https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.
Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.
Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge
Moderator: Redaktion
250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Helt galet, jag tyckte 100kWh batterier med genomsnittsfart på 120kW från 10-50% SoC var snabbt nog, V3 är nästan orimligt snabbt om man ska stanna och äta samtidigtZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.
Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.
Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
Samtidigt är det bra med högre laddfarter, då blir det kortare köer långsiktigt (om man bortser från SuC strypta bilar)
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Goda nyheter med fler och otroligt snabba laddmöjligheter! Har en gammal S som jag inte har uppgraderat till CCS än. Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
Undrar om det är skillnad på laddhastighet på en V3 station för oss med gamla S/X
Undrar om det är skillnad på laddhastighet på en V3 station för oss med gamla S/X
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Har V3 endast CCS-kontakt?matsm skrev:Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Ja.fth skrev:Har V3 endast CCS-kontakt?matsm skrev:Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
/fth
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Dom är väl bäst just när man stannar bara för att man måste ladda.NEO skrev:Helt galet, jag tyckte 100kWh batterier med genomsnittsfart på 120kW från 10-50% SoC var snabbt nog, V3 är nästan orimligt snabbt om man ska stanna och äta samtidigtZalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/lader-me ... t/72242990Laddare med häpnadsväckande 1.645 km/h
Tesla har just öppnat sina första V3-laddare i Norge. Vi har redan testat.
Vid Liertoppen köpcentrum har Tesla nu öppnat sin allra första V3 Supercharger i detta land.
Totalt 40 laddningspunkter bör vara på plats innan den är klar. Tio av dem var redo vid öppningen, men infrastrukturen för de kommande 30 är klar.
Efter anslutningen nådde vi redan 250 kW med ett 4% laddat batteri, den så kallade "State of Charge".
Denna laddningseffekt höll den upp till 22%, innan laddningseffekten återigen började studsa ner.
Fortfarande hade vi anständiga 134 kW laddkraft vid 50 procent laddat batteri.
Samtidigt är det bra med högre laddfarter, då blir det kortare köer långsiktigt (om man bortser från SuC strypta bilar)
Behöver man äta etc är det ju bättre med v2 så man slipper idle fee, plus att det sliter mindre på batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Om man skulle klara att hålla farten så är det 7,5 min för 200km. Låter som hinner med en Japp om inte kön på macken är för lång
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Jag kan ju inte låta bli att jämföra med min gamla Renault Zoe. Vi snackar om en faktor 10.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Tyvärr så har V3 bara CCS kontakt. Om du kan ladda snabbt med en ombyggd MS borde ngn kunna testa som har vägarna förbi, vore kul att veta om det är värt att bygga om eller ej inför framtida långresorfth skrev:Har V3 endast CCS-kontakt?matsm skrev:Nu fick man ju en stor anledning att uppdatera nu när dessa V3 stationer sprider sig.
/fth
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Och nästan faktor 2,5 jämfört med min gamla Model S90D. Det är ingen dålig ökning det heller. Det och lägre förbrukning. Även mot e-tron, som laddar mer eller mindre konstant med 150kW, ger det nästan dubbelt så många mil för samma laddtid.Jerker skrev:Jag kan ju inte låta bli att jämföra med min gamla Renault Zoe. Vi snackar om en faktor 10.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Nu hinner man ju inte ätamati skrev:Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
En Tesla 3 ska väl kunna ladda från 10% till 70%, ca 30 mil, på 20 minuter.
En Tesla S har ju laddat i 181kW.
En Tesla S har ju laddat i 181kW.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... -v3-video/A Tesla Model S was recently able to hit a peak charging rate of 181 kW during a Supercharging session
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Frågan är hur länge den orkar hålla den hastigheten. Det är ju ganska ointressant när man får en kort peak bara. Tyvärr tittar de flesta bara på just den högsta peaken, men medelhastigheten är ju det som är intressant. Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt. Hade den varit lika snål som Model 3 så hade den laddat med 2 mil/minut hela vägen upp till 80%. Nu är det "bara" 1 mil/minut, vilket iofs inte är dåligt alls såklart. Men det är ju kombinationen av hyfsat stort batteri, hög laddhastighet och låg förbrukning som bestämmer hur bra en elbil fungerar på långfärd.Zalman3 skrev:En Tesla S har ju laddat i 181kW.
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Visst är det en pik i början och sedan sjunker laddhastigheten hos Tesla.Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt.
Och medelhastigheten är intressant.
Men det är inte sant att Audi e-tron alltid laddar lika snabbt, visst den har en plattare kurva än många andra, men till vilket pris?
Efter ca 70% stryps Audins laddningshastighet för att vid ca 96% vara nere i ca 61kW.
Det känns som Audi strypt både max laddningshastighet och max tillgängliga kWh.
Hade Audins batteri suttit i en Tesla så kanske den kunnat ladda i ca 250kW upp till 40%, och att man fått ca 10% längre räckvidd eftersom man utnyttjat en större del av batteriet.
