Mobilen som nyckel ?
Moderator: Redaktion
Mobilen som nyckel ?
Haft bilen 10 dagar nu! Lycka! MEN är det bara jag eller varför slutar ibland mobilen fungera som nyckel? I morse fick jag dra upp nyckelkortet för 3:e gången! Bilen helt död med endast mobilen. Hade troligen kunna låst upp manuellt med appen man man vill ju ha automatik!
Tips??? Mobil eller bil relaterat? iPhone 11 förresten !
Tips??? Mobil eller bil relaterat? iPhone 11 förresten !
Re: Mobilen som nyckel ?
Min iphone 11 ÄR min nyckel. jag har inget nyckelkort med mig alls.
Kört så i över ett år. Telefonen är 100% tillförlitlig som nyckel.
Så nåt är fel för dig.
Kört så i över ett år. Telefonen är 100% tillförlitlig som nyckel.
Så nåt är fel för dig.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Gå in under Inställningar, appen Tesla. "Tillåt åtkomst för Tesla", pröva slå på tex Bluetooth. Skulle egentligen föreslå alla som påslagna, men då är risken att man får mothugg ur säkerhetssynpunkt
pröva dig fram.

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Alla inställningar rätt! Men det funkar som sagt i 95% av fallen! Kanske ta bort telefonen och lägga till igen ?
Jag har samma problem, får vänta 5-10sek innan den känner av telefonen och då har jag hunnit tröttna och börjat rota efter nyckelkortet. Har en iphone x, har testat att ta bort o lägga till igen, ingen skillnad. Dock funkar frugans iphone 8 klockrent varje gång. Det är besynnerligt.
Testa detta om du har Android med NFC igång. (Kan inte Apple)
Ingen BT, höll telefonen mot dörrstolpen (leta läget) bilen tutar o låser upp.
Sätter mig och lägger luren på konsolen, pinkoden kommer fram...
Skärmen måste vara "tänd" på mobilen verkar det som.
Sätter mig och lägger luren på konsolen, pinkoden kommer fram...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag har testat det men det händer inget med min Androidlur.bonath skrev:Testa detta om du har Android med NFC igång. (Kan inte Apple)
Sätter mig och lägger luren på konsolen, pinkoden kommer fram...![]()
Hade en Huawei androidtelefon. strulade mkt som nyckel. bytte därför till en nokia med android one. funkar alltid nu.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
(hur funkar yt-taggen???)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Upplever typ samma problem som trådskaparen. Mobilen som nyckel fungerar för det mesta men ibland inte. Jag har en flera år gammal Sony (Experia XZ?) och oftast fungerar det bättre av att starta om telefonen än att starta om bilen.
Jag har även märkt att det kan vara andra saker i telefonen som verkar påverka. Främst i form av andra appar som använder Blåtand. Jag misstänker även att min telefon trixar med blåtanden för att dra mindre energi. Möjligen en kraftig inbillning av mig men jag tycker mig ha hittat en gräns på 20%. När telefonen har 20% batteri kvar så börjar den varna och tipsa om energispar-grejer. Jag gissar att den då även gör något med blåtandsfunktionen. Det verkar krångla mer med att låsa upp bilen med telefonen som nyckel då och om jag laddar telefonen verkar problemen kvarstå i större grad samt att de löses för en tid om jag startar om telefonen (ibland blir det märkbar skillnad av att slå av och på flygplansläge).
Oftast när det inte fungerar att låsa upp väntar jag några sekunder innan jag provar igen. Oftast kan jag öppna bilen efter ett tag. Annars brukar jag låsa upp bilen från appen men under den tid det tar att väcka bilen kan ibland bilen bli upplåst.
Hade inte en aning om det för en veckla sedan men efter att någon skrivit om det här så har jag provat och det verkar som att det fungerar att lägga telefonen på mittkonsolen för att "starta" bilen efter att man satt sig de gånger jag låst upp bilen från appen.
Jag kör några appar i min telefon som jag vet "bråkar" med blåtand då jag testar/utvecklar/utvärderar en del system som använder tekniken, därav att jag ganska lättvindigt accepterat att tekniken inte är 100% felsäker för just mig och min telefon.
Jag har även märkt att det kan vara andra saker i telefonen som verkar påverka. Främst i form av andra appar som använder Blåtand. Jag misstänker även att min telefon trixar med blåtanden för att dra mindre energi. Möjligen en kraftig inbillning av mig men jag tycker mig ha hittat en gräns på 20%. När telefonen har 20% batteri kvar så börjar den varna och tipsa om energispar-grejer. Jag gissar att den då även gör något med blåtandsfunktionen. Det verkar krångla mer med att låsa upp bilen med telefonen som nyckel då och om jag laddar telefonen verkar problemen kvarstå i större grad samt att de löses för en tid om jag startar om telefonen (ibland blir det märkbar skillnad av att slå av och på flygplansläge).
Oftast när det inte fungerar att låsa upp väntar jag några sekunder innan jag provar igen. Oftast kan jag öppna bilen efter ett tag. Annars brukar jag låsa upp bilen från appen men under den tid det tar att väcka bilen kan ibland bilen bli upplåst.
Hade inte en aning om det för en veckla sedan men efter att någon skrivit om det här så har jag provat och det verkar som att det fungerar att lägga telefonen på mittkonsolen för att "starta" bilen efter att man satt sig de gånger jag låst upp bilen från appen.
Jag kör några appar i min telefon som jag vet "bråkar" med blåtand då jag testar/utvecklar/utvärderar en del system som använder tekniken, därav att jag ganska lättvindigt accepterat att tekniken inte är 100% felsäker för just mig och min telefon.
Placera ID mellan taggarna, i ditt exempel är Idt: zeZVGN2R7jMbonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
(yt)zeZVGN2R7jM(/yt) med hakar istället för paranteser hade infogat filmen.
bonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...

