Audi e-tron bra eller dåligt?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

Jag är intresserad att skaffa mig en elbil. Mest sugen på Audi e-tron men klara man sig på milen med den eller är en tesla modell s bättre? Gillade Audi bättre när jag provade den med gilla räckvidden på tesla bättre. Men jag kört i snitt 8 mil om dagen med min nuvarande bil om man slår ut alla mina mil på alla 3 åren jag har ägt den.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

Jag brukar svara att det till stor del beror på om du behöver göra långkörningar.

Än så länge finns det i mina ögon inget alternativ till Tesla om man skall köra långt bekymmersfritt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av HX100 »

Du kommer längre med en Tesla men etron räcker ju absolut för dina behov.
Jag tyckte mest att den kändes så oerhört trång inuti när jag provsatt i audin. Men det verkar vara en bra bil.
Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

Jag kör ca nästan 9 mil fram och tillbaka till jobbet. Sen är det fjällen en gång om året med. Sen händer det med spontan resor med ibland med inte jätte ofta och det går att planera. Men gillade etronen för den kändes rymligare för hela familjen
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av KnightRider »

Twokidsfather skrev:
Jag kör ca nästan 9 mil fram och tillbaka till jobbet. Sen är det fjällen en gång om året med. Sen händer det med spontan resor med ibland med inte jätte ofta och det går att planera. Men gillade etronen för den kändes rymligare för hela familjen
Det kommer nog inte vara några större problem. Gå med i FB-gruppen ”Audi e-tron Sverige” så får du massor av reseskildringar av ägare som åkt till Åre, Funäsdalen, Trysil etc.

Min bror har en e-tron och reste t.o.r. till Österrike vid nyår med takbox utan problem. Laddade på Ionity och hittade laddare på plats.

Jag brukar säga att man ska gå på känsla så blir det nog bra i slutänden.
Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

KnightRider skrev:
Twokidsfather skrev:
Jag kör ca nästan 9 mil fram och tillbaka till jobbet. Sen är det fjällen en gång om året med. Sen händer det med spontan resor med ibland med inte jätte ofta och det går att planera. Men gillade etronen för den kändes rymligare för hela familjen
Det kommer nog inte vara några större problem. Gå med i FB-gruppen ”Audi e-tron Sverige” så får du massor av reseskildringar av ägare som åkt till Åre, Funäsdalen, Trysil etc.

Min bror har en e-tron och reste t.o.r. till Österrike vid nyår med takbox utan problem. Laddade på Ionity och hittade laddare på plats.

Jag brukar säga att man ska gå på känsla så blir det nog bra i slutänden.



Okej men då finns det gott om laddning ställen på vägen upp till fjällen från södra Småland? Okej då ska jag kolla in denna gruppen på fb. Vad kostar det att ladda på dom olika laddställerna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Räckvidden i e-tron 55 är inget problem. 30 mil kan du i princip alltid köra. Jag upplever ingen större skillnad i räckvidd mot min förra Model S90D, men e-tron laddar snabbare. Fast en ny Tesla är såklart bättre än min gamla.
Oavsett så är E-tron en helt fantastisk långsfärdsbil. Vill man betala för det så kan man dessutom plocka till en massa extra-lull-lull som Tesla saknar. Jag uppskattar t.ex. mina LED-matrix strålkastare, värmekameran, 3D-vyn osv. Det finns ju även annat lyxigt som massagestolar och sånt. Det är en smaksak vad man föredrar. Den tysta kupén och komforten är en klass för sig.
Nackdelen jämfört med Tesla är tillgång till vettiga laddare, åtminstone här i Sverige. Laddning hos Ionity kostar skjortan, och andra laddare som kan leverera 150kW finns inte så hemskt många här. Det beror lite på vart och hur ofta man åker när man ska ta en längre tur som kräver snabbladdning på vägen. Är det bara någon enstaka gång per år så kan man kanske leva med att det kan vara lite besvärligare än med en Tesla. 50kW-laddare finns det ju gott om. Du kommer inte bli stående med tomt batteri, men det kan ta längre tid att komma fram. Det beror som sagt på.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av taliz »

Gå in på abetterrouteplanner.com och testa planera lite resor så ser du hur det kommer funka.
Resor norr om Sthlm kan nog vara lite knepigt ett tag framöver, särskilt storhelger etc när många andra kör. Inte så många snabbladdare där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

Men ungerfär vad ligger priserna att ladda? Ska ladda hem appen och kolla på lite olika resor. Ja det finns en hel del att välja till men då springer priset iväg med....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Twokidsfather skrev:
Men ungerfär vad ligger priserna att ladda? Ska ladda hem appen och kolla på lite olika resor. Ja det finns en hel del att välja till men då springer priset iväg med....
Det är den svåraste frågan du kan ställa i elbilssammanhang.
Om du laddar hos ionity utan abonnemang så kostar det 8,70kr/kWh. Du kan teckna ett e-tron charging service helårsabonnemang för 199kr/mån och då betalar du "bara" 3,30kr/kWh. Om du bara laddar hos ionity enstaka gånger är detta totalt ointressant och Ionity blir i praktiken dubbelt så dyrt som att tanka diesel.