Att Audi strypt max laddningshastighet och max tillgängliga kWh känns bara dumt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
1 mil i minuten är tillräckligt snabbt och helt okdstr skrev:Nu hinner man ju inte äta :(mati skrev:Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort. Vi har ju vant oss vid att man kan göra en massa saker medan bilen laddar. 20 mil på 13 minuter är fan inte okej. Då måste man ju springa när man ska hinna till toaletten under tiden. :lol:
ms 76132 "Eleamore"
250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Norge
Allting är relativt som man brukar säga. Medelhastigheten är ju inte nödvändigtvis relevant 0-100% tex, utan bara för den sträcka man kommer köra till nästa gång man skall ladda. För en Model 3 LR behöver man tex sällan ladda mer än ca 60% om ens det för att ta sig till nästa SUC. För en etron 55 behöver man kanske ladda 80%(eller 100% med en 50).mati skrev:Frågan är hur länge den orkar hålla den hastigheten. Det är ju ganska ointressant när man får en kort peak bara. Tyvärr tittar de flesta bara på just den högsta peaken, men medelhastigheten är ju det som är intressant. Det är det som jag tycker är väldigt trevligt med e-tron. Den laddar alltid lika snabbt. Hade den varit lika snål som Model 3 så hade den laddat med 2 mil/minut hela vägen upp till 80%. Nu är det "bara" 1 mil/minut, vilket iofs inte är dåligt alls såklart. Men det är ju kombinationen av hyfsat stort batteri, hög laddhastighet och låg förbrukning som bestämmer hur bra en elbil fungerar på långfärd.Zalman3 skrev:En Tesla S har ju laddat i 181kW.
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
Samtidigt är förbrukningen närmare det dubbla mot en Model 3. Dvs en Model 3 som snittar säg 180kw 0-60% laddar i praktiken mer än dubbelt så snabbt som en etron som laddar i 140kw 0-80%.
Hittills finns bara rykten om begränsningar för Model 3, ingen fakta. Det finns folk som kört 20k mil med 100% av dem laddat på SUC och fortfarande ingen begränsning.
Men nej, hälsosamt lär det inte vara, varken för en etron som laddar ofta i 150kw eller en Tesla som laddar ofta via SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Jag är också nyfiken på detta samt när kommer Audi strypa laddeffekten på sina bilar eller har de inte någon garanti på batteripacken?mati skrev:
BTW, hur påverkas Model 3 av sådana galna laddhastigheter? Hur ofta får man V3-ladda innan Tesla stryper laddeffekten? Det kan ju inte vara hälsosamt för batteriet kan man tycka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Det stämmer inte. Den börjar vid 140kW-ish och ökar sakta tills den når 80% SOC. Vid 70% stryps den inte, tvärtom, det är då den laddar som snabbast, ungefär 155kW. Vid prick 80% händer det nånting. Då faller den till ~100kW. Därefter faller den linjärt ner till 50kW vid 100% SOC.Zalman3 skrev:Efter ca 70% stryps Audins laddningshastighet för att vid ca 96% vara nere i ca 61kW.
Visst kan man tycka det är dumt att Audi stryper laddhastigheten, om de nu gör det. Det vet vi inte. Men i så fall antar jag att de vill skydda batteriet, så de slipper begränsa laddhastigheten efter ett antal snabbladdningar så som Tesla gör. Sen är det faktiskt rätt praktiskt att den laddar som den gör. För den ointresserade är det bättre att bilen håller samma laddhastighet oavsett, istället för att behöva räkna ut när och hur man ska behöva ladda för att få bästa möjliga hastighet. Jag antar att de resonerar så. I e-Golfen har de faktiskt kört med samma filosofi. Den laddar i princip i konstant hastighet ända upp till ~80-90%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!mati skrev:Det är nu vi "gamla" elbilsägare börjar gnälla att det går för fort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
De säger i alla fall att de inte har en sådan begränsning. Vi vet inte om det stämmer.Svenssons skrev:Jag är också nyfiken på detta samt när kommer Audi strypa laddeffekten på sina bilar eller har de inte någon garanti på batteripacken?
Men jag tror att de ändå har löst det på sätt och vis. Jag kommer ju framöver ytterst sällan ladda med mer än 50kW eftersom jag inte vill bli barskrapad av Ionity. Om fler resonerar på samma sätt så kommer det inte bli någon större förslitning på batterierna i e-tron. Och det är kanske det som är meningen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Om man har en "dum" navigation som i en Audi så visst. Men en Tesla räknar ju automatiskt ut när det är lagom att köra vidare till nästa SUC.mati skrev:För den ointresserade är det bättre att bilen håller samma laddhastighet oavsett, istället för att behöva räkna ut när och hur man ska behöva ladda för att få bästa möjliga hastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Ganska intressant att den här tråden omedelbart gått OT och har blivit en prata-skit-om-e-tron tråd, så fort jag nämnde att e-tron håller en jämnare laddhastighet än Tesla. Det var naturligtvis inte min avsikt. Jag håller mig borta från den här tråden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Denna tråd handlar väl om att ladda snabbt och det var väl du som tog upp E-tron. Ingen verkar prata skit om E-tron på samma sätt som att ingen pratar skit om Tesla eller menar du att det är att prata skit om E-tron när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Audi men att det inte är att prata skit om Tesla när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Tesla?mati skrev:Ganska intressant att den här tråden omedelbart gått OT och har blivit en prata-skit-om-e-tron tråd, så fort jag nämnde att e-tron håller en jämnare laddhastighet än Tesla. Det var naturligtvis inte min avsikt. Jag håller mig borta från den här tråden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 250kW Laddare med 1.645 km/h Tesla har just öppnat i Nor
Jag menade inte ditt inlägg, för den frågan du ställde är ju absolut befogad.Svenssons skrev:Denna tråd handlar väl om att ladda snabbt och det var väl du som tog upp E-tron. Ingen verkar prata skit om E-tron på samma sätt som att ingen pratar skit om Tesla eller menar du att det är att prata skit om E-tron när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Audi men att det inte är att prata skit om Tesla när man är nyfiken på om framtida begränsning/garanti från Tesla?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14