Jerker skrev:bonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
(hur funkar yt-taggen???)![]()
![]()
En underbar instruktionsvideo! Man ser ju precis hur man ska göra med telefonen! ...not.
Ja, det är lite svårt att filma sig själv...

Gjordes på några sekunder för att visa...

Jatack, jag ska testa igen. Du lägger alltså telefonen mot stolpen precis som med nyckelkortet?bonath skrev:Jerker skrev:bonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
![]()
En underbar instruktionsvideo! Man ser ju precis hur man ska göra med telefonen! ...not.
Ja, det är lite svårt att filma sig själv...![]()
Gjordes på några sekunder för att visa...![]()
Jerker skrev:Jatack, jag ska testa igen. Du lägger alltså telefonen mot stolpen precis som med nyckelkortet?bonath skrev:Jerker skrev:bonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
![]()
Ja, baksidan. Får röra den lite runt, bara.
Tror det finns olika NFC-chip...
Bilen ska låsas upp när du närmar dig bilen, du ska inte behöva lägga telefonen mot stolpen.bonath skrev:Jerker skrev:Jatack, jag ska testa igen. Du lägger alltså telefonen mot stolpen precis som med nyckelkortet?bonath skrev:Jerker skrev:bonath skrev:Man får röra runt mobben lite innan den hittar rätt läge...
![]()
Ja, baksidan. Får röra den lite runt, bara.
Tror det finns olika NFC-chip...
Detta görs via bluetooth, inte NFC.
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Ja, fast nu diskuterar vi hur man kan göra när man inte får Bluetooth att fungera, vilket drabbar en och annan ibland.gnuX skrev:Bilen ska låsas upp när du närmar dig bilen, du ska inte behöva lägga telefonen mot stolpen.
gnuX skrev:Bilen ska låsas upp när du närmar dig bilen, du ska inte behöva lägga telefonen mot stolpen.
Hahahaha.... Ja, nu var det inte det som var poängen utan att det går att använda mobilen som NFC-chip OM MAN VILL...
Mobilen som nyckel ?
Det är viktigt att man låter Tesla-appen alltid komma åt ens location, dvs även i bakgrunden.
Det används för att "tweaka" bluetooth så bilen är "på tårna" när du är i närheten av bilen.
Jag hade själv en del problem med att det ibland tog en stund för bilen att känna av mobilen innan jag slog på "always allow" för platstjänster för tesla-appen.
Det används för att "tweaka" bluetooth så bilen är "på tårna" när du är i närheten av bilen.
Jag hade själv en del problem med att det ibland tog en stund för bilen att känna av mobilen innan jag slog på "always allow" för platstjänster för tesla-appen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag "tror" att upplåsningen av bilen via blåtand använder BLE (iBeacon) där bilen alltid skickar ut ett ID. När telefonen snappar upp IDt talar den om för bilen att den ska låsas upp. iPhone anser att scanning av iBeacons är något som hör till platstjänster. Tekniken började användas av Apple för lokalisering inomhus, därav att man måste tillåta platstjänster för att det ska fungera på iPhone. Android har klassat tekniken på andra sätt och de har dessutom inte varit konsekventa genom åren så här är det mycket möjligt att det går att få det att fungera utan att tillåta platstjänster.taliz skrev:Det är viktigt att man låter Tesla-appen alltid komma åt ens location, dvs även i bakgrunden.
Olika telefoner och blåtandschip är olika bra på att alltid scanna efter dessa sändare. Ska jag gissa helt fritt så används en rad olika tekniker av Tesla för att det ska vara säkert och fungera tillräckligt bra. Olika versioner av Android tillåter olika scanningsmönster/scheman och en del chip klarar mer frekvent scanning än andra. Bilen verkar randomisera IDt den skickar ut och appen måste ha hämtat ned det nu gällande IDt. Det är mycket möjligt att hämtning av nytt ID och frekvensen den ska scanna med varierar beroende på tex vart din telefon är. Om din telefon befinner sig på andra sidan jorden från vart bilen är parkerad kanske de har varit kloka nog att låta telefonen låta bli att scanna efter bilens IDt var annan sekund tex.
Utifrån vilken teknik av blåtand som används för öppning av bilen skulle jag säga tvärt om mot vad taliz säger. Det är inte bilen som blir "på tårna" när du är i närheten utan din blåtandsmottagare i telefonen. Och det gör den med mycket varierande resultat utifrån vilken hårdvara och mjukvara din telefon har, och som i mitt fall är jag ganska säker på att det varierar beroende på vilka andra blåtandskrävande appar jag har i samma telefon. Alla appar delar på samma hårdvara och när någon av mina appar tycker att det är en bra ide att vila lite med blåtandssökning kan det mycket väl hamna i konflikt med vad Teslas app tycker just nu.
Ja det kanske är telefonen som är "på tårna". Oavsett funkar det mkt bättre iaf. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Samma fel även denna morgon ! Skit! location är satt till alltid! Bilen död och måste låsa upp manuellt med appen!!!! Tips Please!
Om du har mer än en bil så måste rätt bil vara vald i appen.Dastysk skrev:Samma fel även denna morgon ! Skit! location är satt till alltid! Bilen död och måste låsa upp manuellt med appen!!!! Tips Please!
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Se över vilka andra appar du har installerade i telefonen som har tillgång till att styra/använda blåtand.Dastysk skrev:Samma fel även denna morgon ! Skit! location är satt till alltid! Bilen död och måste låsa upp manuellt med appen!!!! Tips Please!