisen skrev:
Tusen tack för att du tog dig tid att svara, och ge din/er sida av saken.
Har ni testat några billigare budgetmärken mot de mer etablerade premiummärken?
Ja, det gör vi varje år. Jag tar i regel alltid ta med några budgetalternativ i mixen.

Egentligen är behovet av konsumentupplysning som störst bland alla de okända varumärkena. Det finns några vissa riktiga skräpdäck där ute, medan andra ändå är helt OK och inte direkt trafikfarliga vid en krissituation. Dock brukar inte köpare av budgetdäck vara intresserade av däcktester. De går bara på priset. Därför är däcktester i regel fokuserade att jämföra premiumdäck. Den som är inställd på att betala för högre säkertet är mer mån att få så bra däck som möjligt för sina pengar och vill därför veta mer om däckens karaktär, för- och nackdelar.

Men ibland gör vi också rena tester med bara bugdet- och lågprisdäck. Tyvärr var det ca 3 år sedan sist.
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 2 gång.
Nils S

Inlägg av Nils S »

heldiggrisen skrev:
Edit: Ni bör absolut ta fighten med Megahjul om det du skriver är fakta i saken, då är det jo nästintill förtal från Megahjuls sida, och alla förlorar, speciellt jag-förbrukaren.
Jag är säker på att båda ni, NAF och Megahjul tjänar på att jag som förbrukare får 100% korrekt och oberoende information att basera våra val på.
Well, i ärlighetens namn vet jag inget om Megahjuls affärsmodell. Som jag skrev är det gissningar från min sida att de tjänar mer på att sälja okända kina-däck än premiumdäck. Mycket annat som Megahjul skriver om däck på sin sida är sant. De verkar vara däckintresserade personer som driver sidan. Men allt är inte sant. En sak jag reagerat på är att de bedömer Goodyears friktionsdäck UG Ice 2 som dåligt mot vattenplaning, då det i alla tester kommer fram som ett av de bästa nordiska friktionsdäcket på våt väg och allra bäst mot vattenplaning.

Jag vet inte heller hur avtalet med Dekkman och NAF såg ut. Som jag skrev är jag bara "underleverantör".
Kanske fanns det delar i avtalet som rörde sig i en otymplig gråzon?

Men eftersom NAF/Motor inte gör egna tester så kan inte de påverka slutresultatet på de tester som jag själv utför.
Några år tidigare köpte NAF/Motor de finska däcktesterna, från firman Test World som även Robert Collin publicerar i Aftonbladet, det är rätt osannolikt att finländarna skulle låta sig påverkas av norrmännens annonsavtal.
Nils S

Inlägg av Nils S »

dbj skrev:

Ska bidra med att vara ONTOPIC också.

PS4 har generellt lite högre greppnivå. Stannar bättre och ger vassare köregenskaper.
Primacy 4 har också bra stoppsträckor samt bättre slitstyrka än PS4. Det senare är inte helt ointressant på en vridstark elbil.

Däck märkta för en biltillverkare – likt VOL – betyder att biltillverkaren har fått bestämma kravspecen, inte däcktillverkaren.
Alla biltillverkare prioriterar lågt rullmotstånd superhögt – speciellt nu när alla måste sänka sitt CO2-utsläpp för att slippa böter till EU. Lågt rullmotstånd i certifieringstesterna = bättre CO2-utsläpp. Sedan har olika biltillverkare olika prioriteringar. BMW gillar snabb styrkänsla och snabba varvtider. Volvo tänker säkerhet och prioriterar bromssträckor. (Kolla biltester – Volvo bromsar i regel alltid riktigt bra jämfört med konkurrenterna, mycket beror på VOL-däcken).

Personligen skulle jag föredra ett däck där däcktillverkaren fått bestämma alla avvägningar och kompromisser.
Däcktillverkaren brukar ha ett högre säkerhetstänk samt fokus på livslängd, biltillverkaren på miljö och komfort.
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Inlägg av dbj »

Nils S skrev:

Ska bidra med att vara ONTOPIC också.

PS4 har generellt lite högre greppnivå. Stannar bättre och ger vassare köregenskaper.
Primacy 4 har också bra stoppsträckor samt bättre slitstyrka än PS4. Det senare är inte helt ointressant på en vridstark elbil.

Däck märkta för en biltillverkare – likt VOL – betyder att biltillverkaren har fått bestämma kravspecen, inte däcktillverkaren.
Alla biltillverkare prioriterar lågt rullmotstånd superhögt – speciellt nu när alla måste sänka sitt CO2-utsläpp för att slippa böter till EU. Lågt rullmotstånd i certifieringstesterna = bättre CO2-utsläpp. Sedan har olika biltillverkare olika prioriteringar. BMW gillar snabb styrkänsla och snabba varvtider. Volvo tänker säkerhet och prioriterar bromssträckor. (Kolla biltester – Volvo bromsar i regel alltid riktigt bra jämfört med konkurrenterna, mycket beror på VOL-däcken).

Personligen skulle jag föredra ett däck där däcktillverkaren fått bestämma alla avvägningar och kompromisser.
Däcktillverkaren brukar ha ett högre säkerhetstänk samt fokus på livslängd, biltillverkaren på miljö och komfort.
Fantastiskt med någon som är så kunnig här! Jag började med att välja fälgar vilket kändes enkelt, men däck är riktigt svårt (jag har inte kunskapen). Att alla modeller inte finns i den dimensionen jag behöver ställer till det ännu mer.

Om du skulle välja däck till en model 3, i 19” vad skulle du välja då (tänker inte bara på Michelin utan alla tänkbara tillverkare/modeller)?
Nils S

Inlägg av Nils S »

dbj skrev:

Fantastiskt med någon som är så kunnig här! Jag började med att välja fälgar vilket kändes enkelt, men däck är riktigt svårt (jag har inte kunskapen). Att alla modeller inte finns i den dimensionen jag behöver ställer till det ännu mer.

Om du skulle välja däck till en model 3, i 19” vad skulle du välja då (tänker inte bara på Michelin utan alla tänkbara tillverkare/modeller)?
Jag borde svara den som vinner däcktestet i Vi Bilägare … Men handen på hjärtat hade jag personligen, för egna pengar, letat upp det premiumdäck som har bästa tillgängliga priset med bullerdämpande teknik.

I den dimension du nämner har alla premiumtillverkare bra och säkra däck, de flesta kom rätt nyligen i ny generation. Så skillnaden mellan däckfabrikaten är mindre än skillnaden mellan bullerdämpande däck och icke-bullerdämpande däck. I alla fall på en Model 3.

Vi har ju själva en SR+ som långtestbil – och därtill testat Model 3 flera gånger – så jag vet att det är en bil som är känslig för däckval och olika typer av vägunderlag. Speciellt för en elbil är vägbullret den primära ljudkällan. Bättre ljudkomfort är något man har nytta av varje resa med bilen. Den högre säkerhetsmarginalen som ett premiumdäck ger ska man förhoppningsvis aldrig behöva – men när det oväntade händer i trafiken ÄR det stora skillnader mellan etablerade däcktillverkare med gigantisk utvecklingsbudget och enorma ingenjörstimmar och en lågpristillverkare.
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare

Inlägg av dbj »

Det blev tillslut Hankook av samma typ som sitter på original 19” fälgar från Tesla.
Skriv svar