Bee kostar 5kr/kWh, men du kan teckna en flatrate för 400kr/mån. Då kan du ladda så mycket du vill. Intressant för resor norrut, i hela Dalarna är det Bee som gäller. De har ett antal 100kW-laddare där. Abonnemanget har ingen bindningstid.

Fortum tar betalt per minut vilket gynnar bilar som e-tron som kan ladda snabbt. Men det är bara i Kristinehamn och Västerås där Fortum har laddare med mer än 50kW. Men då blir det billigare än hemmaladdning.
Det finns några fler operatörer, e-on, CirkleK mm, med priserna i samma härad som de två sistnämnda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Zalman3 »

Finns faktiskt 50kW gratisladdare.
Lidl exempelvis.
Lidl Sverige öppnar under 2019 fem nya butiker med snabbladdstationer i:

Läs också: Premiär för Lidls 194 butik – se bilderna

Karlskoga. Norrköping.Sollentuna.Halmstad.Järfälla/Barkarby.

Vid varje butik installeras två laddstationer där fyra elbilar kan ladda samtidigt. Lidl har i dag totalt elva laddstationer vid sju butiker i:

Ljungby.Västra Frölunda.Växjö.Kungsängen.Södertälje.Motala.Falkenberg.

På laddstationerna från ABB finns tre olika uttag för laddning med likström eller växelström och det är gratis att ladda sin bil. Med likströmsladdare kan bilarna laddas fullt på 20-30 minuter vilket enligt Lidl ger god marginal för en "veckohandling i butiken".

– Vårt laddnät växer i takt med vårt butiksnät och där vi har möjlighet, installerar vi snabbladdstolpar, något som är väldigt uppskattat våra elbilsburna kunder och som vi märker stor efterfrågan av, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl i en kommentar.

Elen kommer från solceller på butikens tak eller solceller monterade på väderskydden till laddstationerna. Solcellerna kan dessutom täcka upp till 20-25 procent av butikens elbehov.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

mati skrev:
Twokidsfather skrev:
Men ungerfär vad ligger priserna att ladda?
Det är den svåraste frågan du kan ställa i elbilssammanhang.
Detta svaret belyser lite samma sak som jag skrev ovan.

Om du har vardagsladdning ordnad och långresor inte är viktigt för dig, välj den elbil som är coolast, snyggast, billigast, eller vad som än är viktigt för dig.

Om du vill kunna bekymmersfritt åka vart du vill, från Tromsö till Gibraltar, utan att bli expert på hela Europas laddnätverk, behöva skaffa en bukett med abonnemang/taggar/kort, betala hutlösa priser för laddning, etc, köp en Tesla.

Det är faktiskt så enkelt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

mati skrev:
Twokidsfather skrev:
Men ungerfär vad ligger priserna att ladda? Ska ladda hem appen och kolla på lite olika resor. Ja det finns en hel del att välja till men då springer priset iväg med....
Det är den svåraste frågan du kan ställa i elbilssammanhang.
Om du laddar hos ionity utan abonnemang så kostar det 8,70kr/kWh. Du kan teckna ett e-tron charging service helårsabonnemang för 199kr/mån och då betalar du "bara" 3,30kr/kWh. Om du bara laddar hos ionity enstaka gånger är detta totalt ointressant och Ionity blir i praktiken dubbelt så dyrt som att tanka diesel.

Bee kostar 5kr/kWh, men du kan teckna en flatrate för 400kr/mån. Då kan du ladda så mycket du vill. Intressant för resor norrut, i hela Dalarna är det Bee som gäller. De har ett antal 100kW-laddare där. Abonnemanget har ingen bindningstid.

Fortum tar betalt per minut vilket gynnar bilar som e-tron som kan ladda snabbt. Men det är bara i Kristinehamn och Västerås där Fortum har laddare med mer än 50kW. Men då blir det billigare än hemmaladdning.
Det finns några fler operatörer, e-on, CirkleK mm, med priserna i samma härad som de två sistnämnda.

Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

Twokidsfather skrev:
Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden?
E-tron är en jättefin bil, jag har inte provkört, men dock provsuttit några gånger. Den har ju väldigt traditionell inredning, vilket inte lockar mig, men som uppenbarligen går hem hos många.

Personligen skulle jag dock aldrig köpa någon produkt från Volkswagen AG, av kända skäl.

Jag är faktiskt väldigt tveksam till att köpa elbil från någon av de traditionella fossil-tillverkarna, främst eftersom dom ju egentligen inte alls vill tillverka eller sälja elbilar.

Jag gissar att Audi-säljarna fortfarande försöker övertala dig att köpa ett diesel-lok när du säger att du vill ha en e-tron?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Verdi »

Räckvidd är en sak. Det är det som händer när räckvidden är slut som är intressant. Glida in på en av alla superchargers eller leta udda 50kW-laddare eller dyra Ionity. Valet för mig är enkelt.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av pubbe »

Jag har en Model S och funderade på en etron som andrabil, men blev en M3 LR i slutändan och det avgörande var ionitys galna prishöjning.

Jag tycker faktiskt att etron är en bättre och bekvämare bil än m3, och det är nog bara i långkörningar den brister, men vi har behov av att köra bägge bilarna längre sträckor ibland och då var etron inget alternativ. Sen vill jag inte sponsra ionity med en enda krona men det kan vi kan se hålla till en annan tråd.

Tesla tar för övrigt ca 2,5kr/kw utan abonnemang (det finns inga abonnemang hos tesla) och alla nya S och X har gratis supercharging.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Räckvidd är en sak. Det är det som händer när räckvidden är slut som är intressant. Glida in på en av alla superchargers eller leta udda 50kW-laddare eller dyra Ionity. Valet för mig är enkelt.
What he said! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

pubbe skrev:
Sen vill jag inte sponsra ionity med en enda krona men det kan vi kan se hålla till en annan tråd.
Håller med, jag vill inte heller sponsra VW med en enda krona.
pubbe skrev:
det finns inga abonnemang hos tesla
Eller så kan man se det som att alla Tesla-ägare har ett SuC-abonnemang inkluderat. En del av bilens pris går ju till investering i laddnätverket. Ingen fristående operatör skulle ju kunna bygga ut motsvarande nätverk och överleva på 2.50:-/kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Twokidsfather skrev:
mati skrev:
Twokidsfather skrev:
Men ungerfär vad ligger priserna att ladda? Ska ladda hem appen och kolla på lite olika resor. Ja det finns en hel del att välja till men då springer priset iväg med....
Det är den svåraste frågan du kan ställa i elbilssammanhang.
Om du laddar hos ionity utan abonnemang så kostar det 8,70kr/kWh. Du kan teckna ett e-tron charging service helårsabonnemang för 199kr/mån och då betalar du "bara" 3,30kr/kWh. Om du bara laddar hos ionity enstaka gånger är detta totalt ointressant och Ionity blir i praktiken dubbelt så dyrt som att tanka diesel.

Bee kostar 5kr/kWh, men du kan teckna en flatrate för 400kr/mån. Då kan du ladda så mycket du vill. Intressant för resor norrut, i hela Dalarna är det Bee som gäller. De har ett antal 100kW-laddare där. Abonnemanget har ingen bindningstid.

Fortum tar betalt per minut vilket gynnar bilar som e-tron som kan ladda snabbt. Men det är bara i Kristinehamn och Västerås där Fortum har laddare med mer än 50kW. Men då blir det billigare än hemmaladdning.
Det finns några fler operatörer, e-on, CirkleK mm, med priserna i samma härad som de två sistnämnda.

Aha okej men då vet jag. Kommer nog inte bli så ofta man ladda borta hoppas jag. Finns det några fler nackdelar med e-tron än räckvidden? Om man nu räkna räckvidden som nackdel
Leveranstiden kan vara lång.

Med dagens batteriteknik som finns i elbilar behöver alla snabbladdning vid resor över 30-40 mil.

E-tron snabbladdar mycket bra, men norr om Stockholm är det för närvarande ont om laddstationer, förutom Teslas egna, och det kan bli väntetider där de enstaka 50 kW laddarna finns.

E-tron är en lite bredare bil, trånga p-garage bör undvikas.

I övrigt trevlig och komforttabel, snart 1500 mil avverkade.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Gustafsson »

Hade ju en MS 70 D tidigare. Räckvidd ungefär som en etron. Det var 2015 när Teslas nät var betydligt glesare. Fick bli en hel del 50 kW ( vilket aldrig når 50 kW f.ö. snarare 40-45). Kunde bli rätt segt måste jag säga. Idag åker jag inte lika mycket långa sträckor och skulle klarat mig fint med den. Dock har Tesla ett mycket tätare nät med laddare nu, så det är ett stort plus.
Annars mycket lullull jag skulle vilja ha från Audin.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Twokidsfather
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2020 15:50

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Twokidsfather »

Tack för alla bra och snabba svar man få av er :D men var skull vissa av er inte välja en bil från dom?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av fth »

Twokidsfather skrev:
Tack för alla bra och snabba svar man få av er :D men var skull vissa av er inte välja en bil från dom?
Jag kan bara tala för mig själv, men dieselgate räcker iaf för mig. Det är förstås inte den enda biltillverkaren som fuskat, men VW är nog den värsta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av pubbe »

Twokidsfather skrev:
Tack för alla bra och snabba svar man få av er :D men var skull vissa av er inte välja en bil från dom?
* Dieselgate med allt det inneburit för miljön.
* Historik av att motarbeta miljövänliga alternativ
* Är delägare i ionity som till viss dels byggts med eu-pengar, där man nu alltså höjt priset till dubbla dieselpriset per km (se punkten ovan)

Teslas hela existens är baserad på att elektrifiera världens transportfordon, VW har inte riktigt samma inställning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av taliz »

Etron är bokstavligen en gammal avgasbil som de bytt drivlina i.
Tesla är utvecklad från grunden som elbil med allt vad det innebär.
Vill du köra forntiden, eller framtiden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron bra eller dåligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är faktiskt en rätt påkostad och avancerad elbilsplattform.
081_etron.jpg
Skriv svar