250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge

Inlägg av Zalman3 »

Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.

Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.

Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av NEO »

Zalman3 skrev:
Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.

Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.

Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Helt galet, jag tyckte 100kWh batterier med genomsnittsfart på 120kW från 10-50% SoC var snabbt nog, V3 är nästan orimligt snabbt om man ska stanna och äta samtidigt :lol:

Samtidigt är det bra med högre laddfarter, då blir det kortare köer långsiktigt (om man bortser från SuC strypta bilar)
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av matsm »

Goda nyheter med fler och otroligt snabba laddmöjligheter! :) Har en gammal S som jag inte har uppgraderat till CCS än. Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
Undrar om det är skillnad på laddhastighet på en V3 station för oss med gamla S/X :?:
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av fth »

matsm skrev:
Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
Har V3 endast CCS-kontakt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av KnightRider »

fth skrev:
matsm skrev:
Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
Har V3 endast CCS-kontakt?

/fth
Ja.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av taliz »

NEO skrev:
Zalman3 skrev:
Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.

Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.

Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990
Helt galet, jag tyckte 100kWh batterier med genomsnittsfart på 120kW från 10-50% SoC var snabbt nog, V3 är nästan orimligt snabbt om man ska stanna och äta samtidigt :lol:

Samtidigt är det bra med högre laddfarter, då blir det kortare köer långsiktigt (om man bortser från SuC strypta bilar)
Dom är väl bäst just när man stannar bara för att man måste ladda.
Behöver man äta etc är det ju bättre med v2 så man slipper idle fee, plus att det sliter mindre på batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8742
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Pontus »

Om man skulle klara att hålla farten så är det 7,5 min för 200km. Låter som hinner med en Japp om inte kön på macken är för lång :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Jerker »

Jag kan ju inte låta bli att jämföra med min gamla Renault Zoe. Vi snackar om en faktor 10.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Hedman »

fth skrev:
matsm skrev:
Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
Har V3 endast CCS-kontakt?

/fth
Tyvärr så har V3 bara CCS kontakt. Om du kan ladda snabbt med en ombyggd MS borde ngn kunna testa som har vägarna förbi, vore kul att veta om det är värt att bygga om eller ej inför framtida långresor :)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag kan ju inte låta bli att jämföra med min gamla Renault Zoe. Vi snackar om en faktor 10.
Och nästan faktor 2,5 jämfört med min gamla Model S90D. Det är ingen dålig ökning det heller. Det och lägre förbrukning. Även mot e-tron, som laddar mer eller mindre konstant med 150kW, ger det nästan dubbelt så många mil för samma laddtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden. :lol:
Nu hinner man ju inte äta :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Zalman3 »

En Tesla 3 ska väl kunna ladda från 10% till 70%, ca 30 mil, på 20 minuter.

En Tesla S har ju laddat i 181kW.
A Tesla Model S was recently able to hit a peak charging rate of 181 kW during a Supercharging session
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... -v3-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
En Tesla S har ju laddat i 181kW.
Frågan är hur länge den orkar hålla den hastigheten. Det är ju ganska ointressant när man får en kort peak bara. Tyvärr tittar de flesta bara på just den högsta peaken, men medelhastigheten är ju det som är intressant. Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt. Hade den varit lika snål som Model 3 så hade den laddat med 2 mil/minut hela vägen upp till 80%. Nu är det "bara" 1 mil/minut, vilket iofs inte är dåligt alls såklart. Men det är ju kombinationen av hyfsat stort batteri, hög laddhastighet och låg förbrukning som bestämmer hur bra en elbil fungerar på långfärd.

BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Zalman3 »

Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt.
Visst är det en pik i början och sedan sjunker laddhastigheten hos Tesla.
Och medelhastigheten är intressant.

Men det är inte sant att Audi e-tron alltid laddar lika snabbt, visst den har en plattare kurva än många andra, men till vilket pris?
Efter ca 70% stryps Audins laddningshastighet för att vid ca 96% vara nere i ca 61kW.


Det känns som Audi strypt både max laddningshastighet och max tillgängliga kWh.

Hade Audins batteri suttit i en Tesla så kanske den kunnat ladda i ca 250kW upp till 40%, och att man fått ca 10% längre räckvidd eftersom man utnyttjat en större del av batteriet.

Att Audi strypt max laddningshastighet och max tillgängliga kWh känns bara dumt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av 12man »

dstr skrev:
mati skrev:
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden. :lol:
Nu hinner man ju inte äta :(
1 mil i minuten är tillräckligt snabbt och helt ok
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
En Tesla S har ju laddat i 181kW.
Frågan är hur länge den orkar hålla den hastigheten. Det är ju ganska ointressant när man får en kort peak bara. Tyvärr tittar de flesta bara på just den högsta peaken, men medelhastigheten är ju det som är intressant. Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt. Hade den varit lika snål som Model 3 så hade den laddat med 2 mil/minut hela vägen upp till 80%. Nu är det "bara" 1 mil/minut, vilket iofs inte är dåligt alls såklart. Men det är ju kombinationen av hyfsat stort batteri, hög laddhastighet och låg förbrukning som bestämmer hur bra en elbil fungerar på långfärd.

BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Allting är relativt som man brukar säga. Medelhastigheten är ju inte nödvändigtvis relevant 0-100% tex, utan bara för den sträcka man kommer köra till nästa gång man skall ladda. För en Model 3 LR behöver man tex sällan ladda mer än ca 60% om ens det för att ta sig till nästa SUC. För en etron 55 behöver man kanske ladda 80%(eller 100% med en 50).
Samtidigt är förbrukningen närmare det dubbla mot en Model 3. Dvs en Model 3 som snittar säg 180kw 0-60% laddar i praktiken mer än dubbelt så snabbt som en etron som laddar i 140kw 0-80%.

Hittills finns bara rykten om begränsningar för Model 3, ingen fakta. Det finns folk som kört 20k mil med 100% av dem laddat på SUC och fortfarande ingen begränsning.
Men nej, hälsosamt lär det inte vara, varken för en etron som laddar ofta i 150kw eller en Tesla som laddar ofta via SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:

BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Jag är också nyfiken på detta samt när kommer Audi strypa laddeffekten på sina bilar eller har de inte någon garanti på batteripacken?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Efter ca 70% stryps Audins laddningshastighet för att vid ca 96% vara nere i ca 61kW.
Det stämmer inte. Den börjar vid 140kW-ish och ökar sakta tills den når 80% SOC. Vid 70% stryps den inte, tvärtom, det är då den laddar som snabbast, ungefär 155kW. Vid prick 80% händer det nånting. Då faller den till ~100kW. Därefter faller den linjärt ner till 50kW vid 100% SOC.
Visst kan man tycka det är dumt att Audi stryper laddhastigheten, om de nu gör det. Det vet vi inte. Men i så fall antar jag att de vill skydda batteriet, så de slipper begränsa laddhastigheten efter ett antal snabbladdningar så som Tesla gör. Sen är det faktiskt rätt praktiskt att den laddar som den gör. För den ointresserade är det bättre att bilen håller samma laddhastighet oavsett, istället för att behöva räkna ut när och hur man ska behöva ladda för att få bästa möjliga hastighet. Jag antar att de resonerar så. I e-Golfen har de faktiskt kört med samma filosofi. Den laddar i princip i konstant hastighet ända upp till ~80-90%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av fth »

mati skrev:
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jag är också nyfiken på detta samt när kommer Audi strypa laddeffekten på sina bilar eller har de inte någon garanti på batteripacken?
De säger i alla fall att de inte har en sådan begränsning. Vi vet inte om det stämmer.
Men jag tror att de ändå har löst det på sätt och vis. Jag kommer ju framöver ytterst sällan ladda med mer än 50kW eftersom jag inte vill bli barskrapad av Ionity. Om fler resonerar på samma sätt så kommer det inte bli någon större förslitning på batterierna i e-tron. Och det är kanske det som är meningen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av taliz »

mati skrev:
För den ointresserade är det bättre att bilen håller samma laddhastighet oavsett, istället för att behöva räkna ut när och hur man ska behöva ladda för att få bästa möjliga hastighet.
Om man har en "dum" navigation som i en Audi så visst. Men en Tesla räknar ju automatiskt ut när det är lagom att köra vidare till nästa SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Ganska intressant att den här tråden omedelbart gått OT och har blivit en prata-skit-om-e-tron tråd, så fort jag nämnde att e-tron håller en jämnare laddhastighet än Tesla. Det var naturligtvis inte min avsikt. Jag håller mig borta från den här tråden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Ganska intressant att den här tråden omedelbart gått OT och har blivit en prata-skit-om-e-tron tråd, så fort jag nämnde att e-tron håller en jämnare laddhastighet än Tesla. Det var naturligtvis inte min avsikt. Jag håller mig borta från den här tråden.
Denna tråd handlar väl om att ladda snabbt och det var väl du som tog upp E-tron. Ingen verkar prata skit om E-tron på samma sätt som att ingen pratar skit om Tesla eller menar du att det är att prata skit om E-tron när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Audi men att det inte är att prata skit om Tesla när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Tesla?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Denna tråd handlar väl om att ladda snabbt och det var väl du som tog upp E-tron. Ingen verkar prata skit om E-tron på samma sätt som att ingen pratar skit om Tesla eller menar du att det är att prata skit om E-tron när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Audi men att det inte är att prata skit om Tesla när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Tesla?
Jag menade inte ditt inlägg, för den frågan du ställde är ju absolut befogad